Mionix uppdaterar klassiska spelmössen Naos, Castor och Avior

Permalänk
Medlem

PTFE (som nya fötterna är gjorda av) säljs under varumärket ’Teflon’ på andra ställen/produkter. Det är alltså en relativt slitstark yta med låg friktion som de flesta känner till.

Jag tycker det blir tydligare så i alla fall

Permalänk
Medlem

Allt jag hade velat ha är en trådlös Naos...

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Ja, kommer Naos i trådlös så köper jag omedelbart. Har två stycken Qpad 5K som börjar närma sig sina 10-års födelsedagar. Skulle vara fint att byta ut dem.

Funkar dina i w10? För när jag gick från W7 till tian så började muspekaren hacka. Kopplade jag in den i en dator med 7:an funkar den som den ska.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Funkar dina i w10? För när jag gick från W7 till tian så började muspekaren hacka. Kopplade jag in den i en dator med 7:an funkar den som den ska.

Funkar finfint, på Windows 10 och 11

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Funkar dina i w10? För när jag gick från W7 till tian så började muspekaren hacka. Kopplade jag in den i en dator med 7:an funkar den som den ska.

Som ovan fungerar mina bra. Däremot hade jag ett problem med skakighet ett tag då jag tror mig ha ändrat dpi i Qpad-programmet eller liknande. Kör jag på standard så flyter det på som normalt.

Permalänk
Medlem

Blir och beställa en Naos PRO direkt när dem hamnar på inet

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Trådlöst kom igen.

Mmh hoppas snart

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Trådlöst kom igen.

Dem kanske startar såhär, samlar ihop lite cash efter dem varit borta så länge för att få fram trådlösa lösningar?

Bara en tanke

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk

Nice! Sidoknapparna på min gamla Naos hänger sig ibland. Blir till att beställa en pro nu då. Har testat lite andra möss men Naos’ens passform är perfekt för mig.

Permalänk
Medlem

Gärna sladd men är beroende av att ha typ minst 6 st tumknappar. Kul att de är tillbaka.

Vill man riktigt chocka världen kan man ju testa en variant med tre "riktiga" musknappar också. Det har inte funnits så mycket att välja på där de senaste 20 åren. 😘

Permalänk
Medlem

Äntligen! Väntat sedan 2019? på detta, får se om den håller upp till originalet! Är lite orolig över att balansen blir fel utan vikterna men vi får se.

Permalänk
Medlem

Inget trådlöst, inget köp.

Hoppas de löst problemet med dubbelklickande knappar. Min föredetta Naos höll i knappt 2 år innan knappar började dubbelklicka hejvilt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Hoppas de löst problemet med dubbelklickande knappar. Min föredetta Naos höll i knappt 2 år innan knappar började dubbelklicka hejvilt.

Beroende på brytarkonstruktion så brukar det bero på att fjädern blivit "trött", vilket med lite pill kan fixas genom att spänna/böja till den.

En bra video som visar hur det kan göras:

Förhoppningsvis så har Mionix valt brytare som inte blir trötta så fort, för man kan ju tycka att man inte skulle behöva utföra den här operationen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Någon som vet nå mer om sensorn? Hittar inget på pixarts hemsida om den..

Permalänk
Medlem

Mionix Naos, ser ut som min Svive Titan V Pro, som är inspirerad av en Mionix Naos

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Vilket är lockande, men samtidigt har jag halvtaskiga erfarenheter av trådlösa möss med anslutningsproblem och glitchar (för att inte nämna att det är ytterligare en jäkla pryl med batteri som måste laddas), så när de kommer med sådana kommer jag inte vara lika impulsiv. Då blir det verkligen upp till bevis.

har massa trådlösa logitech möss och razer viper ulitmate och naga pro, inga problem alls med något, batterierna laddar snabbt och räcker länge, skulle aldrig använda en trådad mus igen, då det fuckar upp aim osv.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Flaskhalsfritt:

Någon som vet nå mer om sensorn? Hittar inget på pixarts hemsida om den..

Tror det kan vara PAW3370 de menar.
I Prestanda så kan man säga det är en lite mer finslipad sensor än PMW 3360/3389

Upp till 19000 CPI/DPI i steg av 50DPI till 10000DPI och därifrån kan man ändra i steg av 100 från 10000 till 19000.
400 IPS och 50G i Acceleration.
Alla företag kanske inte stödjer detta i deras programvara men sensorn har stöd för det.

