Hur fungerar öppet köp / ångerrätt?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar öppet köp / ångerrätt?

Köpte ett 3060 ti på webhallen och undrar, om jag satt i det i datorn och använt det gäller fortfarande öppet köp / ångerrätten då?

Frågar utifall jag skulle hitta ett billigare begagnat under denna period som öppet köp / ångerrätten gäller.

Permalänk
Medlem

Du har sett https://www.webhallen.com/se/info/15-Angerratt-och-oppet-kop ?

Jag har aldrig returnerat ett grafikkort eller annan dyr vara på det viset, men min erfarenhet av butiken närmast mig är att om prylarna som jag lämnat åter ser ut att vara i nyskick och man pratar snällt med dem så var det inga problem med en retur utan prisavdrag.

Permalänk
Medlem

Ångerrätt är reglerat enligt lag, medan öppet köp är ett frivilligt åtagande från säljaren som därmed kan sätta vilka villkor som helst (så länge de inte är lagstridiga eller oskäliga).

Ångerrätten gäller vid distansköp, ej vid köp i butik, och den gäller i 14 dagar från att du mottagit varan. Du har rätt att undersöka varans egenskaper och funktion (d.v.s. du får bl.a. öppna förpackningen om så krävs för att göra detta) utan att något avdrag får göras vid ångrat köp. Om du använder varan i större utsträckning än så, och det orsakar en värdeminskning, så har säljaren rätt till en skälig ersättning för denna (om säljaren informerade dig om detta före, eller i samband med, köpet).

Vad gäller ångerrätt utöver de 14 dagarna, så är det något som säljaren frivlligt erbjuder. När de kallar det ångerrätt, förlängd ångerrätt, 30 dagars ångerrätt etc. så innebär det oftast att de frivilligt låter lagens villkor gälla ytterligare tid (det behöver dock inte vara fallet, det finns inget uttryckligt förbud mot att kalla det ångerrätt även om villkoren inte överensstämmer med lagens ångerrätt).

Vad som gäller i ditt fall beror alltså på om du köpt grafikkortet på distans eller i butik, samt hur lång tid som gått sedan du fick kortet i din besittning.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Distans, fick det idag. Så har 14 dagar på mig att hitta ett billigare då om jag förstått dig rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

Distans, fick det idag. Så har 14 dagar på mig att hitta ett billigare då om jag förstått dig rätt.

Samt inte använda varan i större utsträckning än vad som krävs för att undersöka varan, samt fastställa dess funktioner. Dvs inte aktivt använda produkten. Hur en butik skall kunna bevisa det/om du gjort det är dock en aning "svårt".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

Distans, fick det idag. Så har 14 dagar på mig att hitta ett billigare då om jag förstått dig rätt.

Det stämmer. Under förutsättningen att du är varsam med grafikkortet.

Med det sagt så vet jag inte vad jag tycker om att köpa en vara och sedan aktivt försöka hitta den billigare efteråt och utnyttja ångerrätten. Det medför merarbete och merkostnader för butiken samt att nästkommande person som köper grafikkortet för fullpris får en begagnad vara. Tänker man långsiktigt så kommer även missbrukande av det starka konsumentskydd vi har i Sverige leda till försämringar. Men visst, har du det riktigt knapert rent ekonomiskt så kanske jag tycker det är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det stämmer. Under förutsättningen att du är varsam med grafikkortet.

Med det sagt så vet jag inte vad jag tycker om att köpa en vara och sedan aktivt försöka hitta den billigare efteråt och utnyttja ångerrätten. Det medför merarbete och merkostnader för butiken samt att nästkommande person som köper grafikkortet för fullpris får en begagnad vara. Tänker man långsiktigt så kommer även missbrukande av det starka konsumentskydd vi har i Sverige leda till försämringar. Men visst, har du det riktigt knapert rent ekonomiskt så kanske jag tycker det är ok.

Tycker du det är okej att alla dessa företag ska tjäna pengar på oss genom att sälja HÖGT över msrp?
Klart som tusan man utnyttjar luckorna som finns.

