3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Hur stor förskottsbetalning gjorde du då?

Vad spelar det för roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Detsamma gäller NetonNet. Elgiganten är inte ensamma hur dåligt vissa återförsäljare har skött den här lanseringen.

Netonnet har i alla fall ändrat beställda kort från non LHR till LHR även om många kort fortfarande inte är levererade. Så de har inte avbrutit beställningar som Elgiganten gjort. Men jag håller med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Du verkar inte fatta poängen. Ett 3080 tuf oc och ett 3080 tuf oc lhr är i grund och botten samma kort men har olika revisioner. Den senare har en spärr. Det finns ingen anledning för El-Giganten att inte erbjuda "samma kort" som ersättning. Dessutom måste de följa de lagstadgade paragraferna i KKL vilket jag tvivlar på att de gör. Dessutom måste inte ersättningskorten vara exakt samma modell!

Inköpspriset och sådant är långt från samma. De har blivit lovade att Nvidia/Partners ska fylla alla ordrar innan ett visst datum till ett visst pris. Korten de fått köpa in har till allra största delen varit långt dyrare och de har därför väntat på kort för de priser som utlovats.

Nvidia lovade detta, det var deras kampanj, att första månaden till MSRP, skulle hållas. Sen har de inte levererat dessa kort i tillräckliga upplagor.

Elgiganten hade kunnat leverera andra kort såklart, men det hade varit en direkt förlust för dem.

Ser du inte skillnaden på vem som bär största delen av ansvaret här så finns det nog inte så mycket att prata om. Elgigantens fråga är rent ekonomiskt, hur många miljoner detta skulle kosta dem jämfört med PR/kundrelationer, de tog sitt val.

Det är Nvidia som slutat leverera kort enligt avtal och de verkar gå ur det här helt utan minsta finger pekat. LHR och ti och super är alla ’nya’ chip och saker för att slippa de gigantiska köerna på dessa ursprungliga chip

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll?

Jag är inte insatt i konsumentjuridik, men har man legat ute med pengar utan att få en produkt känns det rimligt att bli kompenserad med någon schablonprocent i ränta. Får man 400kr presentkort för ett kort på 8000 t ex? Jag letar efter en logik bland kompensationen, därför jag frågar.

Har man inte förbetalt så har man ingen rätt till nåt, kan slå mig i backen på att alla butiker har pris- och lagerreservationer för att slippa jidder om att de lovat en produkt som inte längre finns. För det är trots allt inte grönsåpa eller krossade tomater vi förhandsbokat.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Jag är inte insatt i konsumentjuridik, men har man legat ute med pengar utan att få en produkt känns det rimligt att bli kompenserad med någon schablonprocent i ränta. Får man 400kr presentkort för ett kort på 8000 t ex? Jag letar efter en logik bland kompensationen, därför jag frågar.

Är det en godkänd reklamation så är det väl KKL/Räntelagen som gäller. Kommer inte ihåg vad som gäller där, men det är typ reporäntan(eller nån annan faststäld ränta som jag inte minns) + någon procent du ska få i reda pengar. Andra lösningar kan såklart göras, men efter överenskommelse mellan parterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Netonnet har i alla fall ändrat beställda kort från non LHR till LHR även om många kort fortfarande inte är levererade. Så de har inte avbrutit beställningar som Elgiganten gjort. Men jag håller med dig.

Kanske för dig, men det gäller inte för min order hos dom. Så i mina ögon är dom lika dåliga som Elgiganten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Har man inte förbetalt så har man ingen rätt till nåt, kan slå mig i backen på att alla butiker har pris- och lagerreservationer för att slippa jidder om att de lovat en produkt som inte längre finns. För det är trots allt inte grönsåpa eller krossade tomater vi förhandsbokat.

Jag har legat ute med 8000 kr i ett år och inte blivit erbjuden någon form av kompensation. Det enda som jag blivit "erbjuden" är att få lov att köpa ett annat 3080 kort. Och då skulle jag betala mer pengar för det.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men är det ingen som VERKLIGEN har anmält till ARN??
Många som spyr ut denna klyscha.
Gör det så folk som leker hobbyjurister och kan KKL etc får "svart på vitt" vad som gäller.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Är det en godkänd reklamation så är det väl KKL/Räntelagen som gäller. Kommer inte ihåg vad som gäller där, men det är typ reporäntan(eller nån annan faststäld ränta som jag inte minns) + någon procent du ska få i reda pengar. Andra lösningar kan såklart göras, men efter överenskommelse mellan parterna.

Tack. Kan inte tänka mig att EG gör nåt annat än så här eftrrsom de med stor sannolikhet vill följa lagen.

Har man förbokat utan förskottsbetalning samt sitter och spyr galla över EG på prisjakt etc för att tanka deras betyg tycker jag man ska ta sig en funderare på vad man egentligen gjort.
Det är ingen mänsklig rättighet att få köpa ett grafikkort.

Ja, jag väntar också. This is the way.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har legat ute med 8000 kr i ett år och inte blivit erbjuden någon form av kompensation. Det enda som jag blivit "erbjuden" är att få lov att köpa ett annat 3080 kort. Och då skulle jag betala mer pengar för det.

Då kanske du har ett case.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Det är inget som Webhallen nämner på hemsidan?
Det de säger är att beloppet dras direkt, inget annat framgår ur köpvillkoren.

Nej, men det är så deras system fungerar. Har inte varan levererats inom en viss tid (ett antal månader) returneras pengarna och köparen får sedan inför leverans betala igen. Detta är inget som behöver skrivas ut på deras hemsida eftersom det förmodligen i princip aldrig händer. Det är dock en betydligt bättre lösning än att bara sitta och hålla pengarna under hela den tiden.

Skrivet av muSashi:

Vad bra att du tyckte att svaret var så tydligt, ursäkta att jag är så korkad då och behöver få ytterligare tydlighet.

Kan möjligen vara att jag tolkar in mer i svaret. Jag tycker dock ändå att det var väldigt tydligt redan första gången att han inte kan/får svara på din fråga så att försöka igen, denna gång med en anklagande ton är nog inte något vinnande koncept.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Inköpspriset och sådant är långt från samma. De har blivit lovade att Nvidia/Partners ska fylla alla ordrar innan ett visst datum till ett visst pris. Korten de fått köpa in har till allra största delen varit långt dyrare och de har därför väntat på kort för de priser som utlovats.

Nvidia lovade detta, det var deras kampanj, att första månaden till MSRP, skulle hållas. Sen har de inte levererat dessa kort i tillräckliga upplagor.

Elgiganten hade kunnat leverera andra kort såklart, men det hade varit en direkt förlust för dem.

Ser du inte skillnaden på vem som bär största delen av ansvaret här så finns det nog inte så mycket att prata om. Elgigantens fråga är rent ekonomiskt, hur många miljoner detta skulle kosta dem jämfört med PR/kundrelationer, de tog sitt val.

Det är Nvidia som slutat leverera kort enligt avtal och de verkar gå ur det här helt utan minsta finger pekat. LHR och ti och super är alla ’nya’ chip och saker för att slippa de gigantiska köerna på dessa ursprungliga chip

De flesta tillverkare utlovade specifika mängder kort och/eller begränsad tidsrymd. Ganska små mängder dessutom så sa att det inte känns rimligt att det bara är underleverans som är orsaken här.

Av dem vi pratat med är det ingen som fått rabatterna av Nvidia direkt.

Så att säga att Nvidia slutat leverera enligt avtal ringer inte särskilt trovärdigt. Framförallt bara för att det inte funnits något avtal så då är det ju svårt att bryta mot det

ÅF har köpt kort från tredjepartstillverkare eller distributörer. Tredje part må ha fått rabatter av Nvidia förstås.
Men det är ÅF som ansvarar för att korrigera priser eller sluta ta beställningar också förstås. De flesta har ju verkat lyckas helt ok med det.

Men att som kund i det här fallet rikta sin ilska mot Nvidia som blir någon slags fjärde/femte part i bästa fall känns ju inte så relevant.

Alltså nvidia ska klart ha skit för hela tramset med lanseringspriser osv. Det har ju vi varit delaktiga i att ge dem en släng av sleven för.

Huvudsaken är väl att kunderna inte kan rikta anspråk mot någon annan än just återförsäljaren. Så då hjälper det inte att skylla på bakomliggande led. Bakomliggande leds skuld är något för återförsäljare att ta hand om. Alla ansvarar för sin del i kedjan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ursäkta men är det ingen som VERKLIGEN har anmält till ARN??
Många som spyr ut denna klyscha.
Gör det så folk som leker hobbyjurister och kan KKL etc får "svart på vitt" vad som gäller.

Jag tror att många drar sig och hoppas att någon annan gör det först. Lite krångligt att anmäla och tror att man vill ha nån slags gissning från hobbyjurister om ARN skulle döma till ens fördel eller ej. Sen måste man ju också rikta (rimliga)krav till Elgiganten först för att de ska ha haft möjligheten att ta ställning till reklamationen. Sen kan det ju vara så att nån har anmält, men jag har för mig att det kan ta upp till ett år innan ARN ger ett utlåtande.

Finns ju en snabbare väg som dock har mindre tyngd än ARN och det är ju att kontakta sin stads konsumentvägledning. Vet inte om det finns i alla kommuner eller om det är lagstadgat att det måste finnas, men åtminstone Göteborg har det. Då har man åtminstone en jurist har haft en åsikt om vad man skulle kunna ställa för krav till Elgiganten eller om det verkar rimligt att anmäla till ARN.

Med det sagt så tycker jag också att man ska anmäla till ARN också. Om inte olagligt av EG så är det åtminstone väldigt osnyggt hanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

De flesta tillverkare utlovade specifika mängder kort och/eller begränsad tidsrymd. Ganska små mängder dessutom så sa att det inte känns rimligt att det bara är underleverans som är orsaken här.

Av dem vi pratat med är det ingen som fått rabatterna av Nvidia direkt.

Så att säga att Nvidia slutat leverera enligt avtal ringer inte särskilt trovärdigt. Framförallt bara för att det inte funnits något avtal så då är det ju svårt att bryta mot det

ÅF har köpt kort från tredjepartstillverkare eller distributörer. Tredje part må ha fått rabatter av Nvidia förstås.
Men det är ÅF som ansvarar för att korrigera priser eller sluta ta beställningar också förstås. De flesta har ju verkat lyckas helt ok med det.

Men att som kund i det här fallet rikta sin ilska mot Nvidia som blir någon slags fjärde/femte part i bästa fall känns ju inte så relevant.

Alltså nvidia ska klart ha skit för hela tramset med lanseringspriser osv. Det har ju vi varit delaktiga i att ge dem en släng av sleven för.

Huvudsaken är väl att kunderna inte kan rikta anspråk mot någon annan än just återförsäljaren. Så då hjälper det inte att skylla på bakomliggande led. Bakomliggande leds skuld är något för återförsäljare att ta hand om. Alla ansvarar för sin del i kedjan.

Jag erkänner, att kalla det för att inte leverera enligt avtal är fel. Men det lovades (väl?) av Nvidia direkt att de skulle gå i god för alla beställningarna som lades första månaden? Vem var det annars som sa det? Tror knappast svenska ÅF gjorde det på eget bevåg...

Lanseringspriserna är ju grunden till varför inte dessa kort levererats, så ser jag det i alla fall.

Under normala omständigheter skulle jag såklart vilja ge en stor känga till EG här, men det känns som att detta är utanför deras kontroll.

Känns för mig som liknande när en försäljare råkar sätta euro-priset men i kronor i Sverige. Lite som att försöka fuska med systemet.

Korten som beställdes fanns troligen inte från början, och EG hade nog kunnat veta det tidigare, men EG kan inte skapa kort som inte finns, att ge dessa alternativ som nämns ovan känns ganska rimligt i min värld. De som fått 500kr presentkort är ju mer än tillräckligt ersatta tycker jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har folk som väntar på beställningar fått samma besked från andra återförsäljare än elgiganten? (Öppen fråga här alltså)
Jag tänker att det kan vara värt för oss att lyfta upp detta kanske men vill ha lite mer kött på benen.

På Proshop så fick jag en LHR-version i stället för den jag skulle få, men annars var allting samma. De ringde också mig och frågade om jag ville ha den i stället. De ville inte ha något mer fastän de höjt priset till 14890 från 9900 som jag beställde det för.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Så. 738 sidor senare fick jag ett samtal från Elgiganten.

Där säger de att jag inte kommer kunna få ut mitt 3080 då det inte tillverkas längre. Ersättningskortet som fanns tillgängligt skulle jag få stå för mellanskillnaden. killen i telefon sa att det skulle landa någonstans mellan 3-4000:- extra utöver de 7800:- det skulle kostat annars.
Fick lov att avboka men det känns riktigt smutsigt.

Är det någon annan som fått ett samtal från Elgiganten med samma info?

