Billigast utskrift per sida text. Vilken skrivare?

Permalänk

Billigast utskrift per sida text. Vilken skrivare?

Hej!
Jag vänder mig till er proffs för lite råd.
Jag skall köpa en skrivare. Jag har ett enda önskemål egentligen.
Jag vill kunna skriva ut många sidor text så billigt som möjligt.
Vilken skrivare skall jag köpa?

Jag väljer att ite sätta något absolut tak på priset på själva skrivaren då det beror på hur bra den är.
Om jag hittar en som skriver ut en sida för några ören och den skrivaren håller i flera år så kan det vara värt det.
Dock är jag ju inte rik och det är bara en person (jag) som kommer avända den.

Skrivaren kommer skriva ut minst 500 sidor text i veckan.

Tacksam!

Permalänk
Rekordmedlem

En så stor duplex laserskrivare som möjligt, helst ska du också bara skriva ut med svart, ju större desto billigare per sida men en kontorsskrivare blir ju väldigt dyr om du inte skriver ut mycket även om kostnaden per sida är lägst om du skriver ut 100 000 sidor i månaden.
Men en svartvit duplexlaser i lagom storlek är svårslagen och det kan du hitta från runt 1000 kr och ska du inte ha den på ett kontor ska du nog inte heller leta nått över 5000kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En så stor duplex laserskrivare som möjligt, helst ska du också bara skriva ut med svart, ju större desto billigare per sida men en kontorsskrivare blir ju väldigt dyr om du inte skriver ut mycket även om kostnaden per sida är lägst om du skriver ut 100 000 sidor i månaden.
Men en svartvit duplexlaser i lagom storlek är svårslagen och det kan du hitta från runt 1000 kr och ska du inte ha den på ett kontor ska du nog inte heller leta nått över 5000kr.

Fint svar. Jag läste dock någon jämförelse för ett tag sedan där alla de mest kostnadseffektiva för text var bläck. Hör och höpna.
Fanns några laser också som var bra. Flera som skrev ut för 2-5 öre sidan.

Men skulle vilja ha konkreta namn på modeller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Fint svar. Jag läste dock någon jämförelse för ett tag sedan där alla de mest kostnadseffektiva för text var bläck. Hör och höpna.
Fanns några laser också som var bra. Flera som skrev ut för 2-5 öre sidan.

Men skulle vilja ha konkreta namn på modeller.

Ecotank skrivare har gjort bläck billigare per sida men jag vet inte riktigt om de ändå är mest lämpade, dels är det bökigare med duplex på bläckstråle för det brukar gå långsammare om det inte ska kladda och sedan har de sällan pappersmagasin som tillåter att man lägger i en hel bunt papper (500) eller mer.
Och så beror det ju också på vad avsikten med utskriften är, ska den tex vara arkivbeständigt.
Men Epson har skrivare som kanske passar dig om du jagar bläck med låg sidkostnad.
https://www.epson.se/for-home/ecotank?cid=ps:google:bau-se:11...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ecotank skrivare har gjort bläck billigare per sida men jag vet inte riktigt om de ändå är mest lämpade, dels är det bökigare med duplex på bläckstråle för det brukar gå långsammare om det inte ska kladda och sedan har de sällan pappersmagasin som tillåter att man lägger i en hel bunt papper (500) eller mer.
Och så beror det ju också på vad avsikten med utskriften är, ska den tex vara arkivbeständigt.
Men Epson har skrivare som kanske passar dig om du jagar bläck med låg sidkostnad.
https://www.epson.se/for-home/ecotank?cid=ps:google:bau-se:11...

Tack.
Den personliga preferensen är laser och hittar jag en som skriver riktigt billigt tar jag det.
Texten skall bara kunna läsas. Arkivbeständighet är inte något krav alls.
Jag söker konkreta modeller.