Det är inte mitt problem att någon annan får en begagnad vara, butiken gör det möjligt för att dem som sagt vill ha dina pengar oavsett vad, inte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

Tycker du det är okej att alla dessa företag ska tjäna pengar på oss genom att sälja HÖGT över msrp?
Klart som tusan man utnyttjar luckorna som finns.

Det är inte mitt problem att någon annan får en begagnad vara, butiken gör det möjligt för att dem som sagt vill ha dina pengar oavsett vad, inte jag

Haha.. Förlåt att jag skrattar. Nej, visst är det inte ditt problem att någon annan får en begagnad vara, men samtidigt kan du inte heller vara säker på att du själv inte får en sådan. Jag är tämligen övertygad om att inte allt går in i "begagnathörnan", särskilt inte om den som returnerar varan säger att hen knappt använt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Haha.. Förlåt att jag skrattar. Nej, visst är det inte ditt problem att någon annan får en begagnad vara, men samtidigt kan du inte heller vara säker på att du själv inte får en sådan. Jag är tämligen övertygad om att inte allt går in i "begagnathörnan", särskilt inte om den som returnerar varan säger att hen knappt använt den.

Ja såklart kan jag också någon gång ha köpt en begagnad vara till fullpris.
Jag skrattar jag också åt att detta blev en diskussion ens.. för mig är det helt solklart att man ska utnyttja detta kryphålet utan tvekan ens haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

Jag skrattar jag också åt att detta blev en diskussion ens.. för mig är det helt solklart att man ska utnyttja detta kryphålet utan tvekan ens haha

För mig är det lika solklart att man inte skall bete sig så men vi är alla olika.

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt så grisigt att göra så om företaget betalar returfrakten. Förr i tiden var det vanligt att man i alla fall fick betala för att skicka tillbaka grejorna man kom på att man inte ville ha.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

Ja såklart kan jag också någon gång ha köpt en begagnad vara till fullpris.
Jag skrattar jag också åt att detta blev en diskussion ens.. för mig är det helt solklart att man ska utnyttja detta kryphålet utan tvekan ens haha

Inte ens ett kryphål, utan hur lagen är tänkt att fungera. Om man, oavsett orsak, inte anser att den köpta varan lever upp till ens förväntningar så har man rätt att inom 14 dagar ångra köpet. Detta gäller även om det man är missnöjd med är prisvärdheten (d.v.s. man hade förväntat sig mer för den summan). Att samma kort till ett lägre pris hade gjort en nöjd spelar ingen roll, priset är en del av köpet och påverkar därmed självklart förväntningarna på varan.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

Distans, fick det idag. Så har 14 dagar på mig att hitta ett billigare då om jag förstått dig rätt.

En sak har missats i tråden. Ja, du kan utnyttja ångerrätten, men! Det är du som betalar returfrakten. Vid reklamation så står de för frakt. Vid ren ånger så betalar du. Och det ska vara väl emballerat. Gärna spårbart för din egen skull.

Så nu får du leta efter ett kort som är prissänkt med mer än en fraktkostnad plus mödan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbbw:

Tycker du det är okej att alla dessa företag ska tjäna pengar på oss genom att sälja HÖGT över msrp?
Klart som tusan man utnyttjar luckorna som finns.

Det är inte mitt problem att någon annan får en begagnad vara, butiken gör det möjligt för att dem som sagt vill ha dina pengar oavsett vad, inte jag

Sluta killgissa.

Hoppas webhallen listar ut vem du är och vägrar ta tillbaka kortet

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sluta killgissa.

Hoppas webhallen listar ut vem du är och vägrar ta tillbaka kortet

keep em coming m8

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En sak har missats i tråden. Ja, du kan utnyttja ångerrätten, men! Det är du som betalar returfrakten. Vid reklamation så står de för frakt. Vid ren ånger så betalar du. Och det ska vara väl emballerat. Gärna spårbart för din egen skull.

Så nu får du leta efter ett kort som är prissänkt med mer än en fraktkostnad plus mödan.

Finns företag som har fri returfrakt, men du har rätt i att företagen inte måste stå för frakten tillbaka

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Webhallen brukar sälja varor som fyndvara som lämnas tillbaka. Jag och en kompis köpte flera laptops hos Webhallen som vi testade och lämnade tillbaka eftersom vi inte var nöjda. Efteråt dök de upp med 10% rabatt på fyndavdelningen. Vill man ha lite rabatt köper man nytt, lämnar tillbaka, väntar en dag och köper samma igen 😂 Men Webhallen och de flesta stora aktörer är väldigt generösa med ångerrätten inom 14 dagar.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 3070 i butik och två veckor senare fick jag tag i ett 3080 så lämnade tillbaka i samma butik, inga problem what so ever.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd

Många kommentarer om var gränsen går när man förbrukat sin returrätt. När du köper en hårdvara så är det rimligtvis ett behov bakom att du testar hårdvaran. Inte bara stoppar in det och ser att den inte är DOA. Du kan gott spela med det i hela 13 dagar och 23 timmar och 59 minuter, förutsatt att den är i väsentligt oförändrat skick. Skulle någon påstå något annat så handlar det om att du ska bevisa hur du använt ett kort "mer än nödvändigt", good luck.

Lagen står på din sida när det gäller detta. Men som någon annan nämnde, om du köper detta i hopp om att kunna nyttja ånger då du kanske funnit det billigare hos någon annan så har du inte kalkylerat med returkostnad för varan samt risken att den kan komma skadad tillbaka till säljaren. Med andra ord är din "så här gör jag affärer"- modell, riktigt jävla korkad och jag kan förstå att det provocerar vissa människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

Frågar utifall jag skulle hitta ett billigare begagnat under denna period som öppet köp / ångerrätten gäller.

Lycka till att hitta ett begagnad billigare grafikkort i dagens läge.
Känns lika sannolikt som att någon av misstag tappar massa tusenlappar i ens brevlåda.

Permalänk
Medlem

Protip från Ove Sundberg: Lämna tillbaks kortet och köp det igen när det kommer ut som fyndvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Protip från Ove Sundberg: Lämna tillbaks kortet och köp det igen när det kommer ut som fyndvara

Rookie tip skulle jag säga.
För oss som sysslar med investeringar och räknar på pengar/tid så inser man ganska snabbt att det inte är värt det arbete (timmar) det krävs för att få några hundralappar billigare. Dessutom finns det en risk att kortet åker till annan butik, någon annan köper kortet.
High risk, low reward som Mr. Wonderful skulle ha sagt!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Rookie tip skulle jag säga.
För oss som sysslar med investeringar och räknar på pengar/tid så inser man ganska snabbt att det inte är värt det arbete (timmar) det krävs för att få några hundralappar billigare. Dessutom finns det en risk att kortet åker till annan butik, någon annan köper kortet.
High risk, low reward som Mr. Wonderful skulle ha sagt!

För att inte prata om att det är dumt att urholka hur det fungerar för liten vinning, ju fler som missbrukar systemet ju snabbare kommer det ske ändringar som gör det sämre för konsumenter

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buse_id10t:

Haha.. Förlåt att jag skrattar. Nej, visst är det inte ditt problem att någon annan får en begagnad vara, men samtidigt kan du inte heller vara säker på att du själv inte får en sådan. Jag är tämligen övertygad om att inte allt går in i "begagnathörnan", särskilt inte om den som returnerar varan säger att hen knappt använt den.

Fel, en produkt som är bruten får inte säljas som ny utav butik juridiskt sätt. Det skall tydligt framgå om produkten är öppnad.
Kolla på te.x. Inet.se där skriver dom ut det tydligt likväl som på webhallen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

För att inte prata om att det är dumt att urholka hur det fungerar för liten vinning, ju fler som missbrukar systemet ju snabbare kommer det ske ändringar som gör det sämre för konsumenter

Lite fel där, distansavtalslagen eller vad den heter som omfattar ångerrätten (14 dagar) gynnar företagen.
Tänk om den skulle försvinna, då skulle folk sluta handla för vem köper något man inte kan se är helt / fungerar när man får det på distans? Det leder till att många tappar sina online kunder som då lär skaffa butiker med mer personal omkostnader osv.

Som du ser förlorar företagen på det ekonomiskt.
Med det sagt är det inte rätt att utnyttja lagen men samtidigt så är det väldigt få som gör det och om det.

Sen är det fritt av butikerna att förhindra att folk handlar hos dom, läste om någon för ett tag sedan som blev "spärrad" från komplett tror jag det var för att dom hade satt i system och returnerat hutlöst med produkter m.m.

Fick en gång FYRA trasiga skärmar på rad utav inet.se inte deras fel utom var samsung som hade en dålig batch eller liknande och då returnerade jag dom på öppet köp väldigt smidigt köpte samtliga på faktura så man slipper ligga ute med pengar förens man ser att produkten fungerar så för mig var det inga konstigheter och inte heller för dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon300311:

Lite fel där, distansavtalslagen eller vad den heter som omfattar ångerrätten (14 dagar) gynnar företagen.

Tråden handlar väl ändå även om öppet köp? Det står det ju i rubriken iaf

Edit: Och nej, företagen gynnas inte ekonomiskt av att personer köper produkter och sen skickar tillbaka det i hopp om att de ska bli lite billigare i nån fyndhörna.

Självklart tycker ingen vettig människa att det är konstigt att skicka tillbaka en skärm som inte fungerar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon300311:

Fel, en produkt som är bruten får inte säljas som ny utav butik juridiskt sätt. Det skall tydligt framgå om produkten är öppnad.

Det här känner jag inte riktigt igen. I vilken lag och paragraf återfinns detta?

Edit:
Jag har hittat en möjlig paragraf för det här ;).

Det kan vara så att man tänkt på KKL §16 - andra stycket - punkt 3.
https://lagen.nu/1990:932#P16S1

Om inte annat följer av avtalet, skall varan stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell

Men jag vet inte hur gränsdragningen ser ut riktigt. Upplevelsen om att varan är "ny" kan kanske tolkas lite olika inom den här beskrivningen. Jag blev inte klokare på utfallet med det här hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Fel, en produkt som är bruten får inte säljas som ny utav butik juridiskt sätt. Det skall tydligt framgå om produkten är öppnad.
Kolla på te.x. Inet.se där skriver dom ut det tydligt likväl som på webhallen.

Jaja, så klart det ska vara. Men jag tror att man är lite allt för naiv om man tror att det inte förekommer att begagnade varor säljs som nya trots att de inte får. Gör en snabb sökning på nätet så kommer du få upp en mängd av sökträffar där folk klagar på just detta. Är det rätt? Så klart inte. Men det är inte heller att använda en vara under öppet köp/ångerrätts-tiden på ett sätt som inte motsvarar att "undersöka varans beskaffenhet", så som TS påtalar att hen gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Det här känner jag inte riktigt igen. I vilken lag och paragraf återfinns detta?

Edit:
Jag har hittat en möjlig paragraf för det här ;).

Det kan vara så att man tänkt på KKL §16 - andra stycket - punkt 3.
https://lagen.nu/1990:932#P16S1

Om inte annat följer av avtalet, skall varan stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell

Men jag vet inte hur gränsdragningen ser ut riktigt. Upplevelsen om att varan är "ny" kan kanske tolkas lite olika inom den här beskrivningen. Jag blev inte klokare på utfallet med det här hehe.

Har inte det rakt i huvudet men det finns praxis för det iaf i HvR där dom fastslog att man som konsument skall kunna anta att en produkt är ny när man köper den från en ÅF (butik osv) om inget annat framgår - vilket i sig är en självklarhet Vid annat skall det framgå i beskrivningen.

Sen finns det inget som säger att ev. prisavdrag osv skall göras utom det är helt upp till butiken men blir nog svårt att sälja en produkt som är använd utan prisavdrag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Tråden handlar väl ändå även om öppet köp? Det står det ju i rubriken iaf

Edit: Och nej, företagen gynnas inte ekonomiskt av att personer köper produkter och sen skickar tillbaka det i hopp om att de ska bli lite billigare i nån fyndhörna.

Självklart tycker ingen vettig människa att det är konstigt att skicka tillbaka en skärm som inte fungerar.

Jag som missade totalt att det handlar om öppetköp.

Nej såklart inte att dom gynnas utav det, utom det jag ville framföra är att om inte öppetköp / ångerrätten (vet att det inte är samma) hade funnits hade det blivit svårt att sälja saker på distans.
Iaf till 90% utav befolkningen.