Google Home oerhört trög på Svenska

Permalänk
Medlem

Google Home oerhört trög på Svenska

Hej!

Använde Google Home på Engelska förut och det var aldrig några problem med att styra lampor m.m.

Har nu bytt till Svenska för att resten av familjen också skall kunna nyttja detta.

Upplever att Assistenten är oerhört trög...
Säger jag t.ex "byt färg på lampa X till grön" får jag 9 gånger av 10 till svar
"Om en enhet har stöd för att byta färg kan du tillexempel säga......"
Upprepar meningen EXAKT som google säger åt mig.
"Om enheten av stöd för........"

Någon som upplever samma problem? Funderar på om man kan köra 2 språk samtidigt?

Permalänk
Medlem

japp, heldum är den.. gjorde scener och bytte till dem istället, blev enklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Hej!

Använde Google Home på Engelska förut och det var aldrig några problem med att styra lampor m.m.

Har nu bytt till Svenska för att resten av familjen också skall kunna nyttja detta.

Upplever att Assistenten är oerhört trög...
Säger jag t.ex "byt färg på lampa X till grön" får jag 9 gånger av 10 till svar
"Om en enhet har stöd för att byta färg kan du tillexempel säga......"
Upprepar meningen EXAKT som google säger åt mig.
"Om enheten av stöd för........"

Någon som upplever samma problem? Funderar på om man kan köra 2 språk samtidigt?

Låter ju som att den antingen är mycket sämre på svenska eller att copyn är felaktig.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Klassisk Dalmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Klassisk Dalmas.

Kan vara dialekt grejen. Vi har en google nest mini hemma och den tar aldrig fel på vad vi säger, vi talar rikssvenska (uppsala).
Se till så att det inte ligger något i vägen som kan blocka micken.

Permalänk
Rekordmedlem

Har aldrig upplevt det problemet med Googles Nest Mini och jag använder dem främst som strömbrytare, jag har även en Home Mini och ett par Lenovoprylar, Homen är inte alls lika bra som Nest och Google säger ju att en av skillnaderna är ändrade mikrofoner och det märks!
Min Lenovo smartdisplay är ungefär som Home, dvs märkbart sämre än Nest men funkar i stort sett bra men inte perfekt varje gång men jag skaffade också en Lenovo smartwatch essential och den är klart sämst av mina enheter att förstå tal. Man märker alltså en tydlig skillnad på enheternas hörsel och ibland är det faktisk så att en Nest i ett annat rum reagerar i stället för Lenovo eller Home så jag har lärt mig att specificera kommandon bättre typ "tänd i köket" i stället för "tänd ljuset"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Klassisk Dalmas.

Skrivet av tankjunior:

Kan vara dialekt grejen. Vi har en google nest mini hemma och den tar aldrig fel på vad vi säger, vi talar rikssvenska (uppsala).
Se till så att det inte ligger något i vägen som kan blocka micken.

Spännande teorier men tror inte det har med dialekten att göra i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Spännande teorier men tror inte det har med dialekten att göra i det här fallet.

används den för att tända/släcka fungerar det jämt, samt timers, enda som strular här är färger, man fick säga allt i en viss ordning för att det ska lira bättre. men en scen jag satte ihop var "film" så ändras lite belysning till mysigare ljus, då fungerar det betydligt bättre som sagt För övrigt så är mitt tal också bra, ändra färger på google home prylarna är dessvärre inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

används den för att tända/släcka fungerar det jämt, samt timers, enda som strular här är färger, man fick säga allt i en viss ordning för att det ska lira bättre. men en scen jag satte ihop var "film" så ändras lite belysning till mysigare ljus, då fungerar det betydligt bättre som sagt För övrigt så är mitt tal också bra, ändra färger på google home prylarna är dessvärre inte bra.

Exakt så jag upplever det!

Tända/släcka, pausa TV os.v är oftast inga problem.

Men när man ber Google byta färger så får den hjärnblödning...

Antar att dessa scener görs i Google Home appen? Kanske får klura på sen sådan lösning, men försöker göra
alla former av scener och automationer i Home Assistant. Men Home kanske kan hitta dessa också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Exakt så jag upplever det!

Tända/släcka, pausa TV os.v är oftast inga problem.

Men när man ber Google byta färger så får den hjärnblödning...

Antar att dessa scener görs i Google Home appen? Kanske får klura på sen sådan lösning, men försöker göra
alla former av scener och automationer i Home Assistant. Men Home kanske kan hitta dessa också?

Ja precis, i home appen.
HA har jag kikat lite på men då jag kör TUYA har jag inväntat offline lösning som skulle vara smidigare än det som fanns, har inte sattit mig in i det ännu dock! Men jag tror att man gör att HA läser av när scenen är aktiverad och gör de justeringar man vill, så att triggern är "sätt på scen xxx" så får HA signalen och lägger till det man vill.

Enda jag egentligen vill ha HA för är just att få allt att fungera utan internet