Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Nej, den är inte med på listan, även fast den har stöd för enhanced hardware security, samma står på min Ryzen 3600 och den finns med på listan. Som sagt, jag håller inte alls med MS här

De utesluter ju nog inte olika cpu godtyckligt, din cpu uppfyller inte kraven helt enkelt, de har en mening och orsak till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har läst den där. Jag tycker att om man kan aktivera Memory integrity (vilket går på min i5-6300u) så borde den supportas, med en varning om att det kan påverka lite av prestandan. Jag håller inte alls med MS fortfarande

Okej, det lät mer som att du ansåg att de inte sagt varför. Men då är det att du inte håller med om hårdvarukraven de valt istället?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

De utesluter ju nog inte olika cpu godtyckligt, din cpu uppfyller inte kraven helt enkelt, de har en mening och orsak till det

Man vill ju tro det, men det visar sig förhoppningsvis. Än så länge har det ju fungerat bra att köra på vad som helst, men det kanske ändrar sig. Man hoppas ju nästan att de aktiverar något som faktiskt behöver allt som de kräver, annars blir det ju lite mera godtyckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, det lät mer som att du ansåg att de inte sagt varför. Men då är det att du inte håller med om hårdvarukraven de valt istället?

Inte när det står "Your device meets the requirements for enhanced hardware security" på både den dator som CPU finns med på gokända listan och den CPU som inte finns med på listan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Man vill ju tro det, men det visar sig förhoppningsvis. Än så länge har det ju fungerat bra att köra på vad som helst, men det kanske ändrar sig. Man hoppas ju nästan att de aktiverar något som faktiskt behöver allt som de kräver, annars blir det ju lite mera godtyckligt.

De kan ju planera för framtiden med? för tillfället får jag ca 50 spam mail om dagen fastän jag markerar som skräppost, 50 mail spritt på 4 konto, jag besöker inte porrsidor eller är inne på annan skit, registrerar jag mig någonstans så är det stora företag, det är ju en annan sak förstås men ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Inte när det står "Your device meets the requirements for enhanced hardware security" på både den dator som CPU finns med på gokända listan och den CPU som inte finns med på listan

Den möter kraven för ökad hårdvarusäkerhet, bra ju men den möter inte Ms krav, klappat o klart

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

De kan ju planera för framtiden med? för tillfället får jag ca 50 spam mail om dagen fastän jag markerar som skräppost, 50 mail spritt på 4 konto, jag besöker inte porrsidor eller är inne på annan skit, registrerar jag mig någonstans så är det stora företag, det är ju en annan sak förstås men ändå

Jo, men är det så mycket bättre att uppmuntra folk att stanna kvar på windows 10 då? Eller att tillåta dem att köra windows 11 fast eventuellt undanhålla uppgraderingar? De skulle i alla fall kunna berätta hur de resonerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Jo, men är det så mycket bättre att uppmuntra folk att stanna kvar på windows 10 då? Eller att tillåta dem att köra windows 11 fast eventuellt undanhålla uppgraderingar? De skulle i alla fall kunna berätta hur de resonerar.

Det har de redan gjort klart, de släpper en ny utgåva med högre säkerhetskrav, win 10 funkar till 2025 eller vad det var, lång tid i datorvärlden, win 11 på en dator som inte uppfyller kraven installerar inte gemene man, de flesta med win 10 datorer som inte får uppgraderingen sket nog i vilket tills de köper ny dator, entusiasterna är en försvinnande liten mängd, de tar ju inte ens betalt för det mer än förinstallerade datorer, hur många köper en licens? förmodligen en droppe i ms hav

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jnsson:

Vad är det den inte uppfyller med tanke på att Windows Security säger "Meets the requirments for enhanced hardware security"

Det där är märkligt, MS har krav på hW stöd för funktionerna, men ännu inte sagt om de kommer att slås på som standard eller obligatoriskt.
Och om man kan slå på dem via mjukvara borde inte det räcka?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Vad är det den inte uppfyller med tanke på att Windows Security säger "Meets the requirments for enhanced hardware security"

Uppenbarligen andra krav än de för just Enhanced hardware security.

Skrivet av jnsson:

Inte när det står "Your device meets the requirements for enhanced hardware security" på både den dator som CPU finns med på gokända listan och den CPU som inte finns med på listan

Men Windows 11 har ju mer krav, det där betyder bara att du kan aktivera de flesta säkerhetsfunktioner på Windows 10. Elvan har andra krav som kräver funktionalitet i processorn som inte alla har helt enkelt.

Skrivet av Elgot:

Jo, men är det så mycket bättre att uppmuntra folk att stanna kvar på windows 10 då? Eller att tillåta dem att köra windows 11 fast eventuellt undanhålla uppgraderingar? De skulle i alla fall kunna berätta hur de resonerar.

Jo det kan absolut diskuteras vad som är den bästa strategin. Det finns ju en logik bakom att liksom dra ett streck i sanden och säga att man måste klara det här för att ens dator ska vara supporterad av senaste releasen. Det kommer att skapa ett incitament att uppgradera så att man når upp till kraven vilket innebär ökad säkerhet exempelvis. Dock verkar de ju tillåta en manuell installation ändå, och hålla på en del uppdateringar, för system som inte når upp till kraven. Förhoppningsvis så låter de ändå säkerhetsuppdateringar komma för annars hade det ju varit mycket säkrare att stanna på tian och få de. Men det har inte släppts än så vi får helt enkelt se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Jahopp, tvärstopp för VM utan (v)TPM i insiderprogrammet igen, i alla fall med 22458.1000 i betadev-kanalen.

Något verkar vara på gång för virtualbox, och man får väl anta att något är på gång för vmware saker också.

https://www.neowin.net/news/windows-11-may-work-with-virtualb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danka:

Jahopp, tvärstopp för VM utan (v)TPM i insiderprogrammet igen, i alla fall med 22458.1000 i betakanalen.

Något verkar vara på gång för virtualbox, och man får väl anta att något är på gång för vmware saker också.

https://www.neowin.net/news/windows-11-may-work-with-virtualb...

Versionen du nämner ligger väl dock bara i dev-kanalen? Och såhär pass nära angivet släppdatum känns det som att den kan ha passerat 11 RTM.
Dock verkar väl TPM-kravet även finnas i 22000.194, som känns som att det är en version som leder upp till släppet av den första versionen av 11.

Men ja, både VMware (vSphere samt Workstation Pro) och Hyper-V har ju vTPM-stöd. Men många andra virtualiseringslösningar saknar nog detta än så länge...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Versionen du nämner ligger väl dock bara i dev-kanalen? Och såhär pass nära angivet släppdatum känns det som att den kan ha passerat 11 RTM.

Jag tror att de nästan officiellt har sagt att dev testar framtida versioner nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danka:

Jahopp, tvärstopp för VM utan (v)TPM i insiderprogrammet igen, i alla fall med 22458.1000 i betakanalen.

Hoppas verkligen att Microsoft tillåter oss att köra 11:an i VM utan strul framöver.

Annars kommer ett par av oss antagligen köra 10:an till 2025 och invänta nästa stora OS.

11:an ser mer och mer ut att bli Vista 2.0 i mina ögon pga de höga (och uteslutande) hårdvarukraven.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

11:an ser mer och mer ut att bli Vista 2.0 i mina ögon pga de höga (och uteslutande) hårdvarukraven.

Väldigt många (inklusive alla nya system) klarar ju dock kraven så det är ju troligen bara en liten andel av den andel som sitter med gamla system som är upprörd. Med Vista var ju problemet snarare att folk inte gillade produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Väldigt många (inklusive alla nya system) klarar ju dock kraven så det är ju troligen bara en liten andel av den andel som sitter med gamla system som är upprörd. Med Vista var ju problemet snarare att folk inte gillade produkten.

Men sedan älskade folk en ytligt modifierad variant av produkten där huvudnumret kändes som att det var att den hade fått ett nytt namn, så jag vet verkligen inte hur man ska se på just det där med när folk klagar på Vista men hyllar 7.

Skrivet av walkir:

Hoppas verkligen att Microsoft tillåter oss att köra 11:an i VM utan strul framöver.

Annars kommer ett par av oss antagligen köra 10:an till 2025 och invänta nästa stora OS.

11:an ser mer och mer ut att bli Vista 2.0 i mina ögon pga de höga (och uteslutande) hårdvarukraven.

