Asus Geforce RTX 3070 Noctua Edition

Permalänk

Tack för recensionen!

Permalänk
Medlem

Jag kanske är ensam om att tycka att Noctuas färgschema är rätt fint? Jag gillar det! Rätt skönt som omväxling jämfört med alla "coola" gamingdesignade färgscheman.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ett kort som tar upp fyra expansionsplatser och inte kyler nämnvärt bättre eller är tystare än konkurrerande kort med 2.5 (2.7?) expansionsplatser är i min bok meningslöst. Kul grej för den som gillar Noctuas färgschema och redan har flera av deras fläktar i chassit möjligtvis.

Du glömmer att de som kyler likvärdigt är med tre fläktar, och alltså längre kort, det är så de uppnår samma nivå som noctuan. Ska vi vara petnoga dessutom så är noctuan defacto bäst i alla avseenden, även om vi då börjar räkna halva decibel.
Själv hade jag velat se ett kort med 3x120mm (noctuan eller att man väljer själv OCH fyra-slot tjockt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det här är en sista uppmaning om att inte dra in politik i tråden. Tack!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Jag kanske är ensam om att tycka att Noctuas färgschema är rätt fint? Jag gillar det! Rätt skönt som omväxling jämfört med alla "coola" gamingdesignade färgscheman.

Nej, du är inte ensam. Jag gillar också deras färgschema, men kan dock tycka det ser jäkla off ut om man har ett helt svart chassi, med mestadels svarta komponenter, och sen beige-bruna fläktar.
De passar liksom inte in i helheten.

Är man som mig, och inte har någon transparent sida på mitt chassi, så spelar det ju som helst ingen roll dock. ^^,

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Upp med en hand nu alla vi som har rivit loss fläktarna på ett högljutt grafikkort för att sedan binda noctuafläktar med buntband 😁

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av stargolder:

om jag köper denna och efter en viss tid börjar fläktarna låta... kan jag då köpa en noctua fläkt och byta? DET skulle va roligt... eller med en extra fläktkontroll... RGB.... moddning?.... eller tänker jag fel....

Som några andra skrev så är det fullt möjligt att byta ut fläktarna till vilka 120mm som helst. Dom som sitter på ska ha en lägre fläktkurva än vanliga, så ljudnivån kan gå upp vid byte.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av IRONBERG:

Upp med en hand nu alla vi som har rivit loss fläktarna på ett högljutt grafikkort för att sedan binda noctuafläktar med buntband 😁

Jag kan inte säga till 100% att jag någon gång använt Noctua-fläktar för ändamålet, men två 120 mm-fläktar och buntband på grafikkort har förekommit ett flertal gånger.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Att bolaget då gick ihop med Noctua för att bygga ett unikt grafikkort gjorde att många entusiaster gå i taket.

Blev de verkligen helt vansinniga?

För att vara lite språkpolis, vilket alltid uppskattas, så är väl ändå uttrycket " ... gjorde att många entusiaster slog klackarna i taket" bättre i detta fall än "gå i taket"?

Edit 1: Ni blandar dessutom tempus, om det var något entusiasterna gjorde i dåtid var det att de gick i taket.

Ett alternativ hade varit:
Att bolaget då gick ihop med Noctua för att bygga ett unikt grafikkort fick många entusiaster att gå i taket.

Edit 2: Ser fram emot att få detta inlägg nedsablat av någon som kan klanka ner på min grammatik! You live by the sword, you die by the sword!

Permalänk
Medlem

Hmmm.. angående "fult", det är nog mer en "Acquired taste" på den.
Efter MÅNGA olika byggen med Noctua har jag lärt mig att uppskatta estetiken och tycker numera att den är fantastisk.

Med det sagt passar den så klart inte in i stilrena vita/svarta/neongröna (etc, etc) byggen, men de är fantastiska på egen hand.

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du glömmer att de som kyler likvärdigt är med tre fläktar, och alltså längre kort, det är så de uppnår samma nivå som noctuan. Ska vi vara petnoga dessutom så är noctuan defacto bäst i alla avseenden, även om vi då börjar räkna halva decibel.
Själv hade jag velat se ett kort med 3x120mm (noctuan eller att man väljer själv OCH fyra-slot tjockt

Tjocka kylflänsar kyler bättre än tunnare. Annars hade vi ju haft grafikkort som bara tar upp en expansionsplats. Av samma anledning som att det är mer effektivt med tjocka radiatorer. Noctuakortet med 310 mm är dessutom längre än exempelvis Asus TUF som är 299 mm långt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Vart har du hittat de Cougar Vortex fläktarna? Är så sjukt nöjd med min som varit med i över 10år nu, sjukt tyst, flyttar luft otroligt bra. Tyvärr försvann de, de kommande åren och fick aldrig tag på några fler :/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

hade varit intressant att få se en effektmätning i New World för de olika modellerna

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Vart har du hittat de Cougar Vortex fläktarna? Är så sjukt nöjd med min som varit med i över 10år nu, sjukt tyst, flyttar luft otroligt bra. Tyvärr försvann de, de kommande åren och fick aldrig tag på några fler :/

Jag hade tur som hittade dom här på marknaden för längesedan. Är med väldigt nöjd med dom

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Noctua har byggt ett rykte på kvalitet. Och det är bra om nu fler kan köpa RTX3.

Men jag är oroad över luftkylningsfilosofin senaste åren. För jättelängesen blåste grafikkort bara ut varmluft i chassit. Hipp som happ som idioter, quote George Bush, "There is no chassi warming. It's just getting hotter." Och så värmecap. :/

Jag ser inget i recensionen som addresserar detta.

