De 30 bäst säljande spelen i Japan är alla på Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Inte förvånad alls, med tanke på hur mycket Switch har sålts i nästan 100 miljoner enheter.

"Inte förvånad alls, med tanke på att Switch har sålt 30 miljoner färre enheter än PS4"

Din logik är lite svår att följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"Inte förvånad alls, med tanke på att Switch har sålt 30 miljoner färre enheter än PS4"

Din logik är lite svår att följa.

I Japan har väl däremot försäljningen av Switch nyligen passerat PS4:an (på kortare tid!)? Sedan är PS4:an en gammal konsol och PS5:an är fortfarande svår att få tag i.

Edit:
PS4 lanserades 2014
Switch lanserades 2017

Sedan tror jag även att Nintendo har "vunnit" mycket på misslyckandet med Wii U. Listan innehåller gamla Wii U-spel som ingen spelade på den tiden, där Mario Kart 8 Deluxe är ett utmärkt exempel på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I Japan har väl däremot försäljningen av Switch nyligen passerat PS4:an (på kortare tid!)? Sedan är PS4:an en gammal konsol och PS5:an är fortfarande svår att få tag i.

Ja ovanstående är bättre orsaker att peka på varför man inte är förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väldigt konstigt och jag funderade vilka 30st grymma spel fanns det till switch? Men sedan fick jag förklaringen längre ner: Fast då med flertalet konsolformat i form av Gameboy och de japanska motsvarigheterna till NES och Super NES.

När man jämför mest sålda saker som spel så bör man först ta priset i beaktning. Om ett spel kostar 10kr eller 700kr påverkar dess försäljningsvolym rejält. Sedan om det är klassiker så kanske spelet körs på en viss enhet, men jag ser det mer som det tillhör ursprungliga. Alltså jag kallar inte nes spel som körs på en Nintendo Swicth för Switchspel, bara gör att spelet körs där.
Tar vi Zelda Skyward Sword så är det ett Nintendo Wii spel. Om man kör denna på switchen, ja man kan ha olika åsikter kring namnet.

En fundering då vad är Botw då? Bör anses som ett Wii U spel då versionen till Switch är en Port.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

En fundering då vad är Botw då? Bör anses som ett Wii U spel då versionen till Switch är en Port.

Ren semantisk fråga som man kan vidareutveckla hur långt som helst. Spel som säljs i 2pack är det ett eller 2st spel, är det ett spel om de har samma launcher.
Men ofta när man gör undersökningar så får man ett visst svar beroende på hur frågan ställdes och svaret kan då kan användas för detta.

Så om det skulle vara så att i huvudsakligen av alla 30 mest sålda spel i japan är Nes spel, inköpta på en Nintendo Switch. Så blir det fel att använda detta resultat som att tolka det som att japanerna främst tycker att det utvecklas bäst spel till switch. Man skulle dock kunna dra slutsatsen att de anser det portas bäst spel dit.