Amazon råkar avslöja ny Kindle Paperwhite

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så många läsplattor jag har köpt i mina dagar. Jag funderar på när jag köpte min första. Jag bytte hela tiden för att de blev lite bättre och jag trodde att nu hade de blivit så bra så de kunde de ersätta böcker. De senaste 10åren har jag enbart gått över till surfplattor och har upplevt dem bättre att läsa diverse böcker som inte är superbra välgjorda. Jag har köpt dyra programmeringsböcker som ser rent skit ut i epub, det syns att de inte har ansträngt sig för att se till så att saker hamnar rätt.

Nu en massa år efter. Jag förstår helt vitsen med läsplatta då som nu. Problemet är att allt tar plats i väskan.
Egentligen ska man i väskan ha en bra laptop, bra surfplatta, bra läsplatta och en bra digital anteckningsbok som reMarkable 2.

Användargruppen jag tänker främst på läsplatta är de som läser väldigt mycket helt vanligt populära böcker. Inte oss som läser programmeringsböcker, massa pdf, word och andra dokument.

En dedikerad läsplatta har framförallt 3 stora fördelar framför en vanlig surfplatta:

1: Skärmen, E-ink displayen är mycket vänligare för ögonen då det liknar vanligt papper
2: Battertiden, min läsplatta klarar sig flera veckor utan att behöva laddas, perfekt både för resor och batteriets livslängd.
3: Distraktioner, det finns inga distraktioner, läser du på en surfplatta så är det lätt att man börjar pyssla med helt andra saker.

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

En dedikerad läsplatta har framförallt 3 stora fördelar framför en vanlig surfplatta:

1: Skärmen, E-ink displayen är mycket vänligare för ögonen då det liknar vanligt papper
2: Battertiden, min läs platta klarar sig flera veckor utan att behöva laddas, perfekt både för resor och batteriets livslängd.
3: Distraktioner, det finns inga distraktioner, läser du på en surfplatta så är det lätt att man börjar pyssla med helt andra saker.

Jag håller med. Argumenten är jättegamla och de gäller även idag.
Det finns mängder med fler argument som en läsplatta är lättare att hålla i handen längre stunder, ofta är de skönare att hålla en längre stund etc. De väger också oftast mindre att ha i väskan.

Det enda jag är skeptisk är att efter ha köpt 3-4st läsplattor så har de aldrig fungerat bra, säkerligen fungerar de idag bättre, än när jag för 10år sedan köpte min senaste. Men problemet främst har varit att skönlitteratur och liknande finns det bra böcker till, andra böcker är det mer slarvigt. Och ska man i dessa böcker bläddra fram och tillbaka och leta efter saker, ja då vill man ha datakraften från en modern surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det har vi trott i några år, verkar gå långsamt. Har personligen funnit mig i att läs- vs surf-platta är bäst lämpade till olika saker. Läsplatt är klockren för ren text, bra batteritid, inga reflexer, vilsamt för ögonen, låg vikt. Surfplatta passar bättre till att konsumera böcker med bilder, skisser, ritningar o.s.v. ...så har bägge typer, rätt verktyg till rätt uppgift helt enkelt, skulle aldrig orka ligga och hålla upp en surfplatta i solstolen när jag vill läsa en skönlitterär bok.

Jepp. Det verkar vara svårt att lösa det med (bra) färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för svar.
Vad jag väntar på är nog antingen för dyrt eller finns inte än då.
Jag vill ju kunna läsa serier på den lika bra och lätt som på min dator.

Ja, jag har köpt en hel del serier på tex comixology och via olika humble bundles. Det hade varit superbra om det funkat på en läsplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för svar.

Läsa cbr på en vanlig surfplatta tycker jag funkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för svar.

För att läsa tidningar, vilket jag använder Readly för, så är en iPad e.dyl alldeles utmärkt. Readly har ju också Kalle Anka och Bamse vilka barnen har läst en del och det funkar finfint på en iPad.