Vi hade ju grafikkort som var jättebra på att driva ut varmluften direkt ur chassit för ett par år sen. Vad hände med dem??

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Vart har du hittat de Cougar Vortex fläktarna? Är så sjukt nöjd med min som varit med i över 10år nu, sjukt tyst, flyttar luft otroligt bra. Tyvärr försvann de, de kommande åren och fick aldrig tag på några fler :/

Skrivet av SCORPIUS:

Jag hade tur som hittade dom här på marknaden för längesedan. Är med väldigt nöjd med dom

https://www.amazon.com/Cougar-Vortex-Cooling-CF-V12HB-Black/d...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast det finns ju grafikkort med lägre värden än noctuavarianten så grafikkortet är den mest högljudda komponenten i systemet. Om de nu ska vara så awesome så är man ju intresserad av skillnaden mot andra kort och tyvärr är noctuavarianten inte särskilt annorlunda.
Edit: Förutom att kortet är betydligt större än nödvändigt då

Fast ska man tro techpowerup så är det ju faktiskt en enorm skillnad. I just ljudnivå som väl ändå är huvudpoängen med hela kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Noctua har byggt ett rykte på kvalitet. Och det är bra om nu fler kan köpa RTX3.

Men jag är oroad över luftkylningsfilosofin senaste åren. För jättelängesen blåste grafikkort bara ut varmluft i chassit. Hipp som happ som idioter, quote George Bush, "There is no chassi warming. It's just getting hotter." Och så värmecap. :/

Jag ser inget i recensionen som addresserar detta.

Vi hade ju grafikkort som var jättebra på att driva ut varmluften direkt ur chassit för ett par år sen. Vad hände med dem??

Chassi-fläktar
Blower-kylare är endast i extremt nichade fall bättre än "vanliga" axialfläktar både temperatur och ljudmässigt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge84:

Intels kommande grafikkort kanske blir en blåbrun produkt om de gör ett samarbete med Noctua

OT: Jag vill ha en rödgrön röra (AMD och Nvidia släpper en GPU tillsammans… )

OnT: Galet med en 4-slots GPU…, nog hade de kunnat göra något bra av det, Noctua brukar göra riktigt bra kylare, varför var de tvungna att göra detta dåligt…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Chassi-fläktar
Blower-kylare är endast i extremt nichade fall bättre än "vanliga" axialfläktar både temperatur och ljudmässigt

Fast här finns utrymme för förbättringar. Gör blower fläkten större i både diameter och tjocklek, sänk varvtal och gör även kylardelen större. Varför måste så mycket av kylningen vara av minsta laget för?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast här finns utrymme för förbättringar. Gör blower fläkten större i både diameter och tjocklek, sänk varvtal och gör även kylardelen större. Varför måste så mycket av kylningen vara av minsta laget för?

Absolut, håller helt med dig, tycker storleken på mitt nuvarande kort är något som egentligen borde vara standard.
Mitt svar var mest riktat mot att "vanliga" kylare skulle vara sämre än blower-kylare redan idag (chassi-uppvärmning)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv

Haha brun produkt var ju (swe)klockers!

Permalänk
Medlem

Var inte så länge sen som majoriteten avskydde färgen, till att nu charma jätte många.
Tror helt ärligt bara folk lyfter designen för att de sticker ut och vanligt att man vill vara annorlunda inom tech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Fult och inget utöver det vanliga i prestanda. Som allt med Noctua

Hur menar du nu exakt?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Noctua har byggt ett rykte på kvalitet. Och det är bra om nu fler kan köpa RTX3.

Men jag är oroad över luftkylningsfilosofin senaste åren. För jättelängesen blåste grafikkort bara ut varmluft i chassit. Hipp som happ som idioter, quote George Bush, "There is no chassi warming. It's just getting hotter." Och så värmecap. :/

Jag ser inget i recensionen som addresserar detta.

Vi hade ju grafikkort som var jättebra på att driva ut varmluften direkt ur chassit för ett par år sen. Vad hände med dem??

Personligen skulle jag aldrig vilja gå tillbaka till hårtorks-stilen av grafikkortskylning. Lät ju värre än värst.

Blir det för hett i lådan så har man för dålig ventilation.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är ok med ett Grön-Brunt samarbete!

Permalänk
Medlem

Såg De8auers recension på detta kort för nån vecka sen. Han kunde inte höra kortet knappt. Sen har han gjort ett fäste i cnc fräst aluminium (kanonsnyggt btw) för ett 5700xt kort själv och testat med noctua fläktarna på.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Såg De8auers recension på detta kort för nån vecka sen. Han kunde inte höra kortet knappt. Sen har han gjort ett fäste i cnc fräst aluminium (kanonsnyggt btw) för ett 5700xt kort själv och testat med noctua fläktarna på.

Jag har länkat båda i tråden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:
Skrivet av Xarion:

Såg De8auers recension på detta kort för nån vecka sen. Han kunde inte höra kortet knappt. Sen har han gjort ett fäste i cnc fräst aluminium (kanonsnyggt btw) för ett 5700xt kort själv och testat med noctua fläktarna på.

Ja helt klart. Hade gärna köpt ett kort som det der8auer gjorde. Sälj ett sådant utan fläktar och typ 3 slots för ett visst premium. Halva Sweclockers tror jag gärna hade köpt ett sådant även om totalpriset med egna fläktar hade ökat priset med typ 1,5 k för ett 3080 eller så.

Permalänk

brunt måste väl betyda anus?