Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K "Alder Lake"

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Överklockning av processorer idag är ger så dålig prestandavinst att det knappast finns något värde i att köpa K-processorer över låsta modeller. Faktum är att pris/prestanda för olåsta modeller är rätt mycket sämre än de låsta. Prestandaskillnaden är väl sällan över 10% samtidigt som prisskillnaden brukar vara desto större. Inte minst om man tar hänsyn till den ökade kylkapaciteten som krävs. Samtidigt är de olåsta moddllerna mer eftertraktade vilket gör att det är lättare att hitta en bra deal på låsta modeller, som alltså redan är billigare. Lås upp strömbudgeten och om cpun körs i 4.6GHz så brukar det vara
vad tillverkaren ser som sweetspot vad gäller förhållandet effektförbrukning/prestanda.
Men visst... Vill också se hur högt dessa processorer kan nå som mest. Men det är ju nörden i mig. Minnestweaking tycker jag däremot är ännu mer intressant i dagar som dessa.

OC ger oftast högre frekvens till lägre temp. Har en R5 3600, 9700K och 9900K. Alla dom gick i längre frekvens men i högre temp än vad jag har dom nu. 3600 gick i 3.6 i 93 grader. Nu går den i 4.1 i cirka 83 grader med samma kylare.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JonkenPonken:

Sweclockers får byta namn till Swestockers mao 😂

Nya tider.
Har varit med ett tag, det lönar sig inte som det gjorde förr, inte längre värt besväret.
Att göra det, för att man tycker att det är kul är en dock en annan sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av dblade:

Kikade bara som hastigast för att kolla vad IPC på samma klockfrekvens är mot Skylake, men nej. Det saknades. Det finns ingen referens till förmodligen den kanske vanligaste CPU som folk i allmänhet har i sina ägor? (6600K-7700k, 8700k, 9900k) Det är nästan alltid problemet med tester, att man inte kan hitta lite äldre referenser. Det är alltid jämförelser med de absolut senaste varianterna och ja det kan ju vara intressant ibland men jag tror nog de flesta vill jämföra med äldre versioner för man går i uppgraderingstankar. Är det så svårt att leta fram en gammal dator i något hörn att ta in i ett test?

Det saknar jag oxå. Jag har 9900K, 3080, 3440x1440 och spelar bara. Hur många FPS får jag med 12900K. Det ska ju vara närmre 20 för det ska vara lönt. Tänkte på FC6.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Så vid spelande kan man räkna med mer oväsen och varmare chassi för samma prestanda?
Låter ju ganska ointressant, eller ligger processorn och halvsover vid högre upplösning?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Knotvillage:

OC ger oftast högre frekvens till lägre temp. Har en R5 3600, 9700K och 9900K. Alla dom gick i längre frekvens men i högre temp än vad jag har dom nu. 3600 gick i 3.6 i 93 grader. Nu går den i 4.1 i cirka 83 grader med samma kylare.

Undervoltning?

Off Topic.
Var det inte du som en gång i tiden körde med 480 GTX i SLI?
Apropå törstiga kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Kommer inte skaffa 600w GPU.

Edit:
https://i.imgur.com/gF9Vn82.png
Vilken fantastisk skillnad på DDR4 och 5an

Kanske ingen idé att skrota dom gamla DDR4 3200 om man skaffar ny rigg.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av aholman:

Så vid spelande kan man räkna med mer oväsen och varmare chassi för samma prestanda?
Låter ju ganska ointressant, eller ligger processorn och halvsover vid högre upplösning?

Japp!

Jag ser många kärnor, som med mycket minne.
Man har alltid någon över som ligger och latar sig, när de behövs, men när de latar sig, tar de inte mycket kräm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Ser riktigt bra ut. Nu blev Amd totalt överkörda igen. men det återstår att se vad dom plockar fram för nytt

känns inte så när det fortfarande finns CPUer i lager på 12000 serien.

När jag läser så känns det som Intel inte lyckas övertyga konsumenterna. Alla vet att AMD kommer med 3D varianter av nuvarande serie som ska ge +10% spel prestanda. Nästa år kommer AMDs svar på ny serie/sockel CPUer med DDR5 där du troligen kan använda ditt moderkort mer än till en uppgradering CPUer. Att betala 5000kr för ett moderkort som du på förhand inte vet om det kommer någon ny serie CPUer som passar tror jag det är få som är intresserade av.

Med en intel CPU med 240W + kommande topp grafikkort på 500W med OC på allt så kommer inte ens 1000W Nät agg att räcka. Om du sedan måste ha en AC för att kyla rummet så kommer din 10Ampers säkring inte att räcka. Så då behöver du en förlängnings sladd så du kan ta strömmen till AC aggregatet från ett annan rum så du kan ta ström från annan säkringsplats.

Vilket då betyder om du bor i södra Sverige att kostnaden kommer bli över 2kr i ström/timme när du spela tunga spel.

5h/dag 365dagar= 3650kr/år för endast strömmen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

OC ger oftast högre frekvens till lägre temp. Har en R5 3600, 9700K och 9900K. Alla dom gick i längre frekvens men i högre temp än vad jag har dom nu. 3600 gick i 3.6 i 93 grader. Nu går den i 4.1 i cirka 83 grader med samma kylare.

