Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

som andra nämnt försök förlänga din leasingperiod istället, satt i samma sits som dig när jag letade bil och allt som var "miljövänligt" kostade sjuka summor pengar och allt som är simpelt och billigt blev man beskattad något brutalt de första 3 åren...

köpte mig en bil uttagen Juni 2018 precis innan bonus malus och tänkte köra med den tills den blir oekonomisk att ha, rullat nästan 12k mil nu

Det börjar kännas som bästa alternativet snart. Vill man köpa en ny bil så har våra politiker bestämt att man ska straffas extra mycket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av K-D][Aramis:

Tjena, tänkte om någon här hade tips på ny bil? Såhär ser läget ut idag:

Vi har en Peugeot 5008 (2018) som ska lämnas tillbaka 1 mars 2022. Vi betalar 4500kr/mån inkl. Service och försäkring, 2000mil/år.

Hade gärna tagit en likadan igen då vi är väldigt nöjda, och en tredje stolsrad som kan användas vid behov har varit väldigt bra då vi även har tre barn. Men problemet med det är att dom har höjt priset, skulle vi ta en motsvarande denna gång så skulle månadskostnaden bli cirka 5200kr(1500mil), men dom har även höjt skatten första tre åren som nu skulle bli 8600kr/år plus en genomsnittlig tankning på 2000kr/mån.

Så totalt skulle vi betala cirka 6000kr8000kr/mån.

Har nu börjat snegla på plugin-hybrider. Är mest inne på Peugeot 3008, 5218kr/mån(1500mil), jag laddar gratis på jobbet så skulle väldigt sällan behöva tanka den och skatten går på 316kr/år.

Nackdelen är en mindre bil.

Vad tror ni och har ni några andra tips?

Edit: Skrev fel månadskostnad i första exemplet. Skulle bli betydligt mer.

Skaffa en hybrid/ren elbil finns ingen anledning att skaffa en helt ny fossildriven bil, bränsle kommer knappast bli billigare och skatten likaså.

Du kan ladda gratis på väldigt många ställen fortfarande.

Permalänk
Medlem

Du får ju en billigare månadskostnad om du köper bilen med vanligt billån + tar lån för kontaktinsatsen. Jämfört mot privatleasing. Samt att du får möjlighet att sälja bilen om något skiter sig.
De flesta märken erbjuder även serviceavtal. Så jag ser inte riktigt fördelen med privatleasing.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast det är en jättepåverkan. Sveriges personbilar rullar nästan 7 miljoner mil/år á 2kWh/mil ger typ 14 TWh ökning i elförbrukning. Om det sen är 10, 14, eller 20 TWh spelar inte så stor roll. Sett till Sveriges totala elförbrukning som idag är ca 140 TWh/år, så det innebär det en ökning med typ 7-15% på ett elnät som redan idag är eftersatt. För att inte tala om dumheterna med hur det ser ut för oss i landets södra del. Vi betalar typ dubbelt upp för elen jmf med de som bor norrut pga politik. För tillfället är vi nästan uppe i 2 kr/kWh.

Du har fått ett bra svar av @Shitpommfrit redan men jag kan lägga till mina tankar. Förbrukningen varierar ganska rejält över dygnet, elbilar laddas i allmänhet på natten när elförbrukningen är som lägst (likväl som priset), alltså är det inget problem för vårt elnät. Jag har läst dumma motiveringar från elnätsbolag om exempelvis ifall alla villor på en gata som idag förbrukar max 8kW plötsligt ska ladda elbilar med 22kW så blir det problem, men varför skulle man ladda med 22kW hemma? Om en villa förbrukar max 8kW så lär den förbruka långt mindre än hälften av det på natten så att ladda med exempelvis 3,6kW nattetid, vilket är ganska normalt, hade inte ökat maxbelastningen alls.

Citat:

Jag tror dock knappast att samtliga personbilar kommer att vara elbilar inom någon snar framtid. Infrastrukturen finns helt enkelt inte och låter sig inte heller enkelt byggas ut. Jag skulle vilja påstå att enbart en bråkdel av hushållen har möjlighet att ha en renodlad elbil med tanke på att det kräver tillgång till laddmöjlighet i princip varje dygn.

Nja, det är klart att vi inte kommer att få något i närheten av 100% elbilar på ett antal år, men de säljer bra så det lär inte dröja så lång tid innan vi når 50% eller så. Om inte staten ändrar sig och börjar promota något annat förstås.

Men oavsett så är det inget problem för elnätet så länge folk mestadels laddar på natten i lagom takt. Vi exporterar redan mer el varje år än vad 100% elbilar hade förbrukat liksom.

Sen laddar man förstås inte varje dygn. Jag lutar kraftigt åt att köpa (eller leasa) en elbil nästa år när leasingen går ut på min bil trots att jag inte kan ladda hemma utan hade behövt parkera typ tio minuters promenad bort för att kunna ladda. Jag räknar med att ytterst sällan behöva göra det mer än en gång i veckan och således är det inget problem med en liten promenad. Priset i en publik laddare är förstås ganska mycket högre än om jag hade kunnat ladda hemma, men ändå mindre än hälften jämfört med vad jag betalar för bensin idag.

Citat:

Fast det är klart att om elbil är ett alternativ för ett enskilt hushåll så är det givetvis bra. Själv skulle jag nog helst vilja ha en laddhybrid då jag faktiskt kör några långkörningar per år.

Tja, jag tar nog hellre någon lite längre paus på mina ganska få långresor än att åka runt varje dag med en hel drivlina som jag knappt använder, men det är kanske bara jag.

Skrivet av ronz:

Du får ju en billigare månadskostnad om du köper bilen med vanligt billån + tar lån för kontaktinsatsen. Jämfört mot privatleasing. Samt att du får möjlighet att sälja bilen om något skiter sig.
De flesta märken erbjuder även serviceavtal. Så jag ser inte riktigt fördelen med privatleasing.

Nja, det är inte alltid så enkelt.

Köper man bilen själv så har man kostnaden för lånet, alltså ränta och eventuella avgifter, plus värdeminskning. Sen tillkommer skatt och så vidare men det är ju samma för en leasad bil.

För en leasingbil ska leasingföretaget betala räntan på lånet (de lär inte betala några större pengar i avgifter på det lånet), värdeminskningen och eventuell risk att de inte får så mycket betalt för bilen som de räknat med, plus förstås leasingföretaget vinst. Då känns det ju logiskt att det är dyrare med leasing. Men det kanske kan vara så att leasingföretaget får bättre lånevillkor för att köpa och leasa ut hundratals bilar än vad man själv för för att köpa en bil? Så du kanske exempelvis får 2% i ränta på ditt billån och leasingföretaget får 1%, sen handlar det om hur mycket de vill ha betalt för risken och i vinst förstås, men det är inte säkert att det är mer än skillnaden i lånekostnad.

Sen finns det ju en helt annan aspekt och det är att biltillverkarna (eller importörerna) kanske vill sälja bilar utan att sänka listpriset exempelvis. Så var det när jag leasade min bil. Det var en utgående modell men den tillverkades fortfarande även om alla visste att ersättaren var kraftigt på gång, den hade till och med redan börjat säljas i sedanversion men jag ville ha kombi. Tillverkaren gav då en rabatt till leasingföretaget på runt 25% på deras inköpspris, det står klart och tydligt i mina köpdokument, så hade jag köpt min bil hade den kostat nästan 400K, medan leasingföretaget köpte den för typ 300K. Jag kanske hade kunnat få lite rabatt för ett köp också förstås men det finns inte en chans att jag skulle få i närheten av den rabatten. BMW agerade så för att de inte ville nedvärdera sina bilar genom en prissänkning, men att sänka (eller sponsra) leasingpriset är liksom inte en prissänkning, eller i alla fall inte en som syns i prislistor eller så.

