Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

OpenWRT

Igår gjorde jag och några andra medlemmar det man inte ska göra - diskutera specifika hårdvarudetaljer i tråden "Dagens fynd — Diskussionstråden" och jag sa att vi borde skapa en specifik OpenWRT tråd under "Nätverk och Uppkoppling" - därav denna

OpenWRT är ett öppet operativsystem främst för routers och accesspunkter, men går även att installera på exempelvis Raspberry pi och för den delen x86, alltså vanliga datorer.

http://www.openwrt.org

Långt från alla routers har stöd för att installera OpenWRT och det enklaste sättet att kolla om din router finns med är att kolla på:

https://firmware-selector.openwrt.org/

Jag själv har några år på nacken nu och är varken nätverksexpert eller speciellt insatt i allt som har med OpenWRT att göra men kan ändå lite stolt berätta att jag installerade OpenWRT för första gången på en Netgear wgr614 omkring 2007 - version "white russian"

Numera bygger faktiskt majoriteten av routers på marknaden från stora tillverkare som TP-Link och Asus på OpenWRT - sedan lägger de sina egna system och gui:s ovanpå och döljer därmed spåren av OpenWRT för slutanvändaren.

Vi pratade igår om att Wifi6E modellen Acer Vero W6m säljs för det rekordlåga priset 699:- fram till månadens slut på Komplett.se

Det är antagligen den billigaste 6GHz Triband routern som går att få tag på och man kan installera OpenWRT på den med hjälp av en seriell kabel. OpenWRT tråd

Det är en egentligen en lite enklare version av Acer Predator W6 som också går att installera OpenWRT på - skillnaden är en USB3 port och en 2.5Gbps port. OpenWRT tråd

OpenWRT har även nyligen lanserat sin första "egna" router - OpenWRT One - finns dock än så länge endast att beställa från Aliexpress

Numera finns Wifi7 stöd i OpenWRT (även om inte allt är tillagt och fullt fungerande ännu)

Jag har en Banana Pi BPI-R4 som är en öppen router man får köpa i delar och montera ihop själv - Wifi7 kort finns som tillbehör.

Helt nyligen släpptes Asus Zenwifi BT8 på marknaden som är en Triband Wifi7 Mesh router och igår meddelade en utvecklare hos OpenWRT att stöd är på gång - tråd hos OpenWRT

Permalänk
Medlem

Jag har redan svarat på några privata meddelanden angående hur svårt det är att flasha om sin router med en seriell kabel och om man måste löda mm.

Vissa modeller kan man flasha om till OpenWRT enbart genom att ladda upp en fil till "firmware upgrade" på den befintliga routerns OS.

Vissa behöver man koppla in en seriell kabel till vilket innebär att man öppnar upp routern (och därmed bryter garantin) och ansluter 3st kablar till en seriell koppling på moderkortet - förutsatt att det finns en överhuvudtaget.

Det ser olika ut på olika routers, några exempel:

Acer Vero W6m/Acer Predator W6

TP-Link BE550
(Obs, går ej att flasha om till OpenWRT pga Qualcomm processorn inuti)

Och såhär fint är det i nya Asus BT8

Jag har använt en något okonventionell teknik för att slippa löda fast kontakter på Acer Vero W6m, men den är riskfylld så jag rekommenderar den inte för alla

Jag gör små hål i moderkortet på kontaktpunkterna med en vass syl (kan även försiktigt använda en hammare på sylen) och trycker sedan i "pins" i hålen - resultatet ser ut såhär:

Alternativt kan man bara hålla en kabel med pins mot kontakterna, men det blir något ostabilt.

Jag rekommenderar i vilket fall att om man ändå ska köpa en seriell adapter att man även lägger till pins och olika kablar.

Det finns flera olika typer av usb-seriell adaptrar men de fungerar oftast lika bra så länge du har TX, RX och GND.

I Sverige skulle jag rekommendera electrokit.com, annars finns det mycket alternativ på amazon.se

Räds man inte långa leveranstider kan man komma undan riktigt billigt om man handlar dessa saker från Aliexpress (ibland en tiondel av priset)

Jag har redan olika varianter av adaptrar men beställde nyligen ett gäng billiga med usb-c port från Aliexpress (20kr/st) för att montera fast på insidan av chassit i routern - då behöver du bara ansluta en usb-c kabel för att få seriell kontakt

Länkar några exempel från Amazon.se, men det finns massvis av olika varianter med olika priser från olika butiker.

USB-A adapter:

https://www.amazon.se/AZDelivery-CH340G-omvandlare-Jumperkabe...

USB-C adapter:

https://www.amazon.se/TTL-adapter-Omvandlarmodul-Kommunikatio...

Kablar:

https://www.amazon.se/Elegoo-Flerf%C3%A4rgad-Breadboard-Bandk...

Detta kit har olika varianter av kablar med och utan pins - bla användbart om man tänkte hålla kablar med pins mot kontakterna.

Pins:

https://www.amazon.se/VooGenzek-Headers-Breakaway-Connector-P...

Det finns massor av mindre och större kits av dessa i olika utföranden.

Man kan givetvis även köpa professionella kit som innehåller allt, inklusive klämmor som håller stift/pins mot kontaktytor för att slippa löda - men det är inget jag testat själv.

https://www.amazon.se/KeeYees-testkl%C3%A4mma-EEPR0M-25-serie...

Hur man sedan kopplar och vilka programvaror man använder kan jag eller någon annan återkomma till senare

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat med BT8:an! Det hade knappast hänt utan dig, inte så fort i alla fall.

Permalänk
Medlem

Haha! Tackar
Däremot uppdagades mina högst begränsade kunskaper i saker som att tömma Nand-minne mm - jag blev lite stressad där ett tag men litade ändå på att andra (mer kunniga) skulle bli såpass intresserade att de ville testa själva

Det är inte den första Wifi7 routern som fått stöd, men det kanske är den första vanliga routern som man faktiskt kan få tag på. (och så ska vi inte glömma Banana Pi R4 såklart)

Det ska dock sägas att Asus BT8 knappast kan kallas en billig router idag, men det kan förhoppningsvis ändras framöver.

Permalänk
Medlem

Att inte tömma Nand-minne brukar Asus vara rätt bra på

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Här kommer en instruktion om hur man flashar routern via seriell kabel, det kommer baseras på en dator med Linux (Ubuntu) som Operativsystem men det går givetvis att göra med Windows också - någon annan får gärna fylla på med vilka programvaror som fungerar bäst till Windows idag för ändamålet eftersom det var ett tag sedan jag använde det själv.

Först och främst så används inte den seriella kopplingen för att föra över några filer, den fungerar som ett informations-fönster från routern där du kan skriva kommandon. Du skickar instruktioner till routern via serie-kopplingen att hämta filer från en server - i det här fallet en tillfälligt uppsatt server på din dator.

