Bitcoin-företag köper kolkraftverk

Permalänk
Medlem

Ni förkämpar för miljön har väl hört att Kina planerar att bygga fler än 5500 st kolkraftverk inom dom närmaste 10 åren?.

Dessa 3 små kolkraftverk är verkligen "en piss i havet".

Förövrigt så gör ju dessa 3 någon nytta iaf när dom bränner förorenad kol som utgör en större miljörisk. Lär ju inte riktigt vara samma sak med dom Kinesiska kolkraftverken...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hej och hå alla som gnisslar tänderna och blivit miljökämpar. Gott med grillat, ha fint parkettgolv mm från den skövlade Amazonas. Nu gissar jag men tror att skogsavverkningen i Amazonas är mer miljöförstöring än 3 st kolkraftverk för mining. Inget sagt om att jag tycker det är okej med kolkraftverken men vi måsta alla skaffa kunskap och hjälpas åt...
https://youtu.be/49gmIhTg3ws

Två fel gör ett rätt eller varför är det relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Bevisbörda för nåt jag trodde alla visste om? Varför uttalar man sig ens när man har noll koll kan man undra.

Förstå sen när du ser din första partiledardebatt på tv 😁

Kravmaskiner brukar sällan få gehör men skall göra ett undantag då jag är extra snäll idag 😘

Tog första bästa svar även om denna sidan inte är den jag snappade upp informationen ifrån.

https://kinamedia.se/2021/02/22/kina-den-stora-vinnaren-pa-at...

Skrivet av JonkenPonken:

Kina, Indien och Afrika (är osäker på om det gäller hela Afrika) har fått dispens till år 2030 (Parisavtalet) med att skita ned exakt så mycket de vill och behagar.

Det här var ditt påstående.
Varje land har ju möjlighet att skita ned exakt så mycket de vill och behagar. Eftersom Parisavtalet är ett frivilligt avtal där varje land sätter sina egna mål. Kina har som mål att minska CO2 utsläpp med 60-65% till år 2030 räknat per GDP enhet. Indien 30-35%.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det här var ditt påstående.
Varje land har ju möjlighet att skita ned exakt så mycket de vill och behagar. Eftersom Parisavtalet är ett frivilligt avtal där varje land sätter sina egna mål. Kina har som mål att minska CO2 utsläpp med 60-65% till år 2030 räknat per GDP enhet. Indien 30-35%.

Det är väl tur att det inte brådskar iaf 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Dina pengar på banken existerar bara virtuellt och kan inte skapa någonting i den fysiska världen.

Ja men jag har inte använt tusentals kwh av el för att "hitta på" dessa pengar?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Vad finns det för mening med olika banker? För att inte tala om olika valutor. Olika krypto har olika styrkor, respektive svagheter.

Du borde nog ta och kolla upp det istället för att killgissa. Banksystemet kräver över dubbelt så mycket energi.

Kräver vårt banksystem dubbel så mycket energi som cryptomining? Källa på det tack.

Edit:

Hittade en artikel om detta här. Men känns som en rätt så dum jämförelse. 260twh vs 113 för crypto. Men då skiter vi fullständigt i hur många som serveras av det systemet, dvs hur mkt energi är det per kontoinnehavare? Bankerna serverar ju typ 99% av jordens befolkning medan det är fortfarande en försvinnande liten del av befolkningen som har krypto. Skulle alla börja mina efter krypto eller använda krypto så skulle ju den siffran skena iväg astronomiskt.

https://cointelegraph.com/news/banking-system-consumes-two-ti...

Alla artiklar har en rapport från Galaxy Digital som referens. Som inte går att hitta eller ladda ner. Galaxy Digital sysslar med crypto portföljer/trading. Men de är säkert helt opartiska i hur de har räknat fram detta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ja men jag har inte använt tusentals kwh av el för att "hitta på" dessa pengar?

