Permalänk
Medlem

Multipla radiatorer - Jobbar mot varandra?

Jag har två radiatorer i min burk just nu - En 280mm riktigt tjock i botten, och en 480mm mellantjock i taket.

Jag har dammfilter fram och i botten, så jag har två fläktar i front som suger in, men jag suger också in i botten.

Datorn står lite bökigt till så det är jobbigt att experimentera, men jag tror att botten radiatorn är på tok för bra, så den skickar igenom så varm luft att toppradiatorn knappt kan arbeta. Under max belastning i spel etc drar CPU (PBO, undervolt) upp i 80c.

I Idle ligger jag på ~40 CPU, ~30 GPU när fläktarna snurrar i ~20% (300rpm) vilket är skitbra. Tyst som satan.

Pumpen snurrar 2/5 (D5).

Funderar nu att jag kanske borde blåsa ut även i botten, men blir lurigt med luftflödet, kommer få undertryck. - Botten radiatorn är för tjock för att kunna sitta fram eller vid sidan, den kan bara sitta i botten - Ska den sitta fram måste jag ta bort HDD burar och det går inte, har för mycket diskar.

Det är ju inte så att det inte funkar, mest att jag tror att mina radiatorer inte nyttjas fullt ut då tempskillnaden för toppradiatorn blir lite väl lite då jag misstänker att bottenradiatorn funkar alldeles för bra.

Enthoo Primo
5950x
RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kan du inte ha inblås i botten och toppen på radiatorerna, utblås i fronten? Luft färdas ju rätt snabbt, så jag vet inte om det är så varm luft som skickas till toppradiatorn. Har du mätt några temperaturer?

Permalänk

Vilken radiator får varmvatten först?

Permalänk
Medlem

Dedär behöver du inte tänka på. I regel ska du ta in luft i fronten och botten, och ut genom taket och baken, för att få ett bra flöde igenom hela datorn. Kör du den konfigurationen så kommer ingen radiator motarbetas. Då tar båda radiatorerna in kall luft genom flänsen. Jag har själv en 280mm i fronten och en 360mm i taket, den i taket får kanske någon grad varmare luft med tanke på chassi tempen, men utan 360mm radiatorn skulle jag ha ännu varmare vatten, eller iallafall snabbare värme.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Så länge vattnet i rad är varmare är luften i lådan så gör den nytta. Jag har givare på både vatten och luft in/luft ut och det brukar skilja cirka 5 grader på luften ur lådan och tempen på vattnet. Luften ur är kallare än vattnet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS