Synounkter sökes angående min 3d modell

Permalänk

Synounkter sökes angående min 3d modell

Jag är student och tänkte i framtiden köpa mig en 3d printer och börja leka. I utbildningen har jag börjat med fusion360 och jag gjorde en modell men jag har ingen aning om vad man ska tänka på inför en print i 3d. Om någon skulle ha tid och lust att kanske se över min modell och komma med synpunkter så vore jag tacksam!

Om det inte syns så ska det vara en fyrkantig snusdosa.

Funderar att beställa en print från fiverr bara för att se hur det blir, ligger på ca 350 kr tror jag med frakt

Bild1

Bild2

Permalänk
Medlem

Jag antar att den ska snäppas fast i locken precis som en vanliga dosa då du har små utbuktningar med i ritningen.
Jag tänker mer på själva materialet här än ritningen. Hur har du tänkt?
Samt hur ska du fästa locket ovanpå?

OBS, jag håller varken på med ritningar eller 3D skrivare.
Enbart funderingar jag fick.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Sötast

När du är nöjd så hojta så printar jag den i PLA.
Frakt får du stå för om den blir bra nog att skicka

Kan inte ett skvatt om 3d-modeller och är helt ny på printing också men har ju en maskin så

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag antar att den ska snäppas fast i locken precis som en vanliga dosa då du har små utbuktningar med i ritningen.
Jag tänker mer på själva materialet här än ritningen. Hur har du tänkt?
Samt hur ska du fästa locket ovanpå?

OBS, jag håller varken på med ritningar eller 3D skrivare.
Enbart funderingar jag fick.

Materialet är plast jag tänkt, om det va det du syftade på?

Det högst upp "bjudlocket" har även utbuktningar så den ska klickas fast. ett problem kan nog bli när man ska öppna det när det enbart blir tryck från ena sidan att den kilar sig fast och locket inte går att öppna.

Det gör absolut inget, alla synpunkter och funderingar är bra. Blir så lätt att man fastnar i samma tankebana.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

När du är nöjd så hojta så printar jag den i PLA.
Frakt får du stå för om den blir bra nog att skicka

Kan inte ett skvatt om 3d-modeller och är helt ny på printing också men har ju en maskin så

Ojj det var väldigt snällt av dig! Jag behöver nog klura och jobba på den lite till men jag hör av mig när jag känner mig nöjd.

Vad tror du om det översta locket? Kommer det kila sig fast när man försöker öppna det då det bara blir tryck från ena sidan?

Permalänk
Sötast
Skrivet av jagerjacob123:

Ojj det var väldigt snällt av dig! Jag behöver nog klura och jobba på den lite till men jag hör av mig när jag känner mig nöjd.

Vad tror du om det översta locket? Kommer det kila sig fast när man försöker öppna det då det bara blir tryck från ena sidan?

Om du tittar på insidan av ex en tuggummi burk så har du ju en flärp för att hålla locket kvar.

Så någonting för att låsa vore nog att rekommendera?

Kombinerar du detta med en vinkel på baksidan så borde ju locket vara enkelt att öppna från rätt håll och svårare från ett annat.

Obs extremt snabbt exempel. Detta är ren procrastination från jobb så behöver återvända till det...

Edit, fast nej, då är locket helt löst på vänstersidan.... men man kan ju 3d-printa gångjärn direkt istället.

t.ex https://www.thingiverse.com/thing:4943713

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Om du tittar på insidan av ex en tuggummi burk så har du ju en flärp för att hålla locket kvar.

Så någonting för att låsa vore nog att rekommendera?
https://i.imgur.com/dCyXDhG.jpg

Kombinerar du detta med en vinkel på baksidan så borde ju locket vara enkelt att öppna från rätt håll och svårare från ett annat.

https://i.imgur.com/unz7kLi.png

Obs extremt snabbt exempel. Detta är ren procrastination från jobb så behöver återvända till det...

Edit, fast nej, då är locket helt löst på vänstersidan.... men man kan ju 3d-printa gångjärn direkt istället.

t.ex https://www.thingiverse.com/thing:4943713

Jag ska sätta mig och rita om locket, tänkte också liknande gångjärn men ett så man kan klicka i det så locket går att ta av.
Tack så mycket för tipset! Lycka till på jobbet!

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag gjorde lite ändringar så nu går det att poppa upp locket samt att jag snedda sidor och tog bort väggen där man öppnar locket.

När jag öppnar och stänger den i fusion sås er det ganska bra ut faktiskt, den har även så den snappar fast när den är i stängt läge.

Bifogar bilder

Hel dosa
Delad dosa

Permalänk
Medlem

Jag har 3D printat lite grejer och jag har tre saker att anmärka på.
1. Ytan blir rätt skrovlig, det blir svårt att göra rent om du inte fyller på med nån form av lack eller liknande. Vet inte riktigt vad som är lämpligt att använda eller om det blir ett problem för dig.
2. Du vill helst undvika att använda stödmaterial, om du kan bygga modellen så att den slipper stödmaterial är det att föredra.
3. 3D printade grejer blir svaga när det blir skarpa svängar i objektet.
Jag kladdade lite på din ena bild, där det är gula pilar så riskerar du behöva stödmaterial, och de röda är punkter där den riskerar att brytas.
https://i.imgur.com/ywQdnBc.png

Permalänk
Skrivet av Vernt:

Jag har 3D printat lite grejer och jag har tre saker att anmärka på.
1. Ytan blir rätt skrovlig, det blir svårt att göra rent om du inte fyller på med nån form av lack eller liknande. Vet inte riktigt vad som är lämpligt att använda eller om det blir ett problem för dig.
2. Du vill helst undvika att använda stödmaterial, om du kan bygga modellen så att den slipper stödmaterial är det att föredra.
3. 3D printade grejer blir svaga när det blir skarpa svängar i objektet.
Jag kladdade lite på din ena bild, där det är gula pilar så riskerar du behöva stödmaterial, och de röda är punkter där den riskerar att brytas.
https://i.imgur.com/ywQdnBc.png

1: Inga problem med att lägga på lack eller liknande, detta är bara ett litet kul projekt.
2: vad innebär stödmaterial?
3: Tack så mycket jag ska fortsätta imorgon mest troligt så ska se om jag kan fixa till den lite då!

Tack för kommentarerna!

Permalänk
Medlem

3D skrivare är lite dåliga på att printa i luften, så då kan man använda stödmaterial.

Stödmaterial är då grejer som skrivaren bygger för att stötta grejen när den håller på att printa.
Lite samma funktion som en form till betong.

Permalänk
Skrivet av Vernt:

3D skrivare är lite dåliga på att printa i luften, så då kan man använda stödmaterial.

Stödmaterial är då grejer som skrivaren bygger för att stötta grejen när den håller på att printa.
Lite samma funktion som en form till betong.

Okej okej, då tror jag att jag hänger med. Jag ska pilla mer med det imorgon

Tack så oerhört mycket för synpunkterna

Permalänk
Medlem

jag kan tipsa om att installera t.ex. Cura och se hur det programmet tycker att dina modeller fungerar att printa.
https://ultimaker.com/software/ultimaker-cura
Även om det mestadels är utformat för ultimakers 3D skrivare så har de flesta modeller liknande begränsningar.

Permalänk
Skrivet av Vernt:

jag kan tipsa om att installera t.ex. Cura och se hur det programmet tycker att dina modeller fungerar att printa.
https://ultimaker.com/software/ultimaker-cura
Även om det mestadels är utformat för ultimakers 3D skrivare så har de flesta modeller liknande begränsningar.

Klockrent! Tack för tipset 😁

Permalänk

tips är att du rundar av samtliga invändiga hörn så de får extra kött då hörn om man bortser från lagerseparation är svagaste punkten vid 3d-skrivande enligt min erfarenhet.

visst du förlorar några mg total invändig kapasitet men så lite att du troligen inte kommer märka någon skillnad i verkligheten

och då pratar vi kanske 1mm invändig fillet längs alla invändiga vinklar typ så hörnen får typ ett eller några lager extra kött där.

typ nå sånt här (quick n dirty exempel i freecad då jag är ovan med fusion 360 så tog ett program jag använt tidigare men detta borde gå att lösa i fusion också kan man tycka)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tips är att du rundar av samtliga invändiga hörn så de får extra kött då hörn om man bortser från lagerseparation är svagaste punkten vid 3d-skrivande enligt min erfarenhet.

visst du förlorar några mg total invändig kapasitet men så lite att du troligen inte kommer märka någon skillnad i verkligheten

och då pratar vi kanske 1mm invändig fillet längs alla invändiga vinklar typ så hörnen får typ ett eller några lager extra kött där.

typ nå sånt här (quick n dirty exempel i freecad då jag är ovan med fusion 360 så tog ett program jag använt tidigare men detta borde gå att lösa i fusion också kan man tycka)
https://i.imgur.com/GG20Uwn.png

Låter vettigt, jag ska göra dom ändringarna också!

Nej det är inte svårt alls att göra i fusion

Permalänk
Medlem

Har ni inte tillgång till 3D-printrar via utbildningen/skolan? Tänkte att ni lär er 3D-modellera men inget sätt att verifiera slutresultatet?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Har ni inte tillgång till 3D-printrar via utbildningen/skolan? Tänkte att ni lär er 3D-modellera men inget sätt att verifiera slutresultatet?

Lär oss cam och cad via fusion 360 för att förstå processen för cnc, inget jag ska jobba aktivt med bara förstå.
Jag läser även på distans

Anledningen till att jag frågade va bara för att få en generell förståelse för hur det funkar då jag tänkt att köpa en skrivare i framtiden när jag är klar med utbildningen