Microsoft presenterar nya Office 2021

Permalänk
Melding Plague

Microsoft presenterar nya Office 2021

Tillsammans med Windows 11 introduceras även senaste versionen av Office-paketet med ett gäng nya funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint att ODF stöd kommer. Det kanske kommer gå att övertyga resten av organisationen att .odp är bättre än .docx så att LibreOffice fungerar 100% med MSOffice istället för 90% som det är nu.

Eller, nej det tror jag inte. Det kommer fortfarande vara för jobbigt för de flesta att aktivt välja något annat format när de sparar sina dokument.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Fint att ODF stöd kommer. Det kanske kommer gå att övertyga resten av organisationen att .odp är bättre än .docx så att LibreOffice fungerar 100% med MSOffice istället för 90% som det är nu.

Eller, nej det tror jag inte. Det kommer fortfarande vara för jobbigt för de flesta att aktivt välja något annat format när de sparar sina dokument.

Är inte problemet är de inte vet att det finns olika format? De sparar ju i Word, inte på hårddisken...

De som har Office 365 har redan alla funktionerna som Office 2021 får, så inget nytt för oss inte.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Att prenumerationsavgiften tas bort ger incitament att införskaffa paketet igen men har egentligen bara nytta Excel och Word.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Kör med Office365 som väldigt många andra

Ett stort problem med Office är att vba har ett bäst föredatum någon gång före år 2005. Där Microsoft är mycket medvetna om detta och har gjott många saker. Främst krånglat till det för andra mjukvarutillverkare som också använder vba. T.ex Autocad och iFix.

Nå även om det finns flera alternativ til vba finns det inget som är lika smidigt i excel. Man vill kunna skicka ett exceldokument i en fil, där denna ska ha några knappar som gör det ena och andra. Ja, man får använda sig av vba.
Dessutom är vba så enkelt att koda med recordknappen, där javascript för den stora massan blir så krångligt.

De personer som påstår att libreoffice fungerar precis lika bra som office. De ser jag lite som de som säger att mspaint fungerar precis likabra som photoshop.

Jag själv använder dock libreoffice calc mer än excel nu då jag annars skulle behöva typ 100 st licenser av excel för alla maskiner jag har behov av det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De personer som påstår att libreoffice fungerar precis lika bra som office. De ser jag lite som de som säger att mspaint fungerar precis likabra som photoshop.

Jag själv använder dock libreoffice calc mer än excel nu då jag annars skulle behöva typ 100 licenser av excel för alla maskiner jag har behov av det på.

Nja, skulle mer jämföra det med GIMP vs Photoshop. Du kan göra nästan allt i gimp, men inte lika smidigt. Men för de flesta räcker det.

Och en roaming license istället för 100 enkla?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kör med Office365 som väldigt många andra

Ett stort problem med Office är att vba har ett bäst föredatum någon gång före år 2005. Där Microsoft är mycket medvetna om detta och har gjott många saker. Främst krånglat till det för andra mjukvarutillverkare som också använder vba. T.ex Autocad och iFix.

Nå även om det finns flera alternativ til vba finns det inget som är lika smidigt i excel. Man vill kunna skicka ett exceldokument i en fil, där denba ska ha några knappar som gör det ena och andra. Ja, man får använda sig av vba.
Dessutom är vba så enkelt att koda med recordknappen, där javascript för den stora massan blir så krångligt.

De personer som påstår att libreoffice fungerar precis lika bra som office. De ser jag lite som de som säger att mspaint fungerar precis likabra som photoshop.

Jag själv använder dock libreoffice calc mer än excel nu då jag annars skulle behöva typ 100 licenser av excel för alla maskiner jag har behov av det på.

LibreOffice ÄR lika bra som MS Office…för säkert 8 av 10 personer tillfrågade. Majoriteten avvänder säkert bara något enstaka program ur Office-paketet för småsaker.

Så ja, LibreOffice ÄR lika bra. …och gratis.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Nja, skulle mer jämföra det med GIMP vs Photoshop. Du kan göra nästan allt i gimp, men inte lika smidigt. Men för de flesta räcker det.

Och en roaming license istället för 100 enkla?

