Kontrollfråga om förstärkt wifi. Wifi extender

Permalänk
Medlem

Kontrollfråga om förstärkt wifi. Wifi extender

Hej!

Jag har köpt ny bil och den vill gärna alltid vara kopplad till wifi. Likaså laddboxen. Laddboxen får god signal från wifi som kommer ut från routern vid datorn (fiber) men bilen tappar wifi till och från. Vi pratar om en skillnad på 2-3 meter. Det verkar som att bilen precis är utanför zonen.

Hur som helst. Tittade på forumet här och funderade på https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/extender... . Mitt enda behov av denna är att laddboxen och bilen ska vara uppkopplade på den. Som jag förstår det skapar denna ett ''eget'' wifi. Den kommer sitta på samma våning som routern jag tar internet till datorn ifrån, 1 vägg och 1 rum emellan. Wifi-signalen mellan routern och extendern borde således ha noll problem.

Läste lita andra trådar där folk sa att man bör ha en sladd från routern till extendern för optimal räckvidd(?). Det har jag faktiskt möjlighet till! Fiberboxen till huset är precis i groventrén som är vägg i vägg med garaget. Borde jag inte kunna använda 1 av de oanvända Lan-portarna på den fiberboxen och koppla nätverksladd där emellan och helt utesluta behovet av wifi-koppling mellan routern och förstärkaren? Då borde jag inte ha något problem med att få wifi till garaget.

Hoppas det inte blev allt för rörigt.
Tänker jag rätt? Nätverkskabel från fiberboxen in till extendern, koppla upp bilen på det wifi:t, klart?

Tack på förhand

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Inte säkert att alla lan-portar i fiberboxen är aktiva. Om inte köp en billig switch (kanske behöver en managed?) och koppla in vid fiberboxen. Dra därifrån istället. Den wifiextendern behöver inte skapa eget wifinät du skall kunna använda samma konfiguration som nuvarande så det går på samma. Någon får rätta mig om jag missförstår det.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...