Helgsnack: Vilken är din största personliga triumf?

Permalänk
Medlem

Min personliga triumpf, liksom mångas andras, är familj och barn. Siom tidigare universitets-dropout när jag funderade på att bli präst, så har det gnagt en hel del. Gick lite in i väggen och hade några kurser jag inte klarade. Har sedan dess sadlat om till vården och har läst två år på YH och klarat den utbildningen och läser nu en annan för att komplettera. Så det är väl en stor glädje att ha klarat av

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det som kännts mest som en personlig triumf i livet var att ha slutbetalt studielånet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Samma här. Inget kommer någonsin toppa den.

Samma här också. Finns inget större än att skaffa avkommor.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
  • slutade röka efter 25år av nikotinberoende

  • lever fortfarande

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skäggig legend

Man vet inte vad som händer i livet, men det största jag gjort fram tills nu är att vända min mammas bortgång till något possessivt. Hon hade kämpat med cancer två gånger innan och tredje var kvar för att stanna. Under den tiden (slutet 2016-2010) var det bara jag som bodde kvar hemma, mina två syskon hade redan flyttat hemifrån. Det var bara att börja axla rollen som husägare..? Matlagning, tvätt, städa och ta hand om mamma osv Det vara bara sista månaderna hon ville ha hjälp av hemtjänst för att sista månaden åka in på hem. Mina syskon hjälpte till ibland men till stor del var det jag som gjorde allt och såg varje dag hur cancern åt upp henne. Att bli vuxen så snabbt har gett mig insikt och moral till att ingenting är omöjligt och att stressen/depression går att hantera, göra om till något starkt. Som bränsle till att ta sig i kragen, hitta möjligheter. Ja, mamma dog men det gav mig en spark i röven till att göra andra saker, skaffa jobb, sedan lägenhet, bil, motorcykel och nu hus.

Även om man inte ska spegla eller reflektera om mina syskons liv har de fortfarande inte kommit över att vi inte längre har en mamma, medan jag tänker att hon skulle vara stolt över vad jag är och gör idag. Hoppas hon har de gött vart hon än är

Sen att jag träffat en kvinna lika stark som min mamma är ju ett stort plus <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Mina två barn som nu både lämnat hemmet för att gå gymnasiet på orter långt från hemmet. Jag har fuckat upp mycket här i livet, men där, det allra viktigaste av allt man kan ta sig för (om man beslutar att ta sig för det, det är valfritt. Ja, i alla fall om man är kvinna. Män har inga val, bara skyldigheter), har jag faktiskt lyckats och det med bravur. De har blivit tuffa, snälla och kloka individer.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Av miljoner spermier; -Kommit först i mål
Nä, men varit tobaksfri i 10 år förra månaden, efter att i mer än 10 år tidigare både snusat och rökt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Min största personliga triumf: Har överlevt att scrolla igenom denna tråd snabbt och postat detta!

Permalänk
Medlem

Köpt en 3080 TUF till intropris 😂😉

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Datavetare

Kodat och jobbat som arkitekt (en av flera) för ett OS som bl.a. tagit sig till Mars (OS:et i Perseverance).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Valde att hoppa på utbildning till civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik, vilket brukar anses som den svåraste, vid 30 års ålder och som jag just blev klar med och lyckades få ett mycket trevligt jobb på det. Känns i princip som att livet börjar på riktigt nu.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Jag lever fortfarande. Man gör saker som man är glad för, men samtidigt finns det en massa annan skit som gör att man blir sur igen. Så det finns inget jag riktigt är stolt över inte ens det jag arbetar med. De som har valt ett enklare jobb tjänar många mer än mig, mer fritid och allt har de också. Automation kan ta deras jobb, ja säkert om 30år.
Hade jag fått spola tillbaka bandet så hade jag förr blivit lastbilschaufför och skitigt i allt vad it heter.