Just TPM-kravet känns väl som att det lär bli ett mer kortvarigt problem för just VMs, i den mån det ens är ett problem (beror på vilken virtualiseringsplattform du använder).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Versionen du nämner ligger väl dock bara i dev-kanalen? Och såhär pass nära angivet släppdatum känns det som att den kan ha passerat 11 RTM.
Dock verkar väl TPM-kravet även finnas i 22000.194, som känns som att det är en version som leder upp till släppet av den första versionen av 11.

Men ja, både VMware (vSphere samt Workstation Pro) och Hyper-V har ju vTPM-stöd. Men många andra virtualiseringslösningar saknar nog detta än så länge...

Ja, du har rätt, jag svamlade till kanalnamnen
Sitter man bara o pillar med det lokalt på sin dator finns det alternativ, men jag tror det finns en del halvnya fattigmans-ESXi där ute där det kan bli större huvudvärk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Men sedan älskade folk en ytligt modifierad variant av produkten där huvudnumret kändes som att det var att den hade fått ett nytt namn, så jag vet verkligen inte hur man ska se på just det där med när folk klagar på Vista men hyllar 7.

Även om de tekniska skillnaderna mellan systemen är blygsamma finns det ju andra faktorer, som till exempel:
* Vista krävde ju faktiskt mer av datorerna än XP, och då ingen hindrades att uppgradera kunde upplevelsen bli rätt dålig på ett för långsamt system. Det underlättar ju inte heller att system som såldes som kompatibla ibland var för dåliga. När Windows 7 kom hade världen hunnit ikapp. (Om det är detta Microsoft försöker undvika med dagens hårda krav vore de ju inte orimliga, men det är väl oklart om så är fallet)
* När Windows 7 kom hade väl även motståndarna hunnit vänja sig vid Vista, och recensionerna fokuserade väl mest på jämförelser med denna? Windows 7 var ju trots allt bättre (om än ibland bara lite) på det mesta, så alla var väl nöja?
* Ett visst mått av slump finns nog också. När vistas nedåtgående spiral väl hade inletts var den nog svår att hejda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Även om de tekniska skillnaderna mellan systemen är blygsamma finns det ju andra faktorer, som till exempel:
* Vista krävde ju faktiskt mer av datorerna än XP, och då ingen hindrades att uppgradera kunde upplevelsen bli rätt dålig på ett för långsamt system. Det underlättar ju inte heller att system som såldes som kompatibla ibland var för dåliga. När Windows 7 kom hade världen hunnit ikapp. (Om det är detta Microsoft försöker undvika med dagens hårda krav vore de ju inte orimliga, men det är väl oklart om så är fallet)
* När Windows 7 kom hade väl även motståndarna hunnit vänja sig vid Vista, och recensionerna fokuserade väl mest på jämförelser med denna? Windows 7 var ju trots allt bättre (om än ibland bara lite) på det mesta, så alla var väl nöja?
* Ett visst mått av slump finns nog också. När vistas nedåtgående spiral väl hade inletts var den nog svår att hejda.

Jo, jag håller med om alla punkterna ovan. Det är väl mest att jag tycker att resonemanget om Vista blir så skevt i jämförelserna med egentligen både XP och 7.

XP i och med att det väl hade ungefär lika stora problem vid lansering (inklusive chockhöjda systemkrav) och generellt massor av dålig PR. Så ganska likt Vista sett till mottagandet, men det "fick återupprättelse" i någon mening eftersom Microsoft i det fallet höll fast vid XP och red ut stormen under de kommande åren.
7 i och med att det känns som att det i princip var ett ompaketerat Vista, så folk hade ur ett mer sakligt perspektiv förmodligen varit ungefär lika nöjda om de bara givit Vista en ny chans vid den tidpunkten, men det handlade väl mycket om att MS ansåg att det var enklare att vända opinionen med en lansering av en ny version än att göra samma utdragna resa en gång till.

Jag känner nog mest att det är är högst tveksamt hur sakligt Vista-hatet är, i de allra flesta fallen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag känner nog mest att det är är högst tveksamt hur sakligt Vista-hatet är, i de allra flesta fallen.

För mig var det mer hur smidigt jag kunde migrera mina maskiner från Windows 95, Windows 98 och senare XP (där MS Java var största problemkällan). Windows 2000 körde jag enbart på jobbet.

