DICE lanserar kortfilmen Exodus från Battlefield 2042

Permalänk
Melding Plague

DICE lanserar kortfilmen Exodus från Battlefield 2042

DICE bjuder på en kortfilm som skildrar händelserna innan Battlefield 2042 utspelar sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte spelat battlefield sedan 4an. Men väldigt välgjord film och vilken grafik (om det nu är med spelmotorn dvs).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att jag kan köra detta i 1440p Ultra >200FPS.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jorgen69:

Hoppas på att jag kan köra detta i 1440p Ultra >200FPS.

Kort svar, nej - inte ens med ett 3090

Mer realistiskt är mellan 140-170fps, förmodligen närmare <90 med RT påslaget

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kort svar, nej - inte ens med ett 3090

Mer realistiskt är mellan 140-170fps, förmodligen närmare <90 med RT påslaget

Aj då.Då får det bli utan RT.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt! Hade lite problem att hänga med exakt vad som hände. Finns det någon sida där det förklaras mer ingående?

Permalänk
Medlem

Vad skönt att han träffade helikoptern där i slutet.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Väldigt snyggt! Hade lite problem att hänga med exakt vad som hände. Finns det någon sida där det förklaras mer ingående?

Här finns ganska mycket om bakgrunden
https://www.ea.com/en-gb/games/battlefield/battlefield-2042/t...

Permalänk
Medlem

Tragglade mig igenom den tillhörande mininovellen. Kan ju inte säga att man blir superimponerad av storyn men visste inte vad man skulle förvänta sig heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Tragglade mig igenom den tillhörande mininovellen. Kan ju inte säga att man blir superimponerad av storyn men visste inte vad man skulle förvänta sig heller.

Nej det är väll inte direkt nått battlefield-spel som haft bra story förutom kanske Bad Company, men där dom bara gjorde sin version av Kellys Hjältar (om jag minns rätt).

Kul endå att man får lite lore nu när det tyvärr inte ska vara något singleplayer. Fan jag saknar ett bra krigs-singleplayer som inte försöker vara för mycket mil-sim.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Väldigt snyggt! Hade lite problem att hänga med exakt vad som hände. Finns det någon sida där det förklaras mer ingående?

No-Pats ( före detta soldater, oklart om det bara är amerikaner, verkar inte som det ) ska hämta upp ett paket med okänt innehåll, kuriren blir headshottad.

No-Pats skjuter lönnmördaren som visar sig vara hans före detta kollega, han tar med sig paketet/den skadade till deras högkvarter.

Under tiden de väntar på att Mr. Bad Guy ska komma och hämta paketet får de reda på att det är kontrollen för något supervapen, No-pats ändrar sig men det är för sent och lönnmördaren räddar hans son men dör i samma veva.

Mr. Bad Guy får kontrollen och "Irish" före detta bästa vän dör.

"Irish" blir förbannad och startar WW3? = BF2042, dun dun dun dun, dun dun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte spelat battlefield sedan 4an. Men väldigt välgjord film och vilken grafik (om det nu är med spelmotorn dvs).

EA brukar väl skriva att allt är "captured with ingame engine" när det är det? Har för mig om att man gjorde det på tidigare battlefield V eller om det var 1 ?
Och även i andra frostbyte spel som need for speed så tror jag vi har sett samma text.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

En tråkig cinematic, även Crysis såg bra ut i sin intro film. Ge mig gameplay i den ordentliga grafiken! Det här gjorde mig rakt av mindre hypad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Vi vet nog alla vad som händer sen.
https://youtu.be/ueDjiAm5rzE

Fast oavsett, blev ändå lite sugen. Inte testat något BF sen bad company 2 så det kanske är dags igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

EA brukar väl skriva att allt är "captured with ingame engine" när det är det? Har för mig om att man gjorde det på tidigare battlefield V eller om det var 1 ?
Och även i andra frostbyte spel som need for speed så tror jag vi har sett samma text.

Aha ok. My bad, isåfall är det ju bra mycket mindre imponerande.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte spelat battlefield sedan 4an. Men väldigt välgjord film och vilken grafik (om det nu är med spelmotorn dvs).

