MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Hallå,

Det finns säkert många MC-intresserade här på swec så jag tänkte ställa några frågor ifall ni känner er villiga att svara.

Först och främst så tänkte jag (med största sannolikhet) försöka mig på MC-kort (A-behörighet) i sommar då jag rent av inte kan slita mina tankar från motorcyklar, friheten och allt vad det är. Som tidigare bilintresserad så har det nu spridit sig även till motorcykel, därav har jag redan börjat skumma på motorcyklar jag kan tänkas vilja ha när kortet är taget, dock med frågor och gärna rekommendationer från er som har mer koll.

Först var jag inne på lite mer touringstuk (sitter rakare) men nu när det närmar sig så lutar det mer åt det sportigare hållet (sportighet/väghållning och drag), dock inte ända fram till banmodellerna (supersport/hypersport). Anledningen till att jag utesluter de extrema modellerna är att jag antar att de är riktigt tokdyra när saker väl behöver bytas, slitagedelar med mera, men också försäkring. Det känns som man kan hitta en sweetspot däremellan.

Exempel på supersport (enligt mig) är exempelvis
Kawasaki Ninja ZX-10R SE samt Ninja ZX-10RR
200 000 kr
998 cm³
0-60 mph: 2.8
Quarter mile: 10.1
162 g/km
runt 17 liter tank
runt 200 kg
Länk

Samt en lite mindre sport
Kawasaki Ninja 650/650 Performance
100 000 kr
649 cm³
0-60 mph: 3.5
Quarter mile: 12.0
107 g/km
runt 15 liter tank
runt 200 kg
Länk

Jag vet inte alls vad dessa ligger på i försäkring eller byte av delar, men någon säger mig att 650:n är betydligt billigare att äga, stämmer det? Jag vill absolut inte känna att jag saknar något efter inköp men det känns ändå att jag vill ha ett tak på ca 200 000 kr, mestadels är det värstingmodellerna som ligger där.

Jag vill kunna köra långt, gärna i 20-mila stinter då och då.
Hur väl stämmer den utskrivna soppaförbrukningen?
650 enligt spec drar 0.43L/milen men frågan är vad den drar på motorvägen. Dessa modeller har mellan 15-17L tank medan andra märken kan ligga på 20-25L. Drar de ens någonstans i närheten av spec så duger 15-17L...

Vad tror ni om 650:n, kommer jag att sakna effekt om ett år eller två?

ZX-10R* är ca 2 sekunder snabbare på 400 meter, är det något man märker av nämnvärt? (jämfört med bil så är båda riktigt snabba)

Finns det någon sweetspot där allt bara stämmer?
(har bara hunnit harva Kawasaki idag, det återstår många andra märken)

/DS

Permalänk
Vila i frid

Köp först en UJM (universal japanese motorcycle) som du har råd att lägga ned. T.ex. en Bandit 1200 https://www.blocket.se/ostergotland/Nybesiktigad_Suzuki_Bandi... för 20k.

Äger själv två GSF1200 90-talare (en 117hk och en 180hk), en GPz1100 -81 och en Intruder 1400 -89.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera att köpa ny cykel som första, och ännu mindre köpa sporthoj. När du är nybörjare kommer du göra massa fel, och kanske tom krascha. Skulle rekommendera ett mc som inte är jättestark i början då du kommer knappt märka skillnad i början.

Ang försäkring så är det mkt beroende på var du bor, och hur gammal, men sporthojarna är riktigt dyra att försäkra. Ex jag som är under 25, och bor i Malmö får Premier på 10 000 i månaden för en gixxer(2006) eller liknande. Innan bodde jag i ett mindre stad med ungefär 30-40 000 inv och så var premien på 4000 i månaden.

Skaffa du köra längre sträckor då kommer du dö av smärta p sporthojarna, verkligen inte bekväma på hastigheter under 160, men det är olagligt så....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

Att börja på en 1000cc sport som första hoj kan innebära att olyckan är framme ganska så snabbt.

Inget jag skulle rekommendera.

Jag har kört hoj i 12 år, började med en lite långsammare hoj. Idag kör jag en R1 vilket är för mycket för en vanlig gata vilket jag kör mest.

Angående hojarna du listar är det möjligt att du faktiskt kommer köra snabbare med en Ninja 650/650. Detta beror på att du inte behöver hålla tillbaka lika mycket i jämförelse med en 1000cc.

Min gör ca 120km/h på första växeln och 170km/h på andra växeln. Väldigt ofta kan inte dessa resurser inte kan används på gata.

Att pysa runt i 50km/h eller 60km/h är svårt, gasar man bara till lite så är man på ett ögonblick uppe i 120.

Nu ska jag byta bort till en KTM 690 Enduro istället.

Börja med att ta körtkortet och få en känsla för körskolornas hojar. Det är mitt råd.

Lycka till, det är riktigt kul att köra hoj

Permalänk
Medlem

@babgjyshi: Senast man körde tvåhjul var väll moppe för sisådär 20 år sedan, så man är inte direkt någon yngling längre Bor centralt i en relativt stor stad och tänkte använda mc till å från jobbet april - oktober typ, om möjligt. Angående försäkring så vill jag inte upp i extreme summor, dock verkar det gå att ha nån försäkring där man typ klickar i per dag om man åker eller inte. Jag tänkte använda den varje dag så det är uteslutet här. Körkort (B) har jag sedan länge så den delen är inte direkt något problem, dvs jag planerar inte att krascha med mc, precis som med vilket annat fordon som helst.

Permalänk
Medlem

Kul att du funderar på MC-kort!

På en sporthoj kommer du har rejält ont i kroppen om du tänker köra tjugomilastinter.
En sporttourer kanske vore något som skulle intressera dig. Då får du lite sportighet och lite bekvämlighet.

med det sagt, så införskaffa en klenare hoj som tidigare nämnts. En Suzuki Bandit 600 är ofta ett bra val, eller en äldre Honda CB.
Ta kortet, skaffa dig en eller två säsongs erfarenhet och köp sedan hojen du vill ha.
Många MC-förare anser sig själv vara "riktigt bra" efter 3-4 säsonger. Därför är många inne på avrostingskurser på vårkanten.

När det kommer till priser och sånt, så räkna med en 10 000kr i bara personlig utrustning om du vill ha bra saker, alt. köpa begagnat om du börjar från scratch.

Edit:
Och stirra dig inte blind på motorvolym. Min hoj har 1100cc, men utvecklar 65 hp...

(jag älskar v-twins)

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

@Bebben och @Multithread, tycker ni 650 är för mycket, eller är det överkomligt? Det är väll en 650 man kör på mc-skolan?

Priset på hojen och utrustningen får kosta vad det kostar vill, det är inget problem. Dock gillar jag inte att slänga ut kosing kontinuerligt på exempelvis skatt, försäkring eller tokdyra slitagedelar (typ racingbromsar eller bandäck)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Bebben och @Multithread, tycker ni 650 är för mycket, eller är det överkomligt? Det är väll en 650 man kör på mc-skolan?

Priset på hojen och utrustningen får kosta vad det kostar vill, det är inget problem. Dock gillar jag inte att slänga ut kosing kontinuerligt på exempelvis skatt, försäkring eller tokdyra slitagedelar (typ racingbromsar eller bandäck)

650n har 53kw, så den är inte jättesnabb, och då är det rätt så bra som nybörjare.

Ingen planerat att krascha, det bara händer. Du skulle bli förvånad hur ofta bilar kör framför dig, svingar höger och vänster på motorvägen för att dom kollar mobilen eller sitter och dagdrömmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Bebben och @Multithread, tycker ni 650 är för mycket, eller är det överkomligt? Det är väll en 650 man kör på mc-skolan?

Jag körde Honda CB650F, KTM 690 Duke och Yamaha MT-07 på min skola.
Andra körskolor låg också på 650-700cc på sina hojar, så jag skulle nog säga att 650 är en bra start.
En polare till mig köpte sig en Honda CBR650 (samma motor som i CB560F) och med sina 88 hp kom han upp i över 200 utan minsta bekymmer.
Och på Yamahan gjorde jag en ofrivillig wheelie på risktvåan.

