3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Försvarar inte Elgiganten. Utan påvisar att inte kasta skit via ex recensioner, trådar osv på butikerna när det är tillverkarna som inte levererar/eller gör nya modeller som bygger på de gamla, men nya revisioner.
Rikta smutskastningen mot det ledet som förtjänar det (Tillverkarna) än butikerna som är helt i tillverkarnas händer.
Varför uppmanar flera till att smutskasta ex Elgiganten via olika recensioner då? Om de inte är intresserade av det.

Om nu Elgiganten vill så väl så, varför inte bara konvertera alla beställningar till LHR-varianter så som alla andra återförsäljare har gjort? Det är ju inte så att LHR-varianterna är bättre än tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av gothnet:

Försvarar inte Elgiganten. Utan påvisar att inte kasta skit via ex recensioner, trådar osv på butikerna när det är tillverkarna som inte levererar/eller gör nya modeller som bygger på de gamla, men nya revisioner.
Rikta smutskastningen mot det ledet som förtjänar det (Tillverkarna) än butikerna som är helt i tillverkarnas händer.
Varför uppmanar flera till att smutskasta ex Elgiganten via olika recensioner då? Om de inte är intresserade av det.

Det är ju inte butikerna som behandlar kunden illa, utan tillverkarna som inte levererar produkten.
Tillverkarna skulle dock meddela butikerna "Byt ut korten mot nya revisionen, de beställningarna ni har på revision 1 får revision 2 till samma pris". Det vore det rätta. Det är tillverkarna som är "skurkarna" i detta som inte levererar, inte de enskilda butikerna.
Dock är det de enskilda butikerna som får ta "skiten" och bli smutskastade av kunderna, fastän ansvaret många gånger ligger utanför butikens kontroll/längre upp i kedjan.

Elgiganten kommer troligen inte gå in och svara, då de inte längre verkar aktiva här?
Det är helt olika scenarion där en generalagent är delägare i en enskild butik/kedja, går inte att jämföra med att tillverkarna inte levererar till butikerna för grafikkort.

Tillverkarna borde erbjuda butikerna att få köpa in nya revisionerna till samma pris som de skulle fått de tidigare revisionerna levererade, och kunna leverera nya revisionen till kunden istället.

Ansvaret ligger helt på tillverkarna som inte levererar, inte enskilda butikerna.
Bäst vore som sagt att butiker inte tog upp förhandsbokningar alls på någon produkt, troligen butikerna gå mer åt det hållet för att undvika sådant här när leverantörerna inte levererar.

Scenariot är detsamma. Ett fel har uppstått. Vems felet är, är irrelevant. Samt, vem i kedjan innan slutdestination kund som tar fajt/ansvar är irrelevant. Kunden skall få det de beställt eller kompensation. Allt annat är bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Det är Nvidia/tillverkarna som hade kampanjen, kan inte de leverera korten så kan inte butiken leverera heller.
Enkelt.
Inte butikernas fel att Nvidia/tillverkarna inte levererar korten till butikerna.
Det som är rätt förvånande är hur få som läser köpvillkoren, står tydligt i köpvillkoren på Elgiganten att de har rätt att avbryta en order:
"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning."

Varför smutskasta ett företag för att kunderna inte själva läst köpvillkoren?
Varför skulle de byta ut korten på din order?
Det butiken kan göra är att lägga upp en ny order åt dig, på nytt kort. Och avbeställa den förra ordern.
Du står då i kö på nytt kort.
Är någon otrevlig mot en kund så är det garanterat att kunden själv varit otrevlig länge i ett samtal/mail så de tappat tålamodet på kunden.
Helt enligt gällande köpvillkor.
Rövarpriser?
Det är tillgång/efterfrågan. Fri prissättning råder på marknaden, du måste inte köpa en produkt som finns i lager utan kan fritt ställa dig i kö och vänta flera månader/något år på leverans, eller betala några kronor mer för att få leverans inom några dagar.
Läs villkoren:
"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning."
"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning.".

