Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K "Alder Lake"

Permalänk
Medlem

CPU på 300W och en GPU på 600W. 1200W nätagg blir standard om ett år

Permalänk
Medlem

Har jag missat något eller fanns överklockningsdelen inte med?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu efter att ha läst och tittat på flertalet recensioner så förstår man verkligen varför Intel tycker stenhårt på att Golden Cove ska testas med Windows 11. I windows 11 så ser skillnaden verkligen "wow!" ut, men i Windows 10, som en absolut majoritet fortfarande sitter och kommer fortsätta sitta med under långt tid framåt så är skillnaden mer ett "eh".

Har dock inte lyckats hitta en enda recension där man provar att överklocka processorn. är inte K-modellerna överklockningsbara längre eller vad händer?

Misstänker att det blir för varmt, 300W+ är en hel del värme och inte ens en 360 AIO löser det på ett bra sätt, chassit blir också mättat.

Vore även intressant att kolla på vilka nätdelars OCP skydd som fixar det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av muSashi:

Har jag missat något eller fanns överklockningsdelen inte med?

Nej den finns inte med nu. Förklarade varför i första inlägget

Skrivet av Kenneth:

Med så mycket nytt i Alder Lake och så lite tid valde vi att prioritera bort överklockning till fördel av bland annat DDR4 mot DDR5 och IPC-tester med stora och små kärnorna. Vi kommer självklart köra överklockning också, men det får bli en uppföljande artikel så ni vet att vi inte har glömt bort det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

TechSpot / HardwareUnboxed har gjort en jämförelse mellan Windows 10 och Windows 11 både för Intel och nu senaste AMD

Den där sajten var ju på utländska, smh. 😤

Testa på Windows XP nu! 🤠

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Har jag missat något eller fanns överklockningsdelen inte med?

Se nedan:

Skrivet av Kenneth:

Med så mycket nytt i Alder Lake och så lite tid valde vi att prioritera bort överklockning till fördel av bland annat DDR4 mot DDR5 och IPC-tester med stora och små kärnorna. Vi kommer självklart köra överklockning också, men det får bli en uppföljande artikel så ni vet att vi inte har glömt bort det.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

"Intels 10 nanometer är död – länge leve Intel 7" - kanske i 7 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har dock inte lyckats hitta en enda recension där man provar att överklocka processorn. är inte K-modellerna överklockningsbara längre eller vad händer?

Överklocking spelar inte roll längre! Det gjorde det tills idag 13:59:59, men inte längre.

Lite som med elförbrukningen, spelade roll fram tills att intels processorer började kräva ett eget kraftverk...

Vet inte riktigt vad de som absolut bara vill ha intel, inget annat, för att överklocka skall göra? En sorgens dag.

Permalänk
Medlem

Fick bli en 12700K främst för att jag ska luftkylning. Också en anledning att jag valde en Gigabyte bräda, för många av ASUS modeller är inte nödvändigtvis inte kompatibla med kylare från Noctua.

DDR5 1x 16GB instegs modell (4800MHz) för jag behöver något att komma igång med. Sen när tillgängligheten blir bättre får det bli minnen med hastigheter norr om 6000MHz.

Undrar hur 12700K placeras sig mellan andra två. Läste t.ex om Aorus att (Hybrid Cores Optimization) i spelläget släcker ner alla energieffektiva kärnor. Då kan man ju undra om skillnaden mellan 12700K och 12900K är så stor.

• Deactivate all E-Core
• Zero compromise on gaming performance
• Up to 20% lower CPU package power
• Up to 5°C lower CPU temperature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu efter att ha läst och tittat på flertalet recensioner så förstår man verkligen varför Intel tycker stenhårt på att Golden Cove ska testas med Windows 11. I windows 11 så ser skillnaden verkligen "wow!" ut, men i Windows 10, som en absolut majoritet fortfarande sitter och kommer fortsätta sitta med under långt tid framåt så är skillnaden mer ett "eh".

Har dock inte lyckats hitta en enda recension där man provar att överklocka processorn. är inte K-modellerna överklockningsbara längre eller vad händer?

Vet inte om du skojjar eller inte gällandes win10/11?
Hur som helst:
https://www-hardwareluxx-de.translate.goog/index.php/artikel/...

https://www-computerbase-de.translate.goog/2021-11/intel-core...

OC:
https://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/prozes...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Glöm inte att det lilla övertaget i 1080p är utraderat i 1440p-4k, när grafikortet blir flaskhals.

Exakt, för mig så försvann suget iom det. Jag väntar in nästa gen intel / AMD så kanske DDR5 och mobos hunnit sjunka i pris.
Ger max 2000 för MOBO och 2000kr för 32GB RAM. Ca 5000 för CPU är ok.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Priset är ju nästan så att man behöver jämföra 12600k mot 5900x när man tar in moderkorten i ekvationen typ 1500kr skillnad b550 mot z690...fast om man jämför x570 så blir skillnaden klart några hundralappar mindre.