Det är lite som en vanlig tillverkningskedja fast utan mellansteg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av baner85:

Ni förkämpar för miljön har väl hört att Kina planerar att bygga fler än 5500 st kolkraftverk inom dom närmaste 10 åren?.

Dessa 3 små kolkraftverk är verkligen "en piss i havet".

Förövrigt så gör ju dessa 3 någon nytta iaf när dom bränner förorenad kol som utgör en större miljörisk. Lär ju inte riktigt vara samma sak med dom Kinesiska kolkraftverken...

Även känt som "whataboutism". Tror du att någon som klagat på detta "Bitcoin-kraftverk" tycker det är bra att någon annan bygger långt flera kolkraftverk?
Det är ju dock irrelevant för denna tråden, och därför skriver ingen om det här.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Även känt som "whataboutism". Tror du att någon som klagat på detta "Bitcoin-kraftverk" tycker det är bra att någon annan bygger långt flera kolkraftverk?
Det är ju dock irrelevant för denna tråden, och därför skriver ingen om det här.

Nej, men nu klagar folk just pga att det är ett företag som bedriver bitcoin mining som har köpt kolkraftverken.

Annars hade man struntat i det, blir ju lite löjeväckande. Är ju precis som om mining är det som ensamt förstör klimatet...

Känns som att en del blir förridare för miljön bara för att det är svårt att hitta grafikkort just nu...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baner85:

Ni förkämpar för miljön har väl hört att Kina planerar att bygga fler än 5500 st kolkraftverk inom dom närmaste 10 åren?.

Dessa 3 små kolkraftverk är verkligen "en piss i havet".

Förövrigt så gör ju dessa 3 någon nytta iaf när dom bränner förorenad kol som utgör en större miljörisk. Lär ju inte riktigt vara samma sak med dom Kinesiska kolkraftverken...

Det är inte 5500 st. Ta bort en nolla. De lägger också ned gamla som tur är. Även om det såklart är fel väg att gå också när de även bygger nya. Det behöver försvinna helt. Men ingen här som är emot bitcoin-kolkraft är väl för det heller? Jag förstår inte vad din poäng är?

Varje enskild kraftverk gör skillnad för övrigt. Kina "lär" ha gott om kolavfall även dom...

Du tar bort väldigt mycket kontext för att verkligheten ska passa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kräver vårt banksystem dubbel så mycket energi som cryptomining? Källa på det tack.

Edit:

Hittade en artikel om detta här. Men känns som en rätt så dum jämförelse. 260twh vs 113 för crypto. Men då skiter vi fullständigt i hur många som serveras av det systemet, dvs hur mkt energi är det per kontoinnehavare? Bankerna serverar ju typ 99% av jordens befolkning medan det är fortfarande en försvinnande liten del av befolkningen som har krypto. Skulle alla börja mina efter krypto eller använda krypto så skulle ju den siffran skena iväg astronomiskt.

https://cointelegraph.com/news/banking-system-consumes-two-ti...

Alla artiklar har en rapport från Galaxy Digital som referens. Som inte går att hitta eller ladda ner. Galaxy Digital sysslar med crypto portföljer/trading. Men de är säkert helt opartiska i hur de har räknat fram detta.

Det beror på vilken krypto som används och vad den används till. Skulle crypto användas som valuta så skulle energikostnaderna per transaktion antagligen minska eftersom systemet är decentraliserat och mer effektivt.

Permalänk
Skrivet av borggren4:

Bättre vore det att avveckla hela banking systemet, det drar nämligen nästan 7x så mycket energi som Bitcoin, vad ska vi med papperssedlar, bankomater, osäkra bankservrar, bankkontor osv? Drar ju bara en massa onödig energi, och hur många gagnar detta egentligen? Några rika finansmän vars plånböcker blir ännu fetare med tydlig kostnad för miljön..

Eller vi kanske ska avveckla hela internet? Vad ska vi med Netflix till? Kostar ju bara en massa energi och folk slösar sin tid när de kan göra något vettigt..

Eller kanske avveckla global handel? Vad ska vi med det till egentligen?..

Ja du förstår sarkasmen, att avveckla tillväxt och teknologisk utveckling i förmån för miljön innebär i princip att avveckla hela det kapitalistiska systemet. För folk som förstår varför Bitcoin är en av de viktigaste verktygen i modern tid för att bibehålla och säkerställa demokratisering av finanssystemet, är det absurt att tänka sig att vi ska avveckla världens första globala och decentraliserade valuta för att några aktörer blir rika på det. Detta är såklart inget positivt att somliga mining aktörer väljer smutsig energi, men i det stora hela är detta ingenting i jämförelse med hur mycket vi alla förstör miljön varje dag i våra bekväma liv. Kanske ska vi sluta resa helt och hållet? Sluta äta kött? Sluta köra bil? Finns mycket att göra som individ för att förbättra miljön, men det är enklare att skylla på dom där borta än att ta individuellt ansvar för sina egna miljöförstörande behov, eller hur?

Problemet är inte kryptovalutor i sig, utan att Bitcoin (proof of work) är stört energiineffektivt. Det stämmer inte att inte heller att bitcoin drar 1/7 del av bankingsytemet, det var flera år sedan. Nu är det knappt hälften. Men bankingsystemet är typ tusen x större än bitcoin, så hur du nu än vrider och vänder på det borde den valutan inte användas. Den är fullständigt idiotisk.
Byt till nån kryptovaluta som kör på proof of stake istället. De drar ju en knappt nån energi alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technocore:

Problemet är inte kryptovalutor i sig, utan att Bitcoin (proof of work) är stört energiineffektivt. Det stämmer inte att inte heller att bitcoin drar 1/7 del av bankingsytemet, det var flera år sedan. Nu är det knappt hälften. Men bankingsystemet är typ tusen x större än bitcoin, så hur du nu än vrider och vänder på det borde den valutan inte användas. Den är fullständigt idiotisk.
Byt till nån kryptovaluta som kör på proof of stake istället. De drar ju en knappt nån energi alls.

Problemet med PoS är att det inte är ett bevisat säkert koncept, det är inte heller förankrat i något verkligt värde vilket PoW är. Jag tror PoS är framtiden för mindre masstransaktioner, däremot tror jag PoW är minst lika viktigt för att behålla integriteten och säkerheten för specifika applikationer/användningsområden med behov av det. T.ex. hur viktigt är säkerheten för ett 100kr köp på Amazon jämfört med en miljardtransaktion mellan centralbanker, eller att lagra data vid en bostadsaffär eller liknande? Därför är det bra att det finns olika blockkedjor utformade för olika ändamål, varav Bitcoin egentligen blivit den stora då den var först.

Som jag skrev tidigare börjar Bitcoin anamma positionen som digitalt guld, man äger inte Bitcoins för att göra mindre dagliga transaktioner, snarare för att förvara värde på ett säkert sätt. Personligen använder jag krypto för att handla osv. men jag skulle aldrig växla över till Bitcoins för att handla, det är ofta onödigt dyrt och tar för lång tid, finns bättre kedjor för det ändamålet.

Sen är energibehov är helt och hållet relativt, visst drar Bitcoin onödigt mycket idag jämfört med det konventionella banksystemet, men i all utveckling ser vi hur behovet av mer energi ökar raskt. Energieffektivitet är enligt mig ett meningslöst mått om världen rör sig mot oändlig gratis energi vilket vi behöver göra oavsett för att världen ska bli grönare. Ta det nya "gröna" stålet av SSAB, det drar löjligt mycket energi och är väldigt energiineffektivt men det är fortfarande innovation för en bättre värld. Lösningen är således aldrig att hindra innovation och utveckling utan snarare att bygga fler gröna energikällor som klarar av en allt mer energikrävande värld, t.ex. nya generationens kärnkraft.