Eftersom det är åtminstone några stycken medlemmar här som nyligen införskaffat Acer Vero W6m så utgår jag från den, men tillvägagångssättet går att applicera på andra routers.

Man öppnar upp routern genom att ta bort "gummiplupparna" (fötterna) i botten och där under finns fyra skruvar - när de är borta får du bända lite för att få bort topp-locket, det sitter alltså fast med plasthakar, men var ändå lite försiktig när du öppnar - det sitter en kabel som går upp till led-lampan i locket som du måste skruva loss innan du kan ta bort locket helt.

För att ta bort hela moderkortet från lådan måste du först ta av kylaren eftersom det sitter skruvar under den - annars är det bara att leta upp alla skruvar - det sitter bland annat en vid varje antenn som är hörnbitarna på bilden ovan.

De tre punkterna sitter under antennkablar på en av sidorna på moderkortet

För att ansluta den seriella kopplingen måste man ta reda på hur kablarna ska sitta eftersom det inte är utmärkt på moderkortet i detta fall.

Det går att testat sig fram men är det fler punkter än 3 ska man vara försiktig eftersom man inte ska ansluta VCC (syns på bilden från BT8 ovan) GND är alltid först och sedan TXD eller RXD, men eftersom man inte vet från vilket håll det börjar blir det några kombinationer att testa.

På denna bild ser du hur Acer Vero W6m (och Predator) ska kopplas - svart kabel är GND, vit kabel RXD och grå kabel TXD - får du ingen kontakt kan du alltid testa att byta plats på TX och RX.

Vissa adaptrar har även led lampor i olika färger som indikerar kontakt.

Anslut till respektive TXD, RXD och GND kontakt på USB-adaptern (anslut inte till 5V eller 3V på den)

Får du bara konstiga tecken som output från kopplingen har du antingen bristfällig kontakt eller fel hastighet inställd i programmet.

Är allting rätt ska du istället få massvis med text i samma sekund som du slår på strömmen till routern.

Kabeln ansluts med usb till en dator och sedan kör man ett program från terminalen, det finns flera olika men jag använder picocom på Ubuntu.

Sudo apt install picocom

och man startar med:

sudo picocom -b 115200 /dev/ttyUSB0

115200 är hastigheten (andra prylar kan ha andra hastigheter - Nanopi har exempelvis 150000) och /dev/ttyUSB0 sökvägen till usb-adaptern - ändra om du fått en annan adress.

picocom v3.1 port is : /dev/ttyUSB0 flowcontrol : none baudrate is : 115200 parity is : none databits are : 8 stopbits are : 1 escape is : C-a local echo is : no noinit is : no noreset is : no hangup is : no nolock is : no send_cmd is : sz -vv receive_cmd is : rz -vv -E imap is : omap is : emap is : crcrlf,delbs, logfile is : none initstring : none exit_after is : not set exit is : no Terminal ready

Nu står programmet och väntar - starta routern så ska massvis med information dyka upp.

> F0: 102B 0000 > FA: 1040 0000 > FA: 1040 0000 [0200] > F9: 103F 0000 > F3: 1006 0033 [0200] > F3: 4001 00E0 [0200] > F3: 0000 0000 > V0: 0000 0000 [0001] > 00: 0000 0000 > BP: 2400 0041 [0000] > G0: 1190 0000 > EC: 0000 0000 [2000] > T0: 0000 028B [010F] > Jump to BL > > NOTICE: BL2: v2.6(release):fe7b13a4d-dirty > NOTICE: BL2: Built : 19:10:23, Jun 6 2023 > NOTICE: WDT: disabled > NOTICE: CPU: MT7986 (2000MHz) > NOTICE: EMI: Using DDR4 settings > NOTICE: EMI: Detected DRAM size: 1024MB > NOTICE: EMI: complex R/W mem test passed > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: BL2: Booting BL31 > NOTICE: BL31: v2.6(release):fe7b13a4d-dirty > NOTICE: BL31: Built : 19:10:32, Jun 6 2023 > > > U-Boot 2022.07-rc3 (Jun 06 2023 - 19:08:30 +0800), Build: jenkins-YX6_factory-15 > > CPU: MediaTek MT7986 > Model: mt7986-rfb > DRAM: 1 GiB > Core: 68 devices, 19 uclasses, devicetree: separate > MMC: mmc@11230000: 0 > Setting bus to 0 > Loading Environment from MMC... OK > In: serial@11002000 > Out: serial@11002000 > Err: serial@11002000 > Net: > Warning: ethernet@15100000 (eth0) using random MAC address - 46:5b:eb:e9:e1:98 > eth0: ethernet@15100000 > mtkautoboot gpio_reset:1 > > > *** U-Boot Boot Menu *** > > 1. Startup system (Default) > 2. Upgrade firmware > 3. Upgrade ATF BL2 > 4. Upgrade ATF FIP > 5. Upgrade eMMC partition table > 6. Upgrade single image > 7. Load image > 0. U-Boot console > > > Press UP/DOWN to move, ENTER to select, ESC/CTRL+C to quit

Gör du ingenting så rullar informationen på under start av routern, men om du istället trycker "0" (upprepat) direkt vid uppstart så pausar routern och du får åtkomst till "U-Boot console" där du kan skriva kommandon.

Men innan du gör någonting här ska du sätta upp en TFTP server på din dator - det är dit routern ska ansluta för att hämta filer.

Så här sätter jag upp det på min Ubuntu dator:

sudo apt install tftpd-hpa tftp-hpa

Är lite osäker på om det automatiskt skapas en configfil eller om du måste göra det själv - du kan i vilket fall skriva:

sudo nano /etc/default/tftpd-hpa

(jag använder nano för textredigering, byt ut till 'vi' om du föredrar det)

Är det tomt kan du klistra in detta:

# /etc/default/tftpd-hpa TFTP_USERNAME="tftp" TFTP_DIRECTORY="/var/lib/tftpboot" TFTP_ADDRESS="0.0.0.0:69" TFTP_OPTIONS="--secure" TFTP_OPTIONS="-l -c -s"

eller ändra om du exempelvis föredrar en annan mapp.

Mappen /var/lib/tftpboot är alltså platsen routern hämtar filer från och det är dit du måste kopiera filerna som behövs.

