Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Paradox skrotar spelprojekt för 135 miljoner kronor

Permalänk
Melding Plague

Paradox skrotar spelprojekt för 135 miljoner kronor

Förväntat resultat skrivs ned efter beslut om nedläggning av flera oannonserade projekt. Resurser ska istället gå till kärnverksamheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rip mina aktier

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Lego Master

Europa Universalis IV var förresten gratis på Epic Store idag. Ifall man är sugen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vampire the Masquerade lyfts fram som en titel som kommer att släppas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Europa Universalis IV var förresten gratis på Epic Store idag. Ifall man är sugen.

De tjänar väl multum på att ge bort basen. Är det inte över 1000 EUR för alla expansioner vid detta lag eller blandar jag ihop med någon annan av deras titlar?

Permalänk
Medlem

Ebba Ljungerud som tidigare VD kraschat bolaget. RIP

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Snusfri

Cities Skylines 2 är på väg, det längtar jag efter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

De tjänar väl multum på att ge bort basen. Är det inte över 1000 EUR för alla expansioner vid detta lag eller blandar jag ihop med någon annan av deras titlar?

Tror den summan inkluderar alla onödiga unit packs också. Basspelet och alla nödvändiga DLCs kostar "bara" ca. 400€.

Permalänk
Medlem

Jaså? Ger de upp tankarna på att bli strategigenrens ActivionBlizzard ? Kommer DLC-svärmarna minska en smula?

Permalänk
Skrivet av scara:

Jaså? Ger de upp tankarna på att bli strategigenrens ActivionBlizzard ? Kommer DLC-svärmarna minska en smula?

Man kan hoppas på det men tänker inte ha några större förhoppningar. Det är tyvärr enda skälet till varför jag håller mig för att köpa CK 3. De måste göra om deras dlc system.

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Vampire the Masquerade lyfts fram som en titel som kommer att släppas!

De va ju för väl, fick ont i magen när jag läste detta men lugnade mig något när det stog icke utannonserade titlar....

Väntat på Vampire länge skulle ju från början släppts ungefärligt med CyperPunk och inget nytt datum på evigheter...

Hoppas det poleras fint och blir en hitt, vore förjävligt om de tvingas skrota/sälja vidare den ip'n och ngn annan måste börja om från början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bearmonkey:

Man kan hoppas på det men tänker inte ha några större förhoppningar. Det är tyvärr enda skälet till varför jag håller mig för att köpa CK 3. De måste göra om deras dlc system.

Samtidigt så är väl deras DLC med nytt innehåll 5-6 år efter release en huvudanledning att spelarna stannar kvar eller återvänder. Folk pratar om €1000 men det finns väl ingen som köper till ordinarie priser? Ta CK2 där du kunde köpa spelet plus alla (inklusive onödiga) DLC för €46.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

De tjänar väl multum på att ge bort basen. Är det inte över 1000 EUR för alla expansioner vid detta lag eller blandar jag ihop med någon annan av deras titlar?

Finns numera även en prenumerationstjänst för ca 50 kr i månaden för tillgång till all DLC.

Man kan prova på till ett rimligt pris om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Cities Skylines 2 är på väg, det längtar jag efter.

Hur vet du det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Embracer Group: Dags för uppköp, det var flera veckor sen vi köpte något spelbolag!

Permalänk
Medlem

Ser ut som köpläge där snart!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

De va ju för väl, fick ont i magen när jag läste detta men lugnade mig något när det stog icke utannonserade titlar....

Väntat på Vampire länge skulle ju från början släppts ungefärligt med CyperPunk och inget nytt datum på evigheter...

Hoppas det poleras fint och blir en hitt, vore förjävligt om de tvingas skrota/sälja vidare den ip'n och ngn annan måste börja om från början...

Exakt samma här. Fick en rejäl klump i magen när jag läste det.

Bryr mig ärligt talat inte om Bloodlines 2 blir det bästa sen smörat bröd, vill bara tillbaka till den världen. Manuset såhär långt ser riktigt bra ut och det verkar ha en fantastisk autmosfär. Sen om det blir riktigt bra gameplay så blir det en stor bonus såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ebba Ljungerud som tidigare VD kraschat bolaget. RIP

Vad menar du att hon gjort? Paradox verkar varit sig likt sedan hon tog över och nu lämnat.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Fulci:

Embracer Group: Dags för uppköp, det var flera veckor sen vi köpte något spelbolag!

Väntade på denna kommentar. Detta är ju ett solklart köp för Embracer

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur vet du det?

Jag har också tillförlitlig information om att det är på väg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathial:

Jag har också tillförlitlig information om att det är på väg.

Hemligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Cenorida:

Hur vet du det?

Det är läckt från en lista om kommande streamnde Nvidia spel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det strategispel de gör bäst? Jag trodde det de gjorde bäst var DLCs. Eller, inte att de gör bra DLCs, men de är bra på att producera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är det strategispel de gör bäst? Jag trodde det de gjorde bäst var DLCs. Eller, inte att de gör bra DLCs, men de är bra på att producera dem.

Ja, för mig är Paradox numera ett företag med rätt unkna affärsmetoder. Man fixar inte spel men släpper nya DLCs med minimala förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Rip mina aktier

5% tapp idag känns inte speciellt skönt. Tjänade tiotusentals kronor när de släppte CK3 och nu... not so much.

Permalänk
Medlem

Låter för mig som en positiv nyhet. De gjorde bort sig med en spelbolags-VD och nära på att tappa sin USP. Blir glad över att de omfokuserar på sin kärna. Finns mycket kvar att utveckla inom strategi och mkt pengar att tjäna på oss gamers som tycker om strategi mer än shooter/grafik.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Rip mina aktier

Hallå Embracer! RIP dem med! Faktum är att alla noterade spelbolag förutom ett svenskt bolag som ligger i Malta som går riktigt skit just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ducedo:

Samtidigt så är väl deras DLC med nytt innehåll 5-6 år efter release en huvudanledning att spelarna stannar kvar eller återvänder. Folk pratar om €1000 men det finns väl ingen som köper till ordinarie priser? Ta CK2 där du kunde köpa spelet plus alla (inklusive onödiga) DLC för €46.

Spelar man spelet aktivt är det generellt värt det att köpa dem vid släpp eller när de går ner i pris (och har patchats ihop). Och många DLC (i synnerhet till EU4) är kosmetiska och påverkar inte spelet, och det finns DLC som påverkar bara vissa områden.

Permalänk
Medlem

pengar pengar pengar, investerare aktier. Många ord jag inte förknippar med bra spel. Givetvis behövs det ju pengar för att ratta runt stora företag. Men det är ju en risk när pengar blir drivkraften att spelen blir lidande. Säker avkastning försöker många företag på genom att tex släppa gamla spel som nya med upphottad grafik. Ja säker med relativa mått mätt.
Jag tror inte skaparen till tex Minecraft hade maximal avkastning som drivkraft. Och där ser vi ett spel som blev enormt.

Det jag menar är att konst, böcker, spel och film blir nog som bäst när pengar inte är drivande kraften.