Hur fungerar b-moderkortet numera för intelsidan? Med b-moderkorten på AMD sidan så kan man ju mecka med RAM oc och CPU oc, medans på intel sidan har man väl oftast behövt ett z-mobo för dessa ändemål

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ozzed:

Har dock inte lyckats hitta en enda recension där man provar att överklocka processorn. är inte K-modellerna överklockningsbara längre eller vad händer?

Sett till hur de flesta valde att starta om sina testsviter i och med Windows 11, så tror jag att det bortprioriterades för att hinna med mer intressanta tester. Vi får nästan alltid underlag från moderkortstillverkarna vad man kan förvänta sig i överklockning väg av nya processorgenerationer och i Alder Lakes fall ser det ut som en riktig snoozefest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Något jag personligen gillar med Alder Lake är att Intel äntligen tar moderkortsplattformen till nya nivåer. Var många år det harvades med 4 banors DMI 3.0-buss, vilket skapade rätt rejäla flaskhalsar för den som ville fylla moderkortet med M.2-lagring. Nu har vi 8 banor DMI 4.0, det vill säga motsvarande bandbredd som AMD har på sin HEDT-plattform för Threadripper 3000.

Gäller det även den billigare plattformen B660 tror jag den heter? För Intel tar BRA betalt för z690 brädor som det ser ut just nu.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av muSashi:

Gäller det även den billigare plattformen B660 tror jag den heter? För Intel tar BRA betalt för z690 brädor som det ser ut just nu.

B660 kommer med 99 procent säkerhet ha rejält nedskalad bandbredd mellan styrkrets och CPU.

Permalänk
Medlem

Dubbla strömförbrukningen mot AMD? gisses!
Tråkigt att behöva lägga till en kylare för >2000:- bara för att klara kylningen i "stock".
Men man får väl anta att moderkorten i sedvanlig ordning bara öser på med spänning som dom brukar göra vid releaser.
Day 1 benchmarks lever ju för evigt, vem bryr sig om siffrorna ser annorlunda ut om en månad.

Och DDR4 vs DDR5 får vi nog vänta lite med att se "riktiga" benches.
Det kan ju ta evigheter för MB tillverkarna att få fram bra profiler för nya platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Överklocking spelar inte roll längre! Det gjorde det tills idag 13:59:59, men inte längre.

Lite som med elförbrukningen, spelade roll fram tills att intels processorer började kräva ett eget kraftverk...

Vet inte riktigt vad de som absolut bara vill ha intel, inget annat, för att överklocka skall göra? En sorgens dag.

Svär inte i Kyrkan! "överklockning" och "inte viktigt" hör bara hemma i samma mening om meningen börjar med "idioter tycker att"

Nu fick vi ju svar att överklockning kommer men att det inte hanns med. För mig är det alltid en av de viktigaste aspekterna för hårdvara, för 15 år sedan, nu, och om 15 år. Och eftersom detta trots allt är Sweclockers och inte SweDDR4VSDDR5 så är det min personliga uppfattning att överklockning borde ha prioriterats. Visst är det intressant med jämförelser mellan DDR4 och DDR5, men kan det vara viktigare än överklockning liksom?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av draanexle:

Hur fungerar b-moderkortet numera för intelsidan? Med b-moderkorten på AMD sidan så kan man ju mecka med RAM oc och CPU oc, medans på intel sidan har man väl oftast behövt ett z-mobo för dessa ändemål

B-serien fick minnesöverklockning med B560 men dock fortfarande ingen processoröverklockning via multipel. Gissar på att fallet är detsamma med B660.

Permalänk
Medlem

Har googlat men utan resultat.
Går det att låsa upp PL1 på 11900KF till 250W?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

och här trode jag att DDR5 skulle göra skillnad, men så var visst inte fallet i spel iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Sett till hur de flesta valde att starta om sina testsviter i och med Windows 11, så tror jag att det bortprioriterades för att hinna med mer intressanta tester. Vi får nästan alltid underlag från moderkortstillverkarna vad man kan förvänta sig i överklockning väg av nya processorgenerationer och i Alder Lakes fall ser det ut som en riktig snoozefest.

Synd och märkligt i så fall. Intel själva slår ju på stora trumman i och med tunnare doe och TIM. Men ja om resultaten förväntas bli en gäspning så är det fullt förståeligt att det dröjer

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väldigt strömtörstiga processorer, men det som imponerar mest för egen del är just Gracemont-kärnorna. Tillhör low-power Atom-familjen men presterar på liknande nivå som Skylake - otroligt imponerande! 2x Golden Cove + 8x Gracemont kärnor i ultratunna laptops lär bli ett fint alternativ till Macbook Air M1 för oss som föredrar Linux och/eller Windows.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så anledningen till dess höga spelprestanda är endast ofta DDR5?

