Raspberry Pi prishöjs till följd av kretsbristen

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi prishöjs till följd av kretsbristen

Rådande brist på elektronik tvingar Raspberry Pi till sin första prishöjning hittills, men de lovar att det är en tillfällig åtgärd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Rådande brist på elektronik tvingar Raspberry Pi till sin första prishöjning hittills, men de lovar att det är en tillfällig åtgärd.

Läs hela artikeln här

Yup, bristerna har även krypit ner till chipkomponenter såsom resistorer och kondensatorer storlekar runt 0402/0603. MosFets, framförallt N-kanals, har även de blivit krångligt att få tag i från de vanligaste distributörerna (Farnell, Mouser, Digikey etc).

När det kommer till CM4 så lämnas det inte längre vettiga ordererkännande vid "storvolymer" utan bara ett "de skickas i takt vi får in dom".

Känns som man spenderat ett år bara att leta ersättare och ändra design för att ens kunna leverera nåt. Inte ens när tantalgruvorna bommade igen för något decennium sedan har jag varit med om något liknande.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Undrar varför de prioriterar Pi 3B (utan plus) över 3B+.

För ändamål där man klarar sig på 1GB RAM och USB 2.0 så är 3B+ ganska bra med stöd för Wi-fi, BT, PoE (PoE kräver PoE Hat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Undrar varför de prioriterar Pi 3B (utan plus) över 3B+.

För ändamål där man klarar sig på 1GB RAM och USB 2.0 så är 3B+ ganska bra med stöd för Wi-fi, BT, PoE (PoE kräver PoE Hat).

De tänker väl att Pi 4 1Gb får ersätta 3+

Permalänk

Kan man spela Half Life 2 på en RP4?

Permalänk
Medlem

Kina har börjat prioritera hemmamarknaden. Vilket får svåra konsekvenser i Europa. Lite dyrare rpi är vårt minsta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan man spela Half Life 2 på en RP4?

Tveksamt, half life 1 har jag dock sett med runt 70 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

De tänker väl att Pi 4 1Gb får ersätta 3+

Så Pi 4B 1GB kan ersätta 3B+ men den klarar inte av att ersätta 3B utan plus ?

Permalänk
Medlem

"..men de lovar att det är en tillfällig åtgärd." Vi tror er

Raspberry Pi är bara en tillfällig fluga som internet.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

"..men de lovar att det är en tillfällig åtgärd." Vi tror er

Raspberry Pi är bara en tillfällig fluga som internet.

Raspberry Pi Foundation är en välgörenhetsorganisation, vinst är inte deras primära drivkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så Pi 4B 1GB kan ersätta 3B+ men den klarar inte av att ersätta 3B utan plus ?

Den officiella anledningen

"Raspberry Pi 3B has a single-band radio, without a shield can; many industrial users will have made significant investments in compliance testing. In contrast, Raspberry Pi 3B+ uses the same wireless chipset as Raspberry Pi 4, with the same FCC modular certification; we expect this similarity to translate into a lower migration cost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Raspberry Pi Foundation är en välgörenhetsorganisation, vinst är inte deras primära drivkraft.

De får kalla sig vad de vill. De vill ha pengar som alla andra.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

De får kalla sig vad de vill. De vill ha pengar som alla andra.

De vill ju inte gå med förlust i längden för då kommer organisationen läggas ner så de behöver pengar förstås. Det jag reagerade på var att du inte trodde de skulle sänka priset igen. Jag ser ingen anledning att tro att det är sant. När kretsbristen förbättras kommer de sänka priset igen just för att vinst inte är det viktigaste för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De vill ju inte gå med förlust i längden för då kommer organisationen läggas ner så de behöver pengar förstås. Det jag reagerade på var att du inte trodde de skulle sänka priset igen. Jag ser ingen anledning att tro att det är sant. När kretsbristen förbättras kommer de sänka priset igen just för att vinst inte är det viktigaste för dem.

Generellt brukar de ske en viss inflation.
Att det mesta tenderar att bli åtminstone lite dyrare över tid. Åtminstone om man tar priser rakt av utan att justera för inflation.

Jag tror de vill sänka priset.
Att de vill ha låga priser och bra tillgänglighet så Raspberry Pi kan vara något för nästan alla som vill ha.
Om de kommer kunna sänka priserna igen är en annan fråga.
Framtiden får utvisa.

Permalänk
Medlem

Undra hur länge det blir tills scalpers börja köpa upp dem här.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Undra hur länge det blir tills scalpers börja köpa upp dem här.

Får nog säga att det fanns vissa indikationer på att CM3 och CM4 började "scalpas" redan i början på året. Idag får du betala 3-4ggr normalpriset om du ska ha 200-300st CM4, och CM3 kan jag inte ens hitta hos "scalpers" längre så de är nog borta sedan länge.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Undra hur länge det blir tills scalpers börja köpa upp dem här.

TSMC har gjort scalpers till en mejmej, så lyssnar inte riktigt på folk som ropar scalpers längre.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Zero får man bara köpa 1 st av i många butiker.

Permalänk

Vem köper Raspberry pi idag? Självklart rolig pryl för iOT.
Men för vanligt folk så har de väl som mig köpt några stycken som ligger i en låda och vi aldrig använder dem. Orsaken är flera, främst för att de inte tillför så mycket till all annan utrustning som vi har.
Jag kan komma på hur mycket roligt som helst som jag skulle köpa mängder med Raspberry pi till, om det inte vore så att mobilt bredband till dem är dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vem köper Raspberry pi idag? Självklart rolig pryl för iOT.
Men för vanligt folk så har de väl som mig köpt några stycken som ligger i en låda och vi aldrig använder dem. Orsaken är flera, främst för att de inte tillför så mycket till all annan utrustning som vi har.
Jag kan komma på hur mycket roligt som helst som jag skulle köpa mängder med Raspberry pi till, om det inte vore så att mobilt bredband till dem är dyrt.

Visst, totalt overkill för IoT i de allra flesta fallen, men kan säkert vara smidigt för den som vill labba lite. Jag byggde en egen lösning istället (PCB, fw osv) med en ESP8266 och lite annat krimskrams som låter mig styra värmepumparna via HomeAssistant. För nybörjare och IoT är nog Arduino mer lämpat, men ser ändå use-case för kralligare RPi om det ska processas data, drivas displayer eller liknande.

Har själv ett gäng Raspberry Pi's; en agerar lättare server (ersatte ett 42" rackskåp som blev overkill) och ett par andra som agerar mediaspelare till TV-apparater.

Så nog finns det usecases för RPi ändå

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vem köper Raspberry pi idag? Självklart rolig pryl för iOT.
Men för vanligt folk så har de väl som mig köpt några stycken som ligger i en låda och vi aldrig använder dem. Orsaken är flera, främst för att de inte tillför så mycket till all annan utrustning som vi har.
Jag kan komma på hur mycket roligt som helst som jag skulle köpa mängder med Raspberry pi till, om det inte vore så att mobilt bredband till dem är dyrt.

3an och 4an funkar utmärkt som desktops replacements om man vill. Väntar nu på RPi5

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

3an och 4an funkar utmärkt som desktops replacements om man vill. Väntar nu på RPi5

Nja, 3an är inte tillräcklig snabb som desktop replacement om man inte gillar sirapsslöa datorer. En annan stor nackdel är att det inte går att strömma från Netflix, Hbo, mm utan att trixa med fulhackningar i Chromium. Annars hade den funkat som TV-box, men inte nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Rådande brist på elektronik tvingar Raspberry Pi till sin första prishöjning hittills, men de lovar att det är en tillfällig åtgärd.

Läs hela artikeln här

Snälla, skriv 3+ och 3B+, otroligt förvirrande att veta vilken som är den bättre av de två för de som inte sedan tidigare är bekanta med deras namngivning.
Det vore även bra om ni skrev ut vad de modeller som faktiskt är intressanta kostar, inte bara de som ingen vill ha (dvs. 1 respektive 2 GB RAM)

Skrivet av Ceji:

Nja, 3an är inte tillräcklig snabb som desktop replacement om man inte gillar sirapsslöa datorer. En annan stor nackdel är att det inte går att strömma från Netflix, Hbo, mm utan att trixa med fulhackningar i Chromium. Annars hade den funkat som TV-box, men inte nu.

Det beror på vad man har för krav, en trea räcker utmärkt för H264 1080p i Kodi eller som surfdator

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Zero får man bara köpa 1 st av i många butiker.

Så har det väl alltid varit från release?
Har aldrig sett att det gått att köpa flera vid samma tillfälle om man inte köper något paket med grejer man inte behöver som nätdelar sd kort och liknande. (Inte W)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Så har det väl alltid varit från release?
Har aldrig sett att det gått att köpa flera vid samma tillfälle om man inte köper något paket med grejer man inte behöver som nätdelar sd kort och liknande. (Inte W)

Synd! Skulle vilja köpa 10 st Zero på ett bräde. Undra när dom kommer med Pi som har SATA på kortet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vem köper Raspberry pi idag? Självklart rolig pryl för iOT.
Men för vanligt folk så har de väl som mig köpt några stycken som ligger i en låda och vi aldrig använder dem. Orsaken är flera, främst för att de inte tillför så mycket till all annan utrustning som vi har.
Jag kan komma på hur mycket roligt som helst som jag skulle köpa mängder med Raspberry pi till, om det inte vore så att mobilt bredband till dem är dyrt.

Enligt artikeln finns det i alla fall tillräckligt med intresse för mer än 7 miljoner enheter per år.

RPi3 och definitivt RPi4 är massiv overkill för IoT. Möjligen kan man använda en RPi som "edge-compute" nod i en lite större IoT installation, d.v.s. ett gäng mikrokontrollers mäter alla möjliga saker och skickar den informationen via Wifi, Ethernet eller någon fältbuss till en RPi. RPi:n gör eventuellt någon transform på data, agerar temporär cache innan data lagras i någon molnservice.