Butiken kan inte leverera en produkt som inte tillverkas längre, enkelt.
Det är ju dock kunden som valt fel betalmetod.
Köparna skulle då valt att betala mot faktura istället för kort betalning.
Inte butikens fel att kunden inte väljer rätt betalmetod.
Elgiganten får ingen ränta på pengarna. Samhället har 0 ränta/minusränta, och haft så i flera år.
Företag får till och med betala för att ha pengar på banken. Konsumenter slipper betala.

De häver köpet helt enligt deras köpvillkor:

Kolla! Elgiganten reggade sig idag under falskt namn för att försöka försvara sig. Svagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

...

Det är ju inte butikerna som behandlar kunden illa, utan tillverkarna som inte levererar produkten.

Det försvarar absolut INTE att en stor butikskedja skyltade med att dom hade 50 kort av vissa ex. på LAGER!
Skyltar de med att dom har 50 styck på LAGER så ska de 50 korten FINNAS PÅ LAGER.

Och vidare, det är inte okej att beslaglägga kundernas pengar i upp till ett år, om det vore fabriken som inte kan leverera eller ej.

Permalänk
Medlem

Ändå förvånande att alla får så olika erbjudanden.
Känns som att det borde vara kommunicerat internt vad som de kan erbjuda.

Någon får köpa ett Palit Gamerock OC för ca: 13k, medans några får förhandla sig till pris på ca: 10,4k och vissa får ingen rabatt men ett presentkort på 500kr?

Permalänk
Medlem

Jag pratade med dem på årsdagen efter att inte ha hört ett ljud från dem på ett helt år och fick besked om att jag kommer få mitt kort den 20e oktober.
Nu har jag läst här i tråden att flera fått MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC avbokade då de inte längre tillverkas.

Det blir spännande att se hur de ska leverera mitt kort till den 20e då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om nu Elgiganten vill så väl så, varför inte bara konvertera alla beställningar till LHR-varianter så som alla andra återförsäljare har gjort? Det är ju inte så att LHR-varianterna är bättre än tidigare.

Nej det är precis tvärtom, du får betala mer för en "något" sämre vara om man skall se till att kortets möjligheter.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

”3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager”

Har knappt sett några köpt tips, bara gnäll och folk som bråkar 😓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Ändå förvånande att alla får så olika erbjudanden.
Känns som att det borde vara kommunicerat internt vad som de kan erbjuda.

Någon får köpa ett Palit Gamerock OC för ca: 13k, medans några får förhandla sig till pris på ca: 10,4k och vissa får ingen rabatt men ett presentkort på 500kr?

Vet inte vart du fått 13k ifrån..
Jag fick förslag på fyra alternativ varvid bl.a. 243901 Palit GeForce RTX3080 GameRock OC (LHR) NED3080H19IA-1020G för 11,416kr och man kunde förhandla till sig 1,000kr rabatt på denna.

Inte för att det skall spela någon roll men jag kan tänka mig att tonen på samtalet kan ha viss påverkan på hur stor rabatten blir (gissar bara )

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem ifrån Proshop där de inte ville sälja v2 modellen av ASUS strix 3080 kortet för samma pris som v1, sedan erbjöd de mig att köpa ett 3060 istället... Turligen hade jag en bokning på Webhallen med så allt är frid och fröjd äntligen efter många månaders väntan...

Visa signatur

| 5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero VIII | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Just nu finns det ju god anledning till gnäll dock. Men det kan nog lätt missas.

Det blev huvudnyhet idag angående elgiganten.

Eller notis ska jag nog snarare kalla det. Kolla på swec första sida.
"Elgiganten kräver mellanskillnad för att uppgradera ordrar på Geforce RTX 3080"

Sedan läs från och med det inlägget jag länkade.

Permalänk
Medlem

Håller med, det har spårat lite.. 😕

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Vet vi om det är någon faktiskt skillnad på v2 korten emot lanserings korten eller är det ett sätt för tillverka att slippa leverera innestående beställningar från ÅF till lanseringspriset?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Det innebär också problem, då en butik inte bara kan göra det utan ett godkännande från kunden då det är en helt annan vara.
Då kan det vara bättre för butiken att häva ordern, och hänvisa till att det är utanför deras kontroll.

Skrivet av Fräckepelle:

Scenariot är detsamma. Ett fel har uppstått. Vems felet är, är irrelevant. Samt, vem i kedjan innan slutdestination kund som tar fajt/ansvar är irrelevant. Kunden skall få det de beställt eller kompensation. Allt annat är bedrägeri.

Det är inte irrelevant, det är högst relevant för butikens ansvar. Om det är butikens ansvar eller om det är leverantören, om det är utanför butikens kontroll.
Inte bedrägeri om det följer gällande lagar.
Ser fram emot om någon som fått sitt köp hävt tar det till ARN för att få besked, skulle gynna många i framtiden.
Både konsument och butiker.

Skrivet av SleeZy:

Kolla! Elgiganten reggade sig idag under falskt namn för att försöka försvara sig. Svagt.

Vart får du det ifrån?
För att man säger att de som är irriterade på en butik ska rikta sin ilska åt rätt håll (Leverantören/tillverkaren) inte de enskilda butikerna.
Däremot att beskylla någon som du gör är vidrigt.
[quote postid="19282878" userid="324892" name="JoOngle"]
Det försvarar absolut INTE att en stor butikskedja skyltade med att dom hade 50 kort av vissa ex. på LAGER!
Skyltar de med att dom har 50 styck på LAGER så ska de 50 korten FINNAS PÅ LAGER.

Och vidare, det är inte okej att beslaglägga kundernas pengar i upp till ett år, om det vore fabriken som inte kan leverera eller ej.

Delar borttagna /Mod
Permalänk
Medlem

Skrivet av Blackie:

Håller med, det har spårat lite.. 😕

Grejen är att tråden hänvisas från nyhetssidan, som handlar just om Elgigantens hantering. Kanske hade varit lite smartare att ha en separat tråd om ämnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Det innebär också problem, då en butik inte bara kan göra det utan ett godkännande från kunden då det är en helt annan vara.
Då kan det vara bättre för butiken att häva ordern, och hänvisa till att det är utanför deras kontroll.

Hur kan det vara bättre? Vi snackar om en minimal justering, inte ett helt annat grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gothnet:

Tillverkarna skulle dock meddela butikerna "Byt ut korten mot nya revisionen, de beställningarna ni har på revision 1 får revision 2 till samma pris". Det vore det rätta. Det är tillverkarna som är "skurkarna" i detta som inte levererar, inte de enskilda butikerna.
Dock är det de enskilda butikerna som får ta "skiten" och bli smutskastade av kunderna, fastän ansvaret många gånger ligger utanför butikens kontroll/längre upp i kedjan.

Elgiganten kommer troligen inte gå in och svara, då de inte längre verkar aktiva här?
Det är helt olika scenarion där en generalagent är delägare i en enskild butik/kedja, går inte att jämföra med att tillverkarna inte levererar till butikerna för grafikkort.

Tillverkarna borde erbjuda butikerna att få köpa in nya revisionerna till samma pris som de skulle fått de tidigare revisionerna levererade, och kunna leverera nya revisionen till kunden istället.

Ansvaret ligger helt på tillverkarna som inte levererar, inte enskilda butikerna.
Bäst vore som sagt att butiker inte tog upp förhandsbokningar alls på någon produkt, troligen butikerna gå mer åt det hållet för att undvika sådant här när leverantörerna inte levererar.

Du är ju rolig. Elgiganten gjorde rätt, enligt lagen. Webhallen/Inet/Komplett tänkte på kunden och tog förlusten. Blir nog inga fler beställningar från många här. Nu fick jag ett 3090 PNY för 19K i augusti från just Elgiganten. Så varför ska man inte klaga på Elgiganten. Det kommer en dag när vi inte lider av kretsbrist. Vem tror du köper från Elgiganten efter att ha fått det här kalsongrycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du är ju rolig. Elgiganten gjorde rätt, enligt lagen. Webhallen/Inet/Komplett tänkte på kunden och tog förlusten. Blir nog inga fler beställningar från många här. Nu fick jag ett 3090 PNY för 19K i augusti från just Elgiganten. Så varför ska man inte klaga på Elgiganten. Det kommer en dag när vi inte lider av kretsbrist. Vem tror du köper från Elgiganten efter att ha fått det här kalsongrycket.

