Metro. Är det just bara så att jag är en sopa?

Permalänk

Metro. Är det just bara så att jag är en sopa?

Jag har spelat och spelar en hel del FPS som tex Dead Space, Bioshock, Wolfenstein, Terminator Resistance, Rage osv. Samtliga jag spelar kommer jag i mål med. Men Metro klarar jag helt enkelt inte av. Jag dör så ofta tills jag tröttnar på spelet. I Metro Last light redux så kom jag väl in till ca 1/3 av spelet och hamnade i en loop där jag konstant blev dödad. Och gav sedan upp. Gjorde ett nytt försök med Metro 2033 redux och där händer ungefär samma sak. Vapnen är för dåliga, eller så är "fienden" för tåliga. Jag är 60+ och spelar samtliga spel på lättaste.

Är det någon strategi jag missar eller är jag helt enkelt för kass för Metro?

Permalänk
Medlem

Vilket typ av ställe dör du på? Är det många fiender som kommer rusande?
Kan bli knivigt helt klart, man får springa medans man laddar om vapen och använda nästan varenda patron man har i alla vapen. Ibland får man överge ett vapen om det finns fler av en annan som sort på banan.

Var länge sen jag lira men man får man försöka hitta en strategisk plats som en smal gång där man lägger en Molotov t.ex. så när dom kommer efter en måste dom gå in i elden vilket gör mycket skada. Eller fåtal ställen springa tillbaka och låta polarna döda fienderna så man kan spara sin ammo.

Spara specialpatronerna och rusta upp vid varje station. Uppgradera inte vapen i början av spelet då man hittar uppgraderade vapen längst vägen. Ammo och granater/molotovs är bäst att ha mycket av innan man uppgraderar. Slösa inte mer skott än nödvändigt på fiender. Det är lite som ett survival spel att man inte ska skjuta hej vilt om man inte träffar, vänta till dom kommer närmare och dra fram hagelbrakaren så du gör maximal skada. Matar man från långt håll gör vapnen sämra skada så då kanske patronerna inte räcker. Om det är soldater försök pricka i huvet från en skyddad plats bakom ett objekt. Ibland är det bäst att smyga och ta ner vakter på tyst sätt. Finns alltid "hemliga" gångar under och över sådana ställen. Vissa fiender behöver man inte döda t.ex. utan man fortsätter framåt på banan.

Permalänk
Medlem

Att spela Metro på de högre svårighetsgraderna kräver att du utforskar vartenda litet hörn av banan och gör det utan att slösa resurser. På lättaste svårighetsgraden är det inte ett måste men det underlättar väldigt mycket längre fram i spelet när det blir svårare. Som ovan skrev bör du uppgradera dina vapen. Några enklare tips är att använda shotgun till större mutanter och ak/pistol till allt annat. Ta det lugnt i utforskandet och se till att inte bli överraskad för ofta.
Metro är ett svårt fps spel men häng i, det är en otrolig trilogi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Att spela Metro på de högre svårighetsgraderna kräver att du utforskar vartenda litet hörn av banan och gör det utan att slösa resurser. På lättaste svårighetsgraden är det inte ett måste men det underlättar väldigt mycket längre fram i spelet när det blir svårare. Som ovan skrev bör du uppgradera dina vapen. Några enklare tips är att använda shotgun till större mutanter och ak/pistol till allt annat. Ta det lugnt i utforskandet och se till att inte bli överraskad för ofta.
Metro är ett svårt fps spel men häng i, det är en otrolig trilogi!

Ja håller med där.
Utforska är A och O(Ö) i denna serie. Nycklar till kassaskåp som ger en hel del godsaker.
Ammo och vapen gömda lite här och var. Ofta uppgraderade så man slipper slösa patroner på att göra det själv. Därför kan det vara värt att vänta lite i början med att uppgradera då det ligger uppgraderade vapen på banan eller från vissa fiender. Senare är det bra att uppgradera, speciellt större mag/fler pipor så man slipper ladda om eller kan döda snabbare.

Permalänk
Medlem

Du kan med försöka dig på att söka efter hintar på hur andra har gjort just där du fastnar. Eller se en walkthrough på youtube.

Sen finns det sista lösningen, att fuska just där du dör så du faktiskt kommer vidare i spelet.
Det är inte optimalt men om spelet är roligt så tycker jag det är värt mer än att sluta spela det helt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Jag har spelat och spelar en hel del FPS som tex Dead Space, Bioshock, Wolfenstein, Terminator Resistance, Rage osv. Samtliga jag spelar kommer jag i mål med. Men Metro klarar jag helt enkelt inte av. Jag dör så ofta tills jag tröttnar på spelet. I Metro Last light redux så kom jag väl in till ca 1/3 av spelet och hamnade i en loop där jag konstant blev dödad. Och gav sedan upp. Gjorde ett nytt försök med Metro 2033 redux och där händer ungefär samma sak. Vapnen är för dåliga, eller så är "fienden" för tåliga. Jag är 60+ och spelar samtliga spel på lättaste.

Är det någon strategi jag missar eller är jag helt enkelt för kass för Metro?

Jag har spelat igenom 2033 och Last light ett flertal gånger , även på högre svårighetsnivåer , det jag upplevt som besvärligt mellan varven är att skyddsmasken alltid tar skada så det gäller att om möjligt undvika att ta skada. Dom flesta delar i spelet går att ta sig igenom utan att avfyra ett enda skott så det generella tipset är att smyg fram och döda/oskadliggör en fiende i sänder utan att väcka övrigas uppmärksamhet. Vilket specifikt område fastnar ni på , lite svårt att ge några tips om man inte vet vad det gäller och jo jag är en gubbe också så vi kan spela spel fast vi är till åren komna

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk

Liten uppdatering. Tack för alla förslag och råd. Under tiden så spelade jag Rage 2, och fattade verkligen tycke för open world. Det blev också en runda med Homefront the revolution. Förstnämnda get jag 4 av 5 och det senaste nämnda en 3:a. Körde också igång Generation Zero. Det som tar det från en 2:a till en 3:a är just att jag gjorde lumpen 81/82 och kunde till och med visa frugan hur man överlevde i tjugomannatältet :-). Nu började det kännas lite enahanda så jag lägger det åt sidan ett tag.

Nu har jag inte ännu gett mig med Metroserien. Gillar grafiken och hur välgjort det är. Det känns dock segt i motorn på ett obeskrivligt sätt. Jag köpte in mig på Metro Exodus vilken till min glädje hade "Reader" som svårighetsgrad. Har snart kommit till hälften. Lite för enkelt på den nivån men man får ju börja någonstans.

Om ni har tips på liknande spel, FPS äventyr så tar jag tacksamt emot dessa. Vi kanske kan göra en lista till och med.

Permalänk
Medlem

Hoppas att du inte även gav frugan upplevelsen av 20 manna tältet en torsdagsnatt/fredagsmorgon efter all ärtsoppa :=)

Metro serien har alltid varit inriktad på att inte vara lätt men har med varje nytt spel blivit lättare och lättare.
Vilket tyvärr även gäller den högsta svårigheten, i Exodus så var jag aldrig i fara att få slut på ammo/filter/etc och hade troligen kunnat kuta runt och skjutit hej vilt på allt som rörde sig om jag hade haft den spelstilen.

"Det känns dock segt i motorn på ett obeskrivligt sätt."
Håller med, men det är mer av en funktion än bugg.
Dvs det ska vara små segt att starta/stanna/röra vapnet/osv som det är i verklighten.

En del andra spel har börjat med detta mer o mer numera, tex escape from tarkov är verkligen segt/klumpigt i rörelser i jämförelse med metro spelen.
Tex så är en lätt pistol ganska lätt att flytta runt medans en hagelbrakare/sniper är jävligare, och att trycka högermusknapp och sikta går fort med pistol men längre tid med tyngre vapen.
Det är lite enerverande i början men man vänjer sig och sen kör man en runda doom/duke nukem och det är smått irriterande i tarkov igen.

Ett par spel tips!
MadMax https://store.steampowered.com/app/234140/Mad_Max/
Är ganska likt Rage 1 (som jag dock inte spelade så mycket av, och 2 verkade meeeh så inget av det).
Och det var det första spel som dock upp i skallen när jag läste Rage 2, det är inte fantastiskt men är ett helt ok spel.