Nu vet jag inte exakt hur beställningen gått till, men om du antas ha köpt en produkt online och betalat för den så har du och Elgiganten ingått ett avtal. Som en del av detta avtal så har det säkert funnits någon form av tänkt leveransdatum. Om detta datum missas så kan du begära pengarna tillbaka eller gå med på att ge Elgiganten extra tid. Om du varit tydlig med när du behöver kortet och fått ett "ok" från Elgiganten att du kommer ha det i tid så är de skadeståndsskyldiga gentemot dig för eventuella (rimliga) kostnader om du tex skulle på LAN och tvingades köpa ett annat kort för att kunna vara med.

Om Elgiganten upptäcker att de inte kan leverera den produkt de har ingått avtal med dig om att leverera så är du fri att acceptera att få tillbaka dina pengar tex. Men, du är inte skyldig att göra det. Du har gjort din del av ert avtal och skyldigheten nu ligger hos Elgiganten. De har ett antal alternativ där de kan skicka dig den vara du betalat för eller erbjuda dig en annan likvärdig eller bättre vara. Du har ingen skyldighet att betala Elgiganten för eventuella extra kostnader de drar på sig för att de inte kunde uppfylla det avtal de ingått med dig. Så om det enda de kan erbjuda dig är ett 3090 så kan du acceptera det, men är inte skyldig att betala någon mellanskillnad. Om de hade levererat ett annat 3080 hade du kunnat acceptera det, men hade fortfarande kunnat kräva skadestånd om du egentligen var i behov av det ursprungliga kortet. Detta kan tex vara om du får ett annat 3080 men det inte passar i ditt chassi och du tack vare det behöver byta chassi.

Detta regleras i konsumentköplagen

Rättigheter vid försenad eller utebliven leverans
Om du har beställt en vara och företaget inte levererar den i utlovad tid är företaget i dröjsmål. Vid en försening kan du i första hand kräva att varan ska levereras. I vissa fall kan du ha rätt att häva köpet, till exempel om du beställt en bröllopsklänning som inte hinner levereras innan bröllopet. Du har också rätt att vänta med att betala tills du har fått varan.

Rätt till skadestånd vid fel eller försening
Du har rätt att kräva skadestånd, det vill säga ersättning, för omkostnader du får på grund av en felaktig vara eller en försenad leverans. Det kan till exempel handla om ersättning för en extra resa till företaget, eller om du varit tvungen att ta ledigt från jobbet. Tänk på att dina ersättningskrav ska vara skäliga och du måste kunna bevisa vilken skada du drabbats av, till exempel med kvitton.

Så jag hade, beroende på hur avtalet ni ingått ser ut, stått på mig och hävdat min rätt och deras skyldighet att fullfölja sin del av avtalet. Om Elgiganten kräver dig på mellanskillnad så kan du yrka skadestånd med samma summa då denna kostnad uppkommit pga att du fått "fel vara".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Nu vet jag inte exakt hur beställningen gått till, men om du antas ha köpt en produkt online och betalat för den så har du och Elgiganten ingått ett avtal. Som en del av detta avtal så har det säkert funnits någon form av tänkt leveransdatum. Om detta datum missas så kan du begära pengarna tillbaka eller gå med på att ge Elgiganten extra tid. Om du varit tydlig med när du behöver kortet och fått ett "ok" från Elgiganten att du kommer ha det i tid så är de skadeståndsskyldiga gentemot dig för eventuella (rimliga) kostnader om du tex skulle på LAN och tvingades köpa ett annat kort för att kunna vara med.

Om Elgiganten upptäcker att de inte kan leverera den produkt de har ingått avtal med dig om att leverera så är du fri att acceptera att få tillbaka dina pengar tex. Men, du är inte skyldig att göra det. Du har gjort din del av ert avtal och skyldigheten nu ligger hos Elgiganten. De har ett antal alternativ där de kan skicka dig den vara du betalat för eller erbjuda dig en annan likvärdig eller bättre vara. Du har ingen skyldighet att betala Elgiganten för eventuella extra kostnader de drar på sig för att de inte kunde uppfylla det avtal de ingått med dig. Så om det enda de kan erbjuda dig är ett 3090 så kan du acceptera det, men är inte skyldig att betala någon mellanskillnad. Om de hade levererat ett annat 3080 hade du kunnat acceptera det, men hade fortfarande kunnat kräva skadestånd om du egentligen var i behov av det ursprungliga kortet. Detta kan tex vara om du får ett annat 3080 men det inte passar i ditt chassi och du tack vare det behöver byta chassi.