Permalänk
Avstängd

För ganska många år sedan minns jag en skrivare som använde vax, typ som vanliga kritor, som var väldigt billig per utskrift. Jag har för mig att det svarta vaxet var gratis under produkten livstid, men jag antar att det fanns begränsningar. Vet inte om de finns fortfarande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

För ganska många år sedan minns jag en skrivare som använde vax, typ som vanliga kritor, som var väldigt billig per utskrift. Jag har för mig att det svarta vaxet var gratis under produkten livstid, men jag antar att det fanns begränsningar. Vet inte om de finns fortfarande.

Xerox har haft såna erbjudanden på kontorsskrivare, dyr skrivare men väldigt billig driftkostnad, bra där man skriver väldigt mycket med tror inte jag sett det på mindre skrivare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Valfri laser med större tonerkassett. Ska du skriva ut så mycket behöver du en kassett på minst 2,5-3K. Även med 6K-kassett kommer du behöva köpa toner var eller varannan månad.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Valfri laser med större tonerkassett. Ska du skriva ut så mycket behöver du en kassett på minst 2,5-3K. Även med 6K-kassett kommer du behöva köpa toner var eller varannan månad.

2,5-3K. Vad är K i detta fall?
I en jämförelse jag såg stod att det bara koastade 2 öre med vissa skrivare att skriva ut en A4 text.

Permalänk
Medlem

HP LaserJet Pro M404dn sägs vara en bra och gedigen skrivare för hemmet/lila kontoret.

Vad priset per ark blir hänger ju även på vilken kostnad du kan hitta Toner till, det kan variera rätt mycket om man t ex kör så kallad "pirat-toner" eller "original". Eller bläckpatroner om man nu går den vägen, tydligen skall de vara något billigare per ark nu för tiden.

Med K (k = tusen) syftar han på antalet ark som kan printas med den tonerkasetten.

Kanske du kan hitta vad du söker efter här?
https://global.techradar.com/sv-se/best/basta-billiga-skrivarna-2021-skrivare-for-hem-och-kontor-till-lagpris

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

2,5-3K. Vad är K i detta fall?
I en jämförelse jag såg stod att det bara koastade 2 öre med vissa skrivare att skriva ut en A4 text.

Det står för 1000 sidutskrifter.

Kolla på en modell hos en återförsäljare och vilka toner de har så ser du. Finns alltså toner som klarar allt från runt 1000 till 6000 sidutskrifter enligt tillverkarens sätt att räkna. Räknar man bara svart tonerkassett får jag det till typ 30-60 öre per sida.

Permalänk
Medlem

De flesta små/billiga skrivare brukar inte bli billiga i längden om man ska klämma ut tiotusentals sidor om året. Man får ju titta på vad förbrukningen kostar, men förmodligen så måste man upp lite i pris och storlek för att få ned kostnaden för förbrukning.

Bara som jämförelse så letade jag upp en Brother som tar 20k toner (HL-L6400DW, finns även med extra papparsmagasin DWT). Med Inets priser på förbrukning så kostar den runt 10 öre per sida med toner och trumma (som är separat på den som en hel del Brother) exklusive papper, sett till förbrukning. Den nämnda HP ett snäpp upp ligger på över det dubbla runt 25 öre med sin tonerkassett som påstås ge 10k sidor. I verkligheten beror det förstås hur sidorna ser ut. Det innebär väl "break even" efter ungefär ett år teoretiskt (30k sidor), även om man inte har bytt trumma än på Brothern (50k sidor). Dock har jag inte räknat med den toner de levereras med i detta, men den är regelmässigt mindre än "högkapacitetstonern".

Sedan kan man förstås alltid spekulera i vad livslängden på olika skrivare är. Det enda jag kan säga där är att de halvstora Brother jag varit inblandad i åtminstone inte har gått sönder än och en av dem (svartvit) har gått betydligt mer än de Samsung (ingår numera i HP, som ju dock hade skrivare även innan) som båda två havererade på olika sätt i pappersmatningen. Den i färg har inte gått lika mycket och där blir det ju rejält dyrt att byta all toner. Jag kör den mest i svartvitt, och bara i färg om jag tycker att det behövs, istället för att slentrianmässigt bara bränna av massa färgtoner som är dyrare.