Skrivet av CubaCola:

EA brukar väl skriva att allt är "captured with ingame engine" när det är det? Har för mig om att man gjorde det på tidigare battlefield V eller om det var 1 ?
Och även i andra frostbyte spel som need for speed så tror jag vi har sett samma text.

Jag skulle säga att det är lite oklart vilka slutsatser man kan dra eftersom detta ju inte verkar läggas fram som en speltrailer i vanlig mening (där de väl mycket riktigt haft för vana att poängtera att det är renderat i spelmotorn), utan en kortfilm som är en del av materialet som ska ge bakgrund till spelet (när de nu inte har någon singleplayer-kampanj).

Så det känns oklart på flera sätt, både om de faktiskt skulle lägga en sådan text i vad de menar är en kortfilm ens om den faktiskt var renderad i spelmotorn, men även om det är rimligt att ens förvänta sig att den skulle vara renderad i spelmotorn.

Jag misstänker väl att den inte är det, tycker att de förmodligen hade poängterat det någonstans utanför själva filmen även om de kanske inte tyckte att det var en passande text att inkludera i den.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Man frågar sig själv vad det är som händer på DICE och vem de gör det här för. Man kan inte tillfredsställa både multiplayerspelare och singleplayerspelare när det sistnämnda inte kommer finnas i spelet så varför slösar man tid med massa "story"? Knappast så att den som längtar efter multiplayer tycker det här är mer relevant än att se gameplay eller presentation av någon karta rent av. Verkar återigen som DICE helt missuppfattat vilka som spelar deras titlar likt de gjorde vid BF5.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

En tråkig cinematic, även Crysis såg bra ut i sin intro film. Ge mig gameplay i den ordentliga grafiken! Det här gjorde mig rakt av mindre hypad.

Håller fullständigt med. Tyckte att denna var rätt meningslös, speciellt när de inte kommer ha en Singelplayer kampanj längre. Skit i storyn och ge oss gameplay om det nu är det ni beslutat för Dice. Väldigt tråkigt att det inte kommer en SP kampanj också, men det är väl inte så man tjänar stora pengar nu för tiden...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av firstofmay:

Man frågar sig själv vad det är som händer på DICE och vem de gör det här för. Man kan inte tillfredsställa både multiplayerspelare och singleplayerspelare när det sistnämnda inte kommer finnas i spelet så varför slösar man tid med massa "story"? Knappast så att den som längtar efter multiplayer tycker det här är mer relevant än att se gameplay eller presentation av någon karta rent av. Verkar återigen som DICE helt missuppfattat vilka som spelar deras titlar likt de gjorde vid BF5.

Skrivet av Fatmajk:

Håller fullständigt med. Tyckte att denna var rätt meningslös, speciellt när de inte kommer ha en Singelplayer kampanj längre. Skit i storyn och ge oss gameplay om det nu är det ni beslutat för Dice. Väldigt tråkigt att det inte kommer en SP kampanj också, men det är väl inte så man tjänar stora pengar nu för tiden...

Finns en hel del folk som spelar multiplayer spel och uppskattar "lore" — Se APEX & League of Legends som exempel, dessa spel har mer skriven lore och cutscenes utanför spelet i fråga, än regelrätta singleplayer-spel har direkt i spelen.

Det handlar om att bygga 'fandom' och anledning för folk att emotionellt investera sig i karaktärer. Jag vet att jag själv har svårt att spela ett spel om jag inte är emotionellt investerad på något vis, bara "gameplay" räcker inte för att jag ska orka plöja potentiellt tusentals timmar, speciellt om det är repetetivt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte spelat battlefield sedan 4an. Men väldigt välgjord film och vilken grafik (om det nu är med spelmotorn dvs).

Ingenting i kortfilmen är gjord i spelmotorn.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Jag har fobi mot sådana där bilder.

