Permalänk
Medlem

Min dator är seg

Hej
Har en HP pavilion som är ca 2 år gammal.
Började bli jätte seg så jag tog bort mitt windows och installerade helt nytt. Har inte installerat några program utan bara vanliga basic drivrutiner men ändå så surrar den något fruktansvärt och är fortfarande lika seg.
Någon som har något knep eller tips så tas det tacksamt emot.

// MM88

Permalänk

Förmodar att du har SSD?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kör SSD om du inte gör det redan. Låt Windows Indexera filer om den vill det. Uppdatera Windows och leta nyare drivrutiner.
Hur är temps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Förmodar att du har SSD?

Ja det har jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mm88:

Hej
Har en HP pavilion som är ca 2 år gammal.
Började bli jätte seg så jag tog bort mitt windows och installerade helt nytt. Har inte installerat några program utan bara vanliga basic drivrutiner men ändå så surrar den något fruktansvärt och är fortfarande lika seg.
Någon som har något knep eller tips så tas det tacksamt emot.

// MM88

Är det laddningstiderna som är seg eller när du redan är inne i Windows?
Testa att lägga Windows 10 PE (LiveCD) från Hirens bootcd på en USB pinne för att kolla om det är snabbare inne i Windows (laddningstiden är väldigt segt då allt läggs i RAM)

Alternativt att du testar en LiveCD med Linux typ PopOS eller Linux Mint som är lätt att använda

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är det laddningstiderna som är seg eller när du redan är inne i Windows?
Testa att lägga Windows 10 PE (LiveCD) från Hirens bootcd på en USB pinne för att kolla om det är snabbare inne i Windows (laddningstiden är väldigt segt då allt läggs i RAM)

Alternativt att du testar en LiveCD med Linux typ PopOS eller Linux Mint som är lätt att använda

Laddningstiden för start är snabb men är när jag väl är inne i datorn och trycker på t.ex chrome så tar det en evighet för den att komma upp. När jag väl är inne i chrome så går det snabbt

Permalänk
Medlem

Lånar tråden: Indexering på OS SSD gör det någon skillnad?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mm88:

Laddningstiden för start är snabb men är när jag väl är inne i datorn och trycker på t.ex chrome så tar det en evighet för den att komma upp. När jag väl är inne i chrome så går det snabbt

vad är det för ssd du har ? är det original eller något du satt in själv? skulle gissa på att antingen så har du höga temps och något throttlar (förmodligen cpu) eller så är det din ssd som är i extremt dålig kvalité och börjar sjunga på sista värsen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vad är det för ssd du har ? är det original eller något du satt in själv? skulle gissa på att antingen så har du höga temps och något throttlar (förmodligen cpu) eller så är det din ssd som är i extremt dålig kvalité och börjar sjunga på sista värsen.

Ssd är original
Kollade värde på temps men den är normal

Permalänk
Skrivet av mm88:

Hej
Har en HP pavilion som är ca 2 år gammal.
Började bli jätte seg så jag tog bort mitt windows och installerade helt nytt. Har inte installerat några program utan bara vanliga basic drivrutiner men ändå så surrar den något fruktansvärt och är fortfarande lika seg.
Någon som har något knep eller tips så tas det tacksamt emot.

// MM88

Hur många sorters hp pavillion finns det?
Lite svårt att ge råd utan att veta vad du har.
Ett tips att ladda hem userbenchmark, köra testprogrammet, länka adressen man får.
Den talar om det mesta i hårdvara, om du har hög cpu belastning, kanske gammalt bios osv.
https://www.userbenchmark.com

Jag undrar också varför man ska ha på indexering på ssd, nöter inte det mer på dessa?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk

Hur ren är lådan ?, är den full av damm? Om cpu kylaren är väldigt dammig så kommer ju cpu gå varm och klocka ner sej, plus att fläktarna kommer gå i högre varv så den upplevs som hög ljud och slö.
Om du aldrig rengjort lådan på 2 år så är det nog dags.

Mvh BaxarBj0rne