Så man kan inte riktigt stirra på antalet cc och se om det är en bra hoj eller inte, men däremot skulle jag säga att det finns många olika sorters hojar där med olika typer av karaktärer. Kawasaki Vulcan S tex har 61 hästkrafter medan Honda CBR650 har 88, och då har de nästan samma motorvolym.

I andra länder där ett separat MC-kort inte är ett måste (som t.ex. vissa delstater i USA) så brukar man säga att 200-300 cc är en bra "starter bike", men då får de inte heller lära sig hantera hojen på rätt sätt från början.

Jag gillar många olika sorters hojar (det ena behöver ju inte utesluta det andra ) men jag kör hellre på vrid än hästkrafter om jag måste välja en. Men det är ju en personlig referens. Min hoj har som sagt 65 häst, men däremot 88 nm. Den toppar 180 km/h, medan andra anser att det börjar bli kul runt 200 (och fram till andra växlingen så ligger jag först från rödljuset).

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag skaffade nyligen A-kort och har som första och andra hoj en Transalp från Honda.
Det jag märkt är:
1. Bilsport & MC är grymma som försäkringsföretag och väldigt billiga utan att tumma på vad du får.

2. Skaffa en äldre hoj att börja med = billigare försäkring främst men även att det kostar inte lika mycket att råka ut för en olycka. (byta delar, finns oftast fler tillgängligt för bättre priser)

3. Max 650cc för att du ska lära dig körkunskapen och vanan, inte bara lära dig hantera din mc.
Skaffar du 1000cc det första du gör så kämpar du bara med att klara av den hojen, inte med att lära dig köra bra.

4.Skaffa inte den hojen du verkligen vill ha först. Du kommer troligen vara med om att du tappar den eller dylikt så den går sönder. (måste inte vara ordentlig olycka, bara ett misstag med att man inte fällt ner stödet eller dylikt)
Så skaffa en du gillar men inte den du verkligen vill ha som första hoj, vänj och lär dig köra, sen skaffa den du verkligen vill ha. Om inte ens till och med 2 hojar senare.

5. Snåla inte på utrustningen. I efterhand så kommer du bara tacka dig själv om du skaffar ordentlig utrsutning och är med i en olycka, annars kommer du bara känna att du skulle skaffat bättre utrustning.

6. En touring är billigare att äga än en sport touring.
En sport touring är billigare att äga än en naked.
En naked är billigare att äga en än sport.
En sport är billigare att äga än en super sport.

7. Kolla upp några hojar du gillar på blocket, kolla så de har regskylt som du kan se och gå sedan in på:
https://www.svedea.se/mc-forsakring
eller
https://www.bilsportmc.se/forsakringar/mc-forsakring/#berakna...
och skriv in uppgifter för att se kostnader för försäkring.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:

Ett tips kan vara att BMW brukar ha en väldigt bra märkesförsäkring för nyblivna motorcyklister. Vet inte hur gammal du är men generellt gäller att nybliven mc ägare under 35, innerstad, sporthoj = svindyrt. Sporthoj som förstahoj är sådär, bättre att vänta några år med en sådan. Dessutom kan du räkna med att du kommer tappa den eller göra en liten grusvälta någonstans så en äventyrshoj typ 700GS brukar vara en bättre förstahoj. Sedan ABS... ABS är räddaren i nöden med allt rullgrus som finns i Sverige.

Och nej... du ska inte ha en 1000-kubiks sporthoj som förstahoj, du kommer köra ihjäl dig. Vänta 5 år och gå banutbildning innan du skaffar en sådan.

Permalänk
Medlem

Juste, jag kan rekommendera dig om att kolla på filmen "Twist of the wrist 2" också.
Leta upp den på google, brukar finnas på Vimeo eller så.
Det är som motorcykelbibeln.

Permalänk
Medlem

Kul att vi blir fler 👌👌

Har en Honda CB900f Hornet från 2002. Riktigt bekväm att puttra runt på, och galet bra drag om en vill.
Klart det blir lite träligt i baken när en kör 60mils ibland, men det blir en på de flesta. Passageradynan är betydligt hårdare, där rekommenderar jag extra dyna.

Yamaha MT-09 är en kul cykel, quickshift och annat skoj.

BMW har en trave sköna.

Ducati monster är oerhört tilltalande för min kroppsform, satt som gjutet, en sådan blir det nog för mig någon gång.

KTM har några fräcka. Dock har de en hel orange tokig sekt med på köpet 😉

Forsterställningscyklar är inte till för annat än bana, definitivt inte för längre turer. Men det är klart det funkar, mötte en Norrman på en färja från Fredrikshamn förra sommaren där han använder en CBR1000RR som pendlingscykel, och för sina långturer bland annat för att besöka sin mor i södra Danmark.

Men boka in dig på risk-kurserna så snabbt du kan, så har du en sportslig chans innan sommaren.

För mig var Trygg-Hansa billigast, har min aktiv hela året.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Wow vilket drag det vart i denna tråd, ska i lugn och ro läsa igenom allt ytterligare en gång. Ska titta närmare på touring/sporttouring och se om man kan hitta nån hyfsad modell. Förstod, som ni snabbt påpekade, att cylindervolymen samt hästarna har lite lösare koppling än jag gissat. Ska kolla lite noggrannare på kilowatten/hästarna i fortsättningen, dock kollar jag upp accelerationssiffrorna för varje modell men de vekar inte helt representativa heller. Antar att de med 200 hästar ger mest resultat på högre hastigheter, och kanske har annan utväxling.

Tack för alla svar, uppskattas!

Permalänk
Medlem

En sportshoj som får ut sina 200hk vid 11432 rpm är inte intressant för mig.
Momentkurvan är betydligt mer intressant.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:
Suzuki RF600 eller RF900 är 2 fina sport-tourers med bra klös i (särskilt 900an som gör 0-100 runt 3 sec) samtidigt som du har en bekväm sittställning.
Billig i försäkring (RF600 kostade mig 3500kr/år i halvförsäkring när jag var 19år, 8år sedan) idag lär dom gå under veteranförsäkring och kostar väl runt 1500kr helår/helförsäkring.

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Avstängd

Du skall givetvis ha en Yamaha VMAX: 1 679 cc V4

Permalänk
Medlem

Åhh jag känner redan nu hur jävla moralpanikig jag kommer låta! Men ska göra ett försök att säga iaf nått vettigt.

Min hojkarriär i korthet: Jag har kört hoj sen 2005, haft lite olika med början på en 20+ år gammal Honda 500cc, sen några sporthojar, under några veckor en Moto gussi custom, innan jag såg ljuset! På en hoj blir det bara roligare och roligare ju mer upprätt man sitter! Men mer om det senare!

Så först av allt (trots att jag redan är på tredje styckeindelningen): Faan va kul att du ska börja åka båge! Roligt att göra med både vänner o själv! Kortet kommer gå enkelt, har du kört moppe med fotväxel (vilket din ålder antyder) så är du redan till 80% klar! Återstår gör 10% som är att lära sig ligga mitt i filer "och ta plats" samt 9% körgård (låt nån med mc-kort hyra en random hoj och nöt 12 h körgård på raken med den). Sista % är att lära sig stänga av blinkers, jag saknar den fortfarande.....

När du jämför olika sporthojar, typ ninja 650 med 1000 cc, kom ihåg att det inte är en snabb och en lite långsammare, utan det är en extremsnabb och en supersnabb. Dem är, och jag vette att detta är ett slitet uttryck, livsfarliga. De är väldigt roliga att köra på, men fartresurserna och accelerationen är verkligen extrem. Det är prestandasiffror som bilar bara kan drömma om, nära på oavsett prislapp. Risken blir när man konstant ligger 30+ km/h över all annan trafik, lätt och ledigt tycker det känns naturligt att marscha i 160 km/h, på ett fordon som syns dåligt, folk tittar efter dåligt, och man sitter så oskyddat. Så jag säger som många andra, vänta med att köpa en sådan! Du har ett helt hojliv framför dig, låt var sak ha sin tid. Man är så fantastiskt oskyddad, även med 10" kronors kängruskinnställ.

Första hojen finns det alltid en stor risk att man råkar välta eller liknande, då vill man inte spräcka 15" kronors helkåpan utan man vill lägga till bara ytterligare ett skrapmärke i tanken och sen åka till Biltema och köpa en ny backspegel för 69:-. Jag rekommenderar alltid att man köper en gammal hoj först, en som är lite lättare att hantera i låga farter men fortfarande rolig såklart! Kolla på exempelvis på en gammal bandit 600, Kawasaki er6, eller andra i liknande klass. (Har haft en trans alp men den va faan så tråkig motorkaraktär att den rekommenderar jag inte)
Det kommer ta lååååååång tid innan det är hojen som är begränsningen för dig! Påhittade siffror av mig är att 99% av alla hojförare aldrig lär sig utnyttja sin hojs fulla potential. Enligt mig borde ingen som inte klarar av att skrapa knät i kurvor med en sådan båge ens överväga att köpa en sporthoj, de borde lära sig köra nått enklare först.

Jag får på jobbet tyvärr ibland se hur illa det kan gå när man klotar med hoj, tror detta färgar mina åsikter och tankar en hel del nu för tiden kan tilläggas. Artister som lyckats bli stora tycker alla ska satsa på sin dröm, folk som ser mycket olyckor tycker ingen ska köra sporthoj typ.
Jag glad att jag inte skadade mig eller nån annan när jag hade en prestandahoj, jag var långt ifrån så kunnig förare som jag då trodde/ville vara.

Senaste hojarna jag haft har varit mer av offroad-stuket, och jag har aldrig haft så kul när jag är ute och kör! Köra fort på gata är ingenting mot hur roligt det är att åka runt o sladda på grusvägar! Hitta nån liten traktorstig man kollar vart den går och sen sätta sig vid nån liten sjö och dricka den medhavda fisljumma alkoholfria ölen med polaren. Slippa träsmak i arslet, ont i knäna och stela ryggar som man fick på sporthoj! Om det är frihet du är ute efter, leta inte där det finns asfalt! Och som pendlingshoj är de kungliga, bra med lite överblick över trafiken och även roliga på lite kurvigare vägar om man har sådana till jobbet! Oavsett hoj, all form av motorvägskörning är slöseri med tid, däck och soppa!

Aja, va massa babblade av mig! Fattas bara att jag lägger till "använd insidan av hjälmen" och "tänk att alla bilister är ute efter att döda dig" men de är för slitna fraser även för en moralkärring som mig!

Lycka till med allt nu! Vi ses på vägarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Åhh jag känner redan nu hur jävla moralpanikig jag kommer låta! Men ska göra ett försök att säga iaf nått vettigt.

Min hojkarriär i korthet: Jag har kört hoj sen 2005, haft lite olika med början på en 20+ år gammal Honda 500cc, sen några sporthojar, under några veckor en Moto gussi custom, innan jag såg ljuset! På en hoj blir det bara roligare och roligare ju mer upprätt man sitter! Men mer om det senare!

Så först av allt (trots att jag redan är på tredje styckeindelningen): Faan va kul att du ska börja åka båge! Roligt att göra med både vänner o själv! Kortet kommer gå enkelt, har du kört moppe med fotväxel (vilket din ålder antyder) så är du redan till 80% klar! Återstår gör 10% som är att lära sig ligga mitt i filer "och ta plats" samt 9% körgård (låt nån med mc-kort hyra en random hoj och nöt 12 h körgård på raken med den). Sista % är att lära sig stänga av blinkers, jag saknar den fortfarande.....

