Helgsnack: Vad har du för hobby utöver datorer och teknik?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad har du för hobby utöver datorer och teknik?

Varför nöja sig med en hobby, när man kan ha flera? Den här helgen bjuder på snack om dina lite mer otekniska intressen!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Biodling. Det är makalösa små insekter, och aldig blir man riktigt klok på dem.

100+ kg honung är dock negativt. Jag vette tusan var jag ska göra av allt?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är Turfare och allt som tillkommer runt det som cykling och till viss del camping. Hemma så är det musik och teknik/elektronik runt det men det kanske inte räknas fastän det inte är datorteknik. Och att klappa katten är trevligt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Biodling. Det är makalösa små insekter, och aldig blir man riktigt klok på dem.

100+ kg honung är dock negativt. Jag vette tusan var jag ska göra av allt?

Trevlig hobby! En på jobbet säljer burkar för 70kr styck och de brukar gå åt snabbt. Vet inte om det är placebo men upplever smaken som mycket bättre än vad man brukar få ifrån affären.

Själv gillar jag att odla grönsaker och laga mat.

Har en illusion om att jag kommer börja snickra möbler när jag köpt tillräckligt med verktyg men jag misstänker att det aldrig riktigt kommer bli av...

Permalänk
Medlem

Önskar jag hade TIIIIID utanför allt annat man behöver göra.

Pluggar, spelar och that's it. Gymmar också. Älskar dock racketsporter som pingis och badminton. Gillar att lägga pussel. Gillar klättring. Mycket man gjort om man bara haft den jävla tiden som krävs!

Permalänk
Medlem

Håller på med hästar och det som är runt omkring. För en liten stund sedan skyfflade jag gödsel med traktor, klappade stallkatterna och hälsade på våra nya shetlandsponnyer. En underbar idrott för alla som gillar djur.

För er som inte vill rida själva kan jag ändå varmt rekommendera att åka ut till er närmsta (föreningsdrivna) ridskola och bara klappa på hästarna. Det är verkligen fantastiska djur.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Biodling. Det är makalösa små insekter, och aldig blir man riktigt klok på dem.

100+ kg honung är dock negativt. Jag vette tusan var jag ska göra av allt?

Rekommenderar att tillverka mjöd, enkelt och väldigt gott med bra honung.

Min hobby utöver teknik är möbelsnickeri och knivmakeri, båda är riktigt roligt och ger mig en möjlighet att få göra något kreativt utan att behöva stress med en klient för deadline.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Lite av en dykerinörd. Vrak, is, grottor och rev har alla sin tjusning. Var tidigare arbetsdykare men nu är det bara som hobby med familjen. Innan pandemin gjorde vi ungefär en längre dykresa per år.

Permalänk
Medlem

Kampsport,motorcyklar,brädspel,yoga och hundar typ

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Utöver datorer och teknik så är det nog fysiskt träning som tar upp min tid. Springa och träna på gym ligger mig varmt om hjärtat.

Edit: Att fixa i trädgården brukar också vara ett nöje.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket måste man syssla med det om det ska räknas som hobby? Jag har många intressen och mycket jag ägnar mig åt (skriva, elektronik, letar elmotor till stenslip m m) men det är inte något det går många timmar åt riktigt.

Det är det enda negativa med att bo i lägenhet för övrigt. Hade jag riktigt garage hade jag haft för många hobbies. Hade gärna arbetat mer med metall, och trä.

Permalänk
Medlem

Segling och mer generellt båtliv och att meka med båt.

Foto, fast jag har pga ryggproblem inte orkat ge mig ut senaste åren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Flug fiske hellst torrfluga Öring Harr Röding

Permalänk
Medlem

När jag gick på universitetet -- och även något år efter -- var det klättring som gällde. Klättrade på gym eller ute så gott som varje dag. Sen flyttade vi bort från klättergymmet och min bundsförvant lämnade stan, så då sökte jag upp en ny hobby.

Det blev löpning och under två år sprang jag väldigt mycket. Senaste året har jag adderat cykling och simning och har som mål att genomföra Ironman Jkp 70.3 nästa år. Det är lite mekkigt med cykling, men det är väldigt roligt att jag tillslut funnit en anledning till att bli en god frisimmare!

Och kaffe. Jag älskar kaffe.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Motorcykeln men inte blivit så mkt tid för den i år då det vartit fullt upp med studier samt va i början av året och köpte en liten ödla, just nu har vi kvar den ödlan och 6 ormar på de =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Skulle väl kanske inte säga att det är en hobby. Men mat är roligt.

Har försökt beta av många av Sveriges Michelin-stjärnor och planerar inte sällan utlandsresor utifrån just mat.

Och behöver förstås inte alltid vara dyrt och fint. Men bara att hitta ny rolig mat med nya texturer, smaker, dofter, sätt att äta i form av servering, miljö, bestick osv.

Är det något man insett där är det väl att nidbilden man hade som yngre om vita linnedukar, dryga kypare och kostymtvång typ knappt existerar längre. Och där det fortfarande existerar är det sällan någon rolig stämning eller nämnvärt spännande mat ändå.

Intresset syns tyvärr på min rondör också så jag kanske borda ta inspiration från er som har träning som hobby

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

För min del så brukar det på sommarhalvåret bli många turen i skogen både till fots och på mountainbike, någon runda frisbeegolf per vecka med polarna och lite fiske på helgerna.

På vinterhalvåret blir det mycket skridskoåkning/hockey med polarna när de kommunala isarna öppnar för allmänheten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meathim:

Hur mycket måste man syssla med det om det ska räknas som hobby? Jag har många intressen och mycket jag ägnar mig åt (skriva, elektronik, letar elmotor till stenslip m m) men det är inte något det går många timmar åt riktigt.

Det är det enda negativa med att bo i lägenhet för övrigt. Hade jag riktigt garage hade jag haft för många hobbies. Hade gärna arbetat mer med metall, och trä.

Du får göra det till en (tillfällig) hobby att hitta en lokal, kanske med några likasinnade så du sedan kan utföra din primärhobby.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Luftvapen (Burkar/tavlor på gården)
Motordrivna fordon (Driver eget)
Busschaufför (Ordinarie jobb)

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Löpning...

Jag är förvånansvärt "dålig" med tanke på tiden jag lägger ner, men så länge det är kul så

Försöker springa minst 6 dagar/vecka, med volym på ca 70 km som jag helst vill öka. Men det är konst att öka parametrar i lagom takt.

Finns ju fler som har det som "hobby" här också (SweRunners - Tråden för oss löptokiga).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Trevlig hobby! En på jobbet säljer burkar för 70kr styck och de brukar gå åt snabbt. Vet inte om det är placebo men upplever smaken som mycket bättre än vad man brukar få ifrån affären.

Själv gillar jag att odla grönsaker och laga mat.

Har en illusion om att jag kommer börja snickra möbler när jag köpt tillräckligt med verktyg men jag misstänker att det aldrig riktigt kommer bli av...

Jag tar 100 kr styck flr mina 500 grams burkar. Lite synd med prisdumpning av honung.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Körsång, så himla roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Biodling. Det är makalösa små insekter, och aldig blir man riktigt klok på dem.

100+ kg honung är dock negativt. Jag vette tusan var jag ska göra av allt?

Ge mig har det till mitt te.

Mesta för min del kretsar runt teknik. Spelar golf på sommaren om man kan räkna det. Annars är det trevligt att läsa böcker.

Tänkte försöka börja med bågskytte men har inte kommit dit än. Men det verkar roligt.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Fotboll, allsvenskan, kul med lokal förankring. Inte så intresserad av plastligor som premier league och La liga mfl.

Permalänk
Medlem

Flyttade ifrån Stockholm bara för att jag upplevde att allas främsta intressen var "underhållning". Man går och tar en öl eller gör något annat konsumentrelaterat. Man "roar" sig helt enkelt. Blev lite less på att inte använda händerna och vara kreativ. Så jag började sent intressera mig för bilar, vid ca 37 års ålder, och nu vid 40 ville jag ha det lättare att meka och förvara alla verktyg som krävs. Det är svårt i Stockholm där jag bodde. Youtube är ens bästa vän! Sen råkade jag ju hamna på en mappningsfirma i 1,5 år och det var en rätt bra snabbkurs i ämnet.

Sen har jag tagit över en gammal timmerstomme som stått under tak, men i övrigt helt ofärdig, så köpt på mig sänksåg, skruvdragare, vattenpass, riktig hammare, snickarbälte och MILJONER med andra verktyg, både för snickeri och mekeri.

Så det är mer svordomar och blod i och under bilen och är i påläsningsfas på hur in i helsike man bäst bygger en timmerstuga än datorer nuförtiden.

Sen har jag utstyckat Mondeon med 4x Morel 5x7:or och en 1000 W 12-tummare också. Billjud är jävligt skoj, men jag får bara spela när jag kör i skogarna här uppe. Lite pinsamt att åka runt och lira så armhåret fladdrar när man är 40 år.

Redigerar en podcast åt några vänner också, vilket gjort att jag suttit i Reaper och fått lära mig hur kompressorer och annat fungerar. Det är väl det jag gör vid datorn nuförtiden. Det är kreativt och ger något mervärde så då säger jag ja! Fast har inte tjänat en krona på det. Man mår jäkligt bra av att skapa saker helt enkelt. En insikt jag önskade jag haft hela livet.

Sen gymmar jag som fan. Det rekommenderas till alla och speciellt när man blivit medelålders. Har haft det som intresse sen gymnasiet men nu gymmar jag inte för dagens resultat utan för resultaten om 30 år. Marklyft har gjort min ländrygg 25 år yngre. Maxar inte alls, utan kör lätt för att få pump. Starkare blir man och på första gången på 15 år kan jag resa mig utan att ens tänka på ryggen.

Och ja... jag är singel! Haha!

Slut på predikan! /heatm

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Fiske! Gone fishing...

Permalänk
Medlem

Finsnickeri tar över mer och mer av min tid. Nu är det extra roligt för de alster som blir gjorda börjar se ganska bra ut. Däremot tar allting en väldans lång tid så det är inte många projekt man hinner med, och de flesta blir presenter.

Jag tycker det är alldeles för lite bilder och videos i den här tråden.

Jag föregår med gott exempel och lägger in en bild på ett spel jag gjorde i somras, jag antar att vi kommer se en hel del brädspelsspelare (är det ett ord tro?) i den här tråden.

Spelet kallas "Game of Ur" eller "Royal Game of Ur" och är troligtvis det äldsta brädspelet som man vet om, de äldsta brädena man hittat är från ca 2500 före Kristus. Man tror att spelet är en föregångare till bl.a. Backgammon. De som spelat Rimworld känner säkert igen det (det är därifrån jag fick iden).

Första gången sedan mellanstadiet jag använde en brännpenna, det syns Att pennan var fullkomligt värdelös gjorde inte saken bättre. Bitarna som ligger bredvid brädan är tärningar. Egentligen ska man använda pyramidformade tärningar men jag hade ont om tid så det fick bli som det blev. Huvudsaken är att det ska vara 50/50 chans att slå en etta så rent mekaniskt är det samma. Spelbrädet innehåller en låda där man kan lägga spelpjäser och tärningar.

Skrivet av Chmat76:

Biodling. Det är makalösa små insekter, och aldig blir man riktigt klok på dem.

100+ kg honung är dock negativt. Jag vette tusan var jag ska göra av allt?

Biodling står högt på min "vill göra"-lista. Det blir troligtvis av om ett år eller tre. Har du någon lanthandel i närheten kan du fråga om de vill sälja din honung. Ingenting du kommer bli rik på men du blir i alla fall av med burkarna. Du kan förstås också lägga upp annonser på facebook market och dyl. Vet inte hur bra det säljer men i min lokala grupp brukar man i alla fall se några som nappar.

Permalänk
Medlem

Styrkelyft och att fixa fram ved från skogen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Styrketräning, dock drog jag av bröstmuskeln när jag körde 230 kg i bänkpress och opererades så blir inge tung träning förens nästa år, har varit sjukskriven i 4 veckor nu och blivit mycket gaming kan man säga
Twitch kollar man ju mycket på också (gaming)
Annars samlar jag på sprit, speciellt rom och whiskey.

Tv serier och film är ett stort intresse också.

Sedan fotboll och DIF, hoppas vi kan ta ett Sm guld i år.

Mycket mountainbike på sommaren.

Och gå med min hund och aktivera honom är kul.

Mat är ett stort intresse också, gillar att experimentera med mat. Kollar mycket på mat på youtube.

Har börjat med löpning nu igen när jag inte kan styrketräna.

Sedan kampsport, tränat mycket militärt-självförsvar innan coronan bröt och satte stop för det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Har egentligen alldeles för mycket att göra och för lite tid att göra det på.

Jag löptränar 4-5 gånger i veckan och cyklar en del mountainbike. Spelar discgolf, älskar friluftsliv. Sen har jag min något för dyra hobby - klockor.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)