Hjälp med installation av ljudkort i Win3.1

Permalänk
Medlem

Hjälp med installation av ljudkort i Win3.1

Nästa retro-projekt.
Att få ljud i min stationära Victor 386.
Köpt ett ESS 1688F-ljudkort.

Kollar med deras egna mjukvara och unisound men får det inte att fungera.
Ändrat IRQ från 5 till 7 hjälper inte.
Ljudkort under DOS/Win3.1 är okänt vatten för mig, någon som vet?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Keeper of the Bamse

Åh herregud, tackar för att dom här dagarna är förbi. Mången hår slitna för att få ljudet att funka i Duke Nukem med mitt gamla Soundblaster.

Vill du grotta lite så finns http://www.escotal.com/IRQ.html som förklarar dom olika begreppen, varför ljudkort ska gå på DMA 1 t.ex.

Även på http://www.pchell.com/hardware/irqs.shtml finns lite förklaringar.

Så IRQ 5/7 är bra, men du kan inte använda IRQ7 om du har något i skrivarporten (t.ex. gamepad)

I/O-adressen kan jag inte klura ut såhär sent från ditt skärmskott, men 220/240 "ska" ju vara rätt. Om det är 330 du har ställt in så är det för SCSI host adapters (enligt mina länkar, kan ju inte allt det här i huvudet)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Åh herregud, tackar för att dom här dagarna är förbi. Mången hår slitna för att få ljudet att funka i Duke Nukem med mitt gamla Soundblaster.

Vill du grotta lite så finns http://www.escotal.com/IRQ.html som förklarar dom olika begreppen, varför ljudkort ska gå på DMA 1 t.ex.

Även på http://www.pchell.com/hardware/irqs.shtml finns lite förklaringar.

Så IRQ 5/7 är bra, men du kan inte använda IRQ7 om du har något i skrivarporten (t.ex. gamepad)

I/O-adressen kan jag inte klura ut såhär sent från ditt skärmskott, men 220/240 "ska" ju vara rätt. Om det är 330 du har ställt in så är det för SCSI host adapters (enligt mina länkar, kan ju inte allt det här i huvudet)

Har bara testat byta irq.
Maskinen är köpt med dos och Windows installerat redan med en massa andra saker
Skulle vara intressant hur det beter sig vid nyinstallation.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd

Kan tyvärr inte hjälpa dig då mina minnen från denna tiden är aningens "grötiga".

När det begav sig så satt allt detta i en väldigt ung ryggmärg som dessvärre numera verkar ha konverterat till en 50-årig soppa.

Vilka minnen dock!

Minns också det "roliga" i att få proprietära cd-rom kort att fungera frå maskin till maskin.

Numera sitter barnen och ojjar sig över inställningar i bios/uefi...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BMac:

Kan tyvärr inte hjälpa dig då mina minnen från denna tiden är aningens "grötiga".

När det begav sig så satt allt detta i en väldigt ung ryggmärg som dessvärre numera verkar ha konverterat till en 50-årig soppa.

Vilka minnen dock!

Minns också det "roliga" i att få proprietära cd-rom kort att fungera frå maskin till maskin.

Numera sitter barnen och ojjar sig över inställningar i bios/uefi...

Medan du funderar på hur du ska terminera och bygla SCSI och koaxnätverken på rätt sätt....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Överlag minns jag att ESS ljudkorten var ett rent litet h-vete att få att funka ordentligt, det skulle kanske kunna vara nån inställning i Bios som man får sätta för den Isa-slotten det sitter i, vet vissa victor/märkes maskiner var lite säregna i bios ibland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Medan du funderar på hur du ska terminera och bygla SCSI och koaxnätverken på rätt sätt....

RJ58 klämde jag för inte så många veckor sedan.

Sneglar även ner på min ultriumbandare just nu

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Fungerar nu i DOS, och 99.9% av allt ljud lär väl vara i just DOS så det stora hindret är löst.
Hittade en drivrutinsinstallation som jag trodde jag testat men inte, och den fungerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ljud i Windows nu med SB 1.5-drivrutinen.
Midi kvar då.

Visa signatur