För att routern ska ha åtkomst till mappen och filerna behövs även korrekta rättigheter:

sudo chown -R tftp /var/lib/tftpboot

När routern ska hämta filen behöver den vara direktansluten till din dator med en nätverkskabel, ställ även in datorn på en fast ip-adress som exempelvis 192.168.1.25 (eller ta reda på vilken ip-adress din dator har så länge den är i området 192.168.1.xxx)

Har du även en trådlös uppkoppling på datorn kan det vara läge att stänga av den när du ska göra överföringen, annars kan det bli förvirring över vilken koppling som ska användas (jag använder exempelvis en laptop med en usb-ethernet adapter, jag stänger ned wifi och ställer ethernet-porten till en fast ip-adress)

Routern ska vara ansluten på lan-port 1 - det är alltså den andra porten från vänster på bilden ovan (eftersom den första är wan)

Filerna som behövs för Acer Vero W6m kan du hämta hem via OpenWRT firmware selector:

Du söker upp Acer Connect Vero W6m och hämtar hem både filen där det står "Kernel" och där det står "Sysupgrade"

Just nu finns denna Acer modell inte under version 23.05.5 av OpenWRT, men det är mycket möjligt att version 24.10 har kommit när du läser detta annars går det lika bra med filerna som finns under version 24.10 RC5 idag.

Håll reda på vilken som är vilken och döp om dem till kortare filnamn, förslagsvis:

mv openwrt-24.10.0-rc5-mediatek-filogic-acer_vero-w6m-initramfs-kernel.bin vero.bin mv openwrt-24.10.0-rc5-mediatek-filogic-acer_vero-w6m-squashfs-sysupgrade.bin sysupgrade.bin

kopiera vero.bin till tftp mappen:

sudo cp /home/pulver/vero.bin /var/lib/tftpboot

(pulver här är alltså namnet på min home mapp och så förutsätts att det är där din fil är)

Min erfarenhet är att det blir problem om det inte är helt öppna rättigheter på filen - sätt dem med kommandot:

sudo chmod 777 /var/lib/tftpboot/vero.bin

Och till sist - starta om TFTP-servern:

sudo service tftpd-hpa restart

Nu har vi nått det läge där du kan starta picocom på datorn, slå på routern och trycka "0" upprepade gånger på tangentbordet tills du nått "U-Boot console"

Då ska det endast stå:

MT7986>

Då skriver du in (eller snarare klipp och klistrar) kommandot:

setenv bootcmd 'mmc read 0x40000000 0x00004400 0x0010000; fdt addr $(fdtcontroladdr); fdt rm /signature; bootm 0x40000000'

(notera här att kommandot är långt och kan fortsätta längre bort i kodrutan)

Nu följer tre kommandon som är specifika för Acer:s routers:

setenv dual_boot.slot_0_invalid 1 setenv dual_boot.slot_1_invalid 1 setenv bootmenu_default 7

Om dessa kommandon inte skrivs in kommer routern starta Acers programvara igen vid nästa reboot.

Bootmenu default 7 gäller för Acer Vero W6m, för Acer Predator W6 är det istället:

setenv bootmenu_default 9

och sedan:

saveenv

Ställ in vilken ip-adress routern ska hämta filen från (routern själv har alltså adress 192.168.1.1):

setenv serverip 192.168.1.25; setenv ipaddr 192.168.1.1

Och skicka kommandot som hämtar filen:

tftpboot 0x46000000 vero.bin; fdt addr $(fdtcontroladdr)

Då ska något liknande detta hända:

MT7986> tftpboot 0x46000000 vero.bin; fdt addr $(fdtcontroladdr); switch prereq:0 Using ethernet@15100000 device TFTP from server 192.168.1.25; our IP address is 192.168.1.1 Filename 'vero.bin'. Load address: 0x46000000 Loading: Got ARP REPLY, set eth addr (00:e0:4c:68:00:e1) ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ###################### 15.8 MiB/s done Bytes transferred = 11769920 (b39840 hex) Working FDT set to 7f7fd2f0

Fungerar det inte är det flera olika orsaker det kan bero på: är tftpd servern igång ? har filen korrekta rättigheter ? har tftp mappen korrekta rättigheter ? letar routern i rätt mapp ? är routern ansluten på rätt port ? är det rätt ipadress ? är korrekt anslutning igång på datorn (stäng av wifi) ? mm

Men om det fungerar så startar du vero.bin filen med:

fdt rm /signature; bootm

Då rullar en mängd information fram och det är alltså en recovery-image av OpenWRT som laddas in i ramminnet på routern.

Låt den gå ett tag och när den verkar startat upp så trycker du på "Enter" så kommer OpenWRT loggan fram och du kan skriva kommandon.

BusyBox v1.36.1 (2024-12-23 00:55:35 UTC) built-in shell (ash) _______ ________ __ | |.-----.-----.-----.| | | |.----.| |_ | - || _ | -__| || | | || _|| _| |_______|| __|_____|__|__||________||__| |____| |__| W I R E L E S S F R E E D O M ----------------------------------------------------- OpenWrt 24.10.0-rc4, r28211-d55754ce0d ----------------------------------------------------- === WARNING! ===================================== There is no root password defined on this device! Use the "passwd" command to set up a new password in order to prevent unauthorized SSH logins. --------------------------------------------------

Än så länge har du inte gjort något som påverkar routern, men nu är du i miljön som har möjlighet att skriva över original programvaran.

Det du ska göra nu är att föra över den andra filen - sysupgrade.bin - från datorn till routern

Man borde kunna göra det med TFTP, men det rekommenderade sättet är att skicka den med scp från din dator (scp ingår i ssh)

På datorn som fortfarande är ansluten som tidigare skriver du:

scp /home/pulver/sysupgrade.bin root@192.168.1.1:

Nu finns filen direkt under / på routern (du kan skriva 'ls' som kommando i routern för att se att den är där)

Till slut genomför du själva "flashningen" av routern med att (i routern) skriva kommandot:

sysupgrade -n sysupgrade.bin

Installationen går ganska snabbt och i fortsättningen kommer din router starta upp OpenWRT istället för Acers programvara - det är inga problem att uppdatera routern till nya versioner av OpenWRT via webgränssnittet och den seriella kopplingen behöver du förhoppningsvis aldrig använda mer på denna router.

Permalänk
Medlem

En fördel med OpenWrt jämfört med DD-WRT, Tomato och några andra är att OpenWrt använder sig av drivrutiner som är open source. Resultatet är att de kan uppdatera dessa i takt med moderna kernels och även förbättra dem på andra sätt som gör att det blir möjligt att hålla enheter uppdaterade väldigt mycket längre än tillverkarna själva gör.

Som exempel får min ca 15 år gamla Netgear WNDR3700v2 som jag har liggande fortfarande de senaste uppdateringarna. Det tycker åtminstone jag är en stor fördel.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Livsnjutare 😎

Snyggt!

Glad man blir utav att se eldsjälar som dessa här på Swec! ❤️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Här kommer en instruktion om hur man flashar routern via seriell kabel, det kommer baseras på en dator med Linux (Ubuntu) som Operativsystem men det går givetvis att göra med Windows också - någon annan får gärna fylla på med vilka programvaror som fungerar bäst till Windows idag för ändamålet eftersom det var ett tag sedan jag använde det själv.