Vista vände upp och ned på mycket med krav på nya drivrutiner, UAC, bristande stöd för äldre programvaror och betydligt högre hårdvarukrav.

Microsoft försökte även tvinga över folk till Vista genom att släppa spel som krävde DirectX 10.

Sedan blev Vista bättre med tiden, men då hade många redan hoppat över till 7:an. Samt att både hårdvara och drivrutiner hunnit ikapp.

Lite som att Windows 8.1 inte alls är den mardröm folk minns genom Windows 8.

Permalänk

Att man inte kan gruppera ikoner på startmenyn längre.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem

Hittade den här sidan som beskriver hur man kan installera Windows 11 på en dator som inte uppfyller kraven:
https://allthings.how/how-to-install-windows-11-on-legacy-bio...

Jag kommer prova nåt sen när Windows 11 släppts, hoppas verkligen det är så enkelt som de beskriver där på sidan. Väntar på en 10 år gammal dator och vill gärna få in Windows 11 på den..

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bit010:

Hittade den här sidan som beskriver hur man kan installera Windows 11 på en dator som inte uppfyller kraven:
https://allthings.how/how-to-install-windows-11-on-legacy-bio...

Jag kommer prova nåt sen när Windows 11 släppts, hoppas verkligen det är så enkelt som de beskriver där på sidan. Väntar på en 10 år gammal dator och vill gärna få in Windows 11 på den..

Det där är ju en rätt gammal sida vars information mycket väl redan kan vara inaktuell. Sedan dess har ju Microsoft bland annat sagt att man kan installera på vilket system som helst (utan att modifiera filer) även om man eventuellt får kompromissa med saker som uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det där är ju en rätt gammal sida vars information mycket väl redan kan vara inaktuell. Sedan dess har ju Microsoft bland annat sagt att man kan installera på vilket system som helst (utan att modifiera filer) även om man eventuellt få kompromissa med saker som uppgraderingar.

Det där kände jag inte till. Vad bra, då lär jag kunna installera windows 11 i alla fall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Det där kände jag inte till. Vad bra, då lär jag kunna installera windows 11 i alla fall.

Tror det bara går från ISO-filen och inte via windows update!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det där är ju en rätt gammal sida vars information mycket väl redan kan vara inaktuell. Sedan dess har ju Microsoft bland annat sagt att man kan installera på vilket system som helst (utan att modifiera filer) även om man eventuellt får kompromissa med saker som uppgraderingar.

Skrivet av Bit010:

Det där kände jag inte till. Vad bra, då lär jag kunna installera windows 11 i alla fall.

Skrivet av sp1k3n:

Tror det bara går från ISO-filen och inte via windows update!

Den officiella linjen är ju oförändrad, dvs Microsoft säger fortfarande att de publicerade systemkraven gäller sett till vilken hårdvara som (officiellt) stöds, och utifrån vad som sagts så kommer Windows Update bara erbjuda uppgraderingen på system som faktiskt stöds.

Däremot verkar det ju (baserat på artiklar som publicerats om detta) som att någon ej namngiven Microsoftrepresentant i svar på en fråga om begränsningar i installationsprogrammet sagt att det inte kommer att försöka blockera system som inte stöds där. Så den som mest är ute efter att experimentera kan ju absolut testa och se vad som händer; både vad som händer direkt vid installation, men också vad som händer i kommande uppdateringar, om de nu går att installera, osv.
Det finns väl risk att det blir lite "hackintosh"-stil på det hela, fast med Windows.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Den officiella linjen är ju oförändrad, dvs Microsoft säger fortfarande att de publicerade systemkraven gäller sett till vilken hårdvara som (officiellt) stöds, och utifrån vad som sagts så kommer Windows Update bara erbjuda uppgraderingen på system som faktiskt stöds.

Däremot verkar det ju (baserat på artiklar som publicerats om detta) som att någon ej namngiven Microsoftrepresentant i svar på en fråga om begränsningar i installationsprogrammet sagt att det inte kommer att försöka blockera system som inte stöds där. Så den som mest är ute efter att experimentera kan ju absolut testa och se vad som händer; både vad som händer direkt vid installation, men också vad som händer i kommande uppdateringar, om de nu går att installera, osv.
Det finns väl risk att det blir lite "hackintosh"-stil på det hela, fast med Windows.

Min misstanke är att de kommer att distribuera säkerhetsuppdateringar till dessa system också, de vill inte riskera att W10 är (eller ses som) säkrare än W11 liksom, inte ens för en liten del av användarna. Däremot lär den gnälla om saknad funktionalitet emellanåt, och feature-updates lär inte komma med automatik.

MS krav för nya Windowsversioner har ju alltid varit i princip endast riktade mot OEM:er som säljer färdiga system, och därav många missuppfattningar genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min misstanke är att de kommer att distribuera säkerhetsuppdateringar till dessa system också, de vill inte riskera att W10 är (eller ses som) säkrare än W11 liksom, inte ens för en liten del av användarna. Däremot lär den gnälla om saknad funktionalitet emellanåt, och feature-updates lär inte komma med automatik.

MS krav för nya Windowsversioner har ju alltid varit i princip endast riktade mot OEM:er som säljer färdiga system, och därav många missuppfattningar genom åren.

Jag tror också att kraven allra främst är riktade till PC-byggare och större företag, vilket väl är den för Microsoft viktigaste delen av kundbasen.

Däremot vet jag inte vad vi ska förvänta oss angående 11 på osupportade system. Den officiella linjen är ju tydlig, att man ska fortsätta att köra 10 om systemet inte uppfyller kraven (underförstått att det förmodligen är dags att ersätta systemet vid 2025 ändå). Jag vet inte hur prioriterat fallet att "någon hobbyist har kört in 11 på ett system som inte stöds", om de tycker att det är något de behöver bry sig om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Min misstanke är att de kommer att distribuera säkerhetsuppdateringar till dessa system också, de vill inte riskera att W10 är (eller ses som) säkrare än W11 liksom, inte ens för en liten del av användarna. Däremot lär den gnälla om saknad funktionalitet emellanåt, och feature-updates lär inte komma med automatik.

Förmodligen kommer de inte göra något aktivt för att förhindra att man tar del av alla uppdateringar som släpps, men inte heller göra något för att se till att de fungerar för icke godkända system (eller hjälpa till om det visar sig att problem uppstår).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Jag tror också att kraven allra främst är riktade till PC-byggare och större företag, vilket väl är den för Microsoft viktigaste delen av kundbasen.

Däremot vet jag inte vad vi ska förvänta oss angående 11 på osupportade system. Den officiella linjen är ju tydlig, att man ska fortsätta att köra 10 om systemet inte uppfyller kraven (underförstått att det förmodligen är dags att ersätta systemet vid 2025 ändå). Jag vet inte hur prioriterat fallet att "någon hobbyist har kört in 11 på ett system som inte stöds", om de tycker att det är något de behöver bry sig om.

Frågan är vad som skulle vara prioriterat? Att hindra dem från att ta del av säkerhetsuppdateringar? Inte en chans skulle jag säga. Feature updates däremot är ju ett incitament till att uppgradera sin hårdvara, samtidigt har de ju varit ganska påtryckande att alla ska installera de på tian. Ur en PR-synvinkel så är det ju bättre att låta alla få så många uppdateringar som möjligt i denna grupp (som ofta är väldigt högljudda med sin kritik). Jag tror hela historien handlar om att de inte vill upprepa misstaget med "Vista Ready", att minska på kraven för att OEM:er tryckte på, och därför har de varit väldigt tydliga utåt med vilka krav som kommer att ställas, på just OEM:er. Dock otydliga med att de gäller OEM:er.

Skrivet av Elgot:

Förmodligen kommer de inte göra något aktivt för att förhindra att man tar del av alla uppdateringar som släpps, men inte heller göra något för att se till att de fungerar för icke godkända system (eller hjälpa till om det visar sig att problem uppstår).

Hjälpa till lär vi kunna glömma, men vi får se om de kommer att låta uppdateringarna fungera för "osupportad" hårdvara. Jag tror inte de exempelvis kommer att skicka ut uppdateringar som förutsätter TPM 2.0 och som kraschar eller värre på en dator som inte har det, däremot lär vi få gnäll vid varenda uppdatering om att de inte garanterar problemfrihet och så vidare (som de någonsin har garanterat det ).