Detta regleras i konsumentköplagen

Rättigheter vid försenad eller utebliven leverans
Om du har beställt en vara och företaget inte levererar den i utlovad tid är företaget i dröjsmål. Vid en försening kan du i första hand kräva att varan ska levereras. I vissa fall kan du ha rätt att häva köpet, till exempel om du beställt en bröllopsklänning som inte hinner levereras innan bröllopet. Du har också rätt att vänta med att betala tills du har fått varan.

Rätt till skadestånd vid fel eller försening
Du har rätt att kräva skadestånd, det vill säga ersättning, för omkostnader du får på grund av en felaktig vara eller en försenad leverans. Det kan till exempel handla om ersättning för en extra resa till företaget, eller om du varit tvungen att ta ledigt från jobbet. Tänk på att dina ersättningskrav ska vara skäliga och du måste kunna bevisa vilken skada du drabbats av, till exempel med kvitton.

Så jag hade, beroende på hur avtalet ni ingått ser ut, stått på mig och hävdat min rätt och deras skyldighet att fullfölja sin del av avtalet. Om Elgiganten kräver dig på mellanskillnad så kan du yrka skadestånd med samma summa då denna kostnad uppkommit pga att du fått "fel vara".

Detta gäller såvida det är en orderbekräftelse som faktiskt skickats ut och inte bara en beställningsbekräftelse. De flesta återförsäljare skickar därför bara ut en beställningsbekräftelse och kan därmed kringgå detta.

Det kommer bli svårt att få rätt i ev. tvist men faktum kvarstår att återförsäljaren får badwill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Detta gäller såvida det är en orderbekräftelse som faktiskt skickats ut och inte bara en beställningsbekräftelse. De flesta återförsäljare skickar därför bara ut en beställningsbekräftelse och kan därmed kringgå detta.

Det kommer bli svårt att få rätt i ev. tvist men faktum kvarstår att återförsäljaren får badwill.

Om kunden redan erlagt betalning (vilket jag tolkar det som) så tror jag det blir svårt att hävda från Elgigantens sida att de inte ingått något avtal. Varför ta betalt om man inte är överens om en affär. Beror säkert också på ordvalen i bekräftelsen. Står det tex att köpet är bekräftat så har man sannolikt ingått avtal.

Betyder inte att de inte kommer försöka hävda det, men betyder inte de har rätt för det.

Edit:
Vad jag kan se på Elgigantens hemsida så står där

När vi mottar din beställning bekräftar vi beställningen och skickar automatiskt en orderbekräftelse till dig på den e-postadress du har angett. Läs noggrant igenom orderbekräftelsen när du får den, och kontrollera att orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen.

Om Partnern inte godtar din beställning får du ett meddelande om det via e-post direkt från Partnern.

Avvikelser mellan din beställning och orderbekräftelsen betraktas som ett nytt erbjudande från oss, som du kan godta eller tacka nej till. Om du har beställt mer än en produkt kan det förekomma att du får produkterna i separata försändelser.

Detta torde indikera att om de skickat en orderbekräftelse på det kort han beställde från början så är ett avtal ingånget.

De skriver vidare sig ha rätten att ändra i ordern fram tills den skickas, men det känns väldigt skakigt att det skulle hålla. Ett fall i ARN där man pga tekniskt fel sålde varor billigt och annullerade ordrar fick inte rätt att göra detta på det viset. Säljaren fick ändå rätt i detta fall men det var för att man uttryckligen skrivit beställningsbekräftelsen inte utgör en accept. Detta ser jag inte tydligt framgå i Elgigantens avtal. Om man läser beslutet i det fallet och tänker på Elgigantens hanterande och deras egen avtalstext så känns det inte orimligt att köparen hade fått rätt i detta fall.

Beslut 2017-06-14; 2016-09392

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Elgiganten har uppenbarligen inte skött detta på ett snyggt sätt, och nu får man bita i det sura äpplet.
1. Missat att förutse hur svårt det skulle vara att möta efterfrågan generellt, och därmed att introduktionserbjudandet borde vara mycket begränsat.
2. Ta 100% i handpenning på alla lagda order, även när man inte vet hur lång leveranstiden är.
3. Inte agera proaktivt när leveranserna inte strömmar in som förväntat (runt senaste årsskiftet).