Först och främst så används inte den seriella kopplingen för att föra över några filer, den fungerar som ett informations-fönster från routern där du kan skriva kommandon. Du skickar instruktioner till routern via serie-kopplingen att hämta filer från en server - i det här fallet en tillfälligt uppsatt server på din dator.

Eftersom det är åtminstone några stycken medlemmar här som nyligen införskaffat Acer Vero W6m så utgår jag från den, men tillvägagångssättet går att applicera på andra routers.

Man öppnar upp routern genom att ta bort "gummiplupparna" (fötterna) i botten och där under finns fyra skruvar - när de är borta får du bända lite för att få bort topp-locket, det sitter alltså fast med plasthakar, men var ändå lite försiktig när du öppnar - det sitter en kabel som går upp till led-lampan i locket som du måste skruva loss innan du kan ta bort locket helt.

<Uppladdad bildlänk>

För att ta bort hela moderkortet från lådan måste du först ta av kylaren eftersom det sitter skruvar under den - annars är det bara att leta upp alla skruvar - det sitter bland annat en vid varje antenn som är hörnbitarna på bilden ovan.

<Uppladdad bildlänk>

De tre punkterna sitter under antennkablar på en av sidorna på moderkortet

För att ansluta den seriella kopplingen måste man ta reda på hur kablarna ska sitta eftersom det inte är utmärkt på moderkortet i detta fall.

Det går att testat sig fram men är det fler punkter än 3 ska man vara försiktig eftersom man inte ska ansluta VCC (syns på bilden från BT8 ovan) GND är alltid först och sedan TXD eller RXD, men eftersom man inte vet från vilket håll det börjar blir det några kombinationer att testa.

<Uppladdad bildlänk>

På denna bild ser du hur Acer Vero W6m (och Predator) ska kopplas - svart kabel är GND, vit kabel RXD och grå kabel TXD - får du ingen kontakt kan du alltid testa att byta plats på TX och RX.

Vissa adaptrar har även led lampor i olika färger som indikerar kontakt.

Anslut till respektive TXD, RXD och GND kontakt på USB-adaptern (anslut inte till 5V eller 3V på den)

Får du bara konstiga tecken som output från kopplingen har du antingen bristfällig kontakt eller fel hastighet inställd i programmet.

Är allting rätt ska du istället få massvis med text i samma sekund som du slår på strömmen till routern.

Kabeln ansluts med usb till en dator och sedan kör man ett program från terminalen, det finns flera olika men jag använder picocom på Ubuntu.

Sudo apt install picocom

och man startar med:

sudo picocom -b 115200 /dev/ttyUSB0

115200 är hastigheten (andra prylar kan ha andra hastigheter - Nanopi har exempelvis 150000) och /dev/ttyUSB0 sökvägen till usb-adaptern - ändra om du fått en annan adress.

picocom v3.1 port is : /dev/ttyUSB0 flowcontrol : none baudrate is : 115200 parity is : none databits are : 8 stopbits are : 1 escape is : C-a local echo is : no noinit is : no noreset is : no hangup is : no nolock is : no send_cmd is : sz -vv receive_cmd is : rz -vv -E imap is : omap is : emap is : crcrlf,delbs, logfile is : none initstring : none exit_after is : not set exit is : no Terminal ready

Nu står programmet och väntar - starta routern så ska massvis med information dyka upp.

> F0: 102B 0000 > FA: 1040 0000 > FA: 1040 0000 [0200] > F9: 103F 0000 > F3: 1006 0033 [0200] > F3: 4001 00E0 [0200] > F3: 0000 0000 > V0: 0000 0000 [0001] > 00: 0000 0000 > BP: 2400 0041 [0000] > G0: 1190 0000 > EC: 0000 0000 [2000] > T0: 0000 028B [010F] > Jump to BL > > NOTICE: BL2: v2.6(release):fe7b13a4d-dirty > NOTICE: BL2: Built : 19:10:23, Jun 6 2023 > NOTICE: WDT: disabled > NOTICE: CPU: MT7986 (2000MHz) > NOTICE: EMI: Using DDR4 settings > NOTICE: EMI: Detected DRAM size: 1024MB > NOTICE: EMI: complex R/W mem test passed > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: BL2: Booting BL31 > NOTICE: BL31: v2.6(release):fe7b13a4d-dirty > NOTICE: BL31: Built : 19:10:32, Jun 6 2023 > > > U-Boot 2022.07-rc3 (Jun 06 2023 - 19:08:30 +0800), Build: jenkins-YX6_factory-15 > > CPU: MediaTek MT7986 > Model: mt7986-rfb > DRAM: 1 GiB > Core: 68 devices, 19 uclasses, devicetree: separate > MMC: mmc@11230000: 0 > Setting bus to 0 > Loading Environment from MMC... OK > In: serial@11002000 > Out: serial@11002000 > Err: serial@11002000 > Net: > Warning: ethernet@15100000 (eth0) using random MAC address - 46:5b:eb:e9:e1:98 > eth0: ethernet@15100000 > mtkautoboot gpio_reset:1 > > > *** U-Boot Boot Menu *** > > 1. Startup system (Default) > 2. Upgrade firmware > 3. Upgrade ATF BL2 > 4. Upgrade ATF FIP > 5. Upgrade eMMC partition table > 6. Upgrade single image > 7. Load image > 0. U-Boot console > > > Press UP/DOWN to move, ENTER to select, ESC/CTRL+C to quit

Gör du ingenting så rullar informationen på under start av routern, men om du istället trycker "0" (upprepat) direkt vid uppstart så pausar routern och du får åtkomst till "U-Boot console" där du kan skriva kommandon.

Men innan du gör någonting här ska du sätta upp en TFTP server på din dator - det är dit routern ska ansluta för att hämta filer.

Så här sätter jag upp det på min Ubuntu dator:

sudo apt install tftpd-hpa tftp-hpa

Är lite osäker på om det automatiskt skapas en configfil eller om du måste göra det själv - du kan i vilket fall skriva:

sudo nano /etc/default/tftpd-hpa

(jag använder nano för textredigering, byt ut till 'vi' om du föredrar det)

Är det tomt kan du klistra in detta:

# /etc/default/tftpd-hpa TFTP_USERNAME="tftp" TFTP_DIRECTORY="/var/lib/tftpboot" TFTP_ADDRESS="0.0.0.0:69" TFTP_OPTIONS="--secure" TFTP_OPTIONS="-l -c -s"

eller ändra om du exempelvis föredrar en annan mapp.

Mappen /var/lib/tftpboot är alltså platsen routern hämtar filer från och det är dit du måste kopiera filerna som behövs.

