Styra chassifläkt RPM baserat på GPU temp - Argus Monitor

Permalänk
Fyndjägare

Styra chassifläkt RPM baserat på GPU temp - Argus Monitor

Hej,

vet någon fler sätt än programmet Argus Monitor för att styra chassifläktarnas RPM baserat på GPU temp?
Mig veterligen brukar det inte gå att göra via BIOS etc.

I mitt fall är CPU alltid relativt sval och enda gången jag behöver mer luftgenomströmning är när jag grafikkortet ansträngs.
Har testat några dagar nu med Argus Monitor och tycker det fungerar bra. Chassifläktarna varvar upp och grafikkortet får mer luft när det behövs. När GPU:n har det lugnt är chassifläktarna tysta. Det enda som stör är Seagates USB diskar

Fläktarnas RPM i Argus Monitor ställs in såhär
- "Mainboard"
- "Fan control"
- Ändra till "Software Controlled" på de fläktar som Argus ska styra
- GPU 1 / GPU 1 Hot Spot / GPU 1 Memory Junction baserat på vilken GPU sensortemp du vill använda
- Ställ in temp/fläktkurvan med "Curve"

Argus går att testa i 30 dagar. Licensnyckeln fastnade för övrigt i Outlooks externa spamfilter, fick använda Gmail istället.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns andra sätt, men jag köpte en licens för det för flera år sen och är nöjd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag använder fancontrol för det.
https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Funkat prima.

Har själv satt upp det med en sensor mix så att det styrs av flera sensorer och styrs efter den som är högst hela tiden.

Så vid spelande är det oftast gpu som är styrande kurva medans vid cpu last eller idle mestadels cpu som styr fläktarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag använder fancontrol för det.
https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Funkat prima.

Har själv satt upp det med en sensor mix så att det styrs av flera sensorer och styrs efter den som är högst hela tiden.

Så vid spelande är det oftast gpu som är styrande kurva medans vid cpu last eller idle mestadels cpu som styr fläktarna.

Tack! Precis sådana här tips jag letade efter. Blir att testa det också. Och smart konfigurerat

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Tack! Precis sådana här tips jag letade efter. Blir att testa det också. Och smart konfigurerat

Har kört det iaf minst ett halvår nu det har haft lite hicka efter omstart och inte hittar vissa sensorer ibland (enkelt fixat genom att i mjukvaran scanna om sensorerna) men har inte hänt typ senaste 2-3 uppdateringarna än sålänge så misstänker att det är fixat.

Har för övrigt fungerat väldigt bra under hela min testperiod.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows