3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alejandro1:

Oj men herregud, jag har köpt en ny dator nyligen. Tänkte sätta ett 3080 kort i den. Men det verkar som att jag kan glömma det nu.

Vilket 3080 vill man ha?
Vart ska man skriva upp sig/boka?

Mvh Alejandro

Haha, du har uppenbarligen haft bättre saker för dig än att följa elektronikmarknaden de senaste åren.

Det är inte riktigt läge att vara kräsen om man försöker köpa ett kort nu. Köp det som går när det dyker upp är det enkla svaret, förutsatt att du kan leva med priset.

Att boka ett kort någonstans kan du nog glömma tyvärr. Vill du ha ett inom rimlig tid är det att följa tråden och/eller butikerna och vara beredd att köpa när ett litet antal kort dyker upp i lager.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alejandro1:

Oj men herregud, jag har köpt en ny dator nyligen. Tänkte sätta ett 3080 kort i den. Men det verkar som att jag kan glömma det nu.

Vilket 3080 vill man ha?

Mvh Alejandro

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Alejandro1:

Vilket 3080 vill man ha?

Mvh Alejandro

http://gpukollen.ingman.me/ använd dig av denna sida för att se ifall du hittar något 3080.
dock så är msrp lite fucked atm, så skulle vänta lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumbleGamer:

det är hemskt

Ännu hemskare: när jag kontaktade EG så föreslog dem snällt att de kunde makulera ordern åt mig... De kommer inte erbjuda någon ersättningskort.

Jag sa till dem att jag väntat ett år, så kan vänta lite till... De gav inga hopp om att jag någonsin kommer få kortet.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Diskussioner utbrutna*

Undrar ni något som inte har med tråden att göra så skapa en tråd istället för att över tråden!

memory temps på RTX 3080 tuf OC vid load? & Veta om någon är legit innan man handlar

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

*Diskussioner utbrutna*

Undrar ni något som inte har med tråden att göra så skapa en tråd istället för att över tråden!

memory temps på RTX 3080 tuf OC vid load? & Veta om någon är legit innan man handlar

/Vzano, Moderator

Du har rätt. Sorry, blir lätt att komma in på andra saker :D.

Permalänk
Medlem

Tog moderator precis bort mitt inlägg om att EG endast erbjudit mig att makulera min order på en 3080 Eagle som jag väntat på sen release dagen, 17.00?

Vare sig ni försöker skydda återförsäljaren eller vad ni håller på med så tycker jag det är viktigt för andra att veta om detta. De erbjuder ej ersättningskort utan bara avbokning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Tog moderator precis bort mitt inlägg om att EG endast erbjudit mig att makulera min order på en 3080 Eagle som jag väntat på sen release dagen, 17.00?

Vare sig ni försöker skydda återförsäljaren eller vad ni håller på med så tycker jag det är viktigt för andra att veta om detta. De erbjuder ej ersättningskort utan bara avbokning...

Din kommentar blev nog flyttad av misstag Den hamnade i den utbrutna tråden

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Ännu hemskare: när jag kontaktade EG så föreslog dem snällt att de kunde makulera ordern åt mig... De kommer inte erbjuda någon ersättningskort.

Jag sa till dem att jag väntat ett år, så kan vänta lite till... De gav inga hopp om att jag någonsin kommer få kortet.

Exakt vad sa Elgiganten angående hävning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tidigare har det visats att man kan få vilket besked som helst från dem beroende på vem man får fatt i, det betyder inte mycket.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Bästa och göra med elgiganten är att kontakta konsumentverket sant anmärka deras attityd i deras elgigantengaming på instagram. De försöker ju så tappert komma nära gamers. Elgiganten har ingen presence i sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Exakt vad sa Elgiganten angående hävning?

Hon sa vänligt till mig att hon kunde hjälpa mig makulera ordern om jag ville. Jag påpekade då att andra butiker erbjudit ersättningskort. Då menade hon att EG inte kan stå för mellanskillnaden utan att den isf skulle betalas av mig. Hon skulle sen skapa ett ärende av det och jag skulle bli uppringd av någon från Elgiganten.

Dagen efter ringde en kille. Sa att det ända jag kunde göra var att vänta in kortet, men kunde inte garantera att det ens kommer...

Det dåliga i det hela är att jag beställde en timme efter release hos dem, då de var de ända butiken som hade kortet i lager (100+) när alla andra var slutsålda. Oh the irony...

Permalänk
Medlem

Det är nog många som valde att beställa från Elgiganten pga lagerstatusen. Troligtvis kommer inte Elgiganten att leverera dessa pga det nu är en nu produkt med LHR. Nog ganska många som blev lurade av Elgiganten och deras lagerstatus, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Min väntan är strax över. Beställde 5 oktober från Inet ett 3080 tuf non-oc. Fick valet att byta till EVGA 3080 ftw3 ultra lhr till samma pris som nu skickas idag. Önskar alla som väntar att ni snart får era kort.

Mycket trevligt av Inet att erbjuda andra kort. Något de absolut inte behöver men visar på bra kundservice.

Visa signatur

MODERKORT Asus Rog Strix Z270E CPU i7 7700K GPU MSI 1080 Gaming X HDD Samsung 850 EVO 500GB & Firecuda 2TB RAM Corsair 16GB DDR4 2400Mhz Vengeance PSU RM850i CASE Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av terun:

fick samma svar.. fast inte snällt utan mer som ultimatum. Vänta eller avbryt ordern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Hon sa vänligt till mig att hon kunde hjälpa mig makulera ordern om jag ville. Jag påpekade då att andra butiker erbjudit ersättningskort. Då menade hon att EG inte kan stå för mellanskillnaden utan att den isf skulle betalas av mig. Hon skulle sen skapa ett ärende av det och jag skulle bli uppringd av någon från Elgiganten.

Dagen efter ringde en kille. Sa att det ända jag kunde göra var att vänta in kortet, men kunde inte garantera att det ens kommer...

Det dåliga i det hela är att jag beställde en timme efter release hos dem, då de var de ända butiken som hade kortet i lager (100+) när alla andra var slutsålda. Oh the irony...

Jag föreslår att du kontaktar din konsumentrådgivare angående detta. Jag tror du har goda möjligheter att få ersättning motsvarande mellanskillnaden mot vad du betalade då och vad de kostar idag. Jag har själv hamnat i en liknande situation angående en skärm från Netonnet för några månader sedan och vann Jag tror dock att Elgiganten kan vara lite knepigare att ha och göra med men det ska nog gå.

Konsumentrådgivare: https://www.hallakonsument.se/om-oss/kommunal-konsumentvagled...
Lagen: https://lagen.nu/1990:932
Bra info: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/forsenad-...

Gäller väl egentligen alla som har köpt sitt kort och som ännu inte har fått den levererad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag föreslår att du kontaktar din konsumentrådgivare angående detta. Jag tror du har goda möjligheter att få ersättning motsvarande mellanskillnaden mot vad du betalade då och vad de kostar idag. Jag har själv hamnat i en liknande situation angående en skärm från Netonnet för några månader sedan och vann Jag tror dock att Elgiganten kan vara lite knepigare att ha och göra med men det ska nog gå.

Konsumentrådgivare: https://www.hallakonsument.se/om-oss/kommunal-konsumentvagled...
Lagen: https://lagen.nu/1990:932
Bra info: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/forsenad-...

Gäller väl egentligen alla som har köpt sitt kort och som ännu inte har fått den levererad.

Tack för tips! Skall ge det ett försök

Permalänk
Medlem
Skrivet av PAL 85:

Min väntan är strax över. Beställde 5 oktober från Inet ett 3080 tuf non-oc. Fick valet att byta till EVGA 3080 ftw3 ultra lhr till samma pris som nu skickas idag. Önskar alla som väntar att ni snart får era kort.

Mycket trevligt av Inet att erbjuda andra kort. Något de absolut inte behöver men visar på bra kundservice.

Skickade de dig ett mail angående detta eller frågade du om det fanns möjlighet till det?
Sitter själv och väntar på ett kort sedan snart 1 år tillbaka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axz0:

Skickade de dig ett mail angående detta eller frågade du om det fanns möjlighet till det?

Har du handlat hos Inet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du handlat hos Inet?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axz0:

Jag bokade min dagen efter lansering. Vilket modell och dag bokade du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag bokade min dagen efter lansering. Vilket modell och dag bokade du?

Ligger på plats ish 200 i "kön" senast uppdaterat slutet av Augusti.

Beställde första december. MSI GeForce 10GB ventus.

I början när jag köpte så låg jag ish på plats 290 eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PAL 85:

Jag mejlade Inet häromdagen och frågade just om huruvida de kommer erbjuda ersättningskort till de som väntat länge, men då fick jag svaret att de inte har några andra kort på laget och kommer därför inte kunna erbjuda något annat kort.

Antingen hade killen noll koll eller så hade du tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Jag mejlade Inet häromdagen och frågade just om huruvida de kommer erbjuda ersättningskort till de som väntat länge, men då fick jag svaret att de inte har några andra kort på laget och kommer därför inte kunna erbjuda något annat kort.

Antingen hade killen noll koll eller så hade du tur.

Det sker ju inget lotteri utan de tilldelar ju korten i turordning efter köplacering. Så förmodligen så var han före i kön.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så har Elgiganten hört av sig till mig med, de ringde för en stund sedan. De påstår att de inte kan leverara Asus TOF OC kortet jag beställde för ett år sedan och sa att de antingen kunde stryka ordern eller erbjuda tre andra modeller som jag fick betala mellanskillnaden på . När jag frågade om modellerna mumlade han något om en Gainward och två av Gigabytes budgetmodeller, jag tror det är Gainward phantom, Gigabyte rtx gaming och gaming OC, men jag är inte säker. Det kommer vara LHR-versioner åtminstone. När jag frågade om pris fick jag något svävande 11000 för de två första och 12500 för det sista.

Jag sa att jag behövde tänka på det, kolla upp modellerna och kunde återkomma. En minut senare hade jag ett mejl med kvitto där de hade strukit mitt Asus TUF OC utan att jag har gått med på det och ett sms att ringa om ersättningskorten. Att jag ska behöva betala flera tusen till efter ha väntat ett år och dessutom få en sämre modell än den jag beställt känns inte särskilt lockande även om det är en lite rabatt mot de sjuka priserna som finns nu.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Så har Elgiganten hört av sig till mig med, de ringde för en stund sedan. De påstår att de inte kan leverara Asus TOF OC kortet jag beställde för ett år sedan och sa att de antingen kunde stryka ordern eller erbjuda tre andra modeller som jag fick betala mellanskillnaden på . När jag frågade om modellerna mumlade han något om en Gainward och två av Gigabytes budgetmodeller, jag tror det är Gainward phantom, Gigabyte rtx gaming och gaming OC, men jag är inte säker. Det kommer vara LHR-versioner åtminstone. När jag frågade om pris fick jag något svävande 11000 för de två första och 12500 för det sista.

Jag sa att jag behövde tänka på det, kolla upp modellerna och kunde återkomma. En minut senare hade jag ett mejl med kvitto där de hade strukit mitt Asus TUF OC utan att jag har gått med på det och ett sms att ringa om ersättningskorten. Att jag ska behöva betala flera tusen till efter ha väntat ett år och dessutom få en sämre modell än den jag beställt känns inte särskilt lockande även om det är en lite rabatt mot de sjuka priserna som finns nu.

Svårt dilemma i och med att just det kort som du har förbokat inte går att köpa någon annanstans. Hade en återförsäljare sålt exakt samma kort, fast för dubbla priset hade du haft rätt till mellanskillnaden. Jag tror du har rätt till ersättning ändå men det blir knepigare.

Jag skulle nog rekommendera att göra som enligt #19276440

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Ringde mig också men ska jag köpa ett för nuvarande marknadspris efter att ha väntat över ett år så blir det inte från Elgiganten jag köper det så valde att avboka.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Ringde mig också men ska jag köpa ett för nuvarande marknadspris efter att ha väntat över ett år så blir det inte från Elgiganten jag köper det så valde att avboka.

Om du har ork och lust så kan du försöka begära ut ersättning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu fick jag ett mail om att Elgiganten utan anledning har makulerat mitt köp på ett Asus RTX 3080 TUF OC som jag bokade för över ett år sedan. Hur bör man gå vidare?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axz0:

Jag fick ett mail, var en av de första på Tuf non-oc så då erbjöd de mig ett annat. Vilket är mycket trevligt men egentligen inget de behöver göra.

Visa signatur

MODERKORT Asus Rog Strix Z270E CPU i7 7700K GPU MSI 1080 Gaming X HDD Samsung 850 EVO 500GB & Firecuda 2TB RAM Corsair 16GB DDR4 2400Mhz Vengeance PSU RM850i CASE Fractal Design Define S