För att routern ska ha åtkomst till mappen och filerna behövs även korrekta rättigheter:

sudo chown -R tftp /var/lib/tftpboot

När routern ska hämta filen behöver den vara direktansluten till din dator med en nätverkskabel, ställ även in datorn på en fast ip-adress som exempelvis 192.168.1.25 (eller ta reda på vilken ip-adress din dator har så länge den är i området 192.168.1.xxx)

Har du även en trådlös uppkoppling på datorn kan det vara läge att stänga av den när du ska göra överföringen, annars kan det bli förvirring över vilken koppling som ska användas (jag använder exempelvis en laptop med en usb-ethernet adapter, jag stänger ned wifi och ställer ethernet-porten till en fast ip-adress)

Routern ska vara ansluten på lan-port 1 - det är alltså den andra porten från vänster på bilden ovan (eftersom den första är wan)

Filerna som behövs för Acer Vero W6m kan du hämta hem via OpenWRT firmware selector:

Du söker upp Acer Connect Vero W6m och hämtar hem både filen där det står "Kernel" och där det står "Sysupgrade"

Just nu finns denna Acer modell inte under version 23.05.5 av OpenWRT, men det är mycket möjligt att version 24.10 har kommit när du läser detta annars går det lika bra med filerna som finns under version 24.10 RC5 idag.

Håll reda på vilken som är vilken och döp om dem till kortare filnamn, förslagsvis:

mv openwrt-24.10.0-rc5-mediatek-filogic-acer_vero-w6m-initramfs-kernel.bin vero.bin mv openwrt-24.10.0-rc5-mediatek-filogic-acer_vero-w6m-squashfs-sysupgrade.bin sysupgrade.bin

kopiera vero.bin till tftp mappen:

sudo cp /home/pulver/vero.bin /var/lib/tftpboot

(pulver här är alltså namnet på min home mapp och så förutsätts att det är där din fil är)

Min erfarenhet är att det blir problem om det inte är helt öppna rättigheter på filen - sätt dem med kommandot:

sudo chmod 777 /var/lib/tftpboot/vero.bin

Och till sist - starta om TFTP-servern:

sudo service tftpd-hpa restart

Nu har vi nått det läge där du kan starta picocom på datorn, slå på routern och trycka "0" upprepade gånger på tangentbordet tills du nått "U-Boot console"

Då ska det endast stå:

MT7986>

Då skriver du in (eller snarare klipp och klistrar) kommandot:

setenv bootcmd 'mmc read 0x40000000 0x00004400 0x0010000; fdt addr $(fdtcontroladdr); fdt rm /signature; bootm 0x40000000'

(notera här att kommandot är långt och kan fortsätta längre bort i kodrutan)

Nu följer tre kommandon som är specifika för Acer:s routers:

setenv dual_boot.slot_0_invalid 1 setenv dual_boot.slot_1_invalid 1 setenv bootmenu_default 7

Om dessa kommandon inte skrivs in kommer routern starta Acers programvara igen vid nästa reboot.

Bootmenu default 7 gäller för Acer Vero W6m, för Acer Predator W6 är det istället:

setenv bootmenu_default 9

och sedan:

saveenv

Ställ in vilken ip-adress routern ska hämta filen från (routern själv har alltså adress 192.168.1.1):

setenv serverip 192.168.1.25; setenv ipaddr 192.168.1.1

Och skicka kommandot som hämtar filen:

tftpboot 0x46000000 vero.bin; fdt addr $(fdtcontroladdr)

Då ska något liknande detta hända:

MT7986> tftpboot 0x46000000 vero.bin; fdt addr $(fdtcontroladdr); switch prereq:0 Using ethernet@15100000 device TFTP from server 192.168.1.25; our IP address is 192.168.1.1 Filename 'vero.bin'. Load address: 0x46000000 Loading: Got ARP REPLY, set eth addr (00:e0:4c:68:00:e1) ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ###################### 15.8 MiB/s done Bytes transferred = 11769920 (b39840 hex) Working FDT set to 7f7fd2f0

Fungerar det inte är det flera olika orsaker det kan bero på: är tftpd servern igång ? har filen korrekta rättigheter ? har tftp mappen korrekta rättigheter ? letar routern i rätt mapp ? är routern ansluten på rätt port ? är det rätt ipadress ? är korrekt anslutning igång på datorn (stäng av wifi) ? mm

Men om det fungerar så startar du vero.bin filen med:

fdt rm /signature; bootm

Då rullar en mängd information fram och det är alltså en recovery-image av OpenWRT som laddas in i ramminnet på routern.

Låt den gå ett tag och när den verkar startat upp så trycker du på "Enter" så kommer OpenWRT loggan fram och du kan skriva kommandon.

BusyBox v1.36.1 (2024-12-23 00:55:35 UTC) built-in shell (ash) _______ ________ __ | |.-----.-----.-----.| | | |.----.| |_ | - || _ | -__| || | | || _|| _| |_______|| __|_____|__|__||________||__| |____| |__| W I R E L E S S F R E E D O M ----------------------------------------------------- OpenWrt 24.10.0-rc4, r28211-d55754ce0d ----------------------------------------------------- === WARNING! ===================================== There is no root password defined on this device! Use the "passwd" command to set up a new password in order to prevent unauthorized SSH logins. --------------------------------------------------

Än så länge har du inte gjort något som påverkar routern, men nu är du i miljön som har möjlighet att skriva över original programvaran.

Det du ska göra nu är att föra över den andra filen - sysupgrade.bin - från datorn till routern

Man borde kunna göra det med TFTP, men det rekommenderade sättet är att skicka den med scp från din dator (scp ingår i ssh)

På datorn som fortfarande är ansluten som tidigare skriver du:

Nu finns filen direkt under / på routern (du kan skriva 'ls' som kommando i routern för att se att den är där)

Till slut genomför du själva "flashningen" av routern med att (i routern) skriva kommandot:

sysupgrade -n sysupgrade.bin

Installationen går ganska snabbt och i fortsättningen kommer din router starta upp OpenWRT istället för Acers programvara - det är inga problem att uppdatera routern till nya versioner av OpenWRT via webgränssnittet och den seriella kopplingen behöver du förhoppningsvis aldrig använda mer på denna router.

Du är en räddare i nöden. Tänkte precis ge mig på detta och ge det ett försök. Har noll erfarenhet av nätverk.

En fråga. Jag har en laptop som kör Linux Mint. Är det OK för att utföra denna installation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Du är en räddare i nöden. Tänkte precis ge mig på detta och ge det ett försök. Har noll erfarenhet av nätverk.

En fråga. Jag har en laptop som kör Linux Mint. Är det OK för att utföra denna installation?

Förmodligen, du får ersätta apt (och kanske även paketnamn) om man använder annan distro än debian-derivat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förmodligen, du får ersätta apt (och kanske även paketnamn) om man använder annan distro än debian-derivat.

Har du koll på vart jag hittar exakt information om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag har redan svarat på några privata meddelanden angående hur svårt det är att flasha om sin router med en seriell kabel och om man måste löda mm.