När du jämför olika sporthojar, typ ninja 650 med 1000 cc, kom ihåg att det inte är en snabb och en lite långsammare, utan det är en extremsnabb och en supersnabb. Dem är, och jag vette att detta är ett slitet uttryck, livsfarliga. De är väldigt roliga att köra på, men fartresurserna och accelerationen är verkligen extrem. Det är prestandasiffror som bilar bara kan drömma om, nära på oavsett prislapp. Risken blir när man konstant ligger 30+ km/h över all annan trafik, lätt och ledigt tycker det känns naturligt att marscha i 160 km/h, på ett fordon som syns dåligt, folk tittar efter dåligt, och man sitter så oskyddat. Så jag säger som många andra, vänta med att köpa en sådan! Du har ett helt hojliv framför dig, låt var sak ha sin tid. Man är så fantastiskt oskyddad, även med 10" kronors kängruskinnställ.

Första hojen finns det alltid en stor risk att man råkar välta eller liknande, då vill man inte spräcka 15" kronors helkåpan utan man vill lägga till bara ytterligare ett skrapmärke i tanken och sen åka till Biltema och köpa en ny backspegel för 69:-. Jag rekommenderar alltid att man köper en gammal hoj först, en som är lite lättare att hantera i låga farter men fortfarande rolig såklart! Kolla på exempelvis på en gammal bandit 600, Kawasaki er6, eller andra i liknande klass. (Har haft en trans alp men den va faan så tråkig motorkaraktär att den rekommenderar jag inte)
Det kommer ta lååååååång tid innan det är hojen som är begränsningen för dig! Påhittade siffror av mig är att 99% av alla hojförare aldrig lär sig utnyttja sin hojs fulla potential. Enligt mig borde ingen som inte klarar av att skrapa knät i kurvor med en sådan båge ens överväga att köpa en sporthoj, de borde lära sig köra nått enklare först.

Jag får på jobbet tyvärr ibland se hur illa det kan gå när man klotar med hoj, tror detta färgar mina åsikter och tankar en hel del nu för tiden kan tilläggas. Artister som lyckats bli stora tycker alla ska satsa på sin dröm, folk som ser mycket olyckor tycker ingen ska köra sporthoj typ.
Jag glad att jag inte skadade mig eller nån annan när jag hade en prestandahoj, jag var långt ifrån så kunnig förare som jag då trodde/ville vara.

Senaste hojarna jag haft har varit mer av offroad-stuket, och jag har aldrig haft så kul när jag är ute och kör! Köra fort på gata är ingenting mot hur roligt det är att åka runt o sladda på grusvägar! Hitta nån liten traktorstig man kollar vart den går och sen sätta sig vid nån liten sjö och dricka den medhavda fisljumma alkoholfria ölen med polaren. Slippa träsmak i arslet, ont i knäna och stela ryggar som man fick på sporthoj! Om det är frihet du är ute efter, leta inte där det finns asfalt! Och som pendlingshoj är de kungliga, bra med lite överblick över trafiken och även roliga på lite kurvigare vägar om man har sådana till jobbet! Oavsett hoj, all form av motorvägskörning är slöseri med tid, däck och soppa!

Aja, va massa babblade av mig! Fattas bara att jag lägger till "använd insidan av hjälmen" och "tänk att alla bilister är ute efter att döda dig" men de är för slitna fraser även för en moralkärring som mig!

Lycka till med allt nu! Vi ses på vägarna!

Låter idag som du kör en BMW R 1200 GS ADVENTURE 😉
Väl skrivet.

En uppskattar ju lite senare som handtagsvärmare, rejäl dyna, större tank, vindavvisare, farthållare för motorväg osv osv 😉

Vindavvisare är väldigt uppskattat när det kommer till farter över typ 100.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

När du väl införskaffat dig en hoj - vilket det än nu kan tänkas bli - så rekommenderar jag å det varmaste att du går en Knix- eller BKK-kurs med SMC någonstans nära dig.
Det du lär dig där på en halv/hel dag kommer du ha STOR nytta av i ditt framtida mc-liv!

Permalänk
Medlem

Börja med en hoj för runt 30tkr, Något runt 600cc, kolla försäkringen så den inte är allt för dyr.

Köp aldrig nytt som första hoj, nu har jag själv aldrig lyckats välta eller tappa en hoj på mina 4år, men jag har vänner som skrotat sina hojar, inte så kul när man betalat mycket deg för en ny.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Har kört hoj sen 2006. Mitt tips: Kawa ER6 med några år på nacken. Billig i inköp och försäkring, lagom med effekt för en nybörjare, lagom ful så att man inte gråter allt för mycket när man sen har den i backen. Köp inte en literklubba som förstahoj, det brukar sällan sluta väl.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Ta hojkortet först, köp INTE en helt ny hoj som din första, kan vara så att det du drömmer om sen inte visar sig vara det du vill ha i längden. Sporthojar är gjorda för bankörning, att gå så snabbt som möjligt. komfort finns inte med på kartan.

Kör själv en Ducati Streetfighter, naken hoj men sportigt stuk. Går att köra fort på, men även längre sträckor.

Åk till olika handlar och provkör olika typer av hojar innan du bestämmer dig.

lycka till, kör försiktigt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Ååh... Man blir ju inte lite sugen på att skaffa ett mc-kort nu... Tyvärr har jag andra planer(resor) jag vill göra innan. Önskar man hade råd med allt samtidigt Men några få år till så..

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag skulle råda dig att börja på någon i den stil som du nämner, typ en Kawa Z650.

Du behöver köra lite hoj för att få en känsla för vad du faktiskt vill ha för typ av hoj och allt som tiden går kommer du tycka att det vore praktiskt med 2 eller flera cyklar...

Jag började med en KTM 640, jätteroligt, men ville ha mera tryck så köpte en äldre Ninja 900. Efter att ha kört Ninja en sommar insåg jag att det enda slutet som fanns på den resan var i lodläge med sörjande familj. Dock är nog detta en insikt man behöver komma till själv.

Med en Z650 kanske du kommer att ha tillräckligt roligt utan att närma dig 300 strecket.

Det @Halogen föreslår, ER6, fungerar också utmärkt. Bra pris på dessa. Har provkört ett par och de är roliga, välbalanserade och det känns som att att det går fort utan att det behöver gå jättefort.

Så, nu har jag svamlat ur mig lite reflektioner gällande hoj

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig råda dig att köpa en mindre hoj först för att sedan uppgradera... Det är enormt mycket slöseri med pengar och tid. Min kompis köpte en Kawasaki ER6 som första hoj och han ångra sig bittert efteråt, förlora mycket pengar plus att nästan hela säsongen hade passerat när han väl fick den såld...

Nu vet jag inte hur bra du är som förare men jag är verkligen glad att jag valde en helt ny 1000cc som första hoj. Kör man med huvudet så är det inga problem. Var försiktig med gasen i början och tänk dig att alla andra i trafiken är idiot så ska det funka fint.

Min första hoj precis landat hos återförsäljaren

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem

Kawasaki Ninja 650/650 Performance är vad som tidigare hette ER6-f och är en alldeles utmärkt hoj att börja på. Brukar ha snäll kostnad för försäkringen med.

Som första hoj skulle jag köra på en begagnad. Du vet inte vad du verkligen vill ha förrän du kört runt ett tag. Du vill kunna göra nybörjarmisstag som att tappa hojen på parkeringen eller glömma ta loss skivbromslåset utan ett värdetapp på tiotusentals kronor.

Vissa i denna tråden har rekommenderat äldre hojar utan ABS. Som förstahoj skulle jag välja en med ABS, så du verkligen vågar bromsa och får känsla för gränser och grepp. Svårare att testa sig fram utan.

Frågan "vilken hoj" brukar besvara sig själv när man börjar titta försäkringskostnader. Två ganska likvärdiga fordon kan ha väldigt olika kostnader, detta brukar göra valet mycket enklare. Kolla ut några hojar och ring runt o hör om priset.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamno:

Skulle aldrig råda dig att köpa en mindre hoj först för att sedan uppgradera... Det är enormt mycket slöseri med pengar och tid. Min kompis köpte en Kawasaki ER6 som första hoj och han ångra sig bittert efteråt, förlora mycket pengar plus att nästan hela säsongen hade passerat när han väl fick den såld...

