Tidigt stresstest antyder att Intel "Alder Lake" är strömtörstig historia

Permalänk
Melding Plague

Tidigt stresstest antyder att Intel "Alder Lake" är strömtörstig historia

En okänd processormodell bekänner färg i datorn hos en Lenovo-anställd, där maximal belastning driver genomsnittligt effektuttag mot 250 watt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förväntat, men trist. Det är knappt en hyfsat vattenkylning duger till dagens komponenter, inte till hyfsad ljudnivå iaf. Vattenkylning är ju inte helt gratis heller, samt kräver utrymme och luftflöde.

Permalänk

Helt sjukt då Alder Lake ändå ska vara på deras förbättrade 10nm-nod, 10 nm Enhanced SuperFin.

Visa signatur
Permalänk

Så ryktena som kommer är nästa Intel cpu, Nvidia 3000 grafikkort, ddr5 ram, pci express 4.0 ssd, OLED skärmar kan komma att dra mycket mer ström. Vilken tur att det inte var fler saker i ens dator som får ökad strömförbrukning. Då kan gott jag ha rgb belysning konstant aktiv i tangentbordet på min nästa laptop.

Permalänk
Medlem

Som ovan, förväntat. Det är priset för att komma ikapp AMD. Inte bara p g a AMD, utan för att få ut mer kraft över huvud taget.
Det går åt det hållet för allt i våra datorer just nu.
Hur som lär detta energipåslag inte drabba alla och definitivt inte hela tiden den går 100%.
Kan inte vara ofta den drar fullt i spel.

Helt ärligt så killgissar jag hej vill här. Någon riktig förståsigpåare får gärna rätta mig och berätta exakt hur det kommer ligga till.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

3GHz och 250watt?

edit: läser man på den japanska orginalsidan så står det något om PL2 - 250watt. Så inte stock-settings då

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Alla stora kärnor senaste åren drar ju uppemot 50W per styck i full turbo, knappast någon nyhet att denna skulle kunna dra 250W. Det gör ju redan 10/11-serierna

Permalänk
Medlem

Nya eluttag till nästa dator alltså, om denna sladd ska passa...

https://www.biltema.se/bygg/el/skarvsladdar/skarvsladd-400-v3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Nya eluttag till nästa dator alltså, om denna sladd ska passa...

https://www.biltema.se/bygg/el/skarvsladdar/skarvsladd-400-v3...

Ja, vi får hoppas att det räcker. Kanske kommer krävas mer, DIY-kärnkraftverk kanske?

Permalänk

Släng på lite till så ska de nog snart börja ta sig

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Alla stora kärnor senaste åren drar ju uppemot 50W per styck i full turbo, knappast någon nyhet att denna skulle kunna dra 250W. Det gör ju redan 10/11-serierna

Jo, fast vanligtvis så dras det ju ner rejält när flera kärnor används. Som Ryzen som vad jag minns drar runt 40 W på en kärna, men knappast i närheten av 320 W på 8.
Prestandatappet på att gå från 40 W till ~18 W (142 W totalt är taket iaf på 5800X) är ju inte jättestort heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det går åt det hållet för allt i våra datorer just nu.

Apple går åt andra hållet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kommer det ens räcka med ett 850W nätagg så länge till?

Permalänk
Medlem

Vad är det ni säger? Är en ny Intelprocessor strömtörstig?! Kors i taket! /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, fast vanligtvis så dras det ju ner rejält när flera kärnor används. Som Ryzen som vad jag minns drar runt 40 W på en kärna, men knappast i närheten av 320 W på 8.
Prestandatappet på att gå från 40 W till ~18 W (142 W totalt är taket iaf på 5800X) är ju inte jättestort heller.

Här är ju generellt den stora skillnaden om man mäter korta perioder eller över lång tid, och intel är ju idag mästare på att optimera peak-frekvens och därmed även peak-power

AMD klockar också på så mycket de kan, men verkar ligga runt 20W enligt anandtech (låter lite lågt?), iaf inte alls nära samma peak
https://www.anandtech.com/show/16214/amd-zen-3-ryzen-deep-div...