Permalänk
Medlem

Så länge man får admin rättigheter på valfri pc är det ju ett givet köp!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Hade en Naos och den höll i typ två veckor så det kommer aldrig bli en sådan igen. Nu kör jag en klassisk Deathadder och den har klarat allt jag har utsatt den för.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Mionix Naos, ser ut som min Svive Titan V Pro, som är inspirerad av en Mionix Naos

Nja, Svive:n ser mer inspirerad utav qpad 8k tbh

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Den gången jag köpte en mionix mus så var det dåliga musknappar både på den första och ersättningsexemplaret. Det finns många bra möss nuförtiden för rimligt pris. Har haft en logitech och en trådlös razer för runt 500 kr styck sedan dess utan några direkta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Beroende på brytarkonstruktion så brukar det bero på att fjädern blivit "trött", vilket med lite pill kan fixas genom att spänna/böja till den.

En bra video som visar hur det kan göras:

https://www.youtube.com/watch?v=FepmjdZF0ds

Förhoppningsvis så har Mionix valt brytare som inte blir trötta så fort, för man kan ju tycka att man inte skulle behöva utföra den här operationen.

5000 dubbelklickade direkt ur boxen, dock var man inte så vaken på den tiden att man skickade tillbaka den Men det blev bättre med tiden, så det bör inte ha varit fjädern som var för klen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Hade en Naos i ca 3-4 år utan problem. Detta under en tid där jag spenderade ca 8h per dag vid datorn och majoriteten av dom timmarna i cs, bf och andra fps.
Har en glorious model o wireless idag, och som många andra här vill jag inte gå tillbaka till trådat igen.

Permalänk
Medlem

Hade en Naos 8200 i många år, en gång utbytt (pga scrollhjul) strax efter garanti via deras support på hemsidan. Köper gärna märket igen, men trådlöst som många andra.

Permalänk
Medlem

Varför kommer man in ingen 'i matchen' men bara har trådade alternativ? Det är lite som att gå emot tekniken...
Hade naos funnits som trådlös så hade jag hoppat på direkt, men trådade alternativ, oavsett vilken sensor som sitter i, big no... inget wow i detta :/

qpad 5k var min favoritmus men slutade använda den när trådlösa kom ut för 4 år sedan och var i par med trådade... By far den mest bekväma mus jag någopnsin använt och Naos är ju samma skal så hade den varit trådlös som sagt... absolut!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Varför kommer man in ingen 'i matchen' men bara har trådade alternativ? Det är lite som att gå emot tekniken...
Hade naos funnits som trådlös så hade jag hoppat på direkt, men trådade alternativ, oavsett vilken sensor som sitter i, big no... inget wow i detta :/

Kan tänka mig att göra en nystart/refresh, där man bara byter sensor och lite andra små saker, är lättare och billigare än att båda planera en trådlös modell plus att göra nya formar till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Kan tänka mig att göra en nystart/refresh, där man bara byter sensor och lite andra små saker, är lättare och billigare än att båda planera en trådlös modell plus att göra nya formar till den.

Antagligen ja, men ny sensor borde väl kräva ny pcb form med om inte annat, jag menar, bottenplattan, om inte, så kan man nog göra samma sorts storlek på pcbn för trådlöst till samma möss som dom redan har tänker jag

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Antagligen ja, men ny sensor borde väl kräva ny pcb form med om inte annat, jag menar, bottenplattan, om inte, så kan man nog göra samma sorts storlek på pcbn för trådlöst till samma möss som dom redan har tänker jag

PCB är löjligt billigt att beställa nya jämfört med formsprutningsverktyg till plastdelarna. Bara en enkel grej som att byta ut hålet för sladden mot en USB-kontakt för laddning kräver nya verktyg om man inte vill ändra de befintliga (och låsa sig vid att endast göra trådlösa möss).

Jag hade också önskat mig en trådlös Naos men förstår att man kör på en facelift av befintliga möss som steg ett.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mycket trevliga nyheter!

"Mionix omdanade spelmöss Naos Pro, Castor Pro, Avior Pro och musmattorna blir tillgänglig hos de svenska återförsäljarna Inet, Webhallen och Maxgaming under dagen"

Där får jag för att jag är en impulsiv idiot (som köpte en Naos Pro direkt från Mionix ett par minuter efter jag såg nyheten på deras hemsida.)

Verkar inte som du gjorde något misstag, för inte fasen finns de att beställa på webhallen, inet eller maxgaming ännu. What gives?!

Permalänk

Bra timing för scrollhjulet hos min Avior har börjat glappa, köper gärna en ny när den färska varianten släpps i butik.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH