Ersätta min gamla android

Permalänk
Medlem

Ersätta min gamla android

Har en Asus Zenfone 6 som efter två år börjat förlora batteritid och det är dags att köpa en ny smartphone. Har ni några förslag på en prisvärd mobil mellan 3000-6000.

Viktigt:
Batteritid - Både initialt och att det inte slits ut så snabbt.

Ganska viktigt:
Bra skärm
Uttag för hörlurar
Snabbhet
Pris

Inte viktigt:
Kamera

Permalänk
Medlem

Har en OnePlus 7 jag är nöjd med, tror de finns en 8 nu.

Jag vet inte vad bra batteritid är för dig, ofta går det ihop med ditt andra krav, snabbhet. Är den snabb så räcker batteriet ofta kortare tid. Beror ju även på hur man använder mobilen.
Men få mobiler som gör att använda så länge som de äldre Nokia telefonera...

Dock måste du köpa USB C hörlurar om du inte vill använda bluetooth.

Permalänk
Medlem

Eller så kan du köpa ett nytt batteri för ett par hundralappar.

https://www.mytrendyphone.se/shop/asus-zenfone-6-zs630kl-batt...

Även om det står som non-removable på ex.vis GSMArena, så är det fullt genomförbart.

Permalänk
Medlem

Som sagt, att byta batteri är det absolut billigaste sättet att ge sin telefon ett andra liv.

Annars skulle jag satsa på en Pixel 4a som verkar vara extremt mycket telefon för pengarna. Kör också stock Android!

Permalänk
Medlem

Intressant förslag att byta batteri. Men hur mycket händer på mobilfronten? Kommer jag få en märkbart bättre skärm och andra funktioner om jag lägger ut ca 5000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Intressant förslag att byta batteri. Men hur mycket händer på mobilfronten? Kommer jag få en märkbart bättre skärm och andra funktioner om jag lägger ut ca 5000?

Den största skillnaden är att nyare telefoner brukar ha 90/120hz skärmar. Tror din nuvarande telefon har 75hz. Jag skulle rekommenderat att byta batteriet då nyare telefoner i allmänhet inte har stora skillnader mellan din nuvarande. 5000kr är ju dessutom inte så mycket en flaggskeppstelefon kostar, så budgetvarianterna har lite äldre/sämre funktioner för att kunna dra ner priset.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB