HTC lanserar Vive Flow – lätta VR-glasögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag har inte förstått grejen med varför någon vill se på en film i VR. Alltså, tvn ger ju högre upplösning och det blir bekvämare utan headsetet.
Ja jag har testat och gav upp.
Då spelar jag hellre Lone Echo eller Half life Alyx.

Svårt att få med en TV på tåg/buss/flyg dock... Där hade jag kunnat tänka mig att det kan vara najs. Men inte 6200kr najs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Svårt att få med en TV på tåg/buss/flyg dock... Där hade jag kunnat tänka mig att det kan vara najs. Men inte 6200kr najs.

Jsg kan tänka mig att det use Caset är ganska rimligt, men samtidigt så kan du få en rätt schysst padda för samma pris (med batteri...).

Jag vet inte riktigt vem denna riktar sig mot. Det enda jag kan tänka mig kan flytta många produkter är användningen av...ehm...vuxenunderhållning, där avsaknaden av handkontroller är en fördel...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Man undras ju lite ibland hur design avdelningen tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

https://i.imgur.com/MPjaQXBl.png

Man undras ju lite ibland hur design avdelningen tänker.

Tänkte faktiskt samma sak, undrar vilka droger HTC anställda går på? På allvar, det måste vara riktigt starka grejer.

3D på bio och Blu ray floppade just pga att folk inte vill ha extra glasögon när de kollar på film. Nötterna på HTC måste ha tänkt:
"Jo, men om vi gör glasögonen 10 gånger tyngre och fulare, 20-30 gånger dyrare OCH man kan ENDAST kolla på filmen HELT SJÄLV då går det vägen?"

Själv äger jag sisådär 250 3D Blurays, HTC Vive org samt Cosmos Elite men skulle aldrig komma på tanken att skaffa dessa nya glasögon. Tror de kommer sälja max ett par tusen ex. World wide. Time will tell.

Permalänk
Medlem

Fast är de så lätta när man kompletterat med batteriet som behövs?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast är de så lätta när man kompletterat med batteriet som behövs?

Batteriet behöver man ju inte ha på skallen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Batteriet behöver man ju inte ha på skallen.

Är det trådlös energiöverföring då eller?

Är inte poängen med sådan lifestyle-VR att vara helt sladdlös?

Edit: ber om ursäkt, missade helt sladden i videon

Då förstår jag absolut inte den här produkten ännu mer...

Vad i hela..

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det trådlös energiöverföring då eller?

Är inte poängen med sådan lifestyle-VR att vara helt sladdlös?

Edit: ber om ursäkt, missade helt sladden i videon

Då förstår jag absolut inte den här produkten ännu mer...

Vad i hela..

Många som kör Quest 2 med Powerbank i fickan.
Ett måste om man inte ha en strap med inbyggd eller moddat nått eget.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Tänkte faktiskt samma sak, undrar vilka droger HTC anställda går på? På allvar, det måste vara riktigt starka grejer.

3D på bio och Blu ray floppade just pga att folk inte vill ha extra glasögon när de kollar på film. Nötterna på HTC måste ha tänkt:
"Jo, men om vi gör glasögonen 10 gånger tyngre och fulare, 20-30 gånger dyrare OCH man kan ENDAST kolla på filmen HELT SJÄLV då går det vägen?"

Själv äger jag sisådär 250 3D Blurays, HTC Vive org samt Cosmos Elite men skulle aldrig komma på tanken att skaffa dessa nya glasögon. Tror de kommer sälja max ett par tusen ex. World wide. Time will tell.

Lite skillnad dock, med 3D-bio så har du redan begett dig till en biosalong och 3D-effekten är ojämn och leder till en objektiv försämring av bildkvalitén. Med ett par VR-brillor för film så kan du sitta i en lägenhet på 15 kvadratmeter i Tokyo och ha en egen biosalong (vilket som, 2D eller 3D), eller ansluta till samma biosalong som en vän på andra sidan jorden och kommunicera som om ni vore på samma plats. Har man tillgång till en fin hemmabio är det i många avseenden förstås bättre, men alla har inte det.

Sen säger jag inte nödvändigtvis att HTC Flow är det optimala sättet att uppnå detta på grund av alla dess begränsningar (och priset), men konceptet som sådant är inte så konstigt. En bättre produkt och ett lägre pris så hade jag kunnat se mig själv använda något sånt här på ett flyg till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Batteriet behöver man ju inte ha på skallen.

Nä det är sant. Är ju en bra poäng.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Svårt att få med en TV på tåg/buss/flyg dock... Där hade jag kunnat tänka mig att det kan vara najs. Men inte 6200kr najs.

Tittar hellre i mobilen med bluetooth lurar. Skulle jag vara extra sugen så hade jag köpt en sådan flip telefon som har dubbla skärmar och blir ännu större. Går inte att se någon omgivning om man är på tåget med vr glasögon om något skulle hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Tittar hellre i mobilen med bluetooth lurar. Skulle jag vara extra sugen så hade jag köpt en sådan flip telefon som har dubbla skärmar och blir ännu större. Går inte att se någon omgivning om man är på tåget med vr glasögon om något skulle hända.

Hur ofta har "något" hänt? Framförallt på t.ex. flyg, men även tåg. Aldrig hänt mig nånting i varje fall, mer än att man måste gå av på rätt hållplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hur ofta har "något" hänt? Framförallt på t.ex. flyg, men även tåg. Aldrig hänt mig nånting i varje fall, mer än att man måste gå av på rätt hållplats.

Min största noja hade förmodligen varit att andra sitter och tar bilder på en på ett tåg, men även stulet bagage om det är dåligt placerat. Flyg känns betydligt lugnare.

Behöver till en formfaktor i stil med solglasögon samt med passthrough för att det ska bli en vanlig syn på tåg tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Min största noja hade förmodligen varit att andra sitter och tar bilder på en på ett tåg, men även stulet bagage om det är dåligt placerat. Flyg känns betydligt lugnare.

Behöver till en formfaktor i stil med solglasögon samt med passthrough för att det ska bli en vanlig syn på tåg tror jag.

Ja de där "glasögonen" ser ju fruktansvärt fula ut. Mer än pinsamt att visa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

och priset är åt skogen jämfört med tex Oculus!

Men du får ju ett tubformat fodral på köpet om du förbeställer. Då måste det väl kännas värt 6+ lakan?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

En annan sak att beakta i detta fullständiga misslyckandet av en produkt är att den inte stödjer mobiler med Exynos-processorer. Jag vet inte ens hur det är möjligt.

Kan ha att göra med att "exynos" processorer har en relativt ny-utvecklad ARM kärna som har en annan ISA* än de andra ARM kärnorna, vilket HTC/Valve dvs då antagligen inte hunnit validera, eller inte vill garantera funktionalitet om det kan finnas mjukvaru-problem på app-utvecklares sida.
*(ISA= 'instruction set architecture')
Skulle tro att i takt med att mer hårdvara som använder den nya designen som Samsung licenserats från ARM implementeras i fler mobiltelefoner så lär det bli fler som stödjer det fullt ut.
(Den nya ARM designen är då 'ARM Cortex-X1')

Visa signatur

John