Vissa modeller kan man flasha om till OpenWRT enbart genom att ladda upp en fil till "firmware upgrade" på den befintliga routerns OS.

Vissa behöver man koppla in en seriell kabel till vilket innebär att man öppnar upp routern (och därmed bryter garantin) och ansluter 3st kablar till en seriell koppling på moderkortet - förutsatt att det finns en överhuvudtaget.

Det ser olika ut på olika routers, några exempel:

<Uppladdad bildlänk>

Acer Vero W6m/Acer Predator W6

<Uppladdad bildlänk>

TP-Link BE550
(Obs, går ej att flasha om till OpenWRT pga Qualcomm processorn inuti)

<Uppladdad bildlänk>

Och såhär fint är det i nya Asus BT8

Jag har använt en något okonventionell teknik för att slippa löda fast kontakter på Acer Vero W6m, men den är riskfylld så jag rekommenderar den inte för alla

Jag gör små hål i moderkortet på kontaktpunkterna med en vass syl (kan även försiktigt använda en hammare på sylen) och trycker sedan i "pins" i hålen - resultatet ser ut såhär:

<Uppladdad bildlänk>

Alternativt kan man bara hålla en kabel med pins mot kontakterna, men det blir något ostabilt.

Jag rekommenderar i vilket fall att om man ändå ska köpa en seriell adapter att man även lägger till pins och olika kablar.

<Uppladdad bildlänk>

Det finns flera olika typer av usb-seriell adaptrar men de fungerar oftast lika bra så länge du har TX, RX och GND.

I Sverige skulle jag rekommendera electrokit.com, annars finns det mycket alternativ på amazon.se

Räds man inte långa leveranstider kan man komma undan riktigt billigt om man handlar dessa saker från Aliexpress (ibland en tiondel av priset)

Jag har redan olika varianter av adaptrar men beställde nyligen ett gäng billiga med usb-c port från Aliexpress (20kr/st) för att montera fast på insidan av chassit i routern - då behöver du bara ansluta en usb-c kabel för att få seriell kontakt

Länkar några exempel från Amazon.se, men det finns massvis av olika varianter med olika priser från olika butiker.

USB-A adapter:

https://www.amazon.se/AZDelivery-CH340G-omvandlare-Jumperkabe...

USB-C adapter:

https://www.amazon.se/TTL-adapter-Omvandlarmodul-Kommunikatio...

Kablar:

https://www.amazon.se/Elegoo-Flerf%C3%A4rgad-Breadboard-Bandk...

Detta kit har olika varianter av kablar med och utan pins - bla användbart om man tänkte hålla kablar med pins mot kontakterna.

Pins:

https://www.amazon.se/VooGenzek-Headers-Breakaway-Connector-P...

Det finns massor av mindre och större kits av dessa i olika utföranden.

Man kan givetvis även köpa professionella kit som innehåller allt, inklusive klämmor som håller stift/pins mot kontaktytor för att slippa löda - men det är inget jag testat själv.

https://www.amazon.se/KeeYees-testkl%C3%A4mma-EEPR0M-25-serie...

Hur man sedan kopplar och vilka programvaror man använder kan jag eller någon annan återkomma till senare

Angående att koppla upp sig mot serieheadern utan att göra åverkan på kortet, så gillar jag lösa pogo pins. De går att ha till så mycket mer än en färdig kontakt. Sök på amazon.se, finns i alla upptänkliga former och varianter, och är något som alla som meckar med sånthär bör ha ett knippe av hemma.

Är det vanlig 2.54mm delning på headern är det lätt att mecka till ett välfungerande kontaktdon av pogo pins och en gammal IDC-kabel eller en stump perfboard. Har man en 3D-printer blir det ännu lättare

Finns det hål, så brukar jag bocka till kopplingstråd enligt bild nedan och trycka i hålen. Ger riktigt pålitlig anslutning i förhållande till metodens enkelhet. Det går förstås också bra med en grövre kabelkardel eller liknande:

Nästan alla moderna flashchip har någon form av serieinterface för programmering in circuit. Finns ingen breakout header för det på kortet (vilket förvisso nästan alltid finns), så kan man alltid jaga rätt på databladet för aktuellt chip, och ansluta sig direkt på de aktuella benen. Med lite övning och bra no wash-fluss är det fullt möjligt att göra det och ta bort det efter sig utan att det syns att man varit där med mindre än mikroskop.

Det är väl egentligen bara BGA-kapslar som kan vara lite tjuriga att koppla upp sig mot. Där har jag inte kommit på något bra knep.

Vad det gäller USB-TTL-adaptrar så är min erfarenhet att FTDI:s dito (FT232RL) är idiotsäkra och alltid fungerar. Varning för kinakloner dock. Ett bra billighetsalternativ är CH340.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Angående att koppla upp sig mot serieheadern utan att göra åverkan på kortet, så gillar jag lösa pogo pins. De går att ha till så mycket mer än en färdig kontakt. Sök på amazon.se, finns i alla upptänkliga former och varianter, och är något som alla som meckar med sånthär bör ha ett knippe av hemma.

Är det vanlig 2.54mm delning på headern är det lätt att mecka till ett välfungerande kontaktdon av pogo pins och en gammal IDC-kabel eller en stump perfboard. Har man en 3D-printer blir det ännu lättare

Finns det hål, så brukar jag bocka till kopplingstråd enligt bild nedan och trycka i hålen. Ger riktigt pålitlig anslutning i förhållande till metodens enkelhet. Det går förstås också bra med en grövre kabelkardel eller liknande:

https://i.imgur.com/cdhWhsU.jpeg

Nästan alla moderna flashchip har någon form av serieinterface för programmering in circuit. Finns ingen breakout header för det på kortet (vilket förvisso nästan alltid finns), så kan man alltid jaga rätt på databladet för aktuellt chip, och ansluta sig direkt på de aktuella benen. Med lite övning och bra no wash-fluss är det fullt möjligt att göra det och ta bort det efter sig utan att det syns att man varit där med mindre än mikroskop.

Det är väl egentligen bara BGA-kapslar som kan vara lite tjuriga att koppla upp sig mot. Där har jag inte kommit på något bra knep.

Vad det gäller USB-TTL-adaptrar så är min erfarenhet att FTDI:s dito (FT232RL) är idiotsäkra och alltid fungerar. Varning för kinakloner dock. Ett bra billighetsalternativ är CH340.

Det där ser noob-vänligt ut. Kan du länka till grejerna du köpte?

Fö. tänkte jag köpa två av dessa routrar och använda som mesh nätverk. Behöver jag openwrt på båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Det där ser noob-vänligt ut. Kan du länka till grejerna du köpte?

Fö. tänkte jag köpa två av dessa routrar och använda som mesh nätverk. Behöver jag openwrt på båda?