Tyvärr är ju bilder och färg inte något som e-boksläsaren/läsplattan klarar något vidare (även om jag ser att färg numera finns). Men för all "traditionell" bokläsning med ren text och nån enstaka illustration är läsplattan bättre IMHO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Pocketbook och Onyx Boox har läsare med färgdisplayer, och det finns även en del mindre tillverkare som erbjuder detta. Angående surf så har många e-bokläsare stöd för webbläsare och klarar till och med av att visa video, men vill man ha en enhet som hanterar både eböcker och surf så är det nog bättre att införskaffa en surfplatta med en bra display då skärmarna (e-ink) i e-bokläsare främst är gjorda för att visa statisk bild. För mycket rörelser och det blir en väldigt hackig upplevelse.

Kikade på dem nu och tyvärr känns de lite dyra för vad det är. Får nog bli en vanlig svartvit läsplatta istället.
Surf tänker jag mest är trevligt bara det finns. Ibland kan jag t.ex. vilja googla nåt jag läser om, eller bara läsa olika webbsidor utan att byta enhet.

Frågan är om man ska köra på en Kobo Libra eller vänta på nya Kindle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Frågan är om man ska köra på en Kobo Libra eller vänta på nya Kindle?

Enklast är att fundera på var man tänker skaffa böcker, läser man mycket på engelska så är det svårt att slå en kindle, deras shop har enormt utbud och bra priser. Tänker man inte köpa från amazon kan jag tänka mig att det finns andra bättre alternativ ja.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Enklast är att fundera på var man tänker skaffa böcker, läser man mycket på engelska så är det svårt att slå en kindle, deras shop har enormt utbud och bra priser. Tänker man inte köpa från amazon kan jag tänka mig att det finns andra bättre alternativ ja.

Jag lär inte handla mycket från Amazon utan kommer mest sideloada. Är Kobo ett bättre alternativ i det fallet?

Permalänk
Medlem

Kobo stödjer väl epub med native, medans Kindle bara har mobi och måste konverteras med tex Calibre.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Jag tycker e-böcker är trevliga, men inget jag läst om direkt på länge. Skulle vara trevligt med en maknadsanalys eller bara få koll på vad som finns nu? Typ en sammanfattning av de nya senaste 5 åren mot vad som fanns förr typ.

Jag kritiserade varken dig eller artikeln, bara så jag är tydlig. Jag gillar bara inte konceptet av läckor längre, det känns bara som dunkel PR som är dold i någon form av skattjakt

Bra tips! Det har ju hänt en del och en analys även på vad som faktiskt går att läsa med dem låter vettigt. Jag visste till exempel faktiskt inte att bibliotekens e-böcker inte längre gick att köra på många läsplattor, vilket var möjligt tidigare.

No worries! Även om det inte var menat så är det inget fel med att vara kritisk, även om det skulle vara mot mig eller artiklar! Men jag missuppfattade det första och förstår vad du menar, och håller med om att konceptet kan kännas tröttsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Bra tips! Det har ju hänt en del och en analys även på vad som faktiskt går att läsa med dem låter vettigt. Jag visste till exempel faktiskt inte att bibliotekens e-böcker inte längre gick att köra på många läsplattor, vilket var möjligt tidigare.

No worries! Även om det inte var menat så är det inget fel med att vara kritisk, även om det skulle vara mot mig eller artiklar! Men jag missuppfattade det första och förstår vad du menar, och håller med om att konceptet kan kännas tröttsamt

Trevligt med sansade människor på andra sidan tangentbordet! Känns som helt rätt träff för sidan vi alla gillar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kobo stödjer väl epub med native, medans Kindle bara har mobi och måste konverteras med tex Calibre.

Ah, det är en definitiv dealbreaker för Kindle.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget USB C på den?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Beror ju lite på vad du ska ha den till, Kindle är ju perfekt om man är inne i deras ekosystem, vill köpa böcker från amazon.com och kunna lyssna på ljudböcker från Audible. Många böcker från bokon kan dessutom köpas och skickas direkt till Kindle från deras butik.

Läser du mycket, och på svenska så kan ju Storytels läsare vara ett alternativ. Kräver dock abbonemang hos dom.

Läser man mycket där färg är en viktig del så är det ju isåfall någon med color e-ink som Inkpad tex, men kostar betydligt mer.

Produkten är inte menad för mig, men personen i fråga som ska få en läser en massa böcker i pocketform så det skulle i så fall ersätta behovet av att behöva köpa hem fysiska såna (det börjar bli fullt i bokhyllan ). Främst på Engelska då, och ljudbok finns tillgänglig i telefonen så det är inget behov.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem

Har testat KOBO LIBRA H20 och måste säga att det är klart bekvämare att läsa på en sådan jämfört med premium surfplattan. Har även testat serietidningar vilket fungerar man men vill ha klart större än 7" då. Är serietidningen dessutom med färg så skulle jag valt surfplatta eller riktig tidning alla dagar i veckan! De E-INC med färg som finns i dag har minst sagt bleka färger, då är tidningsformatet bättre.

För min del tror jag att det blir en Kobo Forma, den är något större och det är enkelt att föra över filer utan att behöver konvertera och ha sig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra som INTE kräver registrering?
Kollade på en kobo men nej tack till att dela mina texter med deras servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Min gamla Kobo var det valfri registrering på, men det klart att det kan ha ändrats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Hur menar du med att dela med deras servrar? Du kan flytta över filer från datorn till läsplattan utan problem med USB.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Deras servrar har väl ingenting att göra med dina privata textfiler??? De tillhandahåller endast de du köpt till läsplattan för att du skall kunna ladda ned dem.
De laddar INTE upp någonting du lagt in själv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tror kanske det snarare handlar om att de ev samlar in data om vilka böcker du har ev vattenmärkningar osv och kopplar det till din användare. Kanske inte är så kul om man tex använder tveksamma källor så att säga.

Inte för att jag tror de gör det dock.

Permalänk
Medlem

Era "killgissningar" ger mej inget större förtroende eller att jag känner mej säkrare dock, så min "killgissning" är precis lika möjlig än.

Själva skriver de så här om ni orkar, och va i glödhetaste helvete behöver de all denna data för att jag ska lägga in och läsa egen-producerad text

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Era "killgissningar" ger mej inget större förtroende eller att jag känner mej säkrare dock, så min "killgissning" är precis lika möjlig än.

Själva skriver de så här om ni orkar, och va i glödhetaste helvete behöver de all denna data för att jag ska lägga in och läsa egen-producerad text

Stäng av wifi på enheten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det den på bilden? Dom svarta kanterna är ju enormt stora?

Nu har de visat bilder på den nya modellen, och den har mycket mindre kanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det finns ju en fördel med viss kant kvar så att man inte klickar på något av misstag när man håller i enheten.
Tycker nästan mobilerna gått lite väl långt när man inte kan hålla i den utan skal längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det finns ju en fördel med viss kant kvar så att man inte klickar på något av misstag när man håller i enheten.

Jag gillar lyxmodellen Kindle Oasis som har tjock kant på höger- eller vänstersidan (beroende på hur man vänder den), men tunna kanter på övriga sidor.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en läsplatta med lite större skärm, i rätt hög upplösning och även gärna i färg om det går.... Färgen hade inte behövt vara något fantastiskt.

Användningsområdet är serietidningar, grafiska noveller, manga etc. Att kunna läga en hel sida i taget. Det var bra länge sen jag försökte nu men alla mina försök att läga sånt digitalt har varit rätt misslyckade. Det fungerar säkert bra på en större ipad men jag gillar ju min kindle och gillar e-ink skärmarna. Att kunnat läsa serier på en sån hade varit grymt men jag kanske får drömma vidare ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Hade gärna sett en läsplatta med lite större skärm, i rätt hög upplösning och även gärna i färg om det går.... Färgen hade inte behövt vara något fantastiskt.

Det har kommit ut några läsplattor med färg-e-ink de senaste åren, men inte från Amazon, och de verkar inte jättebra: https://goodereader.com/blog/electronic-readers/here-are-all-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivres:

Sitter i samma båt, USB C annars inte något köp.

Usb-c är bekräftat nu

https://www.amazon.com/dp/B08KTZ8249?ref_=d6k_applink_bb_mark...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Ja det där ser lite mer mänskligt ut!