Hej, jag leker lite med tanken på att uppgradera min befintliga dator Lenovo 510-15IKL Desktop (ideacentre) - Type 90G8. Det är absolut ingen panik men har du tråkigt och om du har kunskapen är jag mycket tacksam för alla tips och råd. Jag är medveten om att en helt ny dator är troligen det mest optimala men är genuint nyfiken på vilka komponenter jag faktiskt kan uppgradera till, utan någon flaskhals så att säga, dessutom vet jag inte om min nästa dator kommer vara med Windows, överväger Linux.
Moderkortet kommer jag med 99% säkerhet inte att byta, för krångligt för mig, men info om det;
LENOVO System Model 90G80074MW
BIOS: O2TKT58A type: UEFI)
Det är i första hand processorn jag vill uppgradera då den fungerar lite som en flaskhals, Intel core i5-7400. Vad jag vet kan jag köra med i9 cpu:s men moderkortet skulle begränsa processorn väldigt mycket så är ute efter en cpu som fungerar perfekt eller nära på i alla fall med moderkortet. Även grafikkortet är jag nyfiken på att uppgradera från nuvarande Nvidia GeForce GTX 1050 2GB. Ramminne har jag relativt goda kunskaper om själv.
Så, som sagt om någon här har tråkigt och har kunskaperna så uppskattas hjälpen mycket även om det inte är bråttom.