Hjälp att välja nytt moderkort - budget men vettigt.

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja nytt moderkort - budget men vettigt.

Hej - hoppas det här är okej!
Har i dagsläget en dator som det nog är dags att byta moderkort på, funderar då även på att byta chassi (från 2008, så det har varit med ett tag...) men det tar jag i den kategorin.

MEN jag vet inte var jag ska börja leta efter ett moderkort - nån här kanske har nån idé? Jag är definitivt inte nån gamer, händer att det blir sims eller skyrim eller subnautica på enkel upplösning. Däremot använder jag photoshop, indesign och after effects cs6 MYCKET. Det största kravet är att grafikkortet kan flytta till det nya moderkortet - det verkar må fint och får hänga kvar ett tag till, jag har inte råd att byta allt nu. Sjukpensionär - så jag är ute efter något budgetvänligt men som inte är skit/sämre än det jag har i dagsläget.

Jag vill alltså inte ha något värstingkort, men ett vettigt moderkort med lite nyare processor, helst med processor som redan följer med och är monterad med fläkt.) Det ska alltså gå att spela enklare spel och köra Adobe programmen - gärna CC, ifall att jag vill byta upp mig. Jag vill inte ha det nyaste, värsta och bästa - ekonomin går först, men det är trevligt att inte datorn hänger sig...

Moderkortet som sitter i är ett H97 PC Mate(MS-7850) med Intel(R) Core(TM) i5-4690 CPU @ 3.50GHz, 3501 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s). Det är 32 gb ram instoppat (ddr3).
Grafikkortet byttes för ca 1.5 år sedan och är ett Radeon RX 570 Series (Vram 4096 mb) Kortet är ett PCI Express 3.0. Det här måste alltså funka i det nya moderkortet.
PSU är nybytt i år och är ett Corsair CV550 som också måste funka med nya moderkortet.
Datorn körs med en 120 gb SSD för system och en 2 TB HDD plus en extra 1 TB HDD. Windows 10 Home 64. (också nygjort, ssd installerad i år)

Jag kan lämna in den och få det gjort där jag bor, det finns en bra butik som bytte moderkortet åt mig sist. Men de har inte så mycket att välja på, och det blir en relativt stor kostnad för jobbet - pappa kommer upp snart och är duktig på att mecka ihop datordelar, så om jag köper grejer själv och har hemma så kan han få ihop den åt mig.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte stenkoll på vad som gäller idag.

Men när jag väljer moderkort brukar jag gå efter vilka och hur många portar pcie/usb osv moderkoretet har och därefter välja efter dess behov man har.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tack, ska titta på det! Tänker snarare om nån har ett konkret tips på ett okej kort

Permalänk
Medlem

@ohmykomu Vad är din budget? Du kommer att behöva moderkort/processor/minne.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att fundera på vilken processor du vill ha. Att byta moderkort till en i5-4690 är helt meningslöst, så vill du inte byta CPU kan du lika gärna spara pengarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Viking

"men ett vettigt moderkort med lite nyare processor, helst med processor som redan följer med och är monterad med fläkt."

En processor följer aldrig med moderkortet, och är aldrig färdigmonterad. Så man får köpa det separat och montera själv.

Ett förslag utan att veta din budget är detta:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Skriv din budget.
Skriv var du bor.
Skriv vad du ger för att någon ska komma och hjälpa dig bygga den. Tex en pizza, kaffe och kanske även en liten peng.

Det finns många här på sidan som gärna hjälper till att bygga. Många gör det gratis.
Men jag är av åsikten oavsett ska den som hjälper få något för det. Så räkna med det i din budget.

Edit: Läste lite väl snabbt. Såg nu att din pappa kan hjälpa dig bygga den.
Han gillar nog pizza 🤣

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag kan verkligen inget om det här 😅 budgeten ligger nog runt 5000kr som mest. Pappa bygger nog (och gillar pizza). Jag bor relativt nära Sandviken, Gävleborg. Köpte grafikkortet begagnat, men så viktiga delar som processor och moderkort får nog bli nyköp...

Frågan är väll också Intel eller ryzen, i7 är svårt att få in i budget, men amd har väll några processorer som är snäppet bättre än i5 med mer för pengarna, om jag förstått rätt (ingen garanti där). Jag har skrivit till den butik som hjälpte mig sist och väntar på svar vad de hade velat stoppa in och vad det hade kostat.

Permalänk

Man kommer ganska långt med AMDs iGpu. 1080p klarar den galant.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Kan vara mycket värt om någon som har koll på programmen du använder ser en fördel med Intel eller AMD.
För spel är det skitsamma.

Så skriv ned exakt vilka du program du använder tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kan vara mycket värt om någon som har koll på programmen du använder ser en fördel med Intel eller AMD.
För spel är det skitsamma.

Så skriv ned exakt vilka du program du använder tack.

Hatch digitizer av wilcom (brodyrprogram)
Adobe after effects
Adobe InDesign
Adobe Photoshop
(Adobe programmen är cs6 men vill gärna gå upp till CC, vilket inte går i dagsläget. De äldre versionerna av CC går, hade CC 2017 ett tag innan CC gick vidare med nya som datorn inte orkar.)
Blender
Sweet home 3d

Sen är det typ bara mindre program, typ open office etc. Det är Hatch och Adobe som är de stora tunga.

Permalänk
Viking
Skrivet av ohmykomu:

Hatch digitizer av wilcom (brodyrprogram)
Adobe after effects
Adobe InDesign
Adobe Photoshop
(Adobe programmen är cs6 men vill gärna gå upp till CC, vilket inte går i dagsläget. De äldre versionerna av CC går, hade CC 2017 ett tag innan CC gick vidare med nya som datorn inte orkar.)
Blender
Sweet home 3d

Sen är det typ bara mindre program, typ open office etc. Det är Hatch och Adobe som är de stora tunga.

Det jag länkade ovanför ska fungera bra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det jag länkade ovanför ska fungera bra.

Tack!! Ska jag titta på dem 😊

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

"men ett vettigt moderkort med lite nyare processor, helst med processor som redan följer med och är monterad med fläkt."

En processor följer aldrig med moderkortet, och är aldrig färdigmonterad. Så man får köpa det separat och montera själv.

Ett förslag utan att veta din budget är detta:
https://komponentkoll.se/bild/EqKZP.png

Tittar på ditt förslag men funderar på om det vore värt att köpa en Intel Core i5-10600KF istället? I övrigt det du föreslagit, om det inte finns något annat vettigt moderkort i en lite lägre prisklass. Men, betalar heldre en liten slant mer nu än att behöva byta om 1-2 år igen.

Chassi hade blivit Corsair 4000D TG Vit om jag hinner beställa innan priset höjs.

Även tagit reda på exakt vad för grafikkort jag har och det är Gigabyte Aorus Radeon RX 570 HDMI 3xDP 4GB.