Det är inte 100% tvärsäkert att Elgiganten gjorde rätt enligt lagen. Hade varit kul om någon kunde göra en ARN-anmälan för att se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

äh, denna tråd är full av liknande inlägg om butikers hantering och väntetider. Jag tycker det hör hemma här.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

I detta fall är konsumentköplagen tillämplig. En näringsidkare alltså Elgiganten kan inte frånsäga sin skyldighet att följa lagen.

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Med detta sagt kan köparen kräva skadestånd för den ökade kostnad han eller hon måste betala för en ny vara.

Jag rekommendera samtliga som drabbats av detta att hävda paragraf 33 enligt kkl kräva skadestånd gällande mellanskillnaden.

Även jag har drabbat i detta fallet och har väntat i ett år på 3080 tuf oc. Imorgon kommer jag att höra av mig till EG och hålla mig till ovan lagstöd.

Funkar ej ovan kommer jag dra ärendet till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Efter att läst om att folk fått olika erbjudande om att köpa ersättningskort för mellanskillnad eller få 500kr i presentkort av Elgiganten så ringde jag dom ikväll. Men hade jag inte hört av mig så hade det inte blivit nått alls för min order inte låg tydligen inte som aktiv längre, kul..

Han jag pratade med menade att dom ringt till folk och om man inte svarat har dom skickat ut sms.. Jag fick sms och kvitto på mailen där dom har återbetalt min summa. Jag blev erbjuden två olika RTX3080 och betala mellanskillnaden. De första var Gigabyte Geforce RTX 3080 TURBO 10GB för 11000~ nånting, de andra var Palit GeForce RTX 3080 GameRock OC för 13000~nånting tror jag.. Inget av dom är skärslit lockande.. Så de slutade med 500kr presentkort för mig.

Skrivet av Blackie:

Vet inte vart du fått 13k ifrån..
Jag fick förslag på fyra alternativ varvid bl.a. 243901 Palit GeForce RTX3080 GameRock OC (LHR) NED3080H19IA-1020G för 11,416kr och man kunde förhandla till sig 1,000kr rabatt på denna.

Inte för att det skall spela någon roll men jag kan tänka mig att tonen på samtalet kan ha viss påverkan på hur stor rabatten blir (gissar bara )

Det var från detta inlägg där användaren blivit erbjuden kortet för ca: 13k.
Men absolut, har säkerligen att göra med hur man la fram det vid samtalet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Det är inte 100% tvärsäkert att Elgiganten gjorde rätt enligt lagen. Hade varit kul om någon kunde göra en ARN-anmälan för att se.

Har bara läst JÖKen, men har SKUn förändrats så är det inte samma produkt. Då kan ÅF hänvisa till att produkten har utgått och därför inte kan leverera. Men att hålla kundens pengar i ett helt år :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Det är inte irrelevant, det är högst relevant för butikens ansvar. Om det är butikens ansvar eller om det är leverantören, om det är utanför butikens kontroll.
Inte bedrägeri om det följer gällande lagar.
Ser fram emot om någon som fått sitt köp hävt tar det till ARN för att få besked, skulle gynna många i framtiden.
Både konsument och butiker.
Vart får du det ifrån?
För att man säger att de som är irriterade på en butik ska rikta sin ilska åt rätt håll (Leverantören/tillverkaren) inte de enskilda butikerna.
Däremot att beskylla någon som du gör är vidrigt.
Vad säger att Elgiganten (I det fallet) inte levererat 50 st kort till kunderna som de skyltat med att de hade i lager/ eller på väg in vid beställningstillfället?
Inte butikernas fel att kunderna inte valt faktura som betalmetod.
Försvarar inte Elgiganten specifikt, utan framhäver bara att de som är berörda ska rikta sin ilska åt de som bär ansvaret (Tillverkarna) inte en enskild butik, oavsett om det är Elgiganten, NetOnNet eller annan butik.
Det är inte butikernas fel att inte tillverkaren/leverantören levererar vad de beställt.