Skrivet av UndaC:

Lite så jag tänker också. Frågan är vad Elgiganten egentligen blev lovade från början. Var det bara sagt att rabatten gällde en begränsad tid, utan kvantitativ begränsning, är det självklart att de tog så många beställningar de kunde under denna tid.
Om detta i sin tur var en miss från grossisten så kan en stämning (från Elgiganten) mot grossisten resultera i stora följdproblem.

Man kan även tycka att grafikkortstillverkaren (Asus) borde gått in tidigare och meddelat sina kunder att inkomna beställningar inte skulle uppfyllas. Antingen om/när Nvidia meddelade förbud att tillverka icke-HLR eller när Asus beslutade om tillverkningsstopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Man kan även tycka att grafikkortstillverkaren (Asus) borde gått in tidigare och meddelat sina kunder att inkomna beställningar inte skulle uppfyllas. Antingen om/när Nvidia meddelade förbud att tillverka icke-HLR eller när Asus beslutade om tillverkningsstopp.

Asus påstår att dom har gjort det, en gång i veckan får återförsäljare och distributörer uppdaterad information kommunicerad till sig av dom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Hur beställer du på Webhallen utan att betala?
Vid ”hämta i butik” går det att betala i butik, vid leverans hem (som frågan gäller) så kräver de betalt i förväg via swish, betal/kreditkort eller fakturering (Godtaget betalningsansvar).

Du svarade på din fråga själv?
Regler kring Klarnas fakturor

I slutändan är det inte vad man får och inte får göra som butik enligt lagen. Det är helt OK att släppa ett extremt dåligt spel, film eller som i detta fall, ha urusel kundtjänst. Dock får man då räkna med dåliga recensioner och att man blir utpekad på diverse forum som konsekvens. Gränsen för vad som är OK och inte bestämmer man inte över själv som butik utan den normen bildas till stor del av dina konkurrenter. Om alla har urusel kundtjänst så finns inga alternativ och kunderna kommer istället välja dig på andra premisser, såsom lägst pris t.ex. Om andra däremot har betydligt bättre service så kommer man lida av det då priset inte längre är det enda som avgör för kundens val. Det är också helt OK att både recensionsbomba ett bolag eller skriva dåligt om deras sämre hantering av ett ärende. Speciellt då det finns konkurrenter som hanterar det bättre som referens.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Om kunden redan erlagt betalning (vilket jag tolkar det som) så tror jag det blir svårt att hävda från Elgigantens sida att de inte ingått något avtal. Varför ta betalt om man inte är överens om en affär. Beror säkert också på ordvalen i bekräftelsen. Står det tex att köpet är bekräftat så har man sannolikt ingått avtal.

Betyder inte att de inte kommer försöka hävda det, men betyder inte de har rätt för det.

Edit:

När vi mottar din beställning bekräftar vi beställningen och skickar automatiskt en orderbekräftelse till dig på den e-postadress du har angett. Läs noggrant igenom orderbekräftelsen när du får den, och kontrollera att orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen.

Om Partnern inte godtar din beställning får du ett meddelande om det via e-post direkt från Partnern.

Avvikelser mellan din beställning och orderbekräftelsen betraktas som ett nytt erbjudande från oss, som du kan godta eller tacka nej till. Om du har beställt mer än en produkt kan det förekomma att du får produkterna i separata försändelser.

Detta torde indikera att om de skickat en orderbekräftelse på det kort han beställde från början så är ett avtal ingånget.

De skriver vidare sig ha rätten att ändra i ordern fram tills den skickas, men det känns väldigt skakigt att det skulle hålla. Ett fall i ARN där man pga tekniskt fel sålde varor billigt och annullerade ordrar fick inte rätt att göra detta på det viset. Säljaren fick ändå rätt i detta fall men det var för att man uttryckligen skrivit beställningsbekräftelsen inte utgör en accept. Detta ser jag inte tydligt framgå i Elgigantens avtal. Om man läser beslutet i det fallet och tänker på Elgigantens hanterande och deras egen avtalstext så känns det inte orimligt att köparen hade fått rätt i detta fall.

Om det är så glasklart handlar ju detta mest om att Elgiganten främst försöker bli av med folk i kön för att slippa kvitta lika många av dem med förlust?

Jag trodde helt klart säljare hade rätt att avbryta om varan inte gick att få tag på

Permalänk
Medlem

Finns en del kort i lager hos komplett. Dyra dock
https://www.komplett.se/search?q=3080&nlevel=10000%C2%A728003...