Majoriteten behöver inte heller Photoshop. Nå exemplet var lite överdrivet för att förtydliga. Men Libre officecalc suger på bara en sådan sak som att hantera stora filer. Ta ett ark på säg hundratusen rader och 50 kolumner. Lägg på ett filter på en kolumn där denna kolumn har mycket olika data. Ja hela libre office calc ballar ur, man kan inte ens skriva in ord i filtret. Sedan har vi inkompilatet och brist på samma programmeringsfunktioner.

Roamingslicens på office hade säkert fungerat för den som jobbar på klienter. Jag själv har någon office i webben som jag aldrig använder.

Skrivet av anon336981:

LibreOffice ÄR lika bra som MS Office…för säkert 8 av 10 personer tillfrågade. Majoriteten avvänder säkert bara något enstaka program ur Office-paketet för småsaker.

Så ja, LibreOffice ÄR lika bra. …och gratis.

Random budget bildbearbetningsprogram är mycket bättre än photoshop för den stora skaran då det är mer användarvänligt för dessa. Vilket slutsats kan man dra om mitt påstående ovanför är korrekt? Absolut inte påståendet att dessa budgetprogram är lika bra om man inte förtydligar för vem. Man kan diskutera semantik och ha olika tolkningar.

Jag som lite teknikintresserad syftar på proffs. Så jag anser inte att en mobilkamera är inte lika bra som en systemkamera, bara för att de för 8 av 10 eller något är lika bra. Om någon skriver på ett teknikforum att iPhone 13 eller Samsung S21 kamera är lika bra som en systemkamera så håller jag ej med.

Edit. Angående gigantiska excelfiler så får man det ofta från exporter. Det är onga konstigheter att få en hundratusenraders export från autocad. Mer än Autocad suger och inte klarar av det nya excelformatet från 2007 och man får först göra en cvvexport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nja, skulle mer jämföra det med GIMP vs Photoshop. Du kan göra nästan allt i gimp, men inte lika smidigt. Men för de flesta räcker det.

Och en roaming license istället för 100 enkla?

Vad är det för licensvariant som tillåter 100 aktiveringar?
Microsoft 365 E3 ligger väl på max 6 enheter.

Permalänk
Medlem

För mig är inte det viktiga att något är gratis. Jag betalar gärna för mjukvara. Men då vill jag också kunna använda mjukvaran fritt och jag vill inte att användardata skickas till något företag.

LibreOffice fungerar skitbra i nästan alla fall.

Om du inte märker om jag använt MSPaint eller Photoshop för en .jpg fil så spelar det väl ingen roll antar jag? Samma sak med ODF formatet

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Skönt att MS igen håller en tydlig linje… ett plus är iaf att det är ett val så folk inte blir sura när det plötsligt är ett nytt program att arbeta med.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag har iofs egen licens för Office 365 via jobbet, men jag loggar aldrig in där hemifrån, för det jag gör hemma duger Libreoffice utmärkt dvs lite mer formatering än i Notepad typ. Använder inte heller Photoshop hemma, Paint.net duger för allt jag gör hemma. Outlook är slaskmail för mig, använder Gmail och egentligen dom flesta av Googles tjänster för privata saker, funkar fint och är cross platform Windows/Linux/Android.

Enda gången jag behövde MS Office privat var när jag behövde skriva saker att lämna in på universtetet, formateringen blir keff i allt annat än "riktiga" MS Office.

Och vad behöver jag Windows till? Spel och DAW program, annars skulle jag klara mig på Linux.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Majoriteten behöver inte heller Photoshop. Nå exemplet var lite överdrivet för att förtydliga. Men Libre officecalc suger på bara en sådan sak som att hantera stora filer. Ta ett ark på säg hundratusen rader och 50 kolumner. Lägg på ett filter på en kolumn där denna kolumn har mycket olika data. Ja hela libre office calc ballar ur, man kan inte ens skriva in ord i filtret. Sedan har vi inkompilatet och brist på samma programmeringsfunktioner.

Roamingslicens på office hade säkert fungerat för den som jobbar på klienter. Jag själv har någon office i webben som jag aldrig använder.

Random budget bildbearbetningsprogram är mycket bättre än photoshop för den stora skaran då det är mer användarvänligt för dessa. Vilket slutsats kan man dra om mitt påstående ovanför är korrekt? Absolut inte påståendet att dessa budgetprogram är lika bra om man inte förtydligar för vem. Man kan diskutera semantik och ha olika tolkningar.