Permalänk
Medlem

Då kanske man kan dra ner värmen lite på elementen till vintern xD

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Och vetenskapliga artiklar har konfirmerat att vatten är blött

Permalänk
Medlem

Kom precis på, skulle inte detta vara 16c/24t cpun? (den skulle ju landa på 228w i PL2, och dessa siffror visar ju något över detta)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Här är ju generellt den stora skillnaden om man mäter korta perioder eller över lång tid, och intel är ju idag mästare på att optimera peak-frekvens och därmed även peak-power

AMD klockar också på så mycket de kan, men verkar ligga runt 20W enligt anandtech (låter lite lågt?), iaf inte alls nära samma peak
https://www.anandtech.com/show/16214/amd-zen-3-ryzen-deep-div...

Strax under 20 var ju idle, 49 W med en kärna lastad.
(Eller snarare egentligen.)
Edit: Eller ah, kärnan i sig drar runt 20. Men package power är väl det man jämför om det är mot Intels värden?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

Då kanske man kan dra ner värmen lite på elementen till vintern xD

Damn, här har man just bytt ut gamla värme element till nya oljefyllda element helt i onödan!

Sett från positiva sidan däremot, så får jag nu den behövliga värmepumpen till vinden istället!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Apple går åt andra hållet.

Och snart har vi nästa generation av M1:an här Intels Alder Lake ser ut att bli ett skämt.

Permalänk
Datavetare

Intel hade tydligen en regel de höll benhårt på från lansering av Core2 fram till Skylake: det var OK att lägga till saker till designen som ökade strömförbrukning, fast bara om prestanda ökade minst 2X % för varje X % ökning i strömförbrukning.

Det bidrog nog rätt mycket till att man gjorde relativt stora förändringar i design ställd mot hur mycket högre IPC man faktiskt fick ut. X86 har på flera sätt slagit i både tak, golv och väggar när det kommer till ökad IPC.

Framförallt är ”front-end” ett riktigt problem här. AMD hade tydlige undersökt möjligheten att gå till ”5-wide” i Zen3, hade man gjort det hade naturligtvis absolut prestanda ökat mer men man skippade detta då perf/W mycket väl kunde ha minskat.

På desktop verkar AMDs återtåg till hight-end resulterat i att båda två helt verkar slänga perf/W ut ur fönstret, allt är nu tillåtet bara man ”vinner” benchmarks.

Vad jag hoppas (och även tror) är att Intel valt att långt mer prioritera absolut prestanda än man gjort tidigare. Både Intels och AMDs ”big-core” kärnor drar löjligt mycket ström vid deras peakfrekvens (som för båda är >5 GHz). Vad maximal peak-effekt blir är därför rätt mycket beroenden på hur mycket/lite man väljer att klocka ned CPU-kärnorna under ”all-core” last.

Ju mer man klockar ned ju bättre blir perf/W. Problemet med att klocka ned är två

  • man får sämre ”poäng” i bechmarks (och tyvärr verkar allt för många bry sig för att det ska gå att ignorera)

  • för egen del är det långt mer relevanta att en CPU som klockar ned sig mycket ger en sämre upplevelse om man också använder sin dator interaktivt samtidigt som den är tungt lastad i ”bakgrunden”. Det är rätt påtagligt på 5950X där det man kör i förgrunden kan lagga rätt rejält om alla CPU-trådar är lastade, är inte alls lika påtagligt på t.ex. ett 5600X system eller 11600K system

Den senare är vad jag hoppas går att lösa på ett bra sätt i Alder Lake, man bör kunna hålla kvar betydligt högre frekvens på de stora kärnorna då Gracemont kärnorna är perf/W optimerade. Men det lär ändå bli sämre än Apples design, den har överhuvudtaget inte ”turbo” utan klockar lika högt oavsett last (men att göra det på Intels/AMDs ”big-core” vid en frekvens där de matchar M1 i absolut perf ger en CPU som drar hundratals Watt…)!