Pratar vi elbilar så kan dessutom leasingpriset vara rätt mycket bättre än vad köppriset är. Sannolikt för att de räknar med ett väldigt bra andrahandsvärde. Exempelvis skrev DN en artikel (paywall) om det förra veckan:
"En jämförelse med kontantpriserna för Hyundai Kona säger mycket om dagens marknad. Bensinversionen kostar 199 900 kronor. Kona Electric kostar, efter avdragen inköpsbonus, 309 900 kronor. Elbilen kostar alltså 55 procent mer än bensinmodellen. Leasingpriset för elbilen är däremot bara 20 procent högre än bensinmodellens leasingpris. Valet är lätt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du har fått ett bra svar av @Shitpommfrit redan men jag kan lägga till mina tankar. Förbrukningen varierar ganska rejält över dygnet, elbilar laddas i allmänhet på natten när elförbrukningen är som lägst (likväl som priset), alltså är det inget problem för vårt elnät. Jag har läst dumma motiveringar från elnätsbolag om exempelvis ifall alla villor på en gata som idag förbrukar max 8kW plötsligt ska ladda elbilar med 22kW så blir det problem, men varför skulle man ladda med 22kW hemma? Om en villa förbrukar max 8kW så lär den förbruka långt mindre än hälften av det på natten så att ladda med exempelvis 3,6kW nattetid, vilket är ganska normalt, hade inte ökat maxbelastningen alls.
Nja, det är klart att vi inte kommer att få något i närheten av 100% elbilar på ett antal år, men de säljer bra så det lär inte dröja så lång tid innan vi når 50% eller så. Om inte staten ändrar sig och börjar promota något annat förstås.

Men oavsett så är det inget problem för elnätet så länge folk mestadels laddar på natten i lagom takt. Vi exporterar redan mer el varje år än vad 100% elbilar hade förbrukat liksom.

Sen laddar man förstås inte varje dygn. Jag lutar kraftigt åt att köpa (eller leasa) en elbil nästa år när leasingen går ut på min bil trots att jag inte kan ladda hemma utan hade behövt parkera typ tio minuters promenad bort för att kunna ladda. Jag räknar med att ytterst sällan behöva göra det mer än en gång i veckan och således är det inget problem med en liten promenad. Priset i en publik laddare är förstås ganska mycket högre än om jag hade kunnat ladda hemma, men ändå mindre än hälften jämfört med vad jag betalar för bensin idag.
Tja, jag tar nog hellre någon lite längre paus på mina ganska få långresor än att åka runt varje dag med en hel drivlina som jag knappt använder, men det är kanske bara jag.
Nja, det är inte alltid så enkelt.

Köper man bilen själv så har man kostnaden för lånet, alltså ränta och eventuella avgifter, plus värdeminskning. Sen tillkommer skatt och så vidare men det är ju samma för en leasad bil.

För en leasingbil ska leasingföretaget betala räntan på lånet (de lär inte betala några större pengar i avgifter på det lånet), värdeminskningen och eventuell risk att de inte får så mycket betalt för bilen som de räknat med, plus förstås leasingföretaget vinst. Då känns det ju logiskt att det är dyrare med leasing. Men det kanske kan vara så att leasingföretaget får bättre lånevillkor för att köpa och leasa ut hundratals bilar än vad man själv för för att köpa en bil? Så du kanske exempelvis får 2% i ränta på ditt billån och leasingföretaget får 1%, sen handlar det om hur mycket de vill ha betalt för risken och i vinst förstås, men det är inte säkert att det är mer än skillnaden i lånekostnad.

Sen finns det ju en helt annan aspekt och det är att biltillverkarna (eller importörerna) kanske vill sälja bilar utan att sänka listpriset exempelvis. Så var det när jag leasade min bil. Det var en utgående modell men den tillverkades fortfarande även om alla visste att ersättaren var kraftigt på gång, den hade till och med redan börjat säljas i sedanversion men jag ville ha kombi. Tillverkaren gav då en rabatt till leasingföretaget på runt 25% på deras inköpspris, det står klart och tydligt i mina köpdokument, så hade jag köpt min bil hade den kostat nästan 400K, medan leasingföretaget köpte den för typ 300K. Jag kanske hade kunnat få lite rabatt för ett köp också förstås men det finns inte en chans att jag skulle få i närheten av den rabatten. BMW agerade så för att de inte ville nedvärdera sina bilar genom en prissänkning, men att sänka (eller sponsra) leasingpriset är liksom inte en prissänkning, eller i alla fall inte en som syns i prislistor eller så.