Jag som lite teknikintresserad syftar på proffs. Så jag anser inte att en mobilkamera är inte lika bra som en systemkamera, bara för att de för 8 av 10 eller något är lika bra. Om någon skriver på ett teknikforum att iPhone 13 eller Samsung S21 kamera är lika bra som en systemkamera så håller jag ej med.

Edit. Angående gigantiska excelfiler så får man det ofta från exporter. Det är onga konstigheter att få en hundratusenraders export från autocad. Mer än Autocad suger och inte klarar av det nya excelformatet från 2007 och man får först göra en cvvexport.

Vad jag menar är att mångfalden inte har användning för de unika funktionerna i Office. Du har inte fel, vi pratar bara om två olika målgrupper.

Permalänk
Medlem

Jag gör många diagram i Excel och diagram funkar väldigt, väldigt dåligt i gratisalternativen. Så för mig är Excel det enda valet. Betalar för Office 365 enbart för det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Fint att ODF stöd kommer. Det kanske kommer gå att övertyga resten av organisationen att .odp är bättre än .docx så att LibreOffice fungerar 100% med MSOffice istället för 90% som det är nu.

Eller, nej det tror jag inte. Det kommer fortfarande vara för jobbigt för de flesta att aktivt välja något annat format när de sparar sina dokument.

Office har haft stöd för ODF länge. Det som är nytt är att det får stöd för version 1.3 som klubbades i början av förra året.

Skrivet av oceanic:

Att prenumerationsavgiften tas bort ger incitament att införskaffa paketet igen men har egentligen bara nytta Excel och Word.

Man har kunnat köpa en icke-prenumerationsvariant hela tiden, även om det ibland varit lite svårt att hitta den på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad är det för licensvariant som tillåter 100 aktiveringar?
Microsoft 365 E3 ligger väl på max 6 enheter.

VLSP och SPLA, inget som vanliga dödliga har tillgång till 😉

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

LibreOffice ÄR lika bra som MS Office…för säkert 8 av 10 personer tillfrågade. Majoriteten avvänder säkert bara något enstaka program ur Office-paketet för småsaker.

Så ja, LibreOffice ÄR lika bra. …och gratis.

Problemen uppstår när man ska dela dokument mellan LibreOffice och MS Office då dokument oftast inte ser likadant. Hände ofta när jag skapat ett dokument i Ms Office och skickade dokumentet till folk som skulle korrekturläsa och ev ändra något. Dom skickade sen tillbaka dokumentet till mig och det va oftast inte formaterat som jag ville ha det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl om det kommer gå att infoga en bild i Word utan dokumentet ballar ur totalt 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLLclock:

Den stora frågan är väl om det kommer gå att infoga en bild i Word utan dokumentet ballar ur totalt 🙄

Vad är det som pallar ur? Om du menar att texten flyttar på sig så har med inställningarna hur bilden ska förhålla sig till texten och kan ställas in på olika sätt. Vilket för mig brukar gå att lösa på ett okej sätt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagers:

Vad är det som pallar ur? Om du menar att texten flyttar på sig så har med inställningarna hur bilden ska förhålla sig till texten och kan ställas in på olika sätt. Vilket för mig brukar gå att lösa på ett okej sätt.

Eller att word-filen blir ungefär 10-20 gånger större än den infogade bilden, oavsett ursprungsformat.

Kanske vore värt att uppdatera Officepaketet här hemma med tanke på att priset ändå är ganska okej. Excel är mitt främsta arbetsredskap på jobbet och det vore nog bra att minska versionsgapet mellan hemma och jobbet en aning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vad är det som pallar ur? Om du menar att texten flyttar på sig så har med inställningarna hur bilden ska förhålla sig till texten och kan ställas in på olika sätt. Vilket för mig brukar gå att lösa på ett okej sätt.

Det han menar är nog att det inte är ovanligt att hela dokumentet ballar ur ibland när man infogar bilder (ganska ofta känns det som, men så är det nog inte). Har inget med inställningar att göra. Ofta är det enda sättet att återställa är att återgå till tidigare sparat dokument.

Det säkraste när det gäller formatering av dokument är nog LateX, men jag tycker att det är en hel del overhead att arbete med (trots att det finns Overleaf och annat som underlättar).

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Eller att word-filen blir ungefär 10-20 gånger större än den infogade bilden, oavsett ursprungsformat.
...

Skrivet av Ford Prefect:

Det han menar är nog att det inte är ovanligt att hela dokumentet ballar ur ibland när man infogar bilder (ganska ofta känns det som, men så är det nog inte). Har inget med inställningar att göra. Ofta är det enda sättet att återställa är att återgå till tidigare sparat dokument.

Det säkraste när det gäller formatering av dokument är nog LateX, men jag tycker att det är en hel del overhead att arbete med (trots att det finns Overleaf och annat som underlättar).

Det jag ville veta, om det är att Word ballar ur eller att texten flyttar på sig när man infogar bilden. Jag arbetar inte ofta i så stora dokument och med många stora bilder så har inte upplevt det själv.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

VLSP och SPLA, inget som vanliga dödliga har tillgång till 😉

Så med en VLSP/SPLA får jag aktivera min egen office på 100 burk utan att det kostar mer än en licens?

Hur stor kund ska man vara för att få va med i det licensprogrammet?

Permalänk

Hur är det med oss som har Microsoft 365-abonemang, finns inte de nya programmen tilgängliga för oss?

Edit: Fick den nya looken i Office i dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Hur är det med oss som har Microsoft 365-abonemang, finns inte de nya programmen tilgängliga för oss?

Jag testade om Hex-funktionen i färgpaletten fanns i Office 365 och det fanns, så tror att vi med Office 365 har fått de funktionerna redan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

"Experiences"

...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Problemen uppstår när man ska dela dokument mellan LibreOffice och MS Office då dokument oftast inte ser likadant. Hände ofta när jag skapat ett dokument i Ms Office och skickade dokumentet till folk som skulle korrekturläsa och ev ändra något. Dom skickade sen tillbaka dokumentet till mig och det va oftast inte formaterat som jag ville ha det.

Två exempel från senaste året: Jag skickade runt ett utkast till ett aktieägaravtal med underpunkter, där en klausul exempelvis numrerades 3.1.2. Någon som hade Libreoffice fick i stället alla punkter numrerade "som heltal" om det går att förstå vad jag menar och det blev väldigt förvirrad diskussion tills vi skickade runt PDF:er i stället.

Skulle också anordna en konferens i ett extremt lågbudgetprojekt en gång och drog ned Libreoffice till presentationsdatorn, men formateringen blev väldigt annorlunda och helt oanvändbar. Fick akut köpa office för att slippa skämmas.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så med en VLSP/SPLA får jag aktivera min egen office på 100 burk utan att det kostar mer än en licens?

Hur stor kund ska man vara för att få va med i det licensprogrammet?

Har på senare år ändrat fokus mot andra områden och har inte längre järnkoll så ta detta med en nypa salt. Tror inte det är storleken som är avgörande i sig utan behoven. Dessa licensprogram riktar sig nog mer mot företag som har antingen egen distributionsplattform och/eller systemutveckling där kostnaden kan motiveras, eller att man är MSP/CSP. Licensprogrammet i sig kostar en slant och dessutom förväntar sig MS att du redovisar antalet licenser du faktiskt nyttjar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av alexbriss:

Hur är det med oss som har Microsoft 365-abonemang, finns inte de nya programmen tilgängliga för oss?

Som jag förstår det kommer alla helt nya funktioner även till 365 Sedan får Office 2021 tillägg av ett tiotal funktioner som redan funnits i 365 flera år i vissa fall. Ett exempel på det är att flera användare får redigera dokument samtidigt. Den funktionen vet jag att jag nyttjade redan 2018 med 365.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ztenlund:

Man har kunnat köpa en icke-prenumerationsvariant hela tiden, även om det ibland varit lite svårt att hitta den på hemsidan.

Kan tillägga att det fortfarande inte är helt enkelt att hitta åtminstone prisinformation på Microsofts webbsida. Man brukar ju säga att alla vägar bär till Rom, i mitt fall kände jag att alla vägar bar till Microsoft 365 istället