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Edit:

De har rätten att ändra ordern just därför att det inte är en orderbekräftelse utan en beställningsbekräftelse.

Följande är citerat ur deras beställningsbekräftelse jag fått senast utav dem "Detta är inte en juridiskt bindande orderbekräftelse och vi förbehåller oss rätten att avbryta din order på grund av tryckfel, tekniska problem, leveranssvikt och liknande situationer."

Flera återförsäljare använder sig utav liknande friskrivelse med lagen på deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag erkänner, att kalla det för att inte leverera enligt avtal är fel. Men det lovades (väl?) av Nvidia direkt att de skulle gå i god för alla beställningarna som lades första månaden? Vem var det annars som sa det? Tror knappast svenska ÅF gjorde det på eget bevåg...

Lanseringspriserna är ju grunden till varför inte dessa kort levererats, så ser jag det i alla fall.

Under normala omständigheter skulle jag såklart vilja ge en stor känga till EG här, men det känns som att detta är utanför deras kontroll.

Känns för mig som liknande när en försäljare råkar sätta euro-priset men i kronor i Sverige. Lite som att försöka fuska med systemet.

Korten som beställdes fanns troligen inte från början, och EG hade nog kunnat veta det tidigare, men EG kan inte skapa kort som inte finns, att ge dessa alternativ som nämns ovan känns ganska rimligt i min värld. De som fått 500kr presentkort är ju mer än tillräckligt ersatta tycker jag i alla fall.

Väldigt oklart hur lanseringspriserna fungerade. Dessutom skiljde det sig åt mellan tredjeparttillverkarna. Exempelvis MSI hade kort i en begränsad upplaga medan Asus hade rabatt under en begränsad period.

Så vi vet åtminstone att lanseringspriserna var olika mellan tillverkarna, vilket tyder på att Nvidia inte var direkt involverade i exakt hur upplägget skulle se ut.

Sen har det kommit rapporter om att Asus senare inte velat täcka rabatterna för kort som har skeppats iväg efter tidsperioden, fastän man tillät bokningar under hela tidsperioden. Allt är bara spekulationer och vi utomstående får ingen information, tyvärr.

Kan dock tillägga att, när det gäller felaktigt prissätta varor så är inte heller det ett argument för att häva avtalet om det inte var uppenbart för konsumenten att det rörde sig om en felaktig prissättning. Således måste återförsäljaren täcka det själva.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Just frågan om ett avtal ingåtts är ju central. Att pengar dragits/reserverats på kort är i sig inte tillräckligt för att ett avtal ska ha ingåtts om enbart en beställningsbekräftelse skickats ut.

Dock undrar jag om det ändå inte kan anses finnas ett avtal efter en viss tid om handlaren behåller pengarna under en längre tid även om denne inte skickar ut en orderbekräftelse. Det torde ju vara så att denna beställning som bekräftats antingen ska fastställas till ett avtal, eller avvisas.

Enligt denna modell anses ju kundens beställning vara ett erbjudande och orderbekräftelsen är en accept från handlaren. Eftersom ett erbjudande nog inte kan anses vara bindande "för evigt" så måste handlaren inse att om inget avtal kommer till stånd inom en rimlig tid så ska pengar återbetalas. Att då inte återbetala pengarna torde därför kunna tolkas som att handlaren gjort en tyst accept genom att helt enkelt inte återbetala pengarna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Just frågan om ett avtal ingåtts är ju central. Att pengar dragits/reserverats på kort är i sig inte tillräckligt för att ett avtal ska ha ingåtts om enbart en beställningsbekräftelse skickats ut.

Dock undrar jag om det ändå inte kan anses finnas ett avtal efter en viss tid om handlaren behåller pengarna under en längre tid även om denne inte skickar ut en orderbekräftelse. Det torde ju vara så att denna beställning som bekräftats antingen ska fastställas till ett avtal, eller avvisas.

Enligt denna modell anses ju kundens beställning vara ett erbjudande och orderbekräftelsen är en accept från handlaren. Eftersom ett erbjudande nog inte kan anses vara bindande "för evigt" så måste handlaren inse att om inget avtal kommer till stånd inom en rimlig tid så ska pengar återbetalas. Att då inte återbetala pengarna torde därför kunna tolkas som att handlaren gjort en tyst accept genom att helt enkelt inte återbetala pengarna.

