Permalänk
Medlem

Löst (Nybyggd dator - ssd hittas inte)

Löst

Jag har byggt en dator och allt fungerar. Utom minnet.
Den ssd jag hade tänk ha som huvudsaklig lagring, för denna reservdator, hittas inte av bios. Sätter jag däremot in mitt gamla minne så hittar bios det.

Så här ser bygget ut:
https://se.pcpartpicker.com/list/xkdnz7

CPU: Intel Core i5-11400F 2.6 GHz 6-Core Processor
Motherboard: Asus PRIME B560-PLUS ATX LGA1200 Motherboard
Memory: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 CL16 Memory
Storage: Western Digital Blue 250 GB M.2-2280 Solid State Drive
Storage: Western Digital Blue SN550 1 TB M.2-2280 NVME Solid State Drive
Video Card: Asus GeForce GTX 1060 6GB 6 GB DUAL Video Card
Case: KOLINK OBSERVATORY LITE MESH RGB ATX Mid Tower Case
Power Supply: Corsair RMx 550 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply

Skulle vara väldigt tacksam för lite tips och guidning. Är nybörjare, i all bemärkelse.

Permalänk

Är det en helt ny SSD utan windows-installation?
Startar du datorn med endast den SSD:n monterad och ingen annan hårddisk?

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Är det en helt ny SSD utan windows-installation?
Startar du datorn med endast den SSD:n monterad och ingen annan hårddisk?

Helt ny ssd. Jag bytte även en ny ssd eftersom jag trodde att minnet var dött men problemet kvarstår.
Jag startar med bara den i. Första gången jag startade datorn var även det gamla minnet i, och där kan windows ha funnits med. Men nu är det bara det nya, tomma minnet som inte hittas där. Ingen annan hårddisk.

Jag kan tillägga att jag inte har uppdaterat BIOS. Tycker att det verkar läskigt, men anar att jag kanske måste testa det?

Permalänk

Vad var den förra hårddisken för sort? Också SSD eller mekanisk?
Använder du samma kablar och port som för den gamla hårddisken som BIOS hittar, som när du kopplar in SSD:n?
Hur tänkte du installera Windows? Bootable USB?

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
|SSD:
WB Black SN850X 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Vad var den förra hårddisken för sort? Också SSD eller mekanisk?
Använder du samma kablar och port som för den gamla hårddisken som BIOS hittar, som när du kopplar in SSD:n?
Hur tänkte du installera Windows? Bootable USB?

Också en ssd. Den du ser i listan ovan, den på 250 gb. Jag har testat båda korten på samma plats, men BIOS hittar bara det gamla kortet (när det kortet finns i datorn).

Jag hade tänkt installera windows från ett usb.

Permalänk

Så, funkar det om du försöker gå igenom en Windows-installation via USB? Hittar Windows den nya disken?

Visa signatur

|SSD:
WB Black SN850X 1TB

Permalänk
Medlem

Den gamla ssd:n verkar vara en SATA...
Är det detta som strular?

Permalänk
Skrivet av dudek:

SATA? Alltså inte den 250 GB-disken i din länk?

Monterar du den nya NVMe-disken direkt på moderkortet?

Visa signatur

|SSD:
WB Black SN850X 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Verkar så och då måste den sitta i den i M.2_2 slotten för att den skall hittas, då den M.2_1 slotten enbart stödjer NVME.

Så din 1TB skall sitta i M.2_1 och din 250 GB skall sitta i M.2_2.

Skrivet av Steinmarkh:

M.2 är bara ett interface, diskarna som kan sitta i dem kan antingen använda SATA eller NVME för att kommunicera med moderkortet. Och 250 GB disken i detta fallet använder SATA.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ha varit typ av M.2 disk som var problemet, men i de fall någon annan har ett annat problem med SATA-SSD på kabel som inte hittas är det värt att kolla att den inte sitter på den SATA port som ibland inaktiveras när man har en m.2 SATA inkopplad.

Det jag trodde var fallet här först.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Verkar så och då måste den sitta i den i M.2_2 slotten för att den skall hittas, då den M.2_1 slotten enbart stödjer NVME.

Så din 1TB skall sitta i M.2_1 och din 250 GB skall sitta i M.2_2.

M.2 är bara ett interface, diskarna som kan sitta i dem kan antingen använda SATA eller NVME för att kommunicera med moderkortet. Och 250 GB disken i detta fallet använder SATA.

Jag hade de installerade så första gången men bara det gamla syntes, på m2_2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Monterar du den nya NVMe-disken direkt på moderkortet?

Jo, det är en SSD SATA, monteras på moderkort. Inte en mekanisk hårddisk.
Den nya monteras också direkt på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Så, funkar det om du försöker gå igenom en Windows-installation via USB? Hittar Windows den nya disken?

Det har jag inte testat än. Bör jag uppdatera bios innan jag installerar Windows? Ser att det finns ett par nya versioner av bios. Har version 0402.

Permalänk
Medlem

Ok. Nu ser jag detta (se bild i inlägget nedan). Missade det helt eftersom jag stirrat mig blind på boot priority. Minnet dyker upp under storage information.
Men hur får jag det att bootas från kortet? Varför syns inte kortet i boot priority?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dudek:

Ok. Nu ser jag detta (se bild i inlägget nedan). Missade det helt eftersom jag stirrat mig blind på boot priority. Minnet dyker upp under storage information.
Men hur får jag det att bootas från kortet? Varför syns inte kortet i boot priority?

Du behöver först boota från tex ett usb installationsmedia och installera win på ssdn innan du kan boota från den, den är just nu tom så den är inte bootbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver först boota från tex ett usb installationsmedia och installera win på ssdn innan du kan boota från den, den är just nu tom så den är inte bootbar.

Tack!
Tycker du att jag ska uppdatera bios först?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dudek:

Tack!
Tycker du att jag ska uppdatera bios först?

Om du tänkt uppdatera bios så gör det innan du installerar win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du tänkt uppdatera bios så gör det innan du installerar win.

Jag vet inte om det är vettigt att göra det eller ej. 😬
Tusen tack för hjälpen förresten! Pinsamt att jag inte såg att minnet var där, att jag var så låst vid att hitta det under booting devices.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dudek:

Jag vet inte om det är vettigt att göra det eller ej. 😬
Tusen tack för hjälpen förresten! Pinsamt att jag inte såg att minnet var där, att jag var så låst vid att hitta det under booting devices.

Du får läsa vad uppdateringarna fixar och har du nått av de problemen bör du alltid uppdatera, har du inte problem som löses brukar det ändå vara vettigt men inte lika absolut nödvändigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta i trä, men allt verkar flyta på. Det var jag som missade att kortet fanns i bios, men med lite hjälp från er så löste det sig. Nu rullar allt. Bara licens till win10 som återstår.