Permalänk
Medlem

Påbörjad customloop, tips mottages

Tjena alla SweCare.
Idag har ja börjat bygga min första customloop i ett lian li pc-o11 dynamic chassi.

Mina komponenter är

3700x med ek velocity block
Evga 3080 ftw3 ultra med Ek block
1st ek se360 rad i taket än så länge.

Nu till problemen, jag har en Ek pump/res som är 25cm hög ungefär som jag inte får plats med någonstans och har nu kommit fram till att den andra se360 radiatorn inte heller får plats trots att jag har coolermaster vertical mount på gpu.
Ska man bara köra på 1 360 rad, köpa en distroplate på sidan för att lösa pump problemet?
Har ni några tips på hur man kan göra?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Tjena alla SweCare.
Idag har ja börjat bygga min första customloop i ett lian li pc-o11 dynamic chassi.

Mina komponenter är

3700x med ek velocity block
Evga 3080 ftw3 ultra med Ek block
1st ek se360 rad i taket än så länge.

Nu till problemen, jag har en Ek pump/res som är 25cm hög ungefär som jag inte får plats med någonstans och har nu kommit fram till att den andra se360 radiatorn inte heller får plats trots att jag har coolermaster vertical mount på gpu.
Ska man bara köra på 1 360 rad, köpa en distroplate på sidan för att lösa pump problemet?
Har ni några tips på hur man kan göra?

Har du möjlighet så byt chassi och skaffa så stora radiatorer som du har råd med, samt skaffa https://www.aquatuning.se/luftkylning/flaektkontroller/26865/... eller liknande, annars kan du inte läsa ut temperaturen på vattnet med ditt moderkort med t.ex https://www.inet.se/produkt/5323136/alphacool-eiszapfen-tempe...

Ska du behålla chassit dubbelkolla så vattenblocket & GPU får plats, alltså att du kan stänga det om du inte kan köra det vertikalt

Permalänk
Medlem

Låter märkligt att du inte får plats, jag har mini varianten av chassit med 2st 360 slim radiatorer och nånstans borde väl en även din reservoar få plats.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

EK Coolstream SE får plats i sidokammaren tillsammans med 25mm fläktar. Får även plats en sådan i botten med de flesta vertical gpu mounts om man kör 15mm tjocka fläktar, typ nf-a12x15.

Pump-res ska du kunna få plats med i bakre kammaren där det sitter en smal plåt för att gömma kablar, strunta helt enkelt i att sätta tillbaka plåten. Det finns till och med redan hål där för att skruva fast en pump för detta ändamål.

Beroende på storlek på pump-res kan du också flytta upp ditt nätagg till övre facket (om du inte har hdds) och ha pump och det under istället.

Har själv en sekundärpump där bak och hade en coolstream se med slim fans under min vertical gpu (dock ek mount) tidigare. Vill du ha fullstora fläktar där nere så finns den xspc tx360 som är 20.5mm som får plats i botten under vertical gpu.

Permalänk
Medlem

Många som bygger costumloop i de chassit. Hade inte en aning om att det var så tight.
De va ju tur att du inte köpte min tjockare radiator.

Lycka till!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag tar o beställer mig en XL variant av det imorgon så är väl problemet löst tänker jag

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av sINsen:

Jag tar o beställer mig en XL variant av det imorgon så är väl problemet löst tänker jag

Ja XL-chassit kommer bli lättare att bygga i, då kan du också ha 3(!)st 360 radiatorer. Du vet, ifall du behöver kyla ett kärnkraftverk vid sidan av för lite extrainkomst.

Men jag själv rekommenderar att du köper distroplaten som får plats på fronten av chassit. Otroligt fint så man dreglar ju när man ser det Dock så är det förstås rätt dyrt och ger absolut noll i form av prestanda eller kylning. Det är ju bara där, för att det är såååå snyggt.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det jag står i valet om nu är om jag ska köpa ett xl chassi o försöka få in pumpen där med 2 radiatorer, eller köpa en distroplate för sidan av ett o11 dynamic och köra 1 360 radiator i toppen, jag kommer inte att försöka slå några överklockningsrekord, högst PBO på processor och kanske höja mhz lite alternativt stock på gpu.

Råd här vore väldigt uppskattat!

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Så här ser min Dynamic Mini ut med den främre distorplaten och två Corsair XR5 (360) och jag tror att EK SE360 passar ännu bättre i storlek. Var lite thight vid nedre/främre fläkten (den sitter bara med två skruvar), men tror EK SE360 passar bättre (det är vad de egentligen tänkte ska sitta i lådan med den specialanpassade distroplaten

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Det jag står i valet om nu är om jag ska köpa ett xl chassi o försöka få in pumpen där med 2 radiatorer, eller köpa en distroplate för sidan av ett o11 dynamic och köra 1 360 radiator i toppen, jag kommer inte att försöka slå några överklockningsrekord, högst PBO på processor och kanske höja mhz lite alternativt stock på gpu.

Råd här vore väldigt uppskattat!

