Du har fått ett bra svar av @Shitpommfrit redan men jag kan lägga till mina tankar. Förbrukningen varierar ganska rejält över dygnet, elbilar laddas i allmänhet på natten när elförbrukningen är som lägst (likväl som priset), alltså är det inget problem för vårt elnät. Jag har läst dumma motiveringar från elnätsbolag om exempelvis ifall alla villor på en gata som idag förbrukar max 8kW plötsligt ska ladda elbilar med 22kW så blir det problem, men varför skulle man ladda med 22kW hemma? Om en villa förbrukar max 8kW så lär den förbruka långt mindre än hälften av det på natten så att ladda med exempelvis 3,6kW nattetid, vilket är ganska normalt, hade inte ökat maxbelastningen alls.
Nja, det är klart att vi inte kommer att få något i närheten av 100% elbilar på ett antal år, men de säljer bra så det lär inte dröja så lång tid innan vi når 50% eller så. Om inte staten ändrar sig och börjar promota något annat förstås.
Men oavsett så är det inget problem för elnätet så länge folk mestadels laddar på natten i lagom takt. Vi exporterar redan mer el varje år än vad 100% elbilar hade förbrukat liksom.
Sen laddar man förstås inte varje dygn. Jag lutar kraftigt åt att köpa (eller leasa) en elbil nästa år när leasingen går ut på min bil trots att jag inte kan ladda hemma utan hade behövt parkera typ tio minuters promenad bort för att kunna ladda. Jag räknar med att ytterst sällan behöva göra det mer än en gång i veckan och således är det inget problem med en liten promenad. Priset i en publik laddare är förstås ganska mycket högre än om jag hade kunnat ladda hemma, men ändå mindre än hälften jämfört med vad jag betalar för bensin idag.
Tja, jag tar nog hellre någon lite längre paus på mina ganska få långresor än att åka runt varje dag med en hel drivlina som jag knappt använder, men det är kanske bara jag.
Nja, det är inte alltid så enkelt.
Köper man bilen själv så har man kostnaden för lånet, alltså ränta och eventuella avgifter, plus värdeminskning. Sen tillkommer skatt och så vidare men det är ju samma för en leasad bil.
För en leasingbil ska leasingföretaget betala räntan på lånet (de lär inte betala några större pengar i avgifter på det lånet), värdeminskningen och eventuell risk att de inte får så mycket betalt för bilen som de räknat med, plus förstås leasingföretaget vinst. Då känns det ju logiskt att det är dyrare med leasing. Men det kanske kan vara så att leasingföretaget får bättre lånevillkor för att köpa och leasa ut hundratals bilar än vad man själv för för att köpa en bil? Så du kanske exempelvis får 2% i ränta på ditt billån och leasingföretaget får 1%, sen handlar det om hur mycket de vill ha betalt för risken och i vinst förstås, men det är inte säkert att det är mer än skillnaden i lånekostnad.
Sen finns det ju en helt annan aspekt och det är att biltillverkarna (eller importörerna) kanske vill sälja bilar utan att sänka listpriset exempelvis. Så var det när jag leasade min bil. Det var en utgående modell men den tillverkades fortfarande även om alla visste att ersättaren var kraftigt på gång, den hade till och med redan börjat säljas i sedanversion men jag ville ha kombi. Tillverkaren gav då en rabatt till leasingföretaget på runt 25% på deras inköpspris, det står klart och tydligt i mina köpdokument, så hade jag köpt min bil hade den kostat nästan 400K, medan leasingföretaget köpte den för typ 300K. Jag kanske hade kunnat få lite rabatt för ett köp också förstås men det finns inte en chans att jag skulle få i närheten av den rabatten. BMW agerade så för att de inte ville nedvärdera sina bilar genom en prissänkning, men att sänka (eller sponsra) leasingpriset är liksom inte en prissänkning, eller i alla fall inte en som syns i prislistor eller så.
Pratar vi elbilar så kan dessutom leasingpriset vara rätt mycket bättre än vad köppriset är. Sannolikt för att de räknar med ett väldigt bra andrahandsvärde. Exempelvis skrev DN en artikel (paywall) om det förra veckan:
"En jämförelse med kontantpriserna för Hyundai Kona säger mycket om dagens marknad. Bensinversionen kostar 199 900 kronor. Kona Electric kostar, efter avdragen inköpsbonus, 309 900 kronor. Elbilen kostar alltså 55 procent mer än bensinmodellen. Leasingpriset för elbilen är däremot bara 20 procent högre än bensinmodellens leasingpris. Valet är lätt."