Hjälp ang uppgradering av komponenter

Permalänk
Medlem

Hjälp ang uppgradering av komponenter

Hej, jag leker lite med tanken på att uppgradera min befintliga dator Lenovo 510-15IKL Desktop (ideacentre) - Type 90G8. Det är absolut ingen panik men har du tråkigt och om du har kunskapen är jag mycket tacksam för alla tips och råd. Jag är medveten om att en helt ny dator är troligen det mest optimala men är genuint nyfiken på vilka komponenter jag faktiskt kan uppgradera till, utan någon flaskhals så att säga, dessutom vet jag inte om min nästa dator kommer vara med Windows, överväger Linux.
Moderkortet kommer jag med 99% säkerhet inte att byta, för krångligt för mig, men info om det;
LENOVO System Model 90G80074MW
BIOS: O2TKT58A type: UEFI)
Det är i första hand processorn jag vill uppgradera då den fungerar lite som en flaskhals, Intel core i5-7400. Vad jag vet kan jag köra med i9 cpu:s men moderkortet skulle begränsa processorn väldigt mycket så är ute efter en cpu som fungerar perfekt eller nära på i alla fall med moderkortet. Även grafikkortet är jag nyfiken på att uppgradera från nuvarande Nvidia GeForce GTX 1050 2GB. Ramminne har jag relativt goda kunskaper om själv.

Så, som sagt om någon här har tråkigt och har kunskaperna så uppskattas hjälpen mycket även om det inte är bråttom.

Permalänk
Inaktiv

Verkar ha 210W nätagg så det blir nog svårt att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Verkar ha 210W nätagg så det blir nog svårt att upgpgradera.

Okej varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnat:

Okej varför?

Som personen skrev så är nätagget endsst på 210W och är därmed för klent för någon uppgradering som gör märkbar skillnad. Mer RAM och mer hårddiskutrymme är väl det enda du kan byta ut ungefär.

Det är även ett special-nätagg så det är inte bara att byta det heller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vänta tills black friday och se om det finns något klipp för dig då. Så slipper du huvudbry & större funderingar med att uppgradera laptopen. För mycket pill & bös med sådana, om man inte bara ska göra en enklare reperation/uppgradering.

Lägger du ner ett par tusenlappar på knappt märkbar uppgradering är i mina ögon en slöseri med både pengar & din tid.

Tipset: Vad köpte du din dator för och hur länge har du haft den?
Vad blev den totala månadskostnaden för din dator tills dagens läge? Tänk även på att finns en bra chans att din bredband kostar lika mycket om inte mer än din dator per månad om du ser det på så sätt

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Magnat:

Okej varför?

Det skulle dra för mycket ström.
Verkar finnas nätagg att köpa och uppgradera till men det är nog mera värt för dig att köpa ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Som personen skrev så är nätagget endsst på 210W och är därmed för klent för någon uppgradering som gör märkbar skillnad. Mer RAM och mer hårddiskutrymme är väl det enda du kan byta ut ungefär.

Det är även ett special-nätagg så det är inte bara att byta det heller.

Okej, hmm låter inget vidare kul. Men mitt grafikkort har ett rekommenderat "intag" på 300W och jag har aldrig märkt några problem, så jag skulle nog ta dem siffrorna med en nypa salt. Så om vi bortser från att nätagget är för "klent", vad för cpu kan du, eller någon annan här rekommendera? HDD har jag inget behov av att byta men ska uppgradera minnet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Magnat:

Hej, jag leker lite med tanken på att uppgradera min befintliga dator Lenovo 510-15IKL Desktop (ideacentre) - Type 90G8. Det är absolut ingen panik men har du tråkigt och om du har kunskapen är jag mycket tacksam för alla tips och råd. Jag är medveten om att en helt ny dator är troligen det mest optimala men är genuint nyfiken på vilka komponenter jag faktiskt kan uppgradera till, utan någon flaskhals så att säga, dessutom vet jag inte om min nästa dator kommer vara med Windows, överväger Linux.
Moderkortet kommer jag med 99% säkerhet inte att byta, för krångligt för mig, men info om det;
LENOVO System Model 90G80074MW
BIOS: O2TKT58A type: UEFI)
Det är i första hand processorn jag vill uppgradera då den fungerar lite som en flaskhals, Intel core i5-7400. Vad jag vet kan jag köra med i9 cpu:s men moderkortet skulle begränsa processorn väldigt mycket så är ute efter en cpu som fungerar perfekt eller nära på i alla fall med moderkortet. Även grafikkortet är jag nyfiken på att uppgradera från nuvarande Nvidia GeForce GTX 1050 2GB. Ramminne har jag relativt goda kunskaper om själv.

Så, som sagt om någon här har tråkigt och har kunskaperna så uppskattas hjälpen mycket även om det inte är bråttom.

Det finns inga i9:or du kan köra i din dator. Eftersom du har en 7400 nu så är det bästa du i teorin kan köpa en 7700K. I praktiken måste du ta reda på om ditt moderkort klarar den, det händer att märkesdatorer ibland har moderkort med artificiella begränsningar. Tror inte heller 7700K går att köpa ny sen flera år utan då är det begagnad som gäller.