Nu vet jag inte hur bra du är som förare men jag är verkligen glad att jag valde en helt ny 1000cc som första hoj. Kör man med huvudet så är det inga problem. Var försiktig med gasen i början och tänk dig att alla andra i trafiken är idiot så ska det funka fint.

Att rekommendera en nybörjare som du aldrig ens träffat att köpa en tusenkubiks sporthoj som förstahoj är fan snudd på mordförsök, jag hoppas du inser det. Ingen ska reka en nybörjare att köpa en tusenkubikare, det är ungefär lika lämpligt som att sätta en med färskt flygcert in en JAS och säga "var försiktig med gasen". Att du sedan köper en sådan hoj som förstahoj för att du är så himla bra på att köra, och kan köra med huvudet och läsa trafiken och allt... ja det är imponerande får jag säga. Statistiken för nybörjare på sporthojar är inget vidare, klart mest överrepresenterade bland olyckor och dödsfall. Men är man bara bra på att köra så gäller statistiken såklart inte...

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hamno:

Skulle aldrig råda dig att köpa en mindre hoj först för att sedan uppgradera... Det är enormt mycket slöseri med pengar och tid. Min kompis köpte en Kawasaki ER6 som första hoj och han ångra sig bittert efteråt, förlora mycket pengar plus att nästan hela säsongen hade passerat när han väl fick den såld...

Nu vet jag inte hur bra du är som förare men jag är verkligen glad att jag valde en helt ny 1000cc som första hoj. Kör man med huvudet så är det inga problem. Var försiktig med gasen i början och tänk dig att alla andra i trafiken är idiot så ska det funka fint.

Min första hoj precis landat hos återförsäljaren
https://www.pixeltopic.com/thumbnail/mcstuzrxwicbqgh/

Och om man får fråga...

Vem är du att göra en sådan rekommendation om du själv också är nybörjare? Om jag inte misstolkar dig så har du precis fått din första motorcykel och gör redan rekommendationer åt andra nybörjare?

En rekommendation som går tvärt emot vad precis alla här säger, samt på alla andra forum såvitt jag vet, även rekommendationer av körskolor, guider, proffs etc? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Att rekommendera en nybörjare som du aldrig ens träffat att köpa en tusenkubiks sporthoj som förstahoj är fan snudd på mordförsök, jag hoppas du inser det. Ingen ska reka en nybörjare att köpa en tusenkubikare, det är ungefär lika lämpligt som att sätta en med färskt flygcert in en JAS och säga "var försiktig med gasen". Att du sedan köper en sådan hoj som förstahoj för att du är så himla bra på att köra, och kan köra med huvudet och läsa trafiken och allt... ja det är imponerande får jag säga. Statistiken för nybörjare på sporthojar är inget vidare, klart mest överrepresenterade bland olyckor och dödsfall. Men är man bara bra på att köra så gäller statistiken såklart inte...

Först och främst så påstod jag aldrig att jag var "så himla bra på att köra" utan jag var jag nybörjare med, det enda jag kört innan var moped...
Jag hörde exakt samma kommentarer som du kommer med när jag skulle köpa min hoj "Du kommer köra ihjäl dig", "Du kommer aldrig klara av att hantera en sån hoj direkt" etc etc.. Bara för du kanske var en dålig nybörjare betyder det inte att TS är det.
F.ö så har jag haft många kompisar som börjat men stora hojar och det har aldrig varit något problem..

Sen finns där även ett alternativ att strypa ner 1000 cc hojen i början för att sedan plocka bort den när man känner sig redo.

Vad har statistiken med detta att göra överhuvudtaget ? Bara för att en vis grupp är överrepresenterade i en viss kategori ska man skita i att göra det då ? Då kan alla köpa en 600cc för dom kör man aldrig ihjäl sig i? Du vet om att i många av dessa fallen är det inte mc förarens fel när en olycka sker, det kan vara så att bilföraren misstolkat mc för en moped, hastighet på kommande mc osv...

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated