MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]
Hallå,
Det finns säkert många MC-intresserade här på swec så jag tänkte ställa några frågor ifall ni känner er villiga att svara.
Först och främst så tänkte jag (med största sannolikhet) försöka mig på MC-kort (A-behörighet) i sommar då jag rent av inte kan slita mina tankar från motorcyklar, friheten och allt vad det är. Som tidigare bilintresserad så har det nu spridit sig även till motorcykel, därav har jag redan börjat skumma på motorcyklar jag kan tänkas vilja ha när kortet är taget, dock med frågor och gärna rekommendationer från er som har mer koll.
Först var jag inne på lite mer touringstuk (sitter rakare) men nu när det närmar sig så lutar det mer åt det sportigare hållet (sportighet/väghållning och drag), dock inte ända fram till banmodellerna (supersport/hypersport). Anledningen till att jag utesluter de extrema modellerna är att jag antar att de är riktigt tokdyra när saker väl behöver bytas, slitagedelar med mera, men också försäkring. Det känns som man kan hitta en sweetspot däremellan.
Exempel på supersport (enligt mig) är exempelvis
Kawasaki Ninja ZX-10R SE samt Ninja ZX-10RR
200 000 kr
998 cm³
0-60 mph: 2.8
Quarter mile: 10.1
162 g/km
runt 17 liter tank
runt 200 kg
Länk
Samt en lite mindre sport
Kawasaki Ninja 650/650 Performance
100 000 kr
649 cm³
0-60 mph: 3.5
Quarter mile: 12.0
107 g/km
runt 15 liter tank
runt 200 kg
Länk
Jag vet inte alls vad dessa ligger på i försäkring eller byte av delar, men någon säger mig att 650:n är betydligt billigare att äga, stämmer det? Jag vill absolut inte känna att jag saknar något efter inköp men det känns ändå att jag vill ha ett tak på ca 200 000 kr, mestadels är det värstingmodellerna som ligger där.
Jag vill kunna köra långt, gärna i 20-mila stinter då och då.
Hur väl stämmer den utskrivna soppaförbrukningen?
650 enligt spec drar 0.43L/milen men frågan är vad den drar på motorvägen. Dessa modeller har mellan 15-17L tank medan andra märken kan ligga på 20-25L. Drar de ens någonstans i närheten av spec så duger 15-17L...
Vad tror ni om 650:n, kommer jag att sakna effekt om ett år eller två?
ZX-10R* är ca 2 sekunder snabbare på 400 meter, är det något man märker av nämnvärt? (jämfört med bil så är båda riktigt snabba)
Finns det någon sweetspot där allt bara stämmer?
(har bara hunnit harva Kawasaki idag, det återstår många andra märken)
/DS