Intels grafikkort Arc "Alchemist" ute hos partnertillverkare

Permalänk
Melding Plague

Intels grafikkort Arc "Alchemist" ute hos partnertillverkare

Inför lanseringen är referensdesignen för Intels grafikkort ute hos partnertillverkare, vilka är i gång med att ta fram skräddarsydda modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men när är dem i min hand då?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av kelthar:

Men när är dem i min hand då?

Tidigt 2022 är sagt. På svenska brukar det betyda första kvartalet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

RX 6700 XT har 12GB minne, inte 8GB som det står i tabellen.

Permalänk
Medlem

Dom skulle nog skippat RT kärnorna så dom fått ner priset lite, Raytracing lär suga stenhårt ändå på dessa korten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

2022! ..och sen X tid i månader/år av F5:ande på Proshop 14:00 varje dag för att lyckas lägga ett kort i kundkorgen

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

På papper så ser kortet riktigt intressant ut, men där Intel kan falla är på drivrutinerna och prislappen. Lever kortet inte upp till specsen och priset ligger i nivå med Nvidia och AMD så tror jag inte att många är särskilt sugna på köp. Men å andra sidan, kan de, till skillnad från Nvida och AMD, faktiskt fylla lagerhyllorna runt om i världen så är det det enda alternativet vid behov av uppgradering.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Aldrig trodde jag att jag skulle hålla på Intel!

Men med Nvidia som det girigaste och vidrigaste företaget i mannaminne...allt är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pibben:

RX 6700 XT har 12GB minne, inte 8GB som det står i tabellen.

Sammanblandning mellan 6600 XT och 6700 XT kanske?
Texturenheter ska väl vara 160 istf 128 och minne 12 GB istf 8 GB, det som sticker ut framförallt.
Vet inte om det är mer fel i faktarutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men när är dem i min hand då?

Skrivet av Jacob:

Tidigt 2022 är sagt. På svenska brukar det betyda första kvartalet.

Vilket i sin tur brukar betyda 32:a mars. I teorin. Sen om de kan möta efterfrågan etc är förstås en annan fråga.

Permalänk
Snusfri

Mysigt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Men å andra sidan, kan de, till skillnad från Nvida och AMD, faktiskt fylla lagerhyllorna runt om i världen så är det det enda alternativet vid behov av uppgradering.

Men borde inte Intel vara lika begränsade som Nvidia och AMD, eftersom även Intel tillverkar gpu:n hos TSMC? Det vore en annan sak om det var Intel själva som gjorde det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Musikälskare

Om man blickar framåt några år och intel håller sig kvar i gamet så blir det väldigt intressant, första släppet är alltid skakigt och har inte jättehöga förväntningar, tänker mest på drivrutiner, barnsjukdomar mjukvara/hårdvara etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Gender Bender:

På papper så ser kortet riktigt intressant ut, men där Intel kan falla är på drivrutinerna och prislappen. Lever kortet inte upp till specsen och priset ligger i nivå med Nvidia och AMD så tror jag inte att många är särskilt sugna på köp. Men å andra sidan, kan de, till skillnad från Nvida och AMD, faktiskt fylla lagerhyllorna runt om i världen så är det det enda alternativet vid behov av uppgradering.

Skrivet av backfeed:

Men borde inte Intel vara lika begränsade som Nvidia och AMD, eftersom även Intel tillverkar gpu:n hos TSMC? Det vore en annan sak om det var Intel själva som gjorde det.

Intel använder TSMC:s 6-nanometersteknik som i allt väsentligt är 7 nanometer och använder samma produktionslinjer. Det talar väl ändå för att Intel sätter sig i samma båt som AMD, men vi ska inte utesluta att de gjort avtal med TSMC som säkrat upp så att tillgången blir tillräcklig.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

2022! ..och sen X tid i månader/år av F5:ande på Proshop 14:00 varje dag för att lyckas lägga ett kort i kundkorgen

Haha precis min tanke. Försöker fortfarande stundvis när jag kommer ihåg att följa med "onsdags droppen" av 3070 Ti kort till MSRP pris på proshop. xD Ännu idagsläget så såljs de få exemplar som de får slut på minuten liksom. Får hoppas Intel blir ett alternativ också så ökar mina chanser!!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Intel är väl redan världens största tillverkare av grafikprocessorer? Jag tvivlar inte en sekund på att detta blir skitbra, framförallt under Linux.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Intel använder TSMC:s 6-nanometersteknik som i allt väsentligt är 7 nanometer och använder samma produktionslinjer. Det talar väl ändå för att Intel sätter sig i samma båt som AMD, men vi ska inte utesluta att de gjort avtal med TSMC som säkrat upp så att tillgången blir tillräcklig.

Exakt, det beror på antalet reserverade wafer starts.
Vi vet å andra sidan förstås inte hur det står till med det.

Permalänk

Känns som Intel vill hänga på mining-tåget och tjäna massa cash, detta kommer bli ett mining kort.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se prestandan och stabilitet i titlar annat än "AAA-spel".

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se dom i test hur dom presterar i mot Nvidia och AMDs grafikkort..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Drömma går ju.

Permalänk
Medlem

Intel har väl tyvärr aldrig försökt pressa priserna... Så de hoppas väl bara på fortsatt komponentbrist så de kommer in på marknaden utan att behöva kompromissa

Permalänk
Medlem

Jag vill se priserna först, har ändå större förtroende för amd och Nvidia när det gäller grafikkort och drivrutiner, är de inte rejält billigare får någon annan betatesta....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Det är Intel vi pratar om så räkna med saftiga priser.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Intel går partner vägen som AMD och Nvidia anser jag på ett sätt hade det tyckt det varit intressant om man sagt inga partner modeller utan vi gör enbart referensmodeller och hanterar det precis som med CPU att det endast finns de modeller som kommer ifrån Intel själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Dom skulle nog skippat RT kärnorna så dom fått ner priset lite, Raytracing lär suga stenhårt ändå på dessa korten.

Jag tror iofs att ett grafikkort helt utan möjlighet till raytracing kommer att bli svårsålt i prisklassen kring 300-400 $ i framtiden om det är inriktat på spelande, och Intel vet det.

Det är ju inte heller omöjligt att de samarbetar med några spelföretag för att få in XESS + raytracing i några spel till lanseringen, vilket gör att även lägre presterande kort blir mer attraktiva. Sedan behöver de ju inte göra som Nvidia och CD Project Red och överdriva raytracingen så att det knappt ens fungerar utan DLSS på deras egna toppkort, mer som det verkar bli med Far Cry 6, att det nog funkar för de flesta om man inte behöver köra 4K/60. Det är nog också bra om Intel vill att XESS ska bli en "DLSS-dödare".

Man ska kanske inte heller underskatta betydelsen av 16 GB minne i samband med raytracing. Där kan det slå över sin prisklass, se på Resident Evil Village och RTX 3060 med 12 GB jämfört med RTX 3060 Ti/3070 med 8 GB. Även om 3060 inte är tänkt för spelande i 4K trumfade det sina dyrare syskon där, och dessutom med spelbar framerate. Speciellt om man kombinerar raytracing med högupplösta texturer, då kan nog minnesmängden få betydelse även i lägre upplösningar än 4K. dvs där Alchemist är positionerat. Det ska f ö bli intressant att se vad minnesmängden på grafikkorten innebär för just Far Cry 6 i de lägena.

Antar dock att Intel ev får konkurrera med upphottade versioner av Ampere- och RDNA 2-korten, och att Nvidia/AMD då kanske bara är ett drygt halvår bort från sina nästa generation, så jag tror inte Intel kan ta för mycket betalt (jämförelsevis) ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Dom skulle nog skippat RT kärnorna så dom fått ner priset lite, Raytracing lär suga stenhårt ändå på dessa korten.

Att aktivt försöka gimpa sina kort i den prisklassen är ingen direkt bra ide.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Aldrig trodde jag att jag skulle hålla på Intel!

Men med Nvidia som det girigaste och vidrigaste företaget i mannaminne...allt är möjligt.

Har du glömt bort hur Intel var mot sina kunder innan AMD dominerade de!? De är lika vidriga som Nvidia.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se pris och hashrate på dessa.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Aldrig trodde jag att jag skulle hålla på Intel!

Men med Nvidia som det girigaste och vidrigaste företaget i mannaminne...allt är möjligt.

Du behöver inte hålla på dem. Men du kan hoppas de inte gör en blunder, igen. (läs in valfritt misslyckande, helst GPU och iGPU)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.