Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Skrivet av blunden:

Intel PTT och AMD fTPM duger fint för att uppfylla kravet.

Det svarade inte på min fråga.

Har Intels Tiger Lake processor inbyggt stöd för TPM 2.0?

Permalänk
Medlem

Har ni alla som testflightat på icke-godkänd hårdvara fått meddelandet från Windows Update att resan är slut nu?

Min 4790K-dator har inte fått det ännu. Undrar om TPM 1.2-modulen tillagd spelat någon roll här. Förut brukade den inte synas i Windows Security utan kunde bara identifieras i tpm.msc. Nu efter någon uppdatering så säger Win11's egna paneler att jag har en "security processor" som den ämnar använda.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Hjälpsam

Citerar mig själv!
Det räcker inte med TPM 2, CPu:n måste klara VBS och HVC1 i hårdvaran, se längre ned vad dessa förkortningar betyder.

Skrivet av Ratatosk:

Bra analys här.

"In an in-depth interview with Microsoft’s security skipper David Weston, Branscombe reports that many of the bombshell hardware requirements come from enabling the hardware virtualization features called Virtualization-Based Security (VBS) and Hypervisor-Protected Code Integrity (HVCI)."

"Microsoft’s own guidance from 2019 said CPUs without the feature (Skylake and older as well as Ryzen 1000) “will rely on an emulation of this feature, called Restricted User Mode, which has a bigger impact on performance.”

https://www.pcworld.com/article/3623713/why-windows-11-is-lea...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det svarade inte på min fråga.

Har Intels Tiger Lake processor inbyggt stöd för TPM 2.0?

Kort sagt, ja.

De har Intel PTT inbyggt, som tillhandahåller bland annat TPM 2.0.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kort sagt, ja.

De har Intel PTT inbyggt, som tillhandahåller bland annat TPM 2.0.

Samma för Alder Lake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Samma för Alder Lake?

Det skulle vara väldigt förvånande om den inte skulle ha det. Alder Lake kräver ju Windows 11 också för full prestanda så att plattformen i någon form inte skulle ha TPM 2.0 inbyggt vore extremt osannolikt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man går tillbaka till Windows 10 på nått smidigt sett utan att installera om?
Har inte knappen återgå kvar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDroid:

Nån som vet hur man går tillbaka till Windows 10 på nått smidigt sett utan att installera om?

Låter som att filerna för att återgå till W10 saknas eller att de har tagit bort den möjligheten. Du får nog så snällt installera om.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDroid:

Hej,
kolla här då:
https://www.tomshardware.com/how-to/uninstall-windows-11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Låter som att filerna för att återgå till W10 saknas eller att de har tagit bort den möjligheten. Du får nog så snällt installera om.

Ja man hade bara några dagar på sig att "ångra sig", detta sammanföll tyvärr med semestern för min del så under den tiden försvann möjligheten samt knappen för detta.

Permalänk
Medlem

Det gällde om man fortfarande hade "Återgå" knappen kvar, det har inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDroid:

Det gällde om man fortfarande hade "Återgå" knappen kvar, det har inte jag.

Då gäller det installera Windows 10 leta upp en iso windows 10 21h2 build 1200 den har installerade på min delldator kunde inte köra windows 11 längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har ni alla som testflightat på icke-godkänd hårdvara fått meddelandet från Windows Update att resan är slut nu?

Min 4790K-dator har inte fått det ännu. Undrar om TPM 1.2-modulen tillagd spelat någon roll här. Förut brukade den inte synas i Windows Security utan kunde bara identifieras i tpm.msc. Nu efter någon uppdatering så säger Win11's egna paneler att jag har en "security processor" som den ämnar använda.

Som en uppföljare på det här. Lyssnade på Windows weekly podcasten och där nämnde dom att MS verkar ta skumma beslut runt det här. Har du en dator med "gammal" processor fast en TPM (i mitt fall t.o.m. endast 1.2) installerad så fortsätter man få uppdateringar i dev/beta för stunden. Får se om det kulminerar i några officiella goda nyheter framöver.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Som en uppföljare på det här. Lyssnade på Windows weekly podcasten och där nämnde dom att MS verkar ta skumma beslut runt det här.

Tyvärr verkar de inte riktigt ha hängt med i alla detaljer utan pratar fortfarande om att Microsoft måste dra gränsen någonstans och att det kanske är ett sätt att stimulera datorförsäljningen...

Skrivet av Teddis:

Har du en dator med "gammal" processor fast en TPM (i mitt fall t.o.m. endast 1.2) installerad så fortsätter man få uppdateringar i dev/beta för stunden. Får se om det kulminerar i några officiella goda nyheter framöver.

