Permalänk
Medlem

RAM-fråga

Hej,

Jag är vad man kan kalla "lyxamatör" i gamingvärlden (har en "komplett-gaming"-burk från komplett.se).
Det är nu dags att uppdatera den, då det blir mer frekvent med FPS-drop.

Eftersom jag har ett 1070RTX-kort, så har jag svårt att se att det skulle vara den som gimpar prestandan.
Jag tänkte då att det skulle kunna vara RAM-minnet, men ni kanske kan se något annat från mina specs?

Min setup är följande, (jag hoppas att bilden funkar att se).

https://imgur.com/a/if7c4R8

Jag har varit lite proaktiv och kollat upp ett RAM som matchar plånboken till mina gaming-ambitioner.
https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...
Jag behöver ju dock lite hjälp av er att avgöra om minnet passar i min rigg.

Sen en liten bonusfråga
I specsen står det 8GB RAM, och jag har två stycket kort i datorn. Då borde det rimligtvis vara 4x2? Eller mäter den bara upp ett av korten som sitter i datorn, så får man sen räkna ut hur många kort man har?

Tack så hemskt mycket på förhand.

Mvh
Clueless gamingfarsa

Permalänk
Medlem

Vilka spel pratar vi om? För de mest krävande spelen så är din dator inte speciellt snabb längre, då processorn kan ha det svårt med endast 4 kärnor (och trådar). 8GB minne kan också vara lågt, men de flesta spel brukar ha 8GB som minimumkrav.

Under SPD så kan du se information om hur många minnen används, och specifikationer, men om det är 8GB totalt så bör det vara 2st 4GB-stickor.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vilka spel pratar vi om? För de mest krävande spelen så är din dator inte speciellt snabb längre, då processorn kan ha det svårt med endast 4 kärnor (och trådar). 8GB minne kan också vara lågt, men de flesta spel brukar ha 8GB som minimumkrav.

Under SPD så kan du se information om hur många minnen används, och specifikationer, men om det är 8GB totalt så bör det vara 2st 4GB-stickor.

Just nu är det New World som ska spelas och där hade jag rejäla FPS drops på betan i helgen även på låga settings. Grafikkortet räcker upp till rekommenderad specs, men processorn samt RAM är lite för lågt.

Tänkte då mest att jag börjar med minnet och ser om det hjälper innan jag ger mig på att byta ut processor.

Då tar jag och satsar på 2st 8gb minnen, så håller jag tummarna att jag inte (ännu) behöver punga ut för en i7:a.

Tusen tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syfii:

Just nu är det New World som ska spelas och där hade jag rejäla FPS drops på betan i helgen även på låga settings. Grafikkortet räcker upp till rekommenderad specs, men processorn samt RAM är lite för lågt.

Tänkte då mest att jag börjar med minnet och ser om det hjälper innan jag ger mig på att byta ut processor.

Du kan kolla upp vad som flaskhalsar med t.ex MSI Afterburner, för att se hur mycket minne som används, och hur mycket processorns kärnor används. Sen så kan ju spelet vara dåligt optimerat eftersom det inte är släppt ännu.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syfii:

Då tar jag och satsar på 2st 8gb minnen, så håller jag tummarna att jag inte (ännu) behöver punga ut för en i7:a.

Tusen tack för svaret

Köp inte något förrän du har utrett vad som faktiskt är din flaskhals. Det är tyvärr alldeles för ofta man ser folk på Sweclockers som uppgraderar och sedan inte ser någon väsentlig prestandaskillnad pga att de inte utredde vad som faktiskt flaskade från första början

Kolla med GPU-Z eller liknande vad din GPU-load ligger på under spel. Kolla även med aktivitetshanteraren vad din CPU-load ligger på (samt hur belastningen fördelas över de olika trådarna) samt hur hög RAM-användning du faktiskt har under spel. En sådan enkel utredning tar bara några få minuter