ofta ibland, verkar det som. I Hardware Unboxeds test vann ibland DDR4 över DDR5 och ibland tvärt om.
https://www.youtube.com/watch?v=WWsMYHHC6j4

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ozzed:

Svär inte i Kyrkan! "överklockning" och "inte viktigt" hör bara hemma i samma mening om meningen börjar med "idioter tycker att"

Nu fick vi ju svar att överklockning kommer men att det inte hanns med. För mig är det alltid en av de viktigaste aspekterna för hårdvara, för 15 år sedan, nu, och om 15 år. Och eftersom detta trots allt är Sweclockers och inte SweDDR4VSDDR5 så är det min personliga uppfattning att överklockning borde ha prioriterats. Visst är det intressant med jämförelser mellan DDR4 och DDR5, men kan det vara viktigare än överklockning liksom?

Jag kan helt och hållet ta på mig ansvaret för att överklockningen inte fanns med i testet, då jag tyckte att Kenneth skulle prioritera DDR4 vs DDR5. Varför? Jo, för att det knappt går att köpa DDR5 och därför är det enda alternativet att satsa på DDR4 med tillhörande moderkort om man vill köpa Alder Lake idag. Ur en konsumentupplysande synpunkt tycker jag att det är mycket mer relevant att visa hur Alder Lake presterar med DDR4 än att visa hur försvinnande liten överklockningspotentialen är.

Men vi ska som sagt följa upp med en separat artikel när det kommer till överklockningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Något jag personligen gillar med Alder Lake är att Intel äntligen tar moderkortsplattformen till nya nivåer. Var många år det harvades med 4 banors DMI 3.0-buss, vilket skapade rätt rejäla flaskhalsar för den som ville fylla moderkortet med M.2-lagring. Nu har vi 8 banor DMI 4.0, det vill säga motsvarande bandbredd som AMD har på sin HEDT-plattform för Threadripper 3000.

Är det inte därför HEDT finns dock? Nu finns ju inga kort som kostar under 2500kr typ, lite problematiskt när processorerna i övrigt verkar hyfsat prisvärda.

När sockeln dessutom behöver kunna leverera 250W i standardutförande så spårar ju VRM-kraven ur också...

Håller med att det är häftigt, men också dumt för alla som vill köpa en dator för under 20000kr typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu efter att ha läst och tittat på flertalet recensioner så förstår man verkligen varför Intel tycker stenhårt på att Golden Cove ska testas med Windows 11. I windows 11 så ser skillnaden verkligen "wow!" ut, men i Windows 10, som en absolut majoritet fortfarande sitter och kommer fortsätta sitta med under långt tid framåt så är skillnaden mer ett "eh".

Har dock inte lyckats hitta en enda recension där man provar att överklocka processorn. är inte K-modellerna överklockningsbara längre eller vad händer?

jayz2zents, har resultat med oc på 12900k:en

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Svär inte i Kyrkan! "överklockning" och "inte viktigt" hör bara hemma i samma mening om meningen börjar med "idioter tycker att"

Nu fick vi ju svar att överklockning kommer men att det inte hanns med. För mig är det alltid en av de viktigaste aspekterna för hårdvara, för 15 år sedan, nu, och om 15 år. Och eftersom detta trots allt är Sweclockers och inte SweDDR4VSDDR5 så är det min personliga uppfattning att överklockning borde ha prioriterats. Visst är det intressant med jämförelser mellan DDR4 och DDR5, men kan det vara viktigare än överklockning liksom?

Komplett har precis köpt Geeks AB. Geeks AB kommer att omstruktureras och huvudkontoret flyttas till Oslo, Sweclockers kommer att rebrandas som Noclockers, vilket passar sett till hur väl intels nya överklockar.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Är det inte därför HEDT finns dock? Nu finns ju inga kort som kostar under 2500kr typ, lite problematiskt när processorerna i övrigt verkar hyfsat prisvärda.

När sockeln dessutom behöver kunna leverera 250W i standardutförande så spårar ju VRM-kraven ur också...

Håller med att det är häftigt, men också dumt för alla som vill köpa en dator för under 20000kr typ

Så är det ju, fast 2500 kronor är fortfarande hälften av vad en TRX40-bräda kostar för Threadripper.

Men jag håller med om att moderkortspriserna är helt uppåt väggarna, och speciellt om man tänkt köpa en Core i5 12600K. Förstår inte varför man alltid ska behöva vänta på de prisvärda modellerna i B-serien oavsett om det gäller Intel eller AMD.

Permalänk
Hjälpsam

Tack för ett bra test, personligen skiter jag numera i överklockning, det ger väldigt lite nu för tiden.

Håller med om att Core i5-12600K är stjärnan, storebror har pressats för hårt, dess effekttörst är inte tilltalande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lite synd bara att detta lär va döden för riktigt feta laptops med desktop cpuer =/ sure lär säkert gå för spelande men lär juuh brinna upp om man kör någon form av tyngre arbeten på dom =/

Visa signatur

here we go!