Jag har inte heller blivit utkastad (Skylake+tpm), men troligen hamnar man i bästa fall i samma kategori som om man installerar från iso-fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Tyvärr verkar de inte riktigt ha hängt med i alla detaljer utan pratar fortfarande om att Microsoft måste dra gränsen någonstans och att det kanske är ett sätt att stimulera datorförsäljningen...

Jag har inte heller blivit utkastad (Skylake+tpm), men troligen hamnar man i bästa fall i samma kategori som om man installerar från iso-fil.

Har installerat en Windows 11 beta buils 22000.168 fick in 172 och 184 står i insider sidan inte god känd ta emot men kunde igår installera 184 via windowsupdate
Så du blir inte utslängd ifrån WindowsUpdate i Windows 11 iaf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av busolof:

Har installerat en Windows 11 beta buils 22000.168 fick in 172 och 184 står i insider sidan inte god känd ta emot men kunde igår installera 184 via windowsupdate
Så du blir inte utslängd ifrån WindowsUpdate i Windows 11 iaf

Är det på en dator utan tpm och med icke godkänd processor alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det på en dator utan tpm och med icke godkänd processor alltså?

Yes det stämmer en bärbar dator ifrån HP en amd processor heter HP Pavilion G7 notebook.

Permalänk
Medlem

Så irriterande att min ThinkPad T460 inte officiellt kommer få stöd för Windows 11, även fast datorn "Meets the requirments for enhanced hardware security" enligt Windows Security.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så irriterande att min ThinkPad T460 inte officiellt kommer få stöd för Windows 11, även fast datorn "Meets the requirments for enhanced hardware security" enligt Windows Security.

Lär ju fungera i alla fall. Men man vet ju aldrig med fingeravtrycksläsaren.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Lär ju fungera i alla fall. Men man vet ju aldrig med fingeravtrycksläsaren.

Ja, problemet är ju att den kanske inte ens kommer få uppdateringar till Windows installationen Min modell har dock inte någon fingeravtrycksläsare tyvärr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Nja, den når ju inte upp till kraven på CPU så det är inte så konstigt att den är osupportad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, den når ju inte upp till kraven på CPU så det är inte så konstigt att den är osupportad.

Vad är det den inte uppfyller med tanke på att Windows Security säger "Meets the requirments for enhanced hardware security"

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Vad är det den inte uppfyller med tanke på att Windows Security säger "Meets the requirments for enhanced hardware security"

Det mest spännande med lanseringen är väl nästan att se om det uppdagas någon logik i den här soppan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det mest spännande med lanseringen är väl nästan att se om det uppdagas någon logik i den här soppan...

Ja, för jag ser inte logiken alls, när Windows Security säger att jag uppfyller kraven...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Din dator uppfyller inte cpu kraven, vad är märkligt med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Din dator uppfyller inte cpu kraven, vad är märkligt med det?

6:e, 7:e och 8:e generationens Intel Core cpu:er är väldigt lika och har i princip samma stöd i CPU:n. Det är MS som bara är giriga eller något enligt mig. Det har inte kunnat visa något som gör att jag kan acceptera att 6:e generationens Intel Core CPU inte uppfyller allt, särskilt med tanke på att min dator har TMP 2.0, UEFI stöd mm som Windows 11 har som krav

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

6:e, 7:e och 8:e generationens Intel Core cpu:er är väldigt lika och har i princip samma stöd i CPU:n. Det är MS som bara är giriga eller något enligt mig. Det har inte kunnat visa något som gör att jag kan acceptera att 6:e generationens Intel Core CPU inte uppfyller allt, särskilt med tanke på att min dator har TMP 2.0, UEFI stöd mm som Windows 11 har som krav

https://www.pcworld.com/article/3623713/why-windows-11-is-lea... är läsvärt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Ja men de har väl ngn anledning, är din cpu med i godkända listan? annars är det nog inget konstigare än dålig info, jag har själv ngr riktigt bra datorer som inte kommer att fungera men det är ju säkerheten det handlar om, inte att jävlas med folk

Permalänk
Medlem

Jag har läst den där. Jag tycker att om man kan aktivera Memory integrity (vilket går på min i5-6300u) så borde den supportas, med en varning om att det kan påverka lite av prestandan. Jag håller inte alls med MS fortfarande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Ja men de har väl ngn anledning, är din cpu med i godkända listan? annars är det nog inget konstigare än dålig info, jag har själv ngr riktigt bra datorer som inte kommer att fungera men det är ju säkerheten det handlar om, inte att jävlas med folk

Nej, den är inte med på listan, även fast den har stöd för enhanced hardware security, samma står på min Ryzen 3600 och den finns med på listan. Som sagt, jag håller inte alls med MS här

Visa signatur