Webhallen kontrar Amazon – erbjuder fri frakt på alla beställningar

Permalänk
Medlem

Det är inte fraktkostnad alena som avger vart ett köp blir gjort. Det är ju inte helt omöjligt att frakten bakas in i priset på varorna. Det är mer intressant att se vad totalpriset "fram till dörren" bli, samt vad man för personlig preferens om respektive butik.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Fri frakt blir det knappast. Det byggs antagligen in i smyg i priset istället. Kanske inte på alla produkter, men på vissa. Eller priser som plötsligt går upp en dag, ner en annan dag. En slags strategi för att i medeltal ta igen förlusten av att ge fri frakt.

Gissar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Ännu mer än de drakoniska 25% som vi redan har? Du får gärna gå och skänka bort dina egna pengar om du vill.

Skrivet av Leyer:

Varför ska fysiska butiker gynnas?

Skrivet av Cenorida:

Det är inte alla som har nära till fysiska elektronikbutiker

Som det är nu så kommer alla nischbutiker att försvinna vilket på sikt kommer döda köpcenter/centrumkärnor. En utveckling som jag inte gillar. Snart finns det bara några få stora företag kvar med butiker. Staten borde gynna mindre lokala butiker. Ett sätt är att höja momsen på sällanköpsvaror på nätet. För att då gynna lokala butiker. Det gynnar ingen när antal företag som säljer stora mängder elektronik minskar till under 5st i ett land som Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Konkurrens gynnar alla. De sämsta sätten försvinner, perfekt!

Du menar ”sätten som värdesätter mer än bara vinst försvinner”. Fri konkurrens är toppen, men det funkar bara när marknaden har likvärdiga villkor. För lågavlönade jobb är situationen i Sverige katastrofal.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om folk i tråden tror att ”fri frakt” är samma sak som ”gratis frakt”. Det förstnämnda är bara att man slagit ut kostnaden på varorna, det sistnämnda finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tycker Budee och Airmee inte alls är oseriösa och oavsett om dom är lågavlönade så är det väl bättre med fler arbetstillfällen?

EDIT: Om du tycker dom är oseriösa så kan du bundla ihop dom med postnord också

Tror du ska läsa på lite angående skillnaderna, Budbee och Airmee är parasiter som utnyttjar folk, ofta i utsatta situationer.

https://www.transportarbetaren.se/e-handel-exploderar-har-ar-...

Permalänk
Inaktiv

Då är det bara Inet och Komplett kvar då

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Du menar ”sätten som värdesätter mer än bara vinst försvinner”. Fri konkurrens är toppen, men det funkar bara när marknaden har likvärdiga villkor. För lågavlönade jobb är situationen i Sverige katastrofal.

Tycker du det är jobbigt att kunderna får bestämma vilka som de handlar av? Det gör inte jag, jag gillar frihet

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, det menar jag. Jag menar att förare kommer köra fort, utan behövlig rast för vila, toalett och mat.
Du vet så som så många andra förare har det utan att facket kan göra något p g a skitdåliga regler.

Menar du sådana transporter som går i skåpbilar / lätta lastbilar? För inom tung trafik är rast och hastighet väldigt reglerat numera.

Vet inte hur de små bilarna har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Då är det bara Inet och Komplett kvar då

Inet har haft fri frakt ett bra tag.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raynstorm:

Jo fast blir det verkligen värre av det här?

Ökar försäljningen så visst.

Permalänk
Skrivet av tozz:

Det verkar som om folk i tråden tror att ”fri frakt” är samma sak som ”gratis frakt”. Det förstnämnda är bara att man slagit ut kostnaden på varorna, det sistnämnda finns inte.

Ofta är priset på varan lika även om det ena företaget har fri frakt och det andra inte har det. Hur går det ihop? 🤔

Permalänk
Medlem

Kan slå vad om att alla som tycker det här är bra är de som inte ville ha amazon här på marknaden och ropade och skrek bojkott och anti-konsument och bla bla bla.

När något som heter konkurrans nu får webbhallen och säkert andra återförsäljare att slopa fraktavgift så hurrar folk istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Ökar försäljningen så visst.

Sååååå för att det ska bli bättre för chaufförerna så skall försäljningen, och således även leveranserna, aldrig öka?

Jag som trodde att även de anställda, i detta fallet chaufförerna, ville att deras branch skulle gå bra, så det finns mer jobb och risken för uppsägning minskar...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Det är nästan aldrig fraktkostnaden som avgör för min del. Pris, butikens servicenivå/pålitlighet/kundvänlighet/hanteringstider, lagerhållning och leveranstid är normalt viktigare. Men jag svarade ändå ja.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bra med lägre priser men jag ser då hellre ännu lägre priser som konkurrerar med t.ex. onlinebutiker på kontinenten.

Allt för små vinstmarginaler kan ge dåliga bieffekter. Kan bli färre och större aktörer med knepiga bonussystem samt mindre onlinebutiker med smala och identiska utbud vars kundtjänst är svårare att nå än CSN eller försäkringskassan.

Jag tänker tillbaka på nischade datorbutiker som inte finns kvar. T.ex. Kylning.com hade kanske inte de bästa priserna men var vid något tillfälle de enda jag kunde hitta som hade Lian Li chassin och Winbond BH5 DDR-minnen.

Edit: Vilka fler gamla butiker har vi utöver kylning, mycom och datorbutiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag blir lite ledsen för det känns som Amazon tvingar fram detta och på så sätt kanske Webhallen får lite lägre marginaler och det vill jag inte.

Varför vill du inte det, jobbar du på Webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Har t.ex Inet och Webhallen samma pris på en produkt jag vill ha så väljer jag absolut Webhallen om dom erbjuder gratis hemleverans.

Varför det? Är du medlem på sweC har du ju gratis frakt på Inet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Som det är nu så kommer alla nischbutiker att försvinna vilket på sikt kommer döda köpcenter/centrumkärnor. En utveckling som jag inte gillar. Snart finns det bara några få stora företag kvar med butiker. Staten borde gynna mindre lokala butiker. Ett sätt är att höja momsen på sällanköpsvaror på nätet. För att då gynna lokala butiker. Det gynnar ingen när antal företag som säljer stora mängder elektronik minskar till under 5st i ett land som Sverige.

Många av de stora kedjorna har samma ägare så bristen på konkurrens är större än många förmodligen inser. Sen att kedjorna oftast bara har butiker i landets tre största städer som mest. Elgiganten och Kjell har iallafall spridit ut sig lite i landet.

Att straffa Svenskar med straffskatter för att man inte bor i Stockholm är fel väg att gå.

Permalänk

Tänka sig, att konkurrens bland företag kan gynna konsumenterna. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Sällan jag handlat via dem men, detta är helgrymt. Tack Amazon för pushen!

Amazon (prime) för svensk handel kan man säga är lite som AMD Ryzen har varit för intel..
"ÄNTLIGEN VAKNAR DOM och fixar fler kärnor!"..

Sent ska syndaren vakna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta med "samma dag-leverans" kan dom dra åt pipsvängen med.
Ska dom ha detta så borde det vara dyrt att lägga till vid köp.

Vägarna är redan fulla av övertrötta utarbetade förare med skitdåliga arbetsvillkor.

Och snart är det bilar som körs av AI.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Men min stora fråga är ju hem är gratis. Men vad gäller om man inte ska ha produkten? Då betalar man dubbelt ? Så de går plus på detta iallafall?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Handlat på Webhallen i snart över 9 år så för mig är detta väldigt glädjande att se, frifrakt och hemleveranser gillar vi att se.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Detta kommer nog alla / fler butiker följa. Dock lär marginalerna bli mindre och Amazon kanske inte har några problem med att blöda fraktpengar i flera år kontra vad våra lokala butiker klarar med innan eventuell prishöjning måste ske.

Det är ju upp till oss kunder att avgöra vilka vi vill ha kvar. För min del kommer jag inte medvetet ge ett enda öre till Amazon.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Och de går i konkurs om 3...2...1...
Våra paket misshandlas redan tillräckligt eller hörde jag fel att ni inte gillar postnord?
Lär ju knappast göra det bättre och som andra sagt så kan Amazon blöda pengar i åratal tills resten av butikerna ger upp.
Blev lite irreterad sist jag köpte från inet.. fri frakt men jag glömde lägga till en vara men var då tvungen att göra om allt om jag ville ha försändelserna på samma leverans så jag sket i det och fick 2 leveranser istället.
Skulle kunna tro att de vill ha mindre pengar och jobba mer för inget.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Som det är nu så kommer alla nischbutiker att försvinna vilket på sikt kommer döda köpcenter/centrumkärnor. En utveckling som jag inte gillar. Snart finns det bara några få stora företag kvar med butiker. Staten borde gynna mindre lokala butiker. Ett sätt är att höja momsen på sällanköpsvaror på nätet. För att då gynna lokala butiker. Det gynnar ingen när antal företag som säljer stora mängder elektronik minskar till under 5st i ett land som Sverige.

8g MX4 kostar mig 80 kronor på Amazon. Går inte att hitta i fysisk butik.
Visst, bygger man något på helgen, och akut får slut på kylpasta, och Kjell (närmaste affären här) har lagt ner för alla handlar på Amazon, så är det ju lite surt. Ärligt talat använder jag numera lokala butiker som "servicebutiker"/Pressbyrån idag. Alltså enbart i "nödfall" eller liknande.

"Internet" har också ett löjligt stort utbud, "allt" finns. Men visst vore det synd om alla lokala smånasare skulle försvinna.

Permalänk
Medlem

Det här har bara lett till att de slopat saker som tshirts och godis, och om man gräver lite, allt annat som kan kosta under 50:-

Vad händer när man behöver en liten sladd eller den där klämman med två skruvar till sin kylare som brukade kosta 9:-

Glöm reservdelar och support från Webhallen och ge upp tanken på att hitta superbilliga konsolspel i nästa utförsäljning.

Permalänk
Medlem

Beror på speditören

Senaste halvåret har jag beställt runt 5 paket, varav 4 med PostNord. 2 av PNs försändelsen försvann på vägen, varav ena var från Webhallen & spårbart! Självklart reklamerade dem, och jag får ett nytt utskick. Men speditörerna måste skärpa sig när de samtidigt väljer att sänka priserna för konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Varför det? Är du medlem på sweC har du ju gratis frakt på Inet.

Det hade jag faktiskt ingen aning om

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413