En 360 för 3080 och 3700 så kommer fläktarna behöva gå på högvarv och temperaturerna blir ändå inte speciellt bra. XL har mer plats och du lär inte behöva montera grafikkortet vertikalt om du inte verkligen vill, men mer plats i botten gör det enklare med radiator där nere och fullstora fläktar.

Men som jag skrev tidigare, du kan ha en 360 se från ek i bakre kammaren i vanliga o11 utan problem med vanliga fläktar. Du kan montera pump-res precis bredvid i bakre kammaren också. En ek 360se får plats under de flesta vertikala kit med 15mm tjocklek fläktar, alternativt med xspc tx360 och fullstora fläktar.

Du kan alltså ha 3x 360 och din pump-res i vanliga o11, med vertikalt grafikkort, det får plats om man mäter ordentligt och prövar sig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newtones:

En 360 för 3080 och 3700 så kommer fläktarna behöva gå på högvarv och temperaturerna blir ändå inte speciellt bra. XL har mer plats och du lär inte behöva montera grafikkortet vertikalt om du inte verkligen vill, men mer plats i botten gör det enklare med radiator där nere och fullstora fläktar.

Men som jag skrev tidigare, du kan ha en 360 se från ek i bakre kammaren i vanliga o11 utan problem med vanliga fläktar. Du kan montera pump-res precis bredvid i bakre kammaren också. En ek 360se får plats under de flesta vertikala kit med 15mm tjocklek fläktar, alternativt med xspc tx360 och fullstora fläktar.

Du kan alltså ha 3x 360 och din pump-res i vanliga o11, med vertikalt grafikkort, det får plats om man mäter ordentligt och prövar sig fram.

jag har försökt fått in pump/res kombon överallt men den passar ingenstans, den är så tjock i pumphuset så den passar inte.
Detta gör mig tokig faktiskt.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

jag har försökt fått in pump/res kombon överallt men den passar ingenstans, den är så tjock i pumphuset så den passar inte.
Detta gör mig tokig faktiskt.

Har faktiskt inte testat just en ek pump-res kombo, antar att du menar en traditionell tub med hus under? Har du införskaffat den nyligen så kanske du kan byta mot en FLT variant? Platt pump res kombo från ek. Annars brukar det gå att antingen installera pumpen i de förborrade hålen som sitter bredvid sidokammaren jag visar i bilden nedan (men framifrån), alternativt ha nätaggregatet i övre facket, ta ur det undre facket och installera en pump-res kombo där, vilket också är populärt.

Nu är det lite olägligt för mig att koppla ur alltihop och dra fram för att visa baksidan. Men här är en bild på en o11 med dubbel radiator och front distro. o11 Har haft både 360 xspc med 25mm fläktar under, samt en ek se 360 med 15mm fläktar. Gick dock inte med front distro utan att börja kapa i pci slots. Fick bli en mo-ra3 med pass-through vid pci slots istället.

Edit: Vet faktiskt inte vilken av EKs pump-res kombo som skulle ha problem att passa där bak. Kollar jag på deras kinetic serie eller ek-res så är de modellerna mindre i huset än den extrapump jag har från watercool. Skruvhålen för att montera pumpen vertikalt är dessutom av samma standardisering. Vilken pump-res kombo från ek är det du har?

Permalänk
Medlem

Såg nu i din andra tråd vilken pump-res du har. Du behöver en ek bracket för att montera pumpen stående med skruvarna underifrån, då får den plats där bak. Sätt din andra radiator i sidan där det sitter enbart fläktar, sätt fläktarna bakom, så har du plats för dina 2 radiatorer.

Du kan antingen ha fläktar där nere för mer frisk luft in, vilket vore bra för den övre radiatorn. Alternativt som jag skrivit, slim fläktar med en till ek se 360, eller skaffa en xspc tx360 till botten och kör vanliga fläktar.

Så billigaste och enklaste lösningen, köp den andra monteringssatsen för ek res. Bara en fråga också för min sinnesfrid efter att ha läst din andra tråd. Inte har du använt IPA för rengöring av något som är av akryl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newtones:

Såg nu i din andra tråd vilken pump-res du har. Du behöver en ek bracket för att montera pumpen stående med skruvarna underifrån, då får den plats där bak. Sätt din andra radiator i sidan där det sitter enbart fläktar, sätt fläktarna bakom, så har du plats för dina 2 radiatorer.

Du kan antingen ha fläktar där nere för mer frisk luft in, vilket vore bra för den övre radiatorn. Alternativt som jag skrivit, slim fläktar med en till ek se 360, eller skaffa en xspc tx360 till botten och kör vanliga fläktar.

Så billigaste och enklaste lösningen, köp den andra monteringssatsen för ek res. Bara en fråga också för min sinnesfrid efter att ha läst din andra tråd. Inte har du använt IPA för rengöring av något som är av akryl?

Det vart att jag beställde hem ett o11 xl och en G1 distroplate så ska de nog lösa sig

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av sINsen:

Det vart att jag beställde hem ett o11 xl och en G1 distroplate så ska de nog lösa sig

Huvva vad fint! Se till att lägga upp ett galleri så man får glo lite när det är dags

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newtones:

Nej ipa använde jag endast för att få bort kylpasta och thermalpads

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7