Som "industri PC" är RPi allt populärare. Det är standardiserad formfaktor där alla ritningar finns tillgängliga vilket gör det möjligt att vid behöv kunna använda samma plattform under mycket lång. Tack vare lysande Linux-stöd finns en väl utbyggd infrastruktur för att både köra och underhålla programvara med höga krav på tillgänglighet.

Då plattformen är så pass "enkel" och har så få variationer stöds den också av många realtids-OS.

Även om man kan använda en RPi4 som desktop OS känns det mer som "en kul grej" mer än något som är speciellt praktiskt. RPi4 saknar tillräcklig prestanda per CPU-kärna för att vara speciellt trevlig upplevelse som desktop system, men visst är det möjligt om man absolut inte har några alternativ.

Men kanske pratar allt för mycket från eget perspektiv här, har använt RPi i rätt många projekt men så här långt har ingen av projekten haft någon användning av skärmporten. Allt har gått via nätverks-services och IO-headers.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

3an och 4an funkar utmärkt som desktops replacements om man vill. Väntar nu på RPi5

Skrivet av ZaInT:

Det beror på vad man har för krav, en trea räcker utmärkt för H264 1080p i Kodi eller som surfdator

Provade att använda en 3B för desktop/surf.
När man först börjar lite lättare så var den rätt okej.
Framförallt mot att prova på en första generationens Pi så var den rapp i jämförelse.
Men jag upplevde att jag snabbt får slut på RAM.
När den får slut på minne så börjar den swappa till sd kortet och då blir den mer eller mindre obrukbar.
Ibland kunde man inte avsluta på något vettigt sett och får dra ut strömmen för att få stopp på det.

Finns säkert scenarion där man kan ha nytta av den snabbare CPU och/eller GPU i Pi4 utan att ha nytta av mer än 1GB.
Men spontant känns det som att i de flesta scenarion där Pi 3B/3B+ prestandan inte räcker så är det åtminstone önskvärt att ha mer än 1GB minne.

För mig är Pi 4B 1GB modellen ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Provade att använda en 3B för desktop/surf.
När man först börjar lite lättare så var den rätt okej.
Framförallt mot att prova på en första generationens Pi så var den rapp i jämförelse.
Men jag upplevde att jag snabbt får slut på RAM.
När den får slut på minne så börjar den swappa till sd kortet och då blir den mer eller mindre obrukbar.
Ibland kunde man inte avsluta på något vettigt sett och får dra ut strömmen för att få stopp på det.

Finns säkert scenarion där man kan ha nytta av den snabbare CPU och/eller GPU i Pi4 utan att ha nytta av mer än 1GB.
Men spontant känns det som att i de flesta scenarion där Pi 3B/3B+ prestandan inte räcker så är det åtminstone önskvärt att ha mer än 1GB minne.

För mig är Pi 4B 1GB modellen ointressant.

Det ska ändras lite smått i diverse konfigurationer vilket gör enorm skillnad. Swap är i princip det första man stänger av då det annars är en rapp död för minneskortet, och som du själv säger segar det ner så pass att avsaknad av RAM är bättre än långsam swap.
Om du inte kan göra en graceful shutdown är det någonting som är fel och inte något som kan räknas som ett fundamentalt och vanligt problem.

Med största sannolikhet är våra definitioner av termen "surfdator" ganska olika så visst, att bara skriva en image till ett lagringsmedia och sedan inte optimera någonting alls ger inte en optimal upplevelse. Kör man XFCE och femton flikar Firefox utan adblocker och med en bunte rörlig media och inte har stängt av swap ber man om problem, och det är ju ganska precis så många förväntar sig att de ska kunna arbeta då det ju fungerar på en enklare PC. Jag vidhåller dock mitt uttalande då jag gjort det både åt andra och mig själv utan några som helst problem.

Att du tar upp RPi4 med så lite RAM förstår jag inte när du precis i stycket över påpekar avsaknaden av RAM som ett stort problem.
Det blir en flaskhals för all övrig hårdvara och är i princip enbart ett slöseri på pengar, särskilt med tanke på att skillnaden i pris mellan de olika minnesmängderna inte är enorma - iallafall inte från 2 till 4 GB.
CPU kompenserar inte speciellt mycket för RAM när det gäller så här små mängder.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Att du tar upp RPi4 med så lite RAM förstår jag inte när du precis i stycket över påpekar avsaknaden av RAM som ett stort problem.
Det blir en flaskhals för all övrig hårdvara och är i princip enbart ett slöseri på pengar, särskilt med tanke på att skillnaden i pris mellan de olika minnesmängderna inte är enorma - iallafall inte från 2 till 4 GB.
CPU kompenserar inte speciellt mycket för RAM när det gäller så här små mängder.

Skrivet av nyhet:

För att fortsatt kunna erbjuda en produkt på 35 dollar återintroduceras Raspberry Pi 4 med 1 GB primärminne.

Att den konfigurationen inte är så intressant för mig.
Ska jag köpa en Pi 4 köper jag hellre en med mer minne.

Åtminstone innan prishöjningen så har 4GB modellen verkat mest prisvärd.