Du skulle kunna uppgradera din dator men i verkligheten hade det varit nästan samma som att köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det finns inga i9:or du kan köra i din dator. Eftersom du har en 7400 nu så är det bästa du i teorin kan köpa en 7700K. I praktiken måste du ta reda på om ditt moderkort klarar den, det händer att märkesdatorer ibland har moderkort med artificiella begränsningar. Tror inte heller 7700K går att köpa ny sen flera år utan då är det begagnad som gäller.

Du skulle kunna uppgradera din dator men i verkligheten hade det varit nästan samma som att köpa en ny.

Jo det finns det, har pratat med både Lenovo och Netonnet om detta. Men problemet är att moderkortet inte kan hantera cpu:n tillräckligt utan bromsar upp cpu:ns prestanda så därför är det meningslöst. Men en nyare processor inom samma generation borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Vänta tills black friday och se om det finns något klipp för dig då. Så slipper du huvudbry & större funderingar med att uppgradera laptopen. För mycket pill & bös med sådana, om man inte bara ska göra en enklare reperation/uppgradering.

Lägger du ner ett par tusenlappar på knappt märkbar uppgradering är i mina ögon en slöseri med både pengar & din tid.

Tipset: Vad köpte du din dator för och hur länge har du haft den?
Vad blev den totala månadskostnaden för din dator tills dagens läge? Tänk även på att finns en bra chans att din bredband kostar lika mycket om inte mer än din dator per månad om du ser det på så sätt

Det är en stationär, ingen laptop. Köpte den för 4-5 år sen för ca 6000 kontant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Magnat:

Jo det finns det, har pratat med både Lenovo och Netonnet om detta. Men problemet är att moderkortet inte kan hantera cpu:n tillräckligt utan bromsar upp cpu:ns prestanda så därför är det meningslöst. Men en nyare processor inom samma generation borde inte vara några problem.

Inom samma generation ja, det finns inga i9:or inom den generationen.

Permalänk
Samsung Sverige

Tyvärr så är det svårt för dig att uppgradera datorn. Nätagget begränsar valet av grafikkort avsevärt, men å andra sidan blir uppgraderingen billig då ett dyrt grafikkort inte kan monteras.

Ett Nvidia 1650 Super är troligtvis det snabbaste kortet man kan få tag i för dendär datorn. Det kommer bli en märkbar uppgradering

Men önskar du mer beräkningskraft än så, så är det tyvärr ny burk på agendan.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv

Du kan ha "Upp till sjunde generationens Intel® Core™ i7" inte i9, det är nyare generationer med nyare moderkort.
Intel tvingar en tyvärr nästan alltid att byta ut modellen av moderkort när processorn ska uppgraderas.

Snabbaste för dig är i7 7700, 7700k modellen om ditt moderkort klarar av överklockning, vilket duger bra för dagens spel, bra mycket snabbare än din i5 7400.

Dock säljs inte 7700k nya längre, begagnat finns på tex ebay för uppåt 2000:-.

Ditt Gtx 1050 drar bara ca 70watt då den drar all ström från pci-e porten som ger 75watt, och ditt nätaggregat på bara 210watt har ingen extra 6/8pin kabel för att sätta i ett starkt grafikkort eller watt för den delen, så du behöver ett kort som bara drar ström från Pci-e porten vilket just nu är GTX1650, som inte är så lätta att hitta eller billiga.

Men om du nu skulle ha stoppat i en i7 7700 samt ett GTX1650 så skulle du få mer än en dubblering i spel ibland även 3ggr snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnat:

Det är en stationär, ingen laptop. Köpte den för 4-5 år sen för ca 6000 kontant.

Din dator för 6k på 4 år har kostat dig då ca 125kr/månad utan att räkna in elförbrukningen(+ du får säkert nån tusenlapp för den nu med om du säljer). Hur mycket betalar du för din nät?

Hmm.. Då skulle jag nog avvakta på black friday till fullo om jag var du. Annars är det nog lika bra att bygga ett nytt "budget bygge".

Du kan ju först bestämma vad målet med ditt nästa bygge först är, i vilken upplösning du ska spela och vilka spel ska spela.
I och med bristen på grafikkort som är just nu, så kan man faktiskt köpa en färdigbyggd, men då hamnar man lätt i samma sits som du är i nu. Oftast halvdana grejer i och krångligt att uppgradera, dålig luftflöde mm.

Enda du inte ska snåla med är väl en bra PSU & Chassi så du kan uppgradera lättare sen.
Länkar till en enklare bygge utan GPU jag skickade till en polare för någon dag sedan med här:
www.prisjakt.nu/list/jimmys--l4054444

Har du inte tålamod, så skulle jag säga att försök få tag på en grafikkort du vill ha/är nöjd med först, och sedan beställer du allt annat när du fått hem gpu redan. Då är det bara att kolla vad som finns inne i lager för bäst pris just då som uppfyller kriterierna du har satt upp. Tills dess är det bara att låta din gamla burk leva

PS: OM du skaffar/bygger nytt, tänk på att ha en matchande skärm med som faktiskt kan uppvisa till fullo vad din dator klarar av. med en gtx 1050 duger en gammal skitskärm, men ska du uppgradera så glöm inte en ny bra skärm!

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Magnat:

Men problemet är att moderkortet inte kan hantera cpu:n tillräckligt utan bromsar upp cpu:ns prestanda så därför är det meningslöst.

Vilket skitsnack