Tillägg: På ovan tillkommer sedan förstås även papper, men det är ju samma oavsett.

Permalänk
Medlem

HP pagewide valfri modell, billig per sida samt ingen uppvärmingstid. Bläckstråle utan rörligt skrivarhuvud samt minimalt med reservdelar som måste bytas ut med jämna mellanrum. Finns på Dustin mm om du har tur nu när halvledarbristen har lamslagit branchen. Är det bara svart du är ute efter så kan jag lovorda HP LaserJet Pro M404dn som nämndes av Necrophor. Jag jobbar som servicechef inom dokumenthantering och när det kommer till kostnad per sida så är det bra att betala lite mer för skrivaren än att bara titta på bläck/toner kostnaden.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

tusen sidor!? - toner räcker knappt för ett 500-paket med printerpapper, när jag köpte samsung-skrivare sist för många år sedan så räckte de i alla fall för 2000 sidor...

---

Tänk på att antalet sidor gäller för 5% bläck/tonertäckning per sidan - det är inte speciellt mycket text utan refereras mot en idag mycket gammal referensdokument modell affärsbrev med typ en 1/4-del av sidan fylld med text.

En fullskriven A4 med text motsvara 3-4 'sidor' bläck/tonermässigt och en helsidans färgbild 10-20 'sidor' toner per färg.

prova inte som jag en gång i tiden provade att skriva ut ganska mörk, dyster tecknad serier med mycket tusch i teckningarna, då var tonern slut efter typ 200 sidor på en 2000 sidors-patron - det var dyra sidor...

det jag tycker man skall kolla innan köp är om det finns pirattoner i kassett eller lös toner att fylla på (om man vill slabba själv) om man tänker skriva ut mycket - en patron med fototrumma håller för 6-10 fyllningar innan kvaliten på trumman blir så dålig att det märks på utskriften. Jag vet att det är krångligare idag med alla dessa chip som man envisas med mot den tiden jag pysslade mer med detta och nollställningen av räknare skedde med en säkring som man kunde byta... eller att man hackade skrivarens separat sittande eeprom så att den inte kunde uppdatera innehållet och åter läste in de gamla värdena igen vid strömomstart - men gällde att göra innan man kört slut på de medföljade patronerna då de oftast var chip-lösa (gäller samsungskrivare), idag skriver de förmodligen direkt i flashen på processorn och kan inte stängas av enkelt...

---

Det som talar emot en bläckspruta och för en laser i hemmiljö är att bläcksprutan torkar ihop då det efter ett tag och man inte skriver ut så mycket längre, kan gå månader mellan utskrifterna medans en laser kan stå åratal mellan utskrifterna och fungerar klanderfritt redan första sidan som skrivs ut.

Skrivartypen måste väljas på vad man tänker skriva ut och hur ofta

Skall man ha bra färgutskrift på fotografi-nivå så är det bättre bläckstråle som gäller - men skriver man sällan ut så är det bättre att skicka bilderna till fotokopieringsföretag eller vad de nu kallas då att köpa en ny uppsättning färgpatroner var gång bläcksprutan skall dammas av är inte billigt.

Är det bara S/V-sidor modell textsidor, affärsbrev etc. så skaffar man renodlad S/V-laserskrivare med stor tonerpatron (typ 6000-sidors ala stridsvagnar som LJ4 från HP en gång i tiden) då konsument/hemversioner av laserskrivare för dryga 1000-lappen ofta bara rymmer 1800-2000 sidor (nu bara 1000 sidor ??) och blir ganska dyr per sida - och medföljande tonerpatronen brukar vara 1/3-del fylld numera - samma gäller för färglaser att de för hem/liten kontor har dyr förbrukningsmaterial och toner.

