Copyswede kan börja ta ut avgift på smarta klockor och aktivitetsarmband

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Så Stockholm placerar sig runt plats 10-20 antagligen? Du anser inte det räknas in som ett av "världens dyraste" med tanke på hur många städer det finns?

Vi subventionerar väl resandet via skatt? Vet inte om andra länder gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjansson:

Vi subventionerar väl resandet via skatt? Vet inte om andra länder gör det.

Om jag minns rätt (är inte säker) så är det 50% skatt, 50% biljettintäkter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal byrå hemma som jag rent teoretiskt kan förvara privatkopierad musik i, och eftersom jag inte vill göra svenska kulturskapare och copyswede fattiga så undrar jag hur mycket jag borde betala och vart.
Byrån är av storleken 110 x 100 x 45 cm stor, och rymmer därmed rätt mycket musik.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det är det de gör. De betalar, bland annat, till de som medverkar i streamingtjänster som då SVT Play, SR Play, men även tex TV4 Play. Eftersom du har rätt, enligt privatkopieringslagen, att göra det du gör, men det skall utgå ersättning för detta.

Nej de betalar inte ut privatkopieringsersättning för streaming tjänster utan de gör det för TV-kanaler.

Edit: Är hemma nu och kanske ska tillägga. Copyswede får pengar av TV-bolagen för streaming och för vidaresändning av TV-kanaler/program, detta har ingenting med kopiering att göra och det är en helt annan ersättning än privatkopieringsersättningen. Privatkopieringsersättningen ersätter inspelning från vissa TV-kanaler (tänk VHS-tiden), inspelning från radion och kopiering av CD-skivor med musik och på senare år ljudböcker. Formatskiftning av musik du köper har du redan förvärvat en licens för så det utgör inte intrång i form av exemplarframställning för privat bruk och DVD-filmer (samt Blu-rayfilmer) får du inte kopiera då DVD (samt Blu-ray) enligt standarden (får inte kallas DVD eller Blu-ray om den inte följer den) har kryptering och tekniska åtgärder får ej gås runt för att privatkopiera. Copyswede redovisar själva hur de betalar ut privatkopieringsersättningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cjansson:

Vi subventionerar väl resandet via skatt? Vet inte om andra länder gör det.

Många länder gör det, men inte alla, och ofta är det snarare kommuner eller regioner (eller vilka som nu har ansvaret i olika länder) som beslutar om sådant.

Jag kom faktiskt just att tänka på att vi har en helt skattefinansierad linje här i Göteborg som heter Älvsnabbare, vilket är ett komplement till båtlinjen Älvsnabben. Älvsnabbare åker endast mellan två hållplatser, Stenpiren på fastlandet och Lindholmen på Hisingen. Vad jag minns fanns det ett beslut på att bygga en gång- och cykelbro över älven där någonstans då väldigt många pendlar till Lindholmen (det finns flera gymnasieskolor där och universitet, både GU och Chalmers, och förstås en väldig massa arbetsplatser), men det blev inget och därför körde man på denna gratisfärja istället.

Färjan från ön Marstrand är också gratis, eller de räknar med att man har köpt en biljett för att komma dit och då ingår returresan men Marstrand är ju en ö med mycket fritidsbåtar och så, så jag har i alla fall åkt tillbaka många fler gånger än jag har åkt dit med färjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om jag minns rätt (är inte säker) så är det 50% skatt, 50% biljettintäkter

Om det är fallet så är verkligen inte billigt

Permalänk
Medlem

Kasettskatten är en dinosaurie som bara försvaras av girigburkar som skor sig på att vara en kugge i en komplicerad byråkratiprocess.

Egentligen är att hela upplägget med rättigheter och livenser till underhållning så pass överkomplicerat att man undrar om det inte vore bäst för alla att dra ett streck över det som varit och tänka ut något nyare mer effektivt och mindre administrativt.

Jag efterlyser lite öppenhet i var pengarna egentligen betalas ut, men ersättning dribblas istället runt mellan paraplyorganisationer i en hockeymatch som får den största skattefifflaren att bli avundsjuk.
Man kan ju bara dra slutsatsen att de som får den större del av kakan har stort intresse av att det är hemligt.

Blä!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om du nu befinner dig i Wales, så har britter I stort sett ingen rätt att privatkopiera.

.

Dvs, om du laddar hem något från tex BBC iplayer, så piratkopierar du.

Det är ju inte direkt som om att de flesta sitter och privatkopierar BBC i alla fall. Om vi skulle få privatkopieringsavgiften i handen hade vi nog med råge haft råd att köpa en extra kopia av det vi vill ha på en annan enhet. Det var bokstavligen år sedan jag legalt privatkopierade någonting mellan enheter.

Permalänk

Hur många människor rippar sina kassettband till smartklockan?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Förlåt att jag drar lite på smilbanden åt detta stycke, men det är lite underhållande med den standardiserade svenska bitterheten.
Faktum är att under helåret 2020 så var 96% av pendeltågen i tid, och hela 99% av tunnelbanans avgångar.
Detta är statistik insamlat av SL/Trafikförvaltningen/MTR.

