Dator postar inte bild fast helt grafikkort. VGA vit LED asus moderkort

Permalänk
Medlem

Dator postar inte bild fast helt grafikkort. VGA vit LED asus moderkort

Hejsan! Min dator har slutat att posta bild. Felsökt grafikkort i en annan dator och det funkar felfritt. Testat ram och dessa funkar med.

Enligt manualen så lyser vit lampa när det är fel på VGA.
Så jag antog att de var moderkort som var skräp så jag åkte och köpte ett nytt moderkort då jag akut behöver dator för jobbet. Men det är samma fel på nya moderkortet med.
Datorn snurrar igång men det postar ingen bild..
Vad kan det vara för fel?

Knappt 6 månader gamal dator förutomn grafikkortet.

Vega 56, 32gb corsair ram, ryzen 3700x, Rog Strix B450-F Gaming II. Gamla moderkortet är samma fast förra versionen.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Behöver också hela namnet på nätagget som jag antar är ca 6 månader och vilket grafikkort.

Tex flera fall av bra grafikkort + budget nätagg = problem efter en tid trots att antal watt på nätagget ofta va långt över kraven.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Behöver också hela namnet på nätagget som jag antar är ca 6 månader och vilket grafikkort.

Tex flera fall av bra grafikkort + budget nätagg = problem efter en tid trots att antal watt på nätagget ofta va långt över kraven.

Nätagg är ett corsair RM 750X så är ju inget budget precis.
Grafikkorter är ett vega 56 Pulse.

Yes nätaggregatet är 6 månader

Permalänk
Medlem

Säkert att kortet är helt och fungerar, har du ett annat kort att testa med?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Vilken LED lampa lyser på moderkortet?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av teanox:

Säkert att kortet är helt och fungerar, har du ett annat kort att testa med?

Testat med 2 olika grafikkort i min dator, samma problem. Testat båda grafikkorten i min sambos dator, båda postar bild och fungerar felfritt. Bytt ut moderkortet och de nya visar samma fel. Testat 2 olika uppsättningar av ram med. Ingen skillnad alls.

Skrivet av PointMan:

Vilken LED lampa lyser på moderkortet?

VGA, Vit fast ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punkorama:

Testat med 2 olika grafikkort i min dator, samma problem. Testat båda grafikkorten i min sambos dator, båda postar bild och fungerar felfritt. Bytt ut moderkortet och de nya visar samma fel. Testat 2 olika uppsättningar av ram med. Ingen skillnad alls.

VGA, Vit fast ljus.

Låter som att det isåfall är moderkortet som felar, ifall det är samma sak på 2x olika kort och dem funkar på andra.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Basic men du har skärmen kopplad till grafikkortet och inte till moderkortet?

Permalänk
Skrivet av teanox:

Låter som att det isåfall är moderkortet som felar, ifall det är samma sak på 2x olika kort och dem funkar på andra.

PCI-E kontrollern kass i cpu´n? kan tänka mig att det ger vit lamp för VGA om inte pci-e fungerar så grafikkortet känns av.

alternativt om du köpt till någon ny pci-e modul och installerat du inte sagt något om och nu räcker inte pci-e banorna på x16 porten längre för att dra runt kortet?

inte köpt till ny m.2 nvme SSD och monterat eller något?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av teanox:

Låter som att det isåfall är moderkortet som felar, ifall det är samma sak på 2x olika kort och dem funkar på andra.

Ja det var min tanke med, köpte ju ett nytt moderkort men var ju exakt samma fel på det nya med.

Testade ett annat nätaggregat nu med och de gjorde ingen skillnad alls. Kanske är CPU som är skrot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

PCI-E kontrollern kass i cpu´n? kan tänka mig att det ger vit lamp för VGA om inte pci-e fungerar så grafikkortet känns av.

alternativt om du köpt till någon ny pci-e modul och installerat du inte sagt något om och nu räcker inte pci-e banorna på x16 porten längre?

inte köpt till ny m.2 nvme SSD och monterat eller något?

Tror mer på att det är moderkortet faktiskt, att CPUn skulle vara trasig låter väldigt suspekt... Mitt gamla moderkort fick ingen bild alls på 3x av mina kort, så köpte ett nytt moderkort och bam funkade allt igen.

Har din sambo samma platform så kasta in din CPU och se om det funkar där med, då har du uteslutit felet till ditt moderkort direkt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punkorama:

Ja det var min tanke med, köpte ju ett nytt moderkort men var ju exakt samma fel på det nya med.

Testade ett annat nätaggregat nu med och de gjorde ingen skillnad alls. Kanske är CPU som är skrot?

Ah såg inte att du testat 2x olika moderkort, ja då skulle jag skicka CPU på garantiärende, låter som defekt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Basic men du har skärmen kopplad till grafikkortet och inte till moderkortet?

Det är kopplat till grafikkortet å inte MBU ja

Skrivet av Rouge of Darkness:

PCI-E kontrollern kass i cpu´n? kan tänka mig att det ger vit lamp för VGA om inte pci-e fungerar så grafikkortet känns av.

alternativt om du köpt till någon ny pci-e modul och installerat du inte sagt något om och nu räcker inte pci-e banorna på x16 porten längre för att dra runt kortet?

inte köpt till ny m.2 nvme SSD och monterat eller något?

Måste ju nästan vara cpu som är skrot? Känns som jag testat allt men endå blir de vit lampa..

Nej ingen ny pcie modul. Datorn har funkat klockrent sen jag köpte den och för några dagar sedan slutade den posta bild.

Permalänk
Skrivet av Punkorama:

Det är kopplat till grafikkortet å inte MBU ja

Måste ju nästan vara cpu som är skrot? Känns som jag testat allt men endå blir de vit lampa..