Pratar vi elbilar så kan dessutom leasingpriset vara rätt mycket bättre än vad köppriset är. Sannolikt för att de räknar med ett väldigt bra andrahandsvärde. Exempelvis skrev DN en artikel (paywall) om det förra veckan:
"En jämförelse med kontantpriserna för Hyundai Kona säger mycket om dagens marknad. Bensinversionen kostar 199 900 kronor. Kona Electric kostar, efter avdragen inköpsbonus, 309 900 kronor. Elbilen kostar alltså 55 procent mer än bensinmodellen. Leasingpriset för elbilen är däremot bara 20 procent högre än bensinmodellens leasingpris. Valet är lätt."

Ja med elbilar kan det bli bättre. Men inte annars.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Ja med elbilar kan det bli bättre. Men inte annars.

Jag vet inte om du läste texten men det finns som sagt undantag.

Hade jag köpt min bil med lån på allt till en ränta på två procent och ett pris på 400K med en återbetalningstid på sex år så hade den kostar ungefär 6000 i månaden i ränta och amortering. Efter tre år hade jag haft en skuld på runt 200K. Kollar jag vad min bil kostar begagnad och tre år gammal så ligger den runt 200-230K. Alltså hade jag i bästa fall fått ut 30K mer än lånet om jag sålde den efter samma tid som leasingen är. Det låter ju inte hemskt, med leasing får jag inte tillbaka något däremot riskerar jag att få betala för onormalt slitage liksom.

Men leasingen kostar mig 3500 i månaden alltså hade kostnaden för tre års bilägande blivit 186K för köp och 126K för leasing. Bortsett från eventuella kostnader för slitage förstås, men onormalt slitage sänker ju priset jag skulle fått vid försäljning också.

Och då har jag ju räknat ganska snällt. Två procent ränta är ganska lågt för ett billån exempelvis, och begagnatpriserna är ju väldigt höga just nu speciellt på lite nyare, lyxigare fossilbilar tack vare bonus/malus och bristen på nya bilar tack vare pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte om du läste texten men det finns som sagt undantag.

Hade jag köpt min bil med lån på allt till en ränta på två procent och ett pris på 400K med en återbetalningstid på sex år så hade den kostar ungefär 6000 i månaden i ränta och amortering. Efter tre år hade jag haft en skuld på runt 200K. Kollar jag vad min bil kostar begagnad och tre år gammal så ligger den runt 200-230K. Alltså hade jag i bästa fall fått ut 30K mer än lånet om jag sålde den efter samma tid som leasingen är. Det låter ju inte hemskt, med leasing får jag inte tillbaka något däremot riskerar jag att få betala för onormalt slitage liksom.

Men leasingen kostar mig 3500 i månaden alltså hade kostnaden för tre års bilägande blivit 186K för köp och 126K för leasing. Bortsett från eventuella kostnader för slitage förstås, men onormalt slitage sänker ju priset jag skulle fått vid försäljning också.

Och då har jag ju räknat ganska snällt. Två procent ränta är ganska lågt för ett billån exempelvis, och begagnatpriserna är ju väldigt höga just nu speciellt på lite nyare, lyxigare fossilbilar tack vare bonus/malus och bristen på nya bilar tack vare pandemin.

Vad för bil kikar du på då? och är utrustningen samma på privatleasingen som köpesbilen?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast en ökning på 10% innebär också att det ska produceras 10% mer el och topparna kommer med all sannolikhet öka, dock inte med 10%, men öka kommer dom och det kommer att vara märkbart under en kall vinter.

Sen tycker jag nog att du motsäger dig själv. Du laddar ju i publik laddstolpe; då får du ju ta det när det finns plats och tid där. Kan du verkligen tajma så att du alltid laddar när effektuttaget på elnätet är lågt?

Jag vill nog påstå att det inte är möjligt för merparten av hushållen att göra ladda vid publika laddstolpar med mindre än att vi bygger fler av dem. Om alla ska kunna ladda vid publika laddstolpar så behöver vi bygga en väldig massa laddstolpar.

Sen ska det ju byggas ut infrastruktur till alla dessa snabbladdare; 3-4 timmars körning -> 30-40 mil á 2 kWh/mil -> 60-80 kWh på 30-45 minuter -> laddning med 80-160 kW. En "mack" med 10 laddplatser ska alltså ha en strömförsörjning för toppar på 0,8-1,6 MW. Dock är väl laddarna idag på ca 20-25kW, så för 10 laddplatser behöver man "bara" 250 kW strömmatning. Fast då laddar man väl bara en timmes körning på 30-45 minuter.