Lite oklart vad du vill jag länkar till?

De pogo pins jag har är nåt sortiment med några hundra exemplar av olika sorter jag köpte på Aliexpress för säkert 10 år sedan. Exakt de blir nog svåra att länka. Generellt kan det väl dock sägas att långa smala är bra om man vill sticka in dem i en IDC-kontakt, och korta är bättre om man vill löda fast dem på en bit perfboard.

Kopplingstråden jag brukar använda är vanlig förtennad 0.5mm kopplingstråd. Finns i andra dimensioner också, men tycker 0.5mm är bra som allroundtråd.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Linux mint bygger på Ubuntu, så det borde inte vara några problem

Tidigare använde jag något som hette kort och gott tftpd men i min nuvarande version av Ubuntu var det ersatt av tftpd-hpa - det är dock bara lite olikheter gällande vilken mapp man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Det ska sägas att Mesh inte är lika smidigt på OpenWRT som det kan vara på vissa andra routers, men svaret är ja - du måste ha OpenWRT på båda.

Kan ju passa på att länka den guide jag tycker är bra för att ställa in just Mesh (alltså 802.11s) i OpenWRT men den ger även en fingervisning om hur många inställningar man måste göra.

https://github.com/benkay86/openwrt-batman-tutorial

Permalänk
Medlem

Inte att förglömma är att en av de mer populära märkena av router att köra OpenWRT på är GL.iNet - både modellen Flint 2 och deras olika "travel-routers" är välanvända modeller.

Jag har inte använt någon av dem själv så jag ska inte säga för mycket, men tror de är populära främst för att det är lätt att installera OpenWRT - alltså enbart via webgränssnitt - samt att man får bra hårdvara för pengarna

Nyligen har Flint 3 lanserats samt Slate 7 - såg att det fanns viss oro i OpenWRT forumet att de inte skulle fungera med OpenWRT pga hårdvaran inuti, men tydligen går arbetet framåt tack vare en del kunniga eldsjälar

Tvärtom mot en del andra företag så motarbetar de inte OpenWRT utan bidrar.

Det ska sägas att även företaget Cudy som numera finns på svenska marknaden bla via Elgiganten gör det.

Men det gäller inte alla modeller utan man måste fortfarande kolla upp vilka som stöds via firmware selector
(kom ihåg att ändra till version 24.10 - just nu RC6 - när ni kollar modeller också eftersom det är många nya som lagts till)

Permalänk
Medlem

Värt att poängtera igen att det på de flesta routrar är det så enkelt som att flasha en "factory image" via routerns webbgränssnitt, precis som om det vore en officiell firmware-uppdatering.

En factory image betyder i detta fall en OpenWrt-image wrappad med vad som ska behövs för att routern ska tro att det är en officiell firmware-uppdatering.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har en GL-MT3000 (https://www.gl-inet.com/products/gl-mt3000/) som har en firmware vars gränssnitt vilar på en stadig grund av OpenWRT men jag har inte för avsikt att frångå GL-iNets "version" eftersom jag personligen anser att deras gränssnitt är smidigare att använda än vad LuCI är.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Värt att poängtera igen att det på de flesta routrar är det så enkelt som att flasha en "factory image" via routerns webbgränssnitt, precis som om det vore en officiell firmware-uppdatering.

En factory image betyder i detta fall en OpenWrt-image wrappad med vad som ska behövs för att routern ska tro att det är en officiell firmware-uppdatering.

Funkar det på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Funkar det på dessa?

Vilka? De som nämns i första inlägget funkar det högst troligen inte för. Annars skulle inte folk använda en krångligare metod.

Trådtiteln och delar av första inlägget handlar dock om OpenWrt generellt, precis som mitt inlägg gjorde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, vad retligt att jag inte kan redigera mina tidigare poster - sista steget i guiden fungerar inte eftersom openssh-server tydligen saknas på recovery-filen för Acer Vero W6m - då kan du inte köra:

Då får du nämligen:

ash: /usr/libexec/sftp-server: not found

Som tur är finns det en ännu enklare lösning och det är att uppdatera via webgränssnittet Luci.

Vid sista steget när du startat upp återhämtningsavbilden av OpenWRT öppnar du istället en webbläsare på din dator och går till adressen:

- om webläsaren automatiskt lägger till ett s (alltså https) så kan du ta bort det om du inte kan ansluta.

Logga in med användare root och lämna lösenordet tomt.

Det kommer flera varningsrutor som du kan ignorera:

Gå till "System/Backup Flash Firmware" så ska det se ut såhär.

Tryck längst ned där det står "Flash image" och välj filen "sysupgrade.bin" med "browse"

Du kommer få frågan om att behålla inställningar och möjligtvis frågan om du vill göra en "Force upgrade" - godkänn i sådana fall det och så ska uppdateringen starta - du kan även följa processen via dit konsollfönster

Detta är testat med filerna för OpenWRT 24.10 RC6

Edit:

Och det fungerar tydligen med scp om man bara använder rätt kommando

scp -O /home/pulver/sysupgrade.bin root@192.168.1.1:/tmp

och sedan kör uppdateringskommandot:

sysupgrade -n /tmp/sysupgrade.bin

på routern.

Tack till Bobiri för det korrekta tillvägagångsättet

...........................

Och till sist, för dem som är intresserade av den absolut senaste utvecklingen av OpenWRT finns det flera sätt - ett av dem är att kolla in:

git.openwrt.org

Jag tycker exempelvis att denna commit från igår är riktigt spännande

Permalänk
Medlem

För dem som nyligen fått igång OpenWRT på sin Acer kommer här ett litet "partytrick"

Om man går till 'System - Software' och uppdaterar listan kan man sedan söka upp och installera "i2c-tools"

När det är gjort går man till 'System - LED Configuration' - finns det ingen aktivitet kan du skapa en ny, annars går det bra att ändra den befintliga.

Se till att rgb:status är vald och sedan kan du ställa in hur du vill att led-lampan i routern ska fungera.

Jag har testat några olika alternativ som att den blinkar i takt med nätverksaktiviteten, men det skönaste är ändå att man kan stänga av den helt eftersom den kan lysa ganska starkt - framförallt nattetid.

Det här fungerar i de senare versionerna av 24.10 av OpenWRT (RC5 och framåt)

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått igång routern och ersatt min gamla. Var lite förberedelser som behövde göras med statiska ip adresser i nätverket etc. Men openwrt verkar vara väldigt smidigt. Såg att det fanns lite trevliga gränssnitt man kan hämta för att göra det lite bekvämare.

Mycket nöjd med köpet av Acer routern. Tusen tack till @Pulver för både deal länk och denna guide. Lite farligt dock då man fick mersmak av att sitta och löda/pilla med grejer. Mhh..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Lite farligt dock då man fick mersmak av att sitta och löda/pilla med grejer.