Tur att det finns någon form av alternativ nu när både CPUer och GPUer verka tycka att alla har nytta av en elradiator under skrivbordet. Varje gång man får stänga ned sin PC (slipper i alla fall frysa när 3900+5950X jobbar på ordentligt…) och sätta sig vid M1 Mac:en (lika snabb i 9 av 10 uppgifter, men helt tyst!) känns det som att flyttas 10 år framåt i tiden!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Strax under 20 var ju idle, 49 W med en kärna lastad.
(Eller snarare egentligen.)
Edit: Eller ah, kärnan i sig drar runt 20. Men package power är väl det man jämför om det är mot Intels värden?

Hade för mig att enskilda kärnor drog 40W+, inte package power... @yoshman var troligen en av källorna

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Hade för mig att enskilda kärnor drog 40W+, inte package power... @yoshman var troligen en av källorna

De drar >40 W peak i singel-core, d.v.s. när frekvensen är >5 GHz. Men i fallet 5950X stannar i alla fall inte min dator (som har Noctua CPU-kylare) speciellt länge vid peak-effekt även i ren enkeltrådad last.

Under ”tung” och långdragen all-core last av code och shaders rapporterar Windows ibland < 4 GHz, det är orsaken att den CPUn kan hålla ”i alla fall inte vansinnig maxeffekt”.

Edit: En av de bättre jämförelserna här är TechPowerUp, de har mätningar av "idle", "single core" och "multicore" av en rad olika CPUer. Får själv i stort sätt identiskt resultat, mätt från väggen med Corsair RM750x v2 som TPU (och enligt reviews har den PSUn >90 % effektivitet med 230 V i mätområdet).

Skillnaden mellan last och 'idle' effekt blir en rätt bra indikation vad CPUn faktiskt tar förutsatt att man mäter med applikationer som inte alls lastar GPU. Det man får från HWinfo är framförallt för Ryzen bara en delmängd av effekten CPUn faktiskt använder

Då får man att effekten när man går från "idle" till att lasta en kärna fullt blir

  • 11900K: ~40 W

  • 10900K: ~35 W

  • 9900K: ~20 W

  • 5950X: ~40 W

  • 5600X: ~25 W

Och detta är inte "peak" effekt (den är i de flesta fall något högre), utan detta är vad systemet får när de är lastade under längre tid. Ställer man 9900K mot 10900K samt 5950X mot 5600X ser man att de sista hundratals MHz ger enormt effektpåslag.

I SweC test av 5950X ser man nästan 100 W påslag i Blender när "all-core" frekvensen höjs med ~350 MHz (effekten av att slå på PBO). För ~45 % högre total effekt (60 % högre (peak-idle) effekt) får man ~9 % högre prestanda...

Intels/AMDs "race" verkar göra att de skiter fullständigt i effektivitet på desktop, nu är det "all-in" på prestanda där.

Ser bättre ut för bärbara, där måste man fortfarande bry sig om effektivitet. Eller ser bättre ut är relativt, x86 blir ju demolerad av främst Apple på denna punkt men det är ändå långt bättre perf/W än för desktop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varje gång man får stänga ned sin PC (slipper i alla fall frysa när 3900+5950X jobbar på ordentligt…) och sätta sig vid M1 Mac:en (lika snabb i 9 av 10 uppgifter, men helt tyst!) känns det som att flyttas 10 år framåt i tiden!

Är väl snarare x86-arkitekturen som stått mer eller mindre stilla i 10 års tid, medan omvärlden sprungit förbi. Har haft mer processorkraft i mobilen än på skrivbordet här de senaste 5 åren.

Bortsett från min MacBook med M1, så är min telefon med A14 SoC min snabbaste enhet i hemmet.

Permalänk
Medlem

Blir lite konfunderad, skulle inte perf/watt vara ~40% bättre på Alder Lake än på Skylake för en kärna?

Men det kanske bara gäller Gracemont i och för sig. Golden Cove kanske är den som är boven.

Skall bli väldigt intressant med tester på denna, hoppas att man vrider och vänder och synar CPUn med lupp, sen när det är dags

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Är väl snarare x86-arkitekturen som stått mer eller mindre stilla i 10 års tid, medan omvärlden sprungit förbi. Har haft mer processorkraft i mobilen än på skrivbordet här de senaste 5 åren.

Bortsett från min MacBook med M1, så är min telefon med A14 SoC min snabbaste enhet i hemmet.

Sant! Skriver detta på min IPad Air 2020 (A14). Med tangentbord är ju den en betydligt snabbare all-in-one än min Windows-laptop (som i.o.f.s börjar få ett par år på nacken, är en SP4 med i7-6650U). Bara en av dem som är fläktlös och har långt över 10 timmar batteritid…

Är rätt uppenbart varför Apple dumpade Intel, deras egen CPU-design är idag långt bättre.

Men än så länge är ARM64 på Windows inte något man kan ta helt seriöst. Så känns ändå högst relevant vad Intel och AMD hittar på ett par generationer till. Tror och hoppas att Alder Lake ändå kommer bli bra, kan faktiskt bli riktigt OK på bärbara där man förhoppningsvis inte går lika all-in på enbart prestanda.

Rent generellt ser jag långt mer mot att få läsa tester av Gracemont än Golden Cove

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel hade tydligen en regel de höll benhårt på från lansering av Core2 fram till Skylake: det var OK att lägga till saker till designen som ökade strömförbrukning, fast bara om prestanda ökade minst 2X % för varje X % ökning i strömförbrukning.

Det bidrog nog rätt mycket till att man gjorde relativt stora förändringar i design ställd mot hur mycket högre IPC man faktiskt fick ut. X86 har på flera sätt slagit i både tak, golv och väggar när det kommer till ökad IPC.

Framförallt är ”front-end” ett riktigt problem här. AMD hade tydlige undersökt möjligheten att gå till ”5-wide” i Zen3, hade man gjort det hade naturligtvis absolut prestanda ökat mer men man skippade detta då perf/W mycket väl kunde ha minskat.

På desktop verkar AMDs återtåg till hight-end resulterat i att båda två helt verkar slänga perf/W ut ur fönstret, allt är nu tillåtet bara man ”vinner” benchmarks.

Vad jag hoppas (och även tror) är att Intel valt att långt mer prioritera absolut prestanda än man gjort tidigare. Både Intels och AMDs ”big-core” kärnor drar löjligt mycket ström vid deras peakfrekvens (som för båda är >5 GHz). Vad maximal peak-effekt blir är därför rätt mycket beroenden på hur mycket/lite man väljer att klocka ned CPU-kärnorna under ”all-core” last.

Ju mer man klockar ned ju bättre blir perf/W. Problemet med att klocka ned är två

  • man får sämre ”poäng” i bechmarks (och tyvärr verkar allt för många bry sig för att det ska gå att ignorera)

  • för egen del är det långt mer relevanta att en CPU som klockar ned sig mycket ger en sämre upplevelse om man också använder sin dator interaktivt samtidigt som den är tungt lastad i ”bakgrunden”. Det är rätt påtagligt på 5950X där det man kör i förgrunden kan lagga rätt rejält om alla CPU-trådar är lastade, är inte alls lika påtagligt på t.ex. ett 5600X system eller 11600K system

Den senare är vad jag hoppas går att lösa på ett bra sätt i Alder Lake, man bör kunna hålla kvar betydligt högre frekvens på de stora kärnorna då Gracemont kärnorna är perf/W optimerade. Men det lär ändå bli sämre än Apples design, den har överhuvudtaget inte ”turbo” utan klockar lika högt oavsett last (men att göra det på Intels/AMDs ”big-core” vid en frekvens där de matchar M1 i absolut perf ger en CPU som drar hundratals Watt…)!

Tur att det finns någon form av alternativ nu när både CPUer och GPUer verka tycka att alla har nytta av en elradiator under skrivbordet. Varje gång man får stänga ned sin PC (slipper i alla fall frysa när 3900+5950X jobbar på ordentligt…) och sätta sig vid M1 Mac:en (lika snabb i 9 av 10 uppgifter, men helt tyst!) känns det som att flyttas 10 år framåt i tiden!

