B450 Aorus Pro Wifi mini-ITX headless (utan GPU eller APU)

Permalänk

B450 Aorus Pro Wifi mini-ITX headless (utan GPU eller APU)

Har någon koll på om dessa moderkort bootar utan grafik?
Behöver enda slotten till extra NIC (ska köra burken som router), så går det inte måste jag ha APU, men det är klart lättare få tag på vettigt prissatta CPU:er som gör jobbet än APU just nu... Beställde en 3200G från Inet i mars och det står fortfarande okänt leveransdatum. Vid koll hittar jag enbart ett par butiker som har den och de ska ha typ minst det dubla, samma grej på Ebay...

Vet en del kort klarar det, men tydligen inte alla, och jag har ingen lust att köpa CPU och sedan upptäcka det inte går -_-;

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Jag byggde min headless server med ett dedikerat grafikkort, kan ta vad som helst med hdmi, vill bara ha bild.
När linux i mitt fall är installerat så behövs inte grafikkortet längre.
Hade du bott närmare stockholm hade du kunnat fått ett kort för typ 100kr.
Har både Nvidia Quadro kort eller varför inte ett Radeon HD6450 eller HD4350, alla värdelösa men bra när man vill ha bild för installation.
I värsta fall kan du installera linux i en annan dator och bara flytta hårddisken (om du kan se vilken IP den blir tilldelad i routern).

Tror de fungerar på de flesta datorerna.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Jag byggde min headless server med ett dedikerat grafikkort, kan ta vad som helst med hdmi, vill bara ha bild.
När linux i mitt fall är installerat så behövs inte grafikkortet längre.
Hade du bott närmare stockholm hade du kunnat fått ett kort för typ 100kr.
Har både Nvidia Quadro kort eller varför inte ett Radeon HD6450 eller HD4350, alla värdelösa men bra när man vill ha bild för installation.
I värsta fall kan du installera linux i en annan dator och bara flytta hårddisken (om du kan se vilken IP den blir tilldelad i routern).

Tror de fungerar på de flesta datorerna.

Ja, det ska fungera, men inte säkert dett gör det, tror det hänger på BIOS.
Gällande GPU så har jag ett 560 och ett 6600GT (japp!) som båda funkar som installationskort så att säga. Tror jag har ett till som har lite pixelfel, men som funkar till enkla saker som just installationskort.

Stora frågan är om moderkortet tillåter uppstart helt utan GPU(diskret eller inbyggd). Lite dyrt att chansa

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2