Absolut är frågan om ett avtal ingått central. Normalt sett reserveras pengarna och släpps efter hand om inte återförsäljaren bekräftar ordern med en orderbekräftelse. Detta gör ex. Elgiganten men även flera andra återförsäljare. Det finns dock exempel i tråden där Elgiganten faktiskt dragit pengarna fast ingen orderbekräftelse har skickats ut och där har man uppenbarligen gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Väldigt oklart hur lanseringspriserna fungerade. Dessutom skiljde det sig åt mellan tredjeparttillverkarna. Exempelvis MSI hade kort i en begränsad upplaga medan Asus hade rabatt under en begränsad period.

Så vi vet åtminstone att lanseringspriserna var olika mellan tillverkarna, vilket tyder på att Nvidia inte var direkt involverade i exakt hur upplägget skulle se ut.

Sen har det kommit rapporter om att Asus senare inte velat täcka rabatterna för kort som har skeppats iväg efter tidsperioden, fastän man tillät bokningar under hela tidsperioden. Allt är bara spekulationer och vi utomstående får ingen information, tyvärr.

Kan dock tillägga att, när det gäller felaktigt prissätta varor så är inte heller det ett argument för att häva avtalet om det inte var uppenbart för konsumenten att det rörde sig om en felaktig prissättning. Således måste återförsäljaren täcka det själva.

Jag trodde som sagt att det var möjligt att erbjuda ersättning eller byte till annan vara. Tror inte de måste ersätta med en annan vara och att EG själva måste stå för mellanskillnaden.

Jag tycker som sagt att EG förtjänar skit eftersom andra ÅF har gjort det bättre, men det finns många delar till varför det är som det är, knappast EGs fel enskilt.

Jag kan uppenbarligen för lite om konsumenträtt för att bidra mycket till denna diskussion

Permalänk
Medlem

@UndaC Med tanke på att situationen genererat 22K inlägg så efterlyser jag en uppföljande artikel med mer fokus på grossisternas roll i det hela. Hur ser kedjan ut mellan EG/Inet/m.fl., grossister(?), leverantörer (Asus et.al) och kretstillverkare (Nvidia). En sådan artikel skulle kunna belysa och sammanfatta respektive parts del (utan att peka finger) i leveranskedjan.

Vilka är grossisterna. Hur ser avtalen från dessa ut rent generellt, vilket ansvar har dessa att leverera, vad har de lovat etc. Har de lärt sig något eller ändrat rutiner/avtal efter denna situation? Hur ofta uppdateras deras lagersaldo. Om varor säljs ut på minuten så är det ju ett enormt problem om grossisternas lagersaldo körs i batch var 24e timme? Vem/i vilket led, har lovat de kort som inte kunnat levereras?

Kan man jämföra med konsertbiljettförsäljningen? Där 10000-tals biljetter säljs på tusentals försäljningsställen.
Den branchen har väl aldrig någonsin sålt flera biljetter än det fysiskt finns stolar?

Vilket ansvar har bakomliggande led att faktiskt producera det som sålts? Vad räkas då som en försäljning (slutkund-EG, visavi EG-grossist, visavi grossist-Asus et.al.) Är det så enkelt att EG sålt mer än de blivit lovade, eller finns det ett djupare problem?

Till slut kanske det bara är ARN som kan reda ut denna härva.
Men de fokuserar ju bara på gränssnittet mot slutkund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

De har rätten att ändra ordern just därför att det inte är en orderbekräftelse utan en beställningsbekräftelse.

Följande är citerat ur deras beställningsbekräftelse jag fått senast utav dem "Detta är inte en juridiskt bindande orderbekräftelse och vi förbehåller oss rätten att avbryta din order på grund av tryckfel, tekniska problem, leveranssvikt och liknande situationer."

Flera återförsäljare använder sig utav liknande friskrivelse med lagen på deras sida.

Det kan ju inte vara acceptabelt rättsligt att kringgå rättigheterna enligt KKL på detta sätt. Gällande min situation så har EG haft mina pengar i ett år. Och läser man på hemsidan så står det att i samband med köp så skickas en orderbekräftelse till kund. Så de kallar dem för orderbekräftelse på hemsidan men det faktiska utskicket är en beställningsbekräftelse? Känns ju som att detta kan tolkas på olika sätt. Jag tolkar det dock så att det faktiskt har ingåtts ett avtal så fort jag lägger beställningen och att mina pengar dragits. Dessutom så var det 100+ i lager när jag la min beställning.