Telia router: Sagemcom fast 5370e vs Netgear R6220

Permalänk
Medlem

Telia router: Sagemcom fast 5370e vs Netgear R6220

Hej!

Undrar bara vilken av dessa två ni skulle välja. Jag har just nu Netgear r6220, men har fått möjligheten av telia att uppgradera till Sagemcom fast 5370e gratis, men undrar då om Sagemcom verkligen är bättre/snabbare wifi än min nuvarande netgear.

Är inte så speciellt kunnig inom teknik/nätverk och skulle uppskatta era synpunkter!

Permalänk
Medlem

Om den är gratis är det väl enkelt att bara testa. Jag hade inga större problem när jag hade den men jag har nog inte heller en enda enhet som har stöd får någon nyare wifi-standard. Du har däremot förmodligen mycket mer inställningsmöjligheter i din Netgear än vad du kommer ha i telias router om det är viktigt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Om den är gratis är det väl enkelt att bara testa. Jag hade inga större problem när jag hade den men jag har nog inte heller en enda enhet som har stöd får någon nyare wifi-standard. Du har däremot förmodligen mycket mer inställningsmöjligheter i din Netgear än vad du kommer ha i telias router om det är viktigt.

För mig spelar inte inställningar så stor roll, så länge det går att byta lösenord. Hastigheten och uppkopplingen/räckvidd är nog det jag bryr mig mest om

Permalänk
Medlem

För mig förbättrades WiFi prestandan helt klart när jag fick Sagemcom routern från Telia. I sovrummet där jag har min stationära dator får jag ut 88Mbit/s och då är routern placerad i hallen som är ett kök och vardagsrum emellan sovrummet dvs 2 väggar som passeras och drygt 13 meter bort. Tidigare router fick jag bara ut dryga 28 Mbit/s på samma plats. Tycker även den nya routern är snabbare med handskakningen när man aktiverar WiFi på mobilen, går ett par sekunder snabbare att få uppkoppling än med gamla routern som var en TGvac799 Xstream från Telia. Vet inte hur den står sig mot din router dock men du kan ju prova då det ju är gratis.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version