Tror du att Gracemonts koncept med 2 st 3-wide avkodare kan vara ett koncept som går att bygga vidare på (istället för en 5 eller 6 wide menar jag)?

Har en fråga angående något du skrev i en annan tråd om Alder Lake. Du skrev först ang Gracemont och 2 st 3-wide avkodare "Nackdelen är sämre peak-prestanda, vilket lär primärt drabba kod som kör avancerade matematiska beräkningar."

och senare Givet mikroarkitektur skulle jag gissa att Gracemont kommer se de största fördelarna i "svåra" laster, detta då den har kortare pipeline (som är stor orsak att den inte kan klockas lika högt som Skylake) -> den hanterar felspekulering bättre.

Ursäkta min okunnighet men vad är skillnaden på svåra laster och avancerade matematiska beräkningar?

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shogun-r:

Blir lite konfunderad, skulle inte perf/watt vara ~40% bättre på Alder Lake än på Skylake för en kärna?

Men det kanske bara gäller Gracemont i och för sig. Golden Cove kanske är den som är boven.

Skall bli väldigt intressant med tester på denna, hoppas att man vrider och vänder och synar CPUn med lupp, sen när det är dags

Tycker Intel är helt glasklar med vad både 40 % och 80 % siffrorna faktiskt refererar till. Men uppenbarligen håller inte en stor del av Internet med givet vilka kommenterar som fälldes t.ex i denna tråd.

Gracemont är drar 40 % mindre ström vid samma absoluta prestanda som Skylake för ST och 80 % mindre ström vid MT. Det är inte samma sak som att slutprodukten faktiskt kommer dra 40/80 % mindre, för det lär inte vara samma absoluta prestanda (framförallt inte när det är en rätt stor matris av gamla och nya modeller).

Gracemont presterar 40 % bättre ST och 80 % bättre MT om båda drar exakt lika mycket ström. Det betyder inte att Gracemont presterar 40/80 % bättre i absoluta termer, en huvudpoäng är att man stoppar in ”små” kärnor för att de ska dra väsentligt mindre än de ”stora” kärnorna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shogun-r:

Tror du att Gracemonts koncept med 2 st 3-wide avkodare kan vara ett koncept som går att bygga vidare på (istället för en 5 eller 6 wide menar jag)?

Har en fråga angående något du skrev i en annan tråd om Alder Lake. Du skrev först ang Gracemont och 2 st 3-wide avkodare "Nackdelen är sämre peak-prestanda, vilket lär primärt drabba kod som kör avancerade matematiska beräkningar."

och senare Givet mikroarkitektur skulle jag gissa att Gracemont kommer se de största fördelarna i "svåra" laster, detta då den har kortare pipeline (som är stor orsak att den inte kan klockas lika högt som Skylake) -> den hanterar felspekulering bättre.

Ursäkta min okunnighet men vad är skillnaden på svåra laster och avancerade matematiska beräkningar?

Tack på förhand!

”Svåra laster” är sådana med väldigt mycket villkorade hopp och saker som CPUn har svårt att förutse. I sådan laster kommer CPUn spekulera fel relativt ofta, så Golden Cove kommer inte nå peak-prestanda men Gracemont kan då dra nytt av i praktiken ha en ”omvänd” SMT: den avkodar två spår parallellt, ett kommer slängas men vilken det blir vet man först när riktningen på det villkorade hopp där man har ett vägskäl hanterats!

Matematiska beräkningar brukar normalt vara bland de absolut lättaste att förutspå så den typen av laster kan en ”bred” design lättare dra stor nytta av sin kapacitet. I ”lätta” laster kommer Gracemont i praktiken att stänga av sin ena avkodare för att spara ström, då presterar den som en 3-wide design.

Är det matematiska beräkningar i sin renaste form är de ju överhuvudtaget inte villkorade

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer