Finns det något sätt att undvika tull, moms när man beställer från Ali Express?

Permalänk
Medlem

Handla via banggood istället och lägg till tariff protection, om du behöver betala tull och moms så betalar de tillbaka det.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Erbjuder inte Ali express inte någon försäkring . Så att de står för kostnaden om tullen begär utgift

Skrivet av momme99:

Beställde 6 saker från Ali Express. 4 stycken är redan framme och har fått 4 avgifter som ligger mellan 75-80kr. Jag kommer inte att hämta paketen. Finns det på något sätt jag kan få pengarna tillbaks från säljaren? Hur kan jag till nästa gång slippa att betala tullavgiften?

Erbjuder inte Ali express inte någon försäkring . Så att de står för kostnaden om tullen begär utgift för en liten avgift
Det finns företag som gör det
Som tex
Banggood vill jag minnas
Beställde min telefon därifrån
Och någon tullavgift behövde jag aldrig betala
Obs det var 2020
Jag tror att paketet gick igenom Malta om jag minns rätt
Min mobil skickades från Hong Kong
Enligt företaget

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spindel100:

Erbjuder inte Ali express inte någon försäkring . Så att de står för kostnaden om tullen begär utgift för en liten avgift
Det finns företag som gör det
Som tex
Banggood vill jag minnas
Beställde min telefon därifrån
Och någon tullavgift behövde jag aldrig betala
Obs det var 2020
Jag tror att paketet gick igenom Malta om jag minns rätt
Min mobil skickades från Hong Kong
Enligt företaget

Det låter onödigt för det finns ett nytt system för importdeklarationer och momsbetalningar som de numera stöder, IOSS så priset du ser ska numera innefatta moms och deklarationsavgift för köp under €150.
De flesta större Kina och utanför EU handlare har gått över till IOSS.
https://alixblog.com/en/aliexpress-eu-vat/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man beställer flera saker samtidigt eller ungefär samtidigt från olika säljare så har de sampackat dem till ett paket för mig, så man får bara en hanteringsavgift åtminstone.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Går det att kräva återbetalning från aliexpress för eventuella merkostnader om momsdeklarationen inte är korrekt och paketet därmed fastnar hos postnord med deras kinapaketavgift?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Går det att kräva återbetalning från aliexpress för eventuella merkostnader om momsdeklarationen inte är korrekt och paketet därmed fastnar hos postnord med deras kinapaketavgift?

Har det hänt dig eller undrar du om det går om du skulle åka på det i framtiden? De paket jag fått efter 1 juli i år har jag inte fått några avgifter från PostNord

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har det hänt dig eller undrar du om det går om du skulle åka på det i framtiden? De paket jag fått efter 1 juli i år har jag inte fått några avgifter från PostNord

Har aldrig beställt från aliexpress men har en lång lista i min kundkorg där som jag skulle vilja beställa. Men pallar inte sakerna ska fastna hos post nord. Men om jag förstår dig rätt så behöver man inte längre oroa sig för tillkomna avgifter eller? Hur är det med tull? Är det bara för varor som kostar mer än 1600 kr? Har du några generella tips på vad man bör tänka på vid besgällning från aliexpress?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har aldrig beställt från aliexpress men har en lång lista i min kundkorg där som jag skulle vilja beställa. Men pallar inte sakerna ska fastna hos post nord. Men om jag förstår dig rätt så behöver man inte längre oroa sig för tillkomna avgifter eller? Hur är det med tull? Är det bara för varor som kostar mer än 1600 kr? Har du några generella tips på vad man bör tänka på vid besgällning från aliexpress?

Om säljaren gör som han ska så ska det inte tillkomma något. Jag har handlat 3-4 gånger efter 1 juli och jag har iallafall inte fått några avgifter från PostNord men då har mina varor kostat som max 100:-. Det är inget speciellt du behöver göra. Aliexpress tar ut VAT när du går till kassan och ska betala.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om säljaren gör som han ska så ska det inte tillkomma något. Jag har handlat 3-4 gånger efter 1 juli och jag har iallafall inte fått några avgifter från PostNord men då har mina varor kostat som max 100:-. Det är inget speciellt du behöver göra. Aliexpress tar ut VAT när du går till kassan och ska betala.

Tänkte bland annat beställa GD900 (kylpasta). Massa varor kostar under en krona med märkningen "new customer offer" och frakten ligger på typ runt 26:- Vågar man lita på att dessa varor kommer dyka upp? Det är främst lite pwm-adaptrar som förvisso inte lär kosta mycket att tillverka, men det är ändå misstänktsamt billigt kan jag tycka. Och 30g kylpasta som ska vara bättre än MX-4 för under en krona...? Har det hänt att nåt av det du beställt inte dykt upp där priset varit orimligt lågt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tyvärr finns ingen e-tjänst än utan du måste fylla i en blankett som lämnas till tullverkets kontor där du också betalar moms och eventuell tull. De närmsta de kommer en e-tjänst är att du nu kan betala med kort.

Tullverket undersöker möjligheterna för en e-tjänst men det verkar som det kommer behöva synkas med hela EU så räkna inte med att det blir klart inom överskådlig framtid.

Va? Har ni i Sverige ingen e-tjänst för betala/redovisa för tullavgifter på egen hand? Här i Finland har man kunnat redovisa och betala via nätet och paketet släpps vidare sen då det är betalt i säkert närmare 20 år. Visserligen har man kunnat låta tullen göra det åt dig också men då ska de ha extra betalt förstås.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Va? Har ni i Sverige ingen e-tjänst för betala/redovisa för tullavgifter på egen hand? Här i Finland har man kunnat redovisa och betala via nätet och paketet släpps vidare sen då det är betalt i säkert närmare 20 år. Visserligen har man kunnat låta tullen göra det åt dig också men då ska de ha extra betalt förstås.

Ja och nej, det finns en e tjänst men tidigare har > 99,99% av privatimportörerna "smugglat" in prylarna eftersom chansen att åka fast varit mikroskopiskt liten men så krävde staten att allt skulle momskontrolleras, kanske främst pga att Wish dränkte landet med sitt skräp och få/inga privatpersoner kunde förstå/hantera tjänsten för importdeklarationer på nått enkelt sätt för den var inriktad mot företag. Kaos uppstod och posten tog hand om allt för de fall där det inte gjorts på annat sätt.
Nu har EU enats om ett system IOSS där säljaren bör sköta om allt och det håller på att börja fungera men det har bara funnits i ett par månader så det händer att säljarna gör fel.
Det borde ju även påverka Finland.
https://ec.europa.eu/taxation_customs/ioss_en

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter ju som en bra grej om man slipper själv sätta tid på att tulla i fortsättningen. Var väl allt som var värde under 22/25€ som var tullfritt även här tidigare (många försökte ju fuska här och försökte ha säljarna att kryssa i som gift / "low value" under 25€ för att slippa, vissa ggr gjorde man det, andra ggr inte, vissa ggr kanske man slapp undan tullavgift iallafall, 2-3 ggr har jag själv klarat mig undan tullavgift när jag köpt begagnade datordelar från USA för länge sen). Tycker jag hört att man skulle behöva snart börja betala tullavgift på allt men inte hur det kommer ske så bra om det blir säljarens ansvar att tulla för köparen i fortsättningen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Låter ju som en bra grej om man slipper själv sätta tid på att tulla i fortsättningen. Var väl allt som var värde under 22/25€ som var tullfritt även här tidigare (många försökte ju fuska här och försökte ha säljarna att kryssa i som gift / "low value" under 25€ för att slippa, vissa ggr gjorde man det, andra ggr inte, vissa ggr kanske man slapp undan tullavgift iallafall, 2-3 ggr har jag själv klarat mig undan tullavgift när jag köpt begagnade datordelar från USA för länge sen). Tycker jag hört att man skulle behöva snart börja betala tullavgift på allt men inte hur det kommer ske så bra om det blir säljarens ansvar att tulla för köparen i fortsättningen.

Moms från första kronan gäller i hela EU sedan 1 juli i år, så det gäller även i Finland.

Det var en intervju med svenske generalkonsuln i Mariehamn i en av de åländska tidningarna någon gång i september. Åland står utanför EU:s momssamarbete vilket betyder att det blir moms från första kronan vid leverans även om det skickas från ett EU-land (förutom från övriga Finland där säljaren kan välja att betala in den åländska momsen istället). Generalkonsuln klagade på att det även var moms från första kronan på tidskrifter. Om tidskriften skickades från ett EU-land räckte det att man lämnade in en tulldeklaration om året (för helårsprenumeration) men om tidskriften skickades från ett land utanför EU måste den förtullas nummer för nummer. Han prenumererade på någon veckotidning som skickades från Schweiz som är utanför EU, så generalkonsuln fick lämna in en tulldeklaration för varje nummer, alltså en tulldeklaration i veckan, och detta tog en massa tid.