Undervolta är det nya överklocka... Lite kul med tanke på att man förut pressade så hög spänning som kylningen klarade av genom processorn för att uppnå maximal frekvens.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

10900k var Comet Lake och resten Coffee Lake/Skylake, vilket ej var med på något test.

6700k till 10900k är samma IPC

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Intela aktie är i stort sett flat i dag medans Amd:s är upp ca 6%. Verkar som marknaden väntat sig mer.
Kanske spelar brist på ddr5 in...

Permalänk
Medlem

Oj oj oj! Intel är tillbaka med besked!!! 12600K är nya herren på täppan. Alla fanboys kan bara trycka på sin egen mute-knapp. 5600x var herren i ett år, men nu är Intel tillbaka rejält! Framförallt pga prestandan i flertrådat... Men även i spel såklart!
Hoppas AMD 3D kontrar och lägger sig på åtminstone samma nivå i spel!

Folk som klagar på ström/värme/pris. Lever vi i samma värld? Knappt större prisskillnad mot AMDs dito. Kanske 10-20% mer, vilket är värt det givet prestandan. (Syftar till ddr4, eftersom ddr5 skiter vi väl alla i ett tag till?)
12600k drar ganska lite ström och presterar bättre än AMDs toppmodeller ändå. I spel såklart.
En 12900K kan väl inte vara ett alternativ för en vanlig gamer ändå? Inte heller ett 5900 eller 5950?
De extra kärnorna kommer Ni få användning för nånstans runt 2030.

Permalänk

Förstår inte riktigt det imponerande med denna lansering vad gäller prestandan hos 12900-modellen. Intel har inte lyckats komma mer än några procent före en ett år gammal CPU på annat sätt än att kasta precis allt de kan på den i form av strömbudget. Luktar fortsatt ren desperation och är knappast att se som en framgång, så varför är varenda reviewer så positiva bara för att intel kravlat sig förbi?

Och, varför är man generellt så positiva till prissättningen när det borde vara CPU + mobo + minne (och i detta fall kanske extra kylning + PSU) som är den relevanta jämförelsen?

Riktar inte detta specifikt mot swec utan mot den generella bilden jag fått av ett antal tester på nätet.

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Medlem

Varför testa en ny plattform med svindyra minnen som är över spec?

Annars är jag förvånad över hur lite förbättring det var i spel. Här förväntade jag mig att Intel skulle skina som solen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av sesese:

känns inte så när det fortfarande finns CPUer i lager på 12000 serien.

När jag läser så känns det som Intel inte lyckas övertyga konsumenterna. Alla vet att AMD kommer med 3D varianter av nuvarande serie som ska ge +10% spel prestanda. Nästa år kommer AMDs svar på ny serie/sockel CPUer med DDR5 där du troligen kan använda ditt moderkort mer än till en uppgradering CPUer. Att betala 5000kr för ett moderkort som du på förhand inte vet om det kommer någon ny serie CPUer som passar tror jag det är få som är intresserade av.

Vi får som sagt se men jag tänker samma. 12000 serien drar mycket ström (värmen ska bort), dålig tillgång på minnen (DDR5, som inte är Intels fel men..) Dyra moderkort.
Ska erkänna att jag själv var lite sugen på byte men det suget försvann fort. Det hade behövt vara en större smocka i prestandaökning för att rättfärdiga alla nackdelar.

Amd behöver inte stressa ut något

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiopps:

För den som är intresserad av fler speltester så har Techspot jämfört Alder Lake med närmaste konkurrenterna i 10 olika spel.

https://www.techspot.com/review/2351-intel-core-i9-12900k/

I dessa speltester ser det inte lika imponerande ut som i de syntetiska testerna...

Så är det!

"Truth be told, there’s no difference in gaming performance between most of these high-end CPUs as you’ll almost end up GPU limited in today's games, even with an RTX 3090 or 6900 XT at 1080p with dialed-down quality settings"

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Undervolta är det nya överklocka... Lite kul med tanke på att man förut pressade så hög spänning som kylningen klarade av genom processorn för att uppnå maximal frekvens.

Man kan ju aldrig komma över boost även fast man sänker spänningen. Jag kör ju hellre en 3600 i 4.1 i 83 grader än undervolta och ligga på 3.6 i kanske 75c. OC är ju helt gratis och vem kan motstå det. Gäller ju även GPU. Pressa så mycket det bara går. Synd är gpuer är så begränsade. Jag har powerlimit på 91c, har som max legat på 75c men får inte upp den i mer är 2145, då drar den dock runt 430w. Dom kunde utan problem lagt spärren på 500w. Låt kortet vandra till 91c, sen bryt det där. Vet dock att dom första 3080 hade problem att med instabilitet men ha då ett dual bios men en vettig OC profil. S och P. Skulle vara Standard 430w sen Prestanda 500w.

Får väl vända sig till King Pin och NZXT för att slippa ha förmyndare. Min hårdvara. Jag bestämmer. Lite Applevarning invald.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hade hoppats bli imponerad, men det blev jag inte. Nu sitter jag och kliar mig i huvudet och funderar vad jag ska göra.
Har ett 3080 som skulle behöva matchas med något bättre än en 3600x. Känner mig inte sugen att hoppa på 5600x när det pratas om en refresh inom kort.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Avstängd
Skrivet av samurai:

Hade hoppats bli imponerad, men det blev jag inte. Nu sitter jag och kliar mig i huvudet och funderar vad jag ska göra.
Har ett 3080 som skulle behöva matchas med något bättre än