Permalänk
Medlem

Typ som en p-film med inledande story. Helt meningslöst.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Man frågar sig själv vad det är som händer på DICE och vem de gör det här för. Man kan inte tillfredsställa både multiplayerspelare och singleplayerspelare när det sistnämnda inte kommer finnas i spelet så varför slösar man tid med massa "story"? Knappast så att den som längtar efter multiplayer tycker det här är mer relevant än att se gameplay eller presentation av någon karta rent av. Verkar återigen som DICE helt missuppfattat vilka som spelar deras titlar likt de gjorde vid BF5.

Precis min tanke också. Helknepigt?! Som multiplayerspelare så struntar man ju fullständigt i story.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Finns en hel del folk som spelar multiplayer spel och uppskattar "lore" — Se APEX & League of Legends som exempel, dessa spel har mer skriven lore och cutscenes utanför spelet i fråga, än regelrätta singleplayer-spel har direkt i spelen.

Det handlar om att bygga 'fandom' och anledning för folk att emotionellt investera sig i karaktärer. Jag vet att jag själv har svårt att spela ett spel om jag inte är emotionellt investerad på något vis, bara "gameplay" räcker inte för att jag ska orka plöja potentiellt tusentals timmar, speciellt om det är repetetivt.

Repetetivt? Det gäller väl mer spel där man samlar å har sig? Har aldrig upplevt en multiplayershooter som repetetiv?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ragnvlad:

Repetetivt? Det gäller väl mer spel där man samlar å har sig? Har aldrig upplevt en multiplayershooter som repetetiv?

Lite bakgrund:
Har spenderat totalt sett över 6 000 timmar mellan BF:BC2, BF3 och BF4. Har åtmonstone hälften av det kollektivt i CS:S och andra 'shooters' där ute.

Mitt resonemang:
Jag kan inte förmå mig att ens komma nära ovanstående timmar jag erhållit i Battlefield-franchisen i andra spel som APEX Legends eller PUBG, har slutat spela där efter knappa 400 - 550 timmar. Känns redan som jag sett allt spelen har att erbjuda och man kan mer ofta än sällan avgöra hur en strid kommer te sig innan man ens avfyrat ett enda skott baserat på komposition, vapen på respektive 'sida' och positionen på kartan. Samma sak upplever jag i CS:GO, Valorant eller Overwatch många gånger också – Speciellt när man klättrat lite i rankerna och börjar närma sig det där "top 1%"-segmentet.

Det blir repetetivt när man kan förutspå händelser i förväg mer eller mindre. Detta är enligt mig oberoende av genre som ARPG, FPS eller (MMO)RPG. FPS är bättre på denna fronten generellt, men det är enligt mig ytterst få spel i även i denna genre som "aldrig" känns densamma mellan rundorna, och känns en match inte unik blir det fort repetetivt.

Den genren som enligt mig känns fräschast här är MOBA-scenen, speciellt om man kollar på spel som League of Legends eller DotA 2. Du har så ofantligt många olika hjältar, förmågor och föremål att använda. Över totalt 10 års spelande av LoL finner jag fortfarande spelet intressant och utvecklande, varje match erbjuder något nytt och spelet i sig transformeras ständigt i takt med nya balans-patcher och introduktionen av nya hjältar, förmågor och föremål.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av FreddyK:

Nej det är väll inte direkt nått battlefield-spel som haft bra story förutom kanske Bad Company, men där dom bara gjorde sin version av Kellys Hjältar (om jag minns rätt).

Kul endå att man får lite lore nu när det tyvärr inte ska vara något singleplayer. Fan jag saknar ett bra krigs-singleplayer som inte försöker vara för mycket mil-sim.

Men battlefield spelen har ju inte ens haft någon sp story mode ifrpn början vad jag vet och jag har kört det första som kom ut och då vara det bara online/lan spel med eller utan botar. 1942 hade ingen sp mode utan skrimish mode det vill säga offline spel mot botar. När jag läste lite på vad andra har skrivit så låter det som att dem började med sp mode med bad company om man inte räknar med battlefield 2 modern combat till ps2 och 360. så teknisk sett så är ingen battfield någon single player spel i sin helhet. Men jag håller med dem borde göra mer single player spel tycker det är för mycket med online spel i denna kategori av spel.

Permalänk
Medlem

Omar Devon Little

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64