Lite OT men tåg räknas inte som försenade förens efter 14 minuter. Ganska god marginal om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Lite OT men tåg räknas inte som försenade förens efter 14 minuter. Ganska god marginal om du frågar mig.

Det är skillnad på vad som på det stora hela räknas som i tid och interna beslut om vad som ska räknas, speciellt om de interna är striktare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte för mitt liv hur i helvete Copyswede kan hålla på så här? Inte en jävel "privatkopierar" till varken mobiler eller klockor. Helt jävla sjukt det här. Ett privat företag som tar ut kompensationsavgifter för något som inte händer. Sätt stopp för det här nu!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Jag fattar inte för mitt liv hur i helvete Copyswede kan hålla på så här? Inte en jävel "privatkopierar" till varken mobiler eller klockor. Helt jävla sjukt det här. Ett privat företag som tar ut kompensationsavgifter för något som inte händer. Sätt stopp för det här nu!

Det brukar bli så här när ett FÖRETAG istället för en MYNDIGHET skall hantera något som INTE var tänkt i förstahand att vara "vinstdrivande", lite som sjukvården i USA, men nu har jag svävat för långt ut!

Exempelvis funderar jag på hur det hade sett ut i delar av världen där brandkåren och/eller polisen var privatägd!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det brukar bli så här när ett FÖRETAG istället för en MYNDIGHET skall hantera något som INTE var tänkt i förstahand att vara "vinstdrivande", lite som sjukvården i USA, men nu har jag svävat för långt ut!

Exempelvis funderar jag på hur det hade sett ut i delar av världen där brandkåren och/eller polisen var privatägd!

Ja precis, ett jävla företag gör det här, fattar inte hur dom överhuvudtaget får driva igenom sånt här.
Ja herregud, det hade milt sagt varit kaos. Kul med en vinstdrivande polis. Då skulle det inte vara långt till bötern oavsett vad man gjorde 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kan ni inte sluta med nyheter om Copyswede? Jag blir bara på dåligt humör....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Helt sjukt att de ens vågar hålla på som de gör. Man förväntar ju sig att ett skämtföretag som Copyswede skulle vilja hålla låg profil så de kan fortsätta råna folket ifred.

Man skulle kunna tro det men folk i gemen har ingen vidare koll på privatkopieringsavgiften och tror väl därtill att Copyswede är en myndighet eftersom de tar ut vad som typ är en skatt. Då skadar det inte att hålla sig synlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Förlåt att jag drar lite på smilbanden åt detta stycke, men det är lite underhållande med den standardiserade svenska bitterheten.
Faktum är att under helåret 2020 så var 96% av pendeltågen i tid, och hela 99% av tunnelbanans avgångar.
Detta är statistik insamlat av SL/Trafikförvaltningen/MTR.

Han du citerade tog väl bort sitt inlägg ser det ut som, men lite kul att han dessutom beskriver SL som världens dyraste. Ett årskort i Stockholm går väl lös på ~10k. Snittpersonen i t.ex. London lägger närmare 60k per år på att åka lokaltrafik. Det är ju inte jättekul att slänga en tusenlapp på SL varje månad, men att klaga på att de skulle vara dyra med tanke på att väldigt många storstäder är dyrare, samt att det kostar en bråkdel av vad t.ex. bilåkande gör, är ändå lite lustigt i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Han du citerade tog väl bort sitt inlägg ser det ut som, men lite kul att han dessutom beskriver SL som världens dyraste. Ett årskort i Stockholm går väl lös på ~10k. Snittpersonen i t.ex. London lägger närmare 60k per år på att åka lokaltrafik. Det är ju inte jättekul att slänga en tusenlapp på SL varje månad, men att klaga på att de skulle vara dyra med tanke på att väldigt många storstäder är dyrare, samt att det kostar en bråkdel av vad t.ex. bilåkande gör, är ändå lite lustigt i mitt tycke.

Hur mycket skatt betalar man på lön i UK då? Hur mycket högre är lönerna? Boendet i London lär iofs vara ännu dyrare än i Sthlm.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Vad händer om "Elektronikbranschen" skaffar en ryggrad och ber...

... Copyswede att dra åt helvete?

Hade det inte varit bättre att filmer och musik kostade en krona mer så kunde man göra va fan man själv ville med datan sedan, inte piratkopiering då. Varför ska det gå omvägen via ett gäng bedragare?

...argumentera för att lokalt nedladdade filer ifrån Netflix skulle utgöra privatkopiering.. helt sjukt.

Permalänk
Medlem

Det rimliga och logiska vore att förbjuda privatkopiering. Det skulle drabba ytterst få, och de flesta skulle ändå göra det, eftersom det är ett brott som i princip inte riskerar upptäckt.

Sen kan de anställda på Copyswede gå och göra nåt vettigt i stället.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S