Nej ingen ny pcie modul. Datorn har funkat klockrent sen jag köpte den och för några dagar sedan slutade den posta bild.

bara för att utesluta.

fungerar skärmen som den ska? kanske ger vit lampa om den inte känner av någon skärm ansluten?

testat både HDMI och Displayport eller vad du nu har för anslutningar på den.

tror inte detta är problemet men uteslut den ändå. surt att behöva betala felsöknings om de inte hittar något fel och det visar sig va skärmen som inte fungerar och inget i datorn öht som är fel på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

bara för att utesluta.

fungerar skärmen som den ska? kanske ger vit lampa om den inte känner av någon skärm ansluten?

testa både HDMI och Displayport

Jupp, 3 helt nya skärmar och ingen av de postar bild från datorn. Main skärmen vaknar till liv när jag sätter i DP med men står ingen singnal och testat olika kablar och alla utgångar.

Permalänk
Medlem

Du har ju uteslutit moderkort, RAM, grafikkort och nätagg. Då är det processorn kvar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Testa och gör en reseat på processorn och leta efter böjda pins.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Du har ju uteslutit moderkort, RAM, grafikkort och nätagg. Då är det processorn kvar.

Alright, skumt att MB inte lyser fel lampan för den. :/
Hur ens sköter man ett garanti ärende på cpu?

Skrivet av Pett-Ture:

Testa och gör en reseat på processorn och leta efter böjda pins.

Reaeat? Kollar när jag bytte moderkort tidigare idag och kunde inte hitta något, kollade dock snabbt. Men känns ju konstigt om de är en pin att datorn endå fungerat i typ 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punkorama:

Alright, skumt att MB inte lyser fel lampan för den. :/
Hur ens sköter man ett garanti ärende på cpu?

Reaeat? Kollar när jag bytte moderkort tidigare idag och kunde inte hitta något, kollade dock snabbt. Men känns ju konstigt om de är en pin att datorn endå fungerat i typ 6 månader.

Ja det är märkligt men kan inte komma på något annat eftersom du har uteslutit allt annat.
Låter ju som att det är något med processorn.
Hittar du inga böjda pins så kan du ju skicka in den för felsökning?

Edit: du har ingen möjlighet att testa processorn i ett annan am4 system så du kan säkerställa att det verkligen är det som är felet?

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Skrivet av Pett-Ture:

Ja det är märkligt men kan inte komma på något annat eftersom du har uteslutit allt annat.
Låter ju som att det är något med processorn.
Hittar du inga böjda pins så kan du ju skicka in den för felsökning?

Edit: du har ingen möjlighet att testa processorn i ett annan am4 system så du kan säkerställa att det verkligen är det som är felet?

Ja det känns jätte märkligt. Aldrig varit med om att en cpu gått sönder faktiskt av att bara vara.

Nope, sambon sitter på en ryzen 1600. Kanske iof går att uppdatera bios i hennes x360 moderkort men uppdatera bios är inget jag gjort tidigare så törs ej. Känns mindre riskabelt att köpa en ny CPU men det kostar ju endel tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punkorama:

Ja det känns jätte märkligt. Aldrig varit med om att en cpu gått sönder faktiskt av att bara vara.

Nope, sambon sitter på en ryzen 1600. Kanske iof går att uppdatera bios i hennes x360 moderkort men uppdatera bios är inget jag gjort tidigare så törs ej. Känns mindre riskabelt att köpa en ny CPU men det kostar ju endel tyvärr.

Ja det är nog ytterst ovanligt men dom kan gå sönder.
En tanke är att du testar hennes 1600 i ditt system och ser om du får post.
Får du det så känns det ju ännu mer troligt att det är din cpu som krånglar.

Jobbigt läge, jag hoppas du får ordning på allt.

Edit: vet du vilken bios version ditt nya moderkort har?
Är det en gammal så funkar inte 3000 serien men nu får du ju samma fel ändå men det var en tanke.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Har du provat att ändra pcie i bios mellan 3, 4 och auto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Ja det är nog ytterst ovanligt men dom kan gå sönder.
En tanke är att du testar hennes 1600 i ditt system och ser om du får post.
Får du det så känns det ju ännu mer troligt att det är din cpu som krånglar.

Jobbigt läge, jag hoppas du får ordning på allt.

Edit: vet du vilken bios version ditt nya moderkort har?
Är det en gammal så funkar inte 3000 serien men nu får du ju samma fel ändå men det var en tanke.

Moderkortet var ett x470 så det stöjder 300 serien!
Pallade inte krångla ur hennes CPU så jag köpte en ny.

Skrivet av Jebotech:

Har du provat att ändra pcie i bios mellan 3, 4 och auto?

Svårt att ändra bios när det inte postar någon bild.

Det var CPU som var skrot.. Köpte en ny likadan och då funkar allt felfritt än så länge! Ytterst konstigt. Aldrig varit med om att en CPU bara dör. :S

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av of-doom:

Moderkortet var ett x470 så det stöjder 300 serien!
Pallade inte krångla ur hennes CPU så jag köpte en ny.

Svårt att ändra bios när det inte postar någon bild.

Det var CPU som var skrot.. Köpte en ny likadan och då funkar allt felfritt än så länge! Ytterst konstigt. Aldrig varit med om att en CPU bara dör. :S

troligen ett måndagsex som klarade AMD´s kvalisort tester men hade ett fabriksfel som inte visade symtom förrän efter ett tag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen ett måndagsex som klarade AMD´s kvalisort tester men hade ett fabriksfel som inte visade symtom förrän efter ett tag.

Antagligen! Nu ska jag bara lista ut vart jag köpt den så jag kan reklamera 😅