Dock att beskylla någon för att trolla är vidrigt...

Jag vet inte ens om jag borde svara dig på det. Du vet vad trolla är, och att beskylla dig från det är vidrigt? Du reggade dig idag, för att endast kommentera här i tråden.
Det är svårt att ta dig seriöst.
Det är ju knappast så att du är en ny användare som bara råkar vara extra intresserad i just detta ämne, just idag. För att regga dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Undesired_hero:

I detta fall är konsumentköplagen tillämplig. En näringsidkare. Elgiganten kan inte frånsäga sin skyldighet att följa lagen.

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Med detta sagt kan köparen kräva skadestånd för den ökade kostnad han eller hon måste betala för en ny vara.

Jag rekommendera samtliga som drabbats av detta att hävda paragraf 33 enligt kkl kräva skadestånd gällande mellanskillnaden.

Fast ett ASUS 3080 TUF och ett ASUS 3080 TUF LHR är inte samma produkt. Därför gäller inte täckköpsklausulen. SKUn styr. Men lyckas du hitta ett kort med samma SKUn för 15K. Då kan du få skadestånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

I detta fall är konsumentköplagen tillämplig. En näringsidkare. Elgiganten kan inte frånsäga sin skyldighet att följa lagen.

Även jag har drabbat i detta fallet och har väntat i ett år på 3080 tuf oc. Imorgon kommer jag att höra av mig till EG och hålla mig till ovan lagstöd.

Funkar ej ovan kommer jag dra ärendet till ARN.

Följer med spänning

Skrivet av anon333222:

Har bara läst JÖKen, men har SKUn förändrats så är det inte samma produkt. Då kan ÅF hänvisa till att produkten har utgått och därför inte kan leverera. Men att hålla kundens pengar i ett helt år :/

Vad tror du om mitt inlägg här? Finns det ingen rimlig gräns någonstans för vad som jag anse vara en "utgången produkt"?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SleeZy:

Jag vet inte ens om jag borde svara dig på det. Du vet vad trolla är, och att beskylla dig från det är vidrigt? Du reggade dig idag, för att endast kommentera här i tråden.
Det är svårt att ta dig seriöst.
Det är ju knappast så att du är en ny användare som bara råkar vara extra intresserad i just detta ämne, just idag. För att regga dig.

Han reggade för att strö salt på såret. Tycker synd om alla som låg ute med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Elgiganten har tyvärr inga planer på att ta in Asus RTX 3080 TUF OC LHR. Men då borde dom erbjuda ett likvärdigt kort istället för samma pris. Det är det minsta dom kan göra, efter dom har hållit ens pengar som gisslan i över ett års tid.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Följer med spänning

Vad tror du om mitt inlägg här? Finns det ingen rimlig gräns någonstans för vad som jag anse vara en "utgången produkt"?

Det är ju från tillverkaren. Om tillverkaren anser att kortet är EOL och utgår ur sortimentet så har ÅF gjort allt för att försöka leverera till dig. Som kund kan du inte kräva att få ett annat kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Fast ett ASUS 3080 TUF och ett ASUS 3080 TUF LHR är inte samma produkt. Därför gäller inte täckköpsklausulen. SKUn styr. Men lyckas du hitta ett kort med samma SKUn för 15K. Då kan du få skadestånd.

Det måste inte vara samma kort......

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är ju från tillverkaren. Om tillverkaren anser att kortet är EOL och utgår ur sortimentet så har ÅF gjort allt för att försöka leverera till dig. Som kund kan du inte kräva att få ett annat kort.

I princip skulle man då bara kunna förhandla med tillverkaren om att göra en minimal justering för att undgå allt ekonomisk ansvar.

Visa signatur