IonFury https://www.gog.com/game/ion_fury
Är ett nytt(ish) spel byggt på samma spel motor som DukeNukem3D, Blood, and Shadow Warrior, så går i princip att spela på en brödrost idag :P.
Och är rätt bra vet ej hur det är i lägre svårigheter dock.

Har 2-3 till spel begravet i träspåns förvaringen som nästan dyker upp, men kommer inte på vilka det är.
Kommer nog nån dag så postar då.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ibland råkar man ut för buggar som gör att man helt enkelt inte kommer vidare och måste ladda om, pröva det också.

Permalänk
Medlem

När det gäller Open World och FPS så är väl Far Cry 3-5 herre på täppan.
Dom kan dock bli långrandiga om du bestämmer dig för att göra allt som går att göra, det tenderar till att man bara jagar ikoner på en karta då.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Hoppas att du inte även gav frugan upplevelsen av 20 manna tältet en torsdagsnatt/fredagsmorgon efter all ärtsoppa :=)

Metro serien har alltid varit inriktad på att inte vara lätt men har med varje nytt spel blivit lättare och lättare.
Vilket tyvärr även gäller den högsta svårigheten, i Exodus så var jag aldrig i fara att få slut på ammo/filter/etc och hade troligen kunnat kuta runt och skjutit hej vilt på allt som rörde sig om jag hade haft den spelstilen.

"Det känns dock segt i motorn på ett obeskrivligt sätt."
Håller med, men det är mer av en funktion än bugg.
Dvs det ska vara små segt att starta/stanna/röra vapnet/osv som det är i verklighten.

En del andra spel har börjat med detta mer o mer numera, tex escape from tarkov är verkligen segt/klumpigt i rörelser i jämförelse med metro spelen.
Tex så är en lätt pistol ganska lätt att flytta runt medans en hagelbrakare/sniper är jävligare, och att trycka högermusknapp och sikta går fort med pistol men längre tid med tyngre vapen.
Det är lite enerverande i början men man vänjer sig och sen kör man en runda doom/duke nukem och det är smått irriterande i tarkov igen.

Ett par spel tips!
MadMax https://store.steampowered.com/app/234140/Mad_Max/
Är ganska likt Rage 1 (som jag dock inte spelade så mycket av, och 2 verkade meeeh så inget av det).
Och det var det första spel som dock upp i skallen när jag läste Rage 2, det är inte fantastiskt men är ett helt ok spel.

IonFury https://www.gog.com/game/ion_fury
Är ett nytt(ish) spel byggt på samma spel motor som DukeNukem3D, Blood, and Shadow Warrior, så går i princip att spela på en brödrost idag :P.
Och är rätt bra vet ej hur det är i lägre svårigheter dock.

Har 2-3 till spel begravet i träspåns förvaringen som nästan dyker upp, men kommer inte på vilka det är.
Kommer nog nån dag så postar då.

Får kolla in Ion Fury. Klarar inte av tredjeperson så får hoppa Mad Max tyvärr.

Permalänk

Uppdatering i mitt spelande. Metro Exodus blev spelat och det var ju bra. Jag gav mig sedan på Far Cry vilket resulterade att jag har spelat 3,4 och 5. 3:an och 4:an 2ggr och är inne på sista delan av andra omgången av femman. 6:an dyker ju upp om några dagar :-). Har även tagit en snabbtitt på Cyberpunk men jag får nog börja om efter ca 1 timmas spelande och notera ner allt man behöver komma ihåg. Och förmodligen kolla på en del råd om hur man ger sig på det på ett vettigt sätt. Det är ju tämligen komplicerat och om man skall ha så mycket nöjje som möjligt så bör man nog ha en del förhandsinfo. Hämtade också hem GTA V vilket av ngn underlig anledning hackade i min speldator (Ryzen 3600XT och ett 1070).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

När det gäller Open World och FPS så är väl Far Cry 3-5 herre på täppan.
Dom kan dock bli långrandiga om du bestämmer dig för att göra allt som går att göra, det tenderar till att man bara jagar ikoner på en karta då.

Far Cry 5 har en snygg grafik men också irriterande buggar. Om man ska hoppa ner från taket från en hög byggnad så är ju risken att man slår ihjäl sig. Använder man fallskärmen så händer det ofta att man faller genom grafiken till underjorden någonstans tills man dör. Svagt att dom inte fixat felet än. Annars är spelet bra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare