Nintendo patenterar DLSS-liknande teknik

Permalänk
Melding Plague

Nintendo patenterar DLSS-liknande teknik

Japanska spelgiganten vänder sig till maskininlärning för att skala upp 540p till 1080p i nyligen publicerat patent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas den kommer till alla. Det vore en fin gåva till alla med befintliga konsoler.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hoppas den kommer till alla. Det vore en fin gåva till alla med befintliga konsoler.

Sant, MEN då kan dem ju inte sälja en pro variant till de som redan har vanliga och dubbeldippa.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SCORPIUS:

Utan att patentet säger det rakt ut så känns det som om det är riktat mot framtida hårdvara med dedikerade matrix/tensor-resurser.

Nog för att det är väl osäkert att försöka utläsa det ur ett patent som är såhär brett. Men det är så jag skulle tolka det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert, men om jag tolkar bilderna rätt så kommer varje frame räknas ut med ett s.k. dator-chips och sedan skickas till spelaren via fax.

Permalänk
Inaktiv

En ny docka med ett uppskalningschip i hade varit spännande. De kan kalla den "New Switch U" så att ingen vet vad det är.

Permalänk
Medlem

snyggt clickbait sweclockers. åter igen med sin Nvidia bias. i rubriken lossas man om att det hela har bara med nvidia att göra och att dem få allt rampljus men längre ner erkänna men sen att själva patentet verka var mer snarlikt AMD's alternativ. Men visst, här på sweclockers kan man ju inte har allt för mycket positivt att säga om AMD. då blir det gröna laget arg.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

snyggt clickbait sweclockers. åter igen med sin Nvidia bias. i rubriken lossas man om att det hela har bara med nvidia att göra och att dem få allt rampljus men längre ner erkänna men sen att själva patentet verka var mer snarlikt AMD's alternativ. Men visst, här på sweclockers kan man ju inte har allt för mycket positivt att säga om AMD. då blir det gröna laget arg.

ehh? lättkränkthetens tidsålder är lätt irriterande i dessa diskussionsforum.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

Snarare användes DLSS som en jämförelse för att folk snabbt ska få ett hum om vad det handlar om bara.

För mig finns det ingen positiv laddning i det, det är bara en neutral liknelse som är till för att förmedla vad det är Nintendo tagit sig för här.

Med tanke på att rykten tidigare indikerat att Nintendo kommer att använda en krets med stöd för DLSS, att nuvarande Switch använder en Nvidia-krets och att metoden de beskriver talar om att använda Tensor-kärnor och Nvidia-hårdvara. Så känns det knappast clickbait i mina ögon att påstå att de har något "DLSS-liknande" på gång.

De ska ju trots allt också använda maskininlärning för uppskalning snarare än lanczos eller någon annan "traditionell" metod.

Det nyheten uttryckte är att ur ett hänseende så är det mer likt FSR: det vill säga att det bara är spatial uppskalning - ingen kantutjämning eller temporal rekonstruktion verkar vara i bruk.

Det handlar inte om något lag här, det handlar inte om att nämna ett bolag lika många gånger som ett annat för att alla ska få lika mycket saft i glaset. Det handlar om att förmedla innehållet i patentet, och det hade man inte gjort rättvisa genom att likna det vid FSR i rubriken.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av UndaC:

Snarare användes DLSS som en jämförelse för att folk snabbt ska få ett hum om vad det handlar om bara.

För mig finns det ingen positiv laddning i det, det är bara en neutral liknelse som är till för att förmedla vad det är Nintendo tagit sig för här.

Med tanke på att rykten tidigare indikerat att Nintendo kommer att använda en krets med stöd för DLSS, att nuvarande Switch använder en Nvidia-krets och att metoden de beskriver talar om att använda Tensor-kärnor och Nvidia-hårdvara. Så känns det knappast clickbait i mina ögon att påstå att de har något "DLSS-liknande" på gång.

De ska ju trots allt också använda maskininlärning för uppskalning snarare än lanczos eller någon annan "traditionell" metod.

Det nyheten uttryckte är att ur ett hänseende så är det mer likt FSR: det vill säga att det bara är spatial uppskalning - ingen kantutjämning eller temporal rekonstruktion verkar vara i bruk.

Det handlar inte om något lag här, det handlar inte om att nämna ett bolag lika många gånger som ett annat för att alla ska få lika mycket saft i glaset. Det handlar om att förmedla innehållet i patentet, och det hade man inte gjort rättvisa genom att likna det vid FSR i rubriken.

Jaha, nu skrev du DLSS tre gånger men FSR bara två gånger. Fanboy Confirmed! Borde skriva FSR en gång till och AMD några gånger för att bevisa att du är neutral!

Permalänk
Medlem

Tycker att steget att gå från att ha FSR i rubriken är så pass orättvist så det måste stå DLSS är knepigt när det är Nintendos egen teknik, vad den nu kommer heta.
Anser att bäst rubrik vore Nintendo patenterar en egen uppskalningsteknik.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om deras teknik kommer så från ett företag som gör dammsugare. Bara dom får upp upplösningen från 720p är jag nöjd.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Bilduppskalning. Uppfattar det som ganska lätt att förstå vad det innebär. Med DLSS så måste man först veta vad det är för något.
Lite som att säga Samsung telefon när man menar Android telefoner generellt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Haha, dör av skratt.
Företag XXXX ska lansera en Samsung-liknande telefon.
EDIT: Eller... Samsung-liknande produkt?

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Det är inte alla som har koll på vad FSR eller DLSS är för något som ELF sa. Det är inte vanlig bilduppskalning däremot.
"Nintendo patenterar deep learning bilduppskalningsteknik" är mitt förslag.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pine-orange:

Det är inte alla som har koll på vad FSR eller DLSS är för något som ELF sa. Det är inte vanlig bilduppskalning däremot
"Nintendo patenterar deep learning bilduppskalningsteknik" är mitt förslag.

Jag är ganska säker på att det är betydligt fler som konceptuellt (snarare än tekniskt) förstår ”DLSS” än vad det är som förstår ”bilduppskalning med maskininlärning”. Så det var därför jag använde liknelsen.

Men i vilket fall: att tillskriva liknelsen en favorisering är ju att ta sig lite väl stora friheter i vad man tolkar in IMHO.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men i vilket fall: att tillskriva liknelsen en favorisering är ju att ta sig lite väl stora friheter i vad man tolkar in IMHO.

Det håller jag med om, det är långsökt.

Permalänk
Medlem

Det lite intressanta här är att Nintendo överhuvudtaget tar egna patent på området. De hade ju mycket väl bara kunnat använda proprietär teknik från chipleverantör eller öppet tillgängliga lösningar.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av EntropyQ3:

Det lite intressanta här är att Nintendo överhuvudtaget tar egna patent på området. De hade ju mycket väl bara kunnat använda proprietär teknik från chipleverantör eller öppet tillgängliga lösningar.

Lite orolig över hur bildkvaliteten kommer vara, och om det kommer vara forcerat så man måste spela med det hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Lite orolig över hur bildkvaliteten kommer vara, och om det kommer vara forcerat så man måste spela med det hela tiden.

Nu tycker jag att hela nyheten är onödig då det inte blir någon Switch Pro, taskigt att ge folk hopp.
Vad är det som säger att detta inte kommer till Nintendos nästa konsol istället?
Jag har såklart aldrig haft fel förut och ser allt objektivt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fearnox:

Vad är det som säger att detta inte kommer till Nintendos nästa konsol istället?

Nä förstås så kan det absolut vara. Eller så används det inte alls. Massor av bolag sitter på patent till grejer de aldrig fullföljer.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Man får väl anta att bildkvaliteten kommer att vara bättre, totalt sett, än om det inte användes. Annars vore det inte mycket vits.
Det här verkar annars ligga i linje med lite spekulationer jag haft om att Nintendo skulle föredra en lite mindre resurskrävande variant av uppskalning för att det inte skall ta för stor andel av tillgänglig frame-time i anspråk på lite mindre kraftfull hårdvara. Men det finns ju alternativ, så som UndaC påpekar måste de inte göra precis så här bara för att de har ett patent, om Nintendo inte tycker att deras approach här är konkurrenskraftig kommer de väl helt enkelt använda något annat. Och fältet är ju alltid fritt för utvecklarna själva.

Men Nintendo har uppenbart ansett uppskalningsteknik som så viktigt att de inte bara inventerat vad som är publicerat och finns tillgängligt på marknaden, utan har investerat resurser i eget utvecklingsarbete. Så det skulle ju inte förvåna om de kommer att stödja/rekommendera tillvägagångssättet i framtiden. I någon form. På någon plattform.