Permalänk
Avstängd

För många skrivare oavsett typ gäller det att vara medveten om "kriget" mellan tillverkarens intresse av att sälja original patroner/kassetter och piraterna. Det är där förtjänsterna görs om skrivaren har ett lågt pris för att locka in köpare. När piraterna hittar på ett sätt att kringgå skrivarens "kontroller" så kommer som ett brev på posten mjukvaruuppdateringar av FW och SW från skrivartillverkaren som ska täppa till hålen. Uppdatera ALDRIG FW om det inte enbart löser ett akut problem med funktionen på skrivaren. Är ibland här på genomresa och bland fotonördar där jag bor resten av tiden är detta välkänt. Skulle få ge 1400:- för en uppsättning pigmentbläck till en A3+ fotoskrivare så många kör egna fylleriövningar och byter erfarenheter.

Permalänk
Skrivet av johnny:

HP pagewide valfri modell, billig per sida samt ingen uppvärmingstid. Bläckstråle utan rörligt skrivarhuvud samt minimalt med reservdelar som måste bytas ut med jämna mellanrum. Finns på Dustin mm om du har tur nu när halvledarbristen har lamslagit branchen. Är det bara svart du är ute efter så kan jag lovorda HP LaserJet Pro M404dn som nämndes av Necrophor. Jag jobbar som servicechef inom dokumenthantering och när det kommer till kostnad per sida så är det bra att betala lite mer för skrivaren än att bara titta på bläck/toner kostnaden.

Är det denna du menar?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5135207

Hört att det finns en som heter "HP LaserJet Pro M404n" (utan "d") som skall vara ännu billigare per sida...?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Är det denna du menar?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5135207

Hört att det finns en som heter "HP LaserJet Pro M404n" (utan "d") som skall vara ännu billigare per sida...?

D står för duplex, utan det dubblar du i stället papperskostnaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

D står för duplex, utan det dubblar du i stället papperskostnaden.

Ok, kanske slår till på den då. Men har du någon data på hur billigt en sida text blir med den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Ok, kanske slår till på den då. Men har du någon data på hur billigt en sida text blir med den?

Nej har inte koll på kostnaderna men skaffar du lösviktstoner och fyller på själv blir det billigast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

Du behöver såklart inte svara, men är nyfiken på vad det är du skall skriva ut och vad man kan tänkas använda 500sidor / vecka till

Permalänk
Medlem

Är det +500 sidor i veckan så är det definitivt skrivare för kontorsbruk du skall titta efter - dvs. skrivare i området över 5 mot 10 papp då de har mycket större tonerkassetter utan att priset ökar i samma grad då storvolym är egentligen den enda sättet att pressa sidkostnaden.

---

Du får titta på tonerkostnaden där du kan köpa dessa - halvera antalet uppgivna antal sidor så att det stämmer bättre med verkligheten och sedan räkna. HP-skrivarna har inbyggd trumma i sina kassetter och byts i samband med ny tonerkassett medans Brother och en del Samsungmodeller har separat trumma till en kostnad lika mycket som en ny skrivare och antalet kan vara mellan 20000 och 40000 sidor innan det forceras att bytas ut fast utskrifterna fortfarande är perfekta (jepp de har chip och nedräknare mjukvarumässigt de också)

Tycker det är synd att inte EU har satt stopp både för chippade kassetter och andra livslängdsbegränsande kodning som inte har med verkligheten att göra så att det går att köra kassetterna verkligen tomma, enkel refill av toner/bläck etc. nu när miljöarbeten är så viktigt. chippen som sådant bara för att man inte skall kunna piratfylla kostar var och en rätt mycket resurser att tillverka räknat i CO2-utsläpp och vattenförbrukning under tillverkning och borde vägas in som en kraftigt negativ del...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Är det +500 sidor i veckan så är det definitivt skrivare för kontorsbruk du skall titta efter - dvs. skrivare i området över 5 mot 10 papp då de har mycket större tonerkassetter utan att priset ökar i samma grad då storvolym är egentligen den enda sättet att pressa sidkostnaden.