*edit*
Jag blev erbjuden en doktorandplats en gång i tiden om jag fixade ett slutprojekt. Slutprojektet gick åt h-lvete de bombarderade oss med uppgifter att göra samtidigt i andra kursen, press till den förbannelse var det. Jag mådde heller inte bra. Så jag slutade och skrev mig arbetslös och tvingades skriva på ett intyg till akassan att jag under inga omständigheter får börja studera igen.
Nå den första veckan efter erbjudandet var jag glad, sedan så kom magplasket som vanligt.

Samma tycker jag hela mitt liv är, man löser ett problem blir skitglad, men det finns någon fyskalisk lag som säger att inom en vecka måste ett annat komma.
Ta hälsan. Jag fick grumlingar, skitstörande för en som kodar 60h i veckan, när jag äntligen börjar vänja mig med dessa och blir glad. Ja då börjar tinnitus komma. En bekant hade värre, gick från cancer till operation därefter en annan alvarlig sjukdom och när han var bra med denna, ja då kom cancern tillbaka.

Permalänk
Medlem

Min dotter.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Tills i år att sluta röka efter 20+ år.
Efter detta år med cancer besked, cellgifter, blodproppar i lungorna och sedan frisk förklarad glad att man är vid liv och nu vid god hälsa
Skulle inte önska min värsta fiende att behöva gå igenom en dag med cellgiftsbehandling...

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Att jag har lyckats att fortsätta snusa trots att min fru har klagat över det dem senaste 13 åren.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Uppnått status inga lån. Varken på bostadsrättslägenhet eller bil.

Permalänk
Medlem

Att gått från att vara familjens svarta får med mängdvis av misshandlar och div små brott till framgångsrik egenföretagare med en underbar familj.

Kan tacka min fru som stog ut med all skit man höll på med och som sen fick mig att skaffa jobb och ta sig i kragen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Gått ner i vikt, från 135 kg till 110 kg. Och har siktet inställt på 85 kg. Sakta men säkert

Bra jobbat! (Även till er andra i tråden som gått ner i vikt).
Får påstå att min största personliga triumf är inom samma kategori: Gått ner i vikt från 120 kg till 80kg.
Har siktet inställt på 75 kg, nån dag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Några jag gillar skarpt samt ett par andra som jag inte kommenterat. Ingen nämn, ingen glömd.

Skrivet av ZothOmmog:

Lyckades gå och ta corona vaccinet efter flera månaders panik, ångest och dåligt mentalt mående.

Det viktigaste är att du tog vaccinet. Bra jobbat!

Skrivet av Boozfob:

Gick ner massor i vikt för några år sedan, började på 143,5 KG och 15 månader senare vägde jag 83 KG 👍

Före / 3 månader / 6 månader
9 månader/ 12 månader / 15 månader
https://i.imgur.com/TZrhBgN.jpeg
Före / 3 månader / 6 månader
9 månader/ 12 månader / 15 månader
https://i.imgur.com/r9i38lG.jpeg
Före / 3 månader / 6 månader
9 månader/ 12 månader / 15 månader
https://i.imgur.com/TT8t7bb.jpeg
December 2016 / September 2018
https://i.imgur.com/fVKoGAH.jpeg
December 2016 / September 2018
https://i.imgur.com/RIWICjf.jpeg
December 2016 / September 2018
https://i.imgur.com/9Gv9kKF.jpeg
December 2016 / September 2018
https://i.imgur.com/KLMYUnh.jpeg
December 2016 / September 2018
https://i.imgur.com/fY7JHak.jpeg
https://i.imgur.com/l1VwKrW.jpeg

Dold text

Grymt imponerande, före och efterbilderna och från olika vinklar var riktigt bra! Fler har tagit upp liknande men ditt inlägg var svårslaget

Skrivet av JohanFlodqvist:

Slutade med heroin och alla andra droger (inklusive alkohol) den 11e maj 2014 och har inte använt sedan dess. Alla andra framgångar i livet som bra jobb, högskola, vara en närvarande förälder till min autistiska fyraåring, ja allt jag gör framgångsrikt i livet idag hade varit totalt omöjligt om jag fortsatt leva det liv jag levde.

Riktigt imponerande detta med. Keep up the good work!

Skrivet av Fenrisulvfan:

Av miljoner spermier; -Kommit först i mål
Nä, men varit tobaksfri i 10 år förra månaden, efter att i mer än 10 år tidigare både snusat och rökt.

Tycker även din första egentligen var rätt bra. Men då den gäller alla som skriver i tråden så är det väl frågan om.
Men din andra är riktigt bra! Imponerande att du klarat dig så länge och hoppas du klarar dig minst 10 år till.

Permalänk
Medlem

Att man skall få sitt första barn när som helst nu, beräknad födsel är 25 september.
Inte riktigt landat i det än, men det måste nog vara min största

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma tycker jag hela mitt liv är, man löser ett problem blir skitglad, men det finns någon fyskalisk lag som säger att inom en vecka måste ett annat komma.
Ta hälsan. Jag fick grumlingar, skitstörande för en som kodar 60h i veckan, när jag äntligen börjar vänja mig med dessa och blir glad. Ja då börjar tinnitus komma. En bekant hade värre, gick från cancer till operation därefter en annan alvarlig sjukdom och när han var bra med denna, ja då kom cancern tillbaka.

Inser att det inte riktigt är vad du pratar om, men det finns faktiskt ett psykologiskt koncept som beskriver ungefär det du pratar om. Det heter "hedonisk anpassning" ("hedonic treadmill" på engelska) och förklarar att vår känsla av lycka är hyfsat stabil över tid, och oavsett framgångar eller motgångar så tenderar vi att gå tillbaka till samma "lyckonivå".

Rätt intressant, imo. Med det sagt hoppas jag att du besparas fortsatta fysiska åkommor.

EDIT: Min största bedrift är nog att ha klarat Matematik B på komvux med lägsta godkända resultat. Jag lärde mig aldrig riktigt matte i skolan, utan det var alltid en sån där grej som jag "bara inte kunde". Men i ett desperat försök att ändra mitt liv rekryterade jag en vän att hjälpa mig plugga upp matten efter jobbet varje dag. Ska tilläggas att jag under den här perioden gick i terapi mot depression och medicinerades för detsamma. Därtill drack ganska mycket och utsattes för en del mobbing på jobbet (ett jobb jag dessutom avskydde). Var en helt sjuk känsla när examinatorn på komvux hörde av sig och berättade att jag klarat kursen. Det vart ett sånt motbevis för något jag hållit som sanning hela livet, liksom.

Såhär ~7 år senare har jag en masterexamen i företagsekonomi. Men jag skulle ändå säga att matten är det jag är mest stolt över (och det svåraste jag någonsin gjort, i skolväg).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Min son så klart.

Men annars är jag väldigt stolt över mig själv och min kollega när vi räddade livet på en livlös person som legat en längre stund i 0 gradigt vatten. Vi ska träffa denna person och ta en öl när tillfälle ges. Kommer nog inte vara ett torrt öga vid det bordet.

Permalänk
Medlem

Thunderfury!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Thunderfury!

Vanilla eller classic?

Permalänk
Medlem

Droger, viktminskning, egenföretagare, utbildning. Inget sådant för mig inte.

Själv är jag rätt stolt över att jag var en av de absolut bästa E-50M spelarna i World of Tanks, höll mig över 73% wr solo. Och inte med enbart ett par hundra spel... nejnej, över 9000!

Permalänk
Medlem

Är familj&barn och hus. Jobb.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Att göra film för UNESCO OCH LTH alternativ överleva cancer i hjärnan.

Permalänk
Medlem

Master i miljövetenskap vid 50+, helrenovering av gammalt hus, lån fri samt ungar och fru

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Hjälpsam

Fru, bonusbarn, hus och vovve, livet är bra, kommit igång med distanslöpning igen #SweRunners Sedan var jag rätt nöjd när jag blev blev antagen till Mensa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Flutters:

Gått ner i vikt, från 135 kg till 110 kg. Och har siktet inställt på 85 kg. Sakta men säkert

Skrivet av VonCraft:

Vägde 130 KG för cirka 4 månader sen nu väger jag 115kg ska ner till typ 80 - 90 kg.

Ni två borde ha en episk duell där förste man till 85kg blir krönt Sweclockers främste viktväktare