Sen ska man inte glömma att även PoW rör sig mot effektivitet där nya PoW kedjor, exempelvis Ergo, är effektivare och snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Sen är energibehov är helt och hållet relativt, visst drar Bitcoin onödigt mycket idag jämfört med det konventionella banksystemet, men i all utveckling ser vi hur behovet av mer energi ökar raskt. Energieffektivitet är enligt mig ett meningslöst mått om världen rör sig mot oändlig gratis energi vilket vi behöver göra oavsett för att världen ska bli grönare.

Vill återigen påminna om konceptet "the great filter", hur avancerade civilisationer alltid når nivån där dom dränerar alla resurser och utrotar sig själva innan dom hinner bli etablerade i Universum

Kunde vara kul om mänsklighten motbevisade det konceptet istället för att gå full ånga framåt för att bevisa det

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Hjälp! Någon minare i Amerika bränner kol så det blir typ 0,0000001 °C varmare väder!
(undrar om det blev tillräckligt med nollor?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vill återigen påminna om konceptet "the great filter", hur avancerade civilisationer alltid når nivån där dom dränerar alla resurser och utrotar sig själva innan dom hinner bli etablerade i Universum

Kunde vara kul om mänsklighten motbevisade det konceptet istället för att gå full ånga framåt för att bevisa det

Vad har det med något att göra? Vi har teknologiska möjligheter att utvinna oändlig energi, det är bara en tidsfråga innan vi når dit. Därför tycker jag också att hela debatten kring vilka energikällor vi ska använda, tänker då främst på kärnkraft vs. förnybart, är löjlig. Det är självklart att vi ska investera i kärnkraft för att försöka utveckla långsiktigt hållbara energikällor, eller "oändlig" energi. Förnybart har varken kapaciteten eller resurserna att hantera exponentiellt växande energibehov, vilket är ett faktum med eller utan krypto.

I övrigt förstår jag inte konceptet överhuvudtaget, hur kan man påstå att interstellär expansion inte är möjlig eller är osannolik? Att vi potentiellt primitiva människor inte har förmågan att hitta bevis på liv eller avancerade civilisationer är inte ett bevis för att det s.k. "step 9" inte är möjligt, typiskt exempel på mänsklighetens egocentrism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ansvaret ligger dels hos innehållet i artikeln som inte stämmer överens med verkligheten. Det handlar om kolavfall som ligger och skräpar i Pennsylvania, de vill bli av med det eftersom det ändå är avfall och det finns en mängd föroreningar där som kan avlägsnas om det eldas upp. Om det ligger kvar i naturen kommer det leda till miljöföroreningar när det läcker. Det blir win-win för alla parter så de får subventioner för att göra det.

Så man eldar subventionerad kol för att skapa lolcoins miljöns skull? Pr avdelningen där har onekligen lyckats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Vad har det med något att göra? Vi har teknologiska möjligheter att utvinna oändlig energi, det är bara en tidsfråga innan vi når dit. Därför tycker jag också att hela debatten kring vilka energikällor vi ska använda, tänker då främst på kärnkraft vs. förnybart, är löjlig. Det är självklart att vi ska investera i kärnkraft för att försöka utveckla långsiktigt hållbara energikällor, eller "oändlig" energi. Förnybart har varken kapaciteten eller resurserna att hantera exponentiellt växande energibehov, vilket är ett faktum med eller utan krypto.

I övrigt förstår jag inte konceptet överhuvudtaget, hur kan man påstå att interstellär expansion inte är möjlig eller är osannolik? Att vi potentiellt primitiva människor inte har förmågan att hitta bevis på liv eller avancerade civilisationer är inte ett bevis för att det s.k. "step 9" inte är möjligt, typiskt exempel på mänsklighetens egocentrism.

Kort sagt, det finns inte "oändlig energi" det kan du börja glömma på en gång och komma ner på jorden

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så man eldar subventionerad kol för att skapa lolcoins miljöns skull? Pr avdelningen där har onekligen lyckats...

Testa att läsa mitt inlägg igen, du missar viktiga nyanser
Jag skickade in en rättelse igår men artikelförfattaren har inte ändrat artikeln, det är problematiskt med missvisande information ändå.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Kort sagt, det finns inte "oändlig energi" det kan du börja glömma på en gång och komma ner på jorden

Om man drar allt till det extrema så är inget oändligt. En dag kommer hela universum uppleva heat death och då finns ingen komplexitet alls. Poängen är väl ändå att för de närmaste tiotusentals åren så finns det mer energi tillgänglig än vi kan förbruka. Tex träffas jorden hela tiden av 137000 TW från solen. Problemet är att de ekonomiska incitamenten som politikerna har etablerat gör att energikrävande verksamhet använder ohållbara energikällor för att en politiker någonstans "måste" hålla den vid liv för att vinna nästa val. Gäller inte bara bitcoin utan detta är bara ett symptom på ett mycket större problem.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kort sagt, det finns inte "oändlig energi" det kan du börja glömma på en gång och komma ner på jorden

Jag tror någon missade sina fysik lektioner, faktum är att vi är omringade av oändlig energi, hela universum är oändlig energi. Det finns mer konkreta exempel på detta i olika energikällor, exempelvis solenergi, bergvärme, hydrokraft. Men för att nå de nivåer jag syftar till när jag menar oändlig energi behöver man fokusera på kärnfysik.

Om en atombomb mindre än ett flygplan innehåller energi som kan utplåna hela städer, ja då förstår man att en värld bestående av atomer är kapabel att utvinna oändlig energi. Frågan är inte om energin finns utan snarare hur vi ska tygla den. Vi har kommit en bra bit på vägen med nuvarande kärnkraft men vi är inte riktigt där än. T.ex. finns prototyper som använder restprodukter från existerande kärnkraft som bränsle, det i sig är ett ekosystem som kan förse oss med energi för flera tusen år. Det är teknologier som existerar idag, men med lite investeringsvilja och forskning inom kärnkraft kommer vi förr eller senare nå stadiet där vi i har energi att förse mänsklighetens behov i all evighet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

600.000 ton kol för att mata 1800-datorer? Det var några hungriga maskiner!

Det blir 38 kilo kol per dag och dator. Tvivlar starkt på dessa siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Jag tror någon missade sina fysik lektioner, faktum är att vi är omringade av oändlig energi, hela universum är oändlig energi. Det finns mer konkreta exempel på detta i olika energikällor, exempelvis solenergi, bergvärme, hydrokraft. Men för att nå de nivåer jag syftar till när jag menar oändlig energi behöver man fokusera på kärnfysik.

Om en atombomb mindre än ett flygplan innehåller energi som kan utplåna hela städer, ja då förstår man att en värld bestående av atomer är kapabel att utvinna oändlig energi. Frågan är inte om energin finns utan snarare hur vi ska tygla den. Vi har kommit en bra bit på vägen med nuvarande kärnkraft men vi är inte riktigt där än. T.ex. finns prototyper som använder restprodukter från existerande kärnkraft som bränsle, det i sig är ett ekosystem som kan förse oss med energi för flera tusen år. Det är teknologier som existerar idag, men med lite investeringsvilja och forskning inom kärnkraft kommer vi förr eller senare nå stadiet där vi i har energi att förse mänsklighetens behov i all evighet.

Det är du som inte förstår, energi är i högsta grad ändlig det kallas för Entropi och är så själva universum kommer att sluta. Men det är inte relevant alls för den här diskussionen, det var mer kuriosa för att påtala det helt felaktiga i "oändlig energi".
Mer relevant för oss är hur mycket energi vi kan konsumera utan att vårt val av metod för utvinning förstör vår planet. Den enda planet vi helt säkert vet att vi kan leva på, i nuvarande skick. Att du fantiserar ihop diverse hypotetiska energikällor förändrar inte den kalla hårda verkligheten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Det blir 38 kilo kol per dag och dator. Tvivlar starkt på dessa siffror.

https://www.mcginley.co.uk/news/how-much-of-each-energy-sourc...
There is 2,460 kWh of electricity generated per ton of coal
1kg = 2.4kwh vilket driver en antminer s19j strax under en timme (drar 2,950kw/h) så det är nog inte så långt ifrån tyvärr om siffrorna från mcginley stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

https://www.mcginley.co.uk/news/how-much-of-each-energy-sourc...
There is 2,460 kWh of electricity generated per ton of coal
1kg = 2.4kwh vilket driver en antminer s19j strax under en timme (drar 2,950kw/h) så det är nog inte så långt ifrån tyvärr om siffrorna från mcginley stämmer

De har 1900 miners som tillsammans genererar 95 petahash/s. Det blir 0,55 Th/s, med andra ord kör de mycket äldre och mindre energieffektiva miners än antminer s19j. Det är menat som extra info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De har 1900 miners som tillsammans genererar 95 petahash/s. Det blir 0,55 Th/s, med andra ord kör de mycket äldre och mindre energieffektiva miners än antminer s19j. Det är menat som extra info.

låter rimligt. Tänkte mest att 38 kg kol per burk och dygn inte nödvändigtvis är orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Testa att läsa mitt inlägg igen, du missar viktiga nyanser
Jag skickade in en rättelse igår men artikelförfattaren har inte ändrat artikeln, det är problematiskt med missvisande information ändå.

Vilka faktafel Innehåller artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är du som inte förstår, energi är i högsta grad ändlig det kallas för Entropi och är så själva universum kommer att sluta. Men det är inte relevant alls för den här diskussionen, det var mer kuriosa för att påtala det helt felaktiga i "oändlig energi".
Mer relevant för oss är hur mycket energi vi kan konsumera utan att vårt val av metod för utvinning förstör vår planet. Den enda planet vi helt säkert vet att vi kan leva på, i nuvarande skick. Att du fantiserar ihop diverse hypotetiska energikällor förändrar inte den kalla hårda verkligheten.

Entropi har ingenting med huruvida energi är ändlig eller inte. I övrigt använde jag begreppet med citationstecken eftersom det är svårt att definiera oändlig, jag menar givetvis relativt till mänsklig existens och mänskliga behov och inget annat flum som är irrelevant för oss, men kanske obegränsad energi är ett bättre ordval.

Den kalla hårda verkligheten är att vi har begränsad mängd energi eller resurser? Åter igen, redan idag har vi uran att förse jorden med energi i flera tusen år. Inräknat vår innovationstakt kommer vi om bara 100 år ha utvecklat mer effektiva metoder som förlänger den tidsramen ytterligare, den uppskattningen tar inte hänsyn till andra potentiella framtida energikällor som t.ex. fusionskraft. Den hårda verkligheten är att vi behöver enorma mängder energi för grön omställning oavsett kryptomining, enkelt att använda en syndabock som Bitcoin för att förmedla sina egna biases men Bitcoin är det minsta av våra problem när det kommer till grön omställning och energibehov.

Idag är inte begränsningen mängden ren energi vi kan utvinna utan snarare den ekonomiska kalkylen, och opponerat att vi fortsätter forska inom kärnkraft kommer vi förr eller senare nå en punkt där kärnkraften genererar såpass stora mängder energi att det både är resurs- och kostnadseffektivt. Argumentet "begränsade resurser" antar att vi aldrig kommer kunna extrahera resurser i rymden. Förutsatt att vi inte tar död på oss själva med atombomber eller någon annan storskalig naturkatastrof kommer vi förr eller nå dit, således är argumentet "begränsade resurser" ointressant. Och även om det är ett hypotetiskt scenario att vi någonsin kommer kunna extrahera resurser utanför Jorden, så vore alternativet att vi avvecklar hela det kapitalistiska systemet och all dess teknologi/utveckling och går tillbaks till jordbrukssamhället för att "bevara" våra resurser, ser inte det som ett realistiskt scenario.