För mig hade en laddhybrid med 10-15 mils räckvidd varit idealisk då jag kan ladda hemma på natten och räckvidden täcker typ 95% av mina körningar.

Jag märker att jag nog slirar off-topic här. Jag fortsätter gärna diskussionen kring detta, men vi kanske ska byta tråd?

Ja vi glider offtopic här. Snabbt bara. Vi snackar teoretiskt att alla bilar går på el. Vid den punkten kommer ju laddinfrastruktur inte vara ett problem. Villor, brf samt hyresrätter kommer ha många 3.6 kW laddare som räcker för det mesta.
Det är inte ens möjligt att alla bilar går på el just nu för de finns inte batterier, men vi kommer dit. Så bara teoretiskt.

Eltillverkning har vi ju redan nämnt där vi exporterar 2-3 ggr mer än hela elbilsflottan. Att vi nu har höga elpriser för de inte blåser och solen inte skiner beror ju inte på elbilar utan en miljöpolitik som kanske inte är så genomtänkt.

Vet du förresten någon som motsäger sig själv? Genom att köra 95% på el, då går du från 10% ökning till 9.5% ökning på elnätet. Hur löser det något?

Ut och testa elbil i någon dag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Vad för bil kikar du på då? och är utrustningen samma på privatleasingen som köpesbilen?

Nej du har rätt, jag kollade på telefonen så jag var inte så noga i mitt urval mer än modell och motor. Denna är ganska exakt min bil men ett år äldre, utrustningen ser ut att vara exakt samma utom möjligtvis stereon för de kallar den för HiFi och det skulle jag inte kalla den i min bil om jag ska vara ärlig. Den kostar 255K och det finns ett antal ute för 265K typ, så fortfarande runt 15-25K billigare över tre år med leasing. Men det är också handlarpriser och inte vad jag hade fått vid en försäljning.

Edit: AMS har en beräkningsmodell (de vill gärna att man betalar för artikeln där de går igenom den, men modellen finns även på denna), "leasingpris per nybilstusenlapp" för att se om en viss leasing är en bra deal. Leasingkostnaden per månad gånger 35, så hela leasingkostnaden, delat med nybilspriset delat på 1000. I mitt fall är det alltså 126000/400 vilket blir 315. Under 400 är en bra deal enligt dem medan över 600 är en dålig deal. De nämner dock inget om vinterhjul, service och körsträcka, men det ingår vinterhjul och service i mitt avtal, dock bara tusen mil per år i körsträcka, men det räcker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej du har rätt, jag kollade på telefonen så jag var inte så noga i mitt urval mer än modell och motor. Denna är ganska exakt min bil men ett år äldre, utrustningen ser ut att vara exakt samma utom möjligtvis stereon för de kallar den för HiFi och det skulle jag inte kalla den i min bil om jag ska vara ärlig. Den kostar 255K och det finns ett antal ute för 265K typ, så fortfarande runt 15-25K billigare över tre år med leasing. Men det är också handlarpriser och inte vad jag hade fått vid en försäljning.

Men hur kan din bil kosta 3500kr i månaden? Måste vara ett väldigt unikt privatleasingerbjudande. Hur många mil per år?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast det är en jättepåverkan. Sveriges personbilar rullar nästan 7 miljoner mil/år á 2kWh/mil ger typ 14 TWh ökning i elförbrukning. Om det sen är 10, 14, eller 20 TWh spelar inte så stor roll. Sett till Sveriges totala elförbrukning som idag är ca 140 TWh/år, så det innebär det en ökning med typ 7-15% på ett elnät som redan idag är eftersatt. För att inte tala om dumheterna med hur det ser ut för oss i landets södra del. Vi betalar typ dubbelt upp för elen jmf med de som bor norrut pga politik. För tillfället är vi nästan uppe i 2 kr/kWh.

Jag tror dock knappast att samtliga personbilar kommer att vara elbilar inom någon snar framtid. Infrastrukturen finns helt enkelt inte och låter sig inte heller enkelt byggas ut. Jag skulle vilja påstå att enbart en bråkdel av hushållen har möjlighet att ha en renodlad elbil med tanke på att det kräver tillgång till laddmöjlighet i princip varje dygn.

Fast det är klart att om elbil är ett alternativ för ett enskilt hushåll så är det givetvis bra. Själv skulle jag nog helst vilja ha en laddhybrid då jag faktiskt kör några långkörningar per år.

Skär av kablarna till Danmark så vi slutar exportera dit så finns det säkert rätt mycket el över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Men hur kan din bil kosta 3500kr i månaden? Måste vara ett väldigt unikt privatleasingerbjudande. Hur många mil per år?

Jag la till lite i mitt svar ovan. Men det var en bra deal, inte unik på något sätt utan bara bra timing. Jag kollade på en Audi A5 SB samtidigt som då hade kostat en femhundring mer, dock med 245 hk istället för mina 186 eller vad det är, några månader senare var den nere på samma pris. Igen för att det var den utgående modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Ja vi glider offtopic här. Snabbt bara. Vi snackar teoretiskt att alla bilar går på el. Vid den punkten kommer ju laddinfrastruktur inte vara ett problem. Villor, brf samt hyresrätter kommer ha många 3.6 kW laddare som räcker för det mesta.
Det är inte ens möjligt att alla bilar går på el just nu för de finns inte batterier, men vi kommer dit. Så bara teoretiskt.

Eltillverkning har vi ju redan nämnt där vi exporterar 2-3 ggr mer än hela elbilsflottan. Att vi nu har höga elpriser för de inte blåser och solen inte skiner beror ju inte på elbilar utan en miljöpolitik som kanske inte är så genomtänkt.

Diskussionen är intressant, vi borde ha en egen tråd om det Ock miljöpolitiken och elnät/elproduktion måste förbättras oavsett om vi kör elbilar eller inte. Så länge som vi bygger ut vår infrastruktur i takt med omställningen i fordonsflottan är allt väl. Dock är jag lite rädd för just det där med att utbyggnaden ska hänga med; regeringarnas miljöpolitik har väl genom åren inte varit helt lyckad inom dessa områden.

Skrivet av Shitpommfrit:

Vet du förresten någon som motsäger sig själv? Genom att köra 95% på el, då går du från 10% ökning till 9.5% ökning på elnätet. Hur löser det något?

Det löser mitt räckviddsproblem såsom jag vill använda bilen, men knappast samhällets problem Jag påstod inte att det är en patentlösning för att hantera problem med ökad elanvändning.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det blir med 99% sannolikhet en Hyundai Tucson Advanced Plugin Hybrid. Det tråkiga är bara att det är väldigt lång leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det blir med 99% sannolikhet en Hyundai Tucson Advanced Plugin Hybrid. Det tråkiga är bara att det är väldigt lång leveranstid.

Vad fick du för pris på privatleasing? På deras hemsida såg det ut som 4995/månad för 3 år med 1000 mil/år.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad fick du för pris på privatleasing? På deras hemsida såg det ut som 4995/månad för 3 år med 1000 mil/år.

Det blev cirka 5400kr/mån då vi vill ha en annan färg plus 1500 mil.

Man kommer ändå undan rätt billigt om man skulle köra Essential och standardfärgen. Men jag känner att jag vill ha det precis som jag vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det blev cirka 5400kr/mån då vi vill ha en annan färg plus 1500 mil.

Man kommer ändå undan rätt billigt om man skulle köra Essential och standardfärgen. Men jag känner att jag vill ha det precis som jag vill

Ingick försäkring och service, eller tillkommer det?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ingick försäkring och service, eller tillkommer det?

Service ingår men inte försäkring. Så blir lite till ytterligare. Blir ändå en del men jag tänker att det blir rätt mkt billigare tillslut med betydligt lägre skatt och obefintlig kostnad för drivmedel (laddar gratis på jobbet).

Permalänk
Medlem

Jag har läst en massa om Lynk & Co senaste dagarna. Lutar nästan åt att ta en sådan, i alla fall fram tills man hittar något bättre.

Dotterbolag till Volvo, så bilen bygger på XC40 underrede. Mycket utrustning, panoramatak etc.

Lynk & Co 01, SUV laddhybrid för 5500kr/mån inkl allt, skatt, service, vinterdäck etc. Ingen bindningstid, en månad uppsägningstid.