Permalänk

Förbättra el-scootern

Jag har köpt en E-Way E-500 el-scooter men jag skulle vilja att den gick lite fortare. Är det någon som har koll på hur man gör detta på denna el-scootern?

Permalänk
Medlem

Du har antagligen redan koll på att rent lagligt får den inte överskrida 20km/h eller 250w ^^

Men här kan du läsa om lite: Moar Powah (jeremy clarksson röst)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Jag har köpt en E-Way E-500 el-scooter men jag skulle vilja att den gick lite fortare. Är det någon som har koll på hur man gör detta på denna el-scootern?

jag antar

1. du har hjälm o skydd så att NÄR du ramlar så belastar du inte sjukvården så hårt
2. du har bra försäkring som täcker när du krockar med cykel / barnvagn / fotgängare
3. koll på vilka regler som gäller i trafiken? Rödljus t.ex. är bra att kunna...o väjningsplikt o stopplikt...

// Surgubben

Permalänk

1. du har hjälm o skydd så att NÄR du ramlar så belastar du inte sjukvården så hårt
Hjälm räcker så det har jag.
2. du har bra försäkring som täcker när du krockar med cykel / barnvagn / fotgängare
Har alla försäkringar på man kan tänka sig
3. koll på vilka regler som gäller i trafiken? Rödljus t.ex. är bra att kunna...o väjningsplikt o stopplikt...
Har körkort AB sedan 1988. 2 fortkörningar 1 singelolycka 1989 (ute och sladda med PVn och lyssnade på Sator). Några p-böter har jag samlat på mig oxå.

Jag behöver bara 5 km/h extra så den gör 25 vilket känns lagom (snabbare är säkert bra men det drar batteri som f-n) då den skall användas för pendling. Min gamla Xiaomi m365 låste jag upp till 25km/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

1. du har hjälm o skydd så att NÄR du ramlar så belastar du inte sjukvården så hårt
Hjälm räcker så det har jag.
2. du har bra försäkring som täcker när du krockar med cykel / barnvagn / fotgängare
Har alla försäkringar på man kan tänka sig
3. koll på vilka regler som gäller i trafiken? Rödljus t.ex. är bra att kunna...o väjningsplikt o stopplikt...
Har körkort AB sedan 1988. 2 fortkörningar 1 singelolycka 1989 (ute och sladda med PVn och lyssnade på Sator). Några p-böter har jag samlat på mig oxå.

Jag behöver bara 5 km/h extra så den gör 25 vilket känns lagom (snabbare är säkert bra men det drar batteri som f-n) då den skall användas för pendling. Min gamla Xiaomi m365 låste jag upp till 25km/h

det är säkert helt lugnt! Bara orolig/trött på dessa el-maskiner - har suttit o jobbat på kungsholmen i nästan 3 år och i stort sett dagligen så såg jag olyckor(oftast små, typ minikrockar med fotgängare) ... 1-2ggr i veckan så såg jag yngre peeps med skrapsår i handflator och haka/kinder... så ta't lugnt!

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk

Folk här pratar ofta om försäkringar när det kommer till elscooter. Om elscootern är på max 250w och max 20km/h så gäller hemförsäkringen precis som på en vanlig cykel. En hemförsäkring har antagligen de flesta personer oavsett om man fortfarande bor hemma med föräldrar eller om man bor själv. Visst lär det finnas undantag. Går scootern sönder täcker hemförsäkringen det och blir det personskador så täcker en olycksfallsförsäkring det förutsatt att man har dessa. Någon fordonsförsäkring finns alltså inte om jag tolkar det rätt.

Om elscootern däremot har en effekt på över 250w så är den olaglig och kan då inte heller försäkras. Då lär man stå där med både lång näsa och öppen plånbok om olyckan skulle vara framme.

Visst är det så det fungerar?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Plus att om han skadar sig/någon annan /åker dit med att den är trimmad kan han ju glömma körkort i en överskådlig framtid med

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Folk här pratar ofta om försäkringar när det kommer till elscooter. Om elscootern är på max 250w och max 20km/h så gäller hemförsäkringen precis som på en vanlig cykel. En hemförsäkring har antagligen de flesta personer oavsett om man fortfarande bor hemma med föräldrar eller om man bor själv. Visst lär det finnas undantag. Går scootern sönder täcker hemförsäkringen det och blir det personskador så täcker en olycksfallsförsäkring det förutsatt att man har dessa. Någon fordonsförsäkring finns alltså inte om jag tolkar det rätt.

Om elscootern däremot har en effekt på över 250w så är den olaglig och kan då inte heller försäkras. Då lär man stå där med både lång näsa och öppen plånbok om olyckan skulle vara framme.

Visst är det så det fungerar?

Räknas som cykel och därmed ingen fordonsförsäkring. Elscootern får ha 2000w bara den inte går snabbare än 20 km/h, Men jag vill att min skall gå i 25km/h för det gjorde den gamla.

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Plus att om han skadar sig/någon annan /åker dit med att den är trimmad kan han ju glömma körkort i en överskådlig framtid med

Jag har redan körkort och lär inte bli av med det för att elscootern gör 25 km/h istället för 20 km/h. Jag har inga planer på att köra på någon utan att ta mig till jobbet.

Permalänk
Skrivet av mikegnorp:

Räknas som cykel och därmed ingen fordonsförsäkring. Elscootern får ha 2000w bara den inte går snabbare än 20 km/h, Men jag vill att min skall gå i 25km/h för det gjorde den gamla.

Länk till Transportstyrelsen som säger annat om effekten överskrids.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Debattartiklar1/el...

Du lär inte bli av med körkortet direkt, men du kan garanterat åka dit för olovlig körning vilket kan ge böter. Om sedan poliserna är så griniga vete sjutton. Så långe den inte går i 50-60 och man kör vettigt så är det troligen lugnt tills en olycka händer och man beslagtar fordonet för kontroll.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Sötast

My god, önskar jag visste hur man ökar effekten på den så att du äntligen skulle kunna få ett relevant svar i tråden.

Permalänk
Medlem

Din hemförsäkring försvinner om den går snabbare än 20km/h så du vet. Man får noll från försäkringsbolaget (egen erfarenhet).

Permalänk
Skrivet av Allexz:

My god, önskar jag visste hur man ökar effekten på den så att du äntligen skulle kunna få ett relevant svar i tråden.

Verkar inte vara så många som är intresserade av att hjälpa dig med tanke på att det du vill göra är olagligt om man ska vara petig 😊

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Köp en klass 1 moped istället om du vill upp i högre hastigheter med tvåhjuligt fordon. Då både håller du dig på rätt sida av lagen och rent försäkringsmässigt ifall du skulle vara inblandad i någon olycka, samtidigt som du ökar säkerheten för dig som förare.

Permalänk
Medlem

Men varför får denna tråden vara kvar?

Jag tycker inte att det skiljer sej på något sätt från att alla trådar som bara andas fildelning, eller som jag posta hur man tankar ner, helt lagligt från SVT, den rök all världens väg?!

Här ska det tippsas hur man bryter mot så många olagligheter som helst, och till skillnad från fildelning, utsätter andra medborgare för livsfarligheter!

Gnäll_spiken

Permalänk
Medlem

En elscsooter är inte olaglig bara för att den har över 250w eller går snabbare än 20km/h, däremot får den inte framföras på allmän väg.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

En elscsooter är inte olaglig bara för att den har över 250w eller går snabbare än 20km/h, däremot får den inte framföras på allmän vag.

Men TS skriver ju själv att hen skall använda den till pendling, vilket gör ju att den kommer att bryta mot lagen.

Skrivet av mikegnorp:

Jag har redan körkort och lär inte bli av med det för att elscootern gör 25 km/h istället för 20 km/h. Jag har inga planer på att köra på någon utan att ta mig till jobbet.

Skrivet av mikegnorp:

Jag behöver bara 5 km/h extra så den gör 25 vilket känns lagom (snabbare är säkert bra men det drar batteri som f-n) då den skall användas för pendling. Min gamla Xiaomi m365 låste jag upp till 25km/h

Permalänk
Medlem

Det är så jävla ansvarslöst av Webhallen att sälja de där. De har en varning om att de inte får köras på allmän väg men får det att låta som om det är hastigheten och inte motorstyrkan som är det avgörande. De skriver heller inte att den som åker fast åker dit för olovlig körning, ett brott med fängelse på straffskalan.

Om du skadar sig kommer försäkringsbolaget inte ge dig en krona eftersom det du gör inte är tillåtet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men TS skriver ju själv att hen skall använda den till pendling, vilket gör ju att den kommer att bryta mot lagen.

Det är olagligt att använda den till pendling oavsett om han trimmar den eller inte. Den är liksom olaglig att pendla med från fabrik, nu vill han göra den ytterligare lite olagligare att pendla med. Men det är inte olagligt att trimma den, det är inte olagligt att köpa den. Det är heller inte olagligt att prata om hur man trimmar dem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är heller inte olagligt att prata om hur man trimmar dem.

Ett stort problem är är att TS verkar tro att det han gör är lagligt vilket det inte är. Då hens scooter inte är typgodkänd som exempelvis Moped Klass 1 eller Klass 2 så får den inte köras på vägarna.

Han kan självklart ordna ett sådant intyg genom att besiktiga scootern, men tills dess är det olovlig körning.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Jag undrade hur man får en E-Way E-500 el-scooter att gå fortare med mjukvaru/hårdvaru hack. Har någon ett direkt tips om det är du välkommen att svara.
Har du åsikter, vill ge rättshjälp, tolka lagtext eller om försäkring gäller eller inte eller en moralisk ståndpunkt som du absolut måste uttrycka..starta en facebook grupp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikegnorp:

Jag har köpt en E-Way E-500 el-scooter men jag skulle vilja att den gick lite fortare. Är det någon som har koll på hur man gör detta på denna el-scootern?

Du skaffar körkort och köper en bil.

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Du skaffar körkort och köper en bil.

Idiot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Jag undrade hur man får en E-Way E-500 el-scooter att gå fortare med mjukvaru/hårdvaru hack. Har någon ett direkt tips om det är du välkommen att svara.
Har du åsikter, vill ge rättshjälp, tolka lagtext eller om försäkring gäller eller inte eller en moralisk ståndpunkt som du absolut måste uttrycka..starta en facebook grupp.

Eftersom du har både fullt namn och stad ett klick bort från där du frågar efter hjälp till att få framföra ditt fordon på ett olagligt sätt så lär du som sagt inte ha mycket lycka med försäkringsbolag när olyckan väl är framme. Det kan du gott ha, däremot utsätter du andra för fara och det är därmed bra att du inte får några vettiga svar.

Tvärt om tycker jag det är ett fint tecken att majoriteten på SweClockers är sunda och vettiga personer som avråder från det du efterfrågar.

Som en som är nära släkt med en akutsjuksköterska så skulle jag aldrig ta i en elscooter med tång. Det är fullständigt sanslöst att de alls är lagliga.

De vanligaste elscooter-relaterade skadorna är ansiktsfrakturerer, för övrigt.

Permalänk
Medlem

TS, du borde bara ändra dig och skriva att du ska ha sparkcykeln för att köra på privat inhägnat mark på din egen bondgård. Skriv att du ska ha den för att åka från din dörr ända fram till grinden för att hämta din morgontidning. Är säker på att du får svar då.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Eftersom du har både fullt namn och stad ett klick bort från där du frågar efter hjälp till att få framföra ditt fordon på ett olagligt sätt så lär du som sagt inte ha mycket lycka med försäkringsbolag när olyckan väl är framme. Det kan du gott ha, däremot utsätter du andra för fara och det är därmed bra att du inte får några vettiga svar.

Tvärt om tycker jag det är ett fint tecken att majoriteten på SweClockers är sunda och vettiga personer som avråder från det du efterfrågar.

Som en som är nära släkt med en akutsjuksköterska så skulle jag aldrig ta i en elscooter med tång. Det är fullständigt sanslöst att de alls är lagliga.

De vanligaste elscooter-relaterade skadorna är ansiktsfrakturerer, för övrigt.

Intresseklubben antecknar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst pga. otrevligheter, urspårning samt olagligheter (§8)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...