---

Du får titta på tonerkostnaden där du kan köpa dessa - halvera antalet uppgivna antal sidor så att det stämmer bättre med verkligheten och sedan räkna. HP-skrivarna har inbyggd trumma i sina kassetter och byts i samband med ny tonerkassett medans Brother och en del Samsungmodeller har separat trumma till en kostnad lika mycket som en ny skrivare och antalet kan vara mellan 20000 och 40000 sidor innan det forceras att bytas ut fast utskrifterna fortfarande är perfekta (jepp de har chip och nedräknare mjukvarumässigt de också)

Tycker det är synd att inte EU har satt stopp både för chippade kassetter och andra livslängdsbegränsande kodning som inte har med verkligheten att göra så att det går att köra kassetterna verkligen tomma, enkel refill av toner/bläck etc. nu när miljöarbeten är så viktigt. chippen som sådant bara för att man inte skall kunna piratfylla kostar var och en rätt mycket resurser att tillverka räknat i CO2-utsläpp och vattenförbrukning under tillverkning och borde vägas in som en kraftigt negativ del...

Har du lust att ge tips på specifik modell mellan 5 och 10 000 sek?
Hellre närmare 5.
Kan man inte kringgå inbyggda giriga spärrar som gör att man inte kan skriva ut allt som går?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Du behöver såklart inte svara, men är nyfiken på vad det är du skall skriva ut och vad man kan tänkas använda 500sidor / vecka till

Mycket arbetsmaterial i ideellt arbete bland annat.

Permalänk

Känner mig fortfarande osäker på vad jag skall köpa. så många olika svar. Pagewide säger någon, HP annan, en tredje säger något annat. Ingen är konkret med modell..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Känner mig fortfarande osäker på vad jag skall köpa. så många olika svar. Pagewide säger någon, HP annan, en tredje säger något annat. Ingen är konkret med modell..

Spelar ju ingen roll. HP, Canon, Lexmark, Epson, Brother, OKI, Kyocera o.s.v. har alla skrivare som passar. Ett par av dessa märken kör separat trumma. Det enda som är intressant efter de kriterierna du gett är högkapacitetstoner. Du har inte sagt om du vill ha färg, om du vill ha skanner/kopiering, dokumentmatare för skanner/kopiering, om den ska anslutas med nätverkskabel, WiFi o.s.v. Så med de kraven du gett är det enda intressanta kostnaden på förbrukningsvaror.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Spelar ju ingen roll. HP, Canon, Lexmark, Epson, Brother, OKI, Kyocera o.s.v. har alla skrivare som passar. Ett par av dessa märken kör separat trumma. Det enda som är intressant efter de kriterierna du gett är högkapacitetstoner. Du har inte sagt om du vill ha färg, om du vill ha skanner/kopiering, dokumentmatare för skanner/kopiering, om den ska anslutas med nätverkskabel, WiFi o.s.v. Så med de kraven du gett är det enda intressanta kostnaden på förbrukningsvaror.

Svartvitt går bra, scanner eller kopiering behövs inte, dokumentmatare behövs inte, inte heller nätverk, wifi eller något annnat.
Jag vill att det skall vara billigt att skriva ut textsidor, thats it. Ju billigare desto bättre.

Permalänk
Medlem

Stabila maskiner som lätt trycker flera tusen sidor i veckan:
HP M602
HP M605
HP M609
Nyare heter väl typ… M60065
M506 är bra med

401/402/404 är bra burk men något klena. Fusern kan gå tidigare än den behöver..

Du vill ha med D = duplex(dubbelsidigt) och antagligen med N = nätverk för att slippa USB

Kan kolla mer imorgon. Vi har några tusen maskiner i lager. (12.000)

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P