Jag kan bekräfta att det behovet uppstår

Och jag kan även dela med mig av mina nya små "söta" usb-c adaptrar som inhandlades för mindre än 20:-/st länk (en USB-A som storleksjämförelse)

Med tanke på priset är det inte svårt att köpa in några stycken och sedan ha dem fast monterade i en router eller annan utrustning så länge man har en lämplig öppning på chassit (eller tillverkar en) då är det bara att ansluta en usb-c sladd så är man igång.

Ska testa dem på en router idag (som ännu inte har OpenWRT stöd) som jag öppnat upp och konstaterat att den har en seriell kontakt.

(och så får vi se om adaptrarna är skräp eller inte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag kan bekräfta att det behovet uppstår

Och jag kan även dela med mig av mina nya små "söta" usb-c adaptrar som inhandlades för mindre än 20:-/st länk (en USB-A som storleksjämförelse)

<Uppladdad bildlänk>

Med tanke på priset är det inte svårt att köpa in några stycken och sedan ha dem fast monterade i en router eller annan utrustning så länge man har en lämplig öppning på chassit (eller tillverkar en) då är det bara att ansluta en usb-c sladd så är man igång.

Ska testa dem på en router idag (som ännu inte har OpenWRT stöd) som jag öppnat upp och konstaterat att den har en seriell kontakt.

(och så får vi se om adaptrarna är skräp eller inte)

CH340 brukar funka klockrent

Föreslår dock att du mäter upp VCC och signalnivåer, och kollar så flashminnet och periferijox i routern som kommer spänningssättas vid programmeringen verkligen vill ha 5V eller åtminstone är 5V-tolerant innan du kopplar in och använder dem. CH340 kan konfigureras för både 5 och 3.3V, det ser ut som de där donglarna kör 5V av mönsterkortens innehåll att döma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

CH340 brukar funka klockrent

Föreslår dock att du mäter upp VCC och signalnivåer, och kollar så flashminnet och periferijox i routern som kommer spänningssättas vid programmeringen verkligen vill ha 5V eller åtminstone är 5V-tolerant innan du kopplar in och använder dem. CH340 kan konfigureras för både 5 och 3.3V, det ser ut som de där donglarna kör 5V av mönsterkortens innehåll att döma.

Japp, tänkte precis fråga här varför de inte verkar fungera

Det står så här på förpackningen:

Ska jag ladda ned någonting för att göra en inställning mellan 5V och 3.3V ?

Har alltså bara anslutit dem med usb-c till en dator och de verkar inte få ström (andra adaptrar har lite led-lampor som hoppar igång)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Japp, tänkte precis fråga här varför de inte verkar fungera

Det står så här på förpackningen:

<Uppladdad bildlänk>

Ska jag ladda ned någonting för att göra en inställning mellan 5V och 3.3V ?

Har alltså bara anslutit dem med usb-c till en dator och de verkar inte få ström (andra adaptrar har lite led-lampor som hoppar igång)

Det är ingen inställning man kan göra via mjukvara eller så. Vad jag noterade i förbifarten var att det inte verkar finnas någon DC/DC-omvandlare på kortet, och hade svårt att tro att chipet har integrerad omvandlare.

Kollade lite till på din bild nu och följde 5V-ledaren från USB-kontakten, över 0-ohmsresistorn (som i praktiken är en bygel som lödrobotar kan hantera), till chipets ben 5 (VCC), vidare via D3:s strömbegränsningsresistor R3 och frånkopplingskondingen C1:s ena pol, till VCC-benet på TTL-headern.

Med andra ord är donglen "hårdkodad" för 5V - det är vad USB trycker ut - och i ljuset av detta är ju märkningen på påsen om 3.3V något lurig.

D3 borde lysa så fort du pluggar i USB-kabeln om det är någon juice i den senare. Har du testat med en annan kabel?

Tillägg: med reservation för att jag inte vet ett smack om vilka features senare generationer av USB har, så kan det vara värt att testa med USB 2.0-port och USB A till C-kabel om du har möjlighet. Det är ren spekulation från min sida, men det kan ju finnas strömsparfunktioner som stänger av matningen tills de detekterar en last, och ett såntdär chip drar försumbart lite ström på tomgång

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här ju offtopic, men jag löste "mysteriet" med varför den inte började lysa.

Jag har femtioelva olika typer av usb-c till usb-c kablar jag testade, men så slog det mig att man kunde testa en usb-a till usb-c kabel och då gick den igång

Dock försvinner ju lite av poängen eftersom tanken var att ansluta till laptops som numera endast har usb-c, det kanske bara gäller att hitta rätt sorts kabel.

Men en snabb fråga angående 5V och 3.3V: spelar det någon roll när jag ändå aldrig ansluter VCC ? bara TX RX och GND ?

Ah, såg inte ditt tillägg - det var det som löste det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Det här ju offtopic, men jag löste "mysteriet" med varför den inte började lysa.

Jag har femtioelva olika typer av usb-c till usb-c kablar jag testade, men så slog det mig att man kunde testa en usb-a till usb-c kabel och då gick den igång

Dock försvinner ju lite av poängen eftersom tanken var att ansluta till laptops som numera endast har usb-c, det kanske bara gäller att hitta rätt sorts kabel.

Men en snabb fråga angående 5V och 3.3V: spelar det någon roll när jag ändå aldrig ansluter VCC ? bara TX RX och GND ?

Haha, se mitt tillägg jag gjorde samtidigt som du postade citerat

Det kan eventuellt spela roll, signalnivån kommer fortfarande vara 5V. Kolla i databladet för flashchipet i routern huruvida signalingångarna är 5V-toleranta.

Ännu ett tillägg: en variant på temat om inte flashchipet köper 5V signal kunde vara att ta matning till donglen från routern. Det är dock lite överkurs. Det kommer innefatta att plocka bort 0-ohmsresistorn på donglen för att koppla bort matningen från USB och koppla in VCC-pinnen på headern till motsvarande i routern. En flukt i databladet klargör att du utöver detta måste hitta den beskrivna frånkopplingskondingen för 5V-drift (C2? Ser en via mitt i C:et, kommer den från pin 8 på chipet? Ser ut så på ditt foto av baksidan, men bör verifieras med mätning, så lätt att se fel), plocka bort den, och ansluta pin 8 på chipet till VCC, vilket du enkelt kan göra med en bygel enligt nedan efter att ha plockat bort resistor och konding, givet förstås att C2 är den aktuella frånkopplingskondingen:

Notera att ovanstående behöver dubbel- och trippelkollas innan det omsätts i praktiken, har inte läst lusen av problemet så att säga, och har förstås inte en aning om hur det ser ut i routern

Och ett till tillägg: det ser ju faktiskt ut som att man skulle kunna återanvända 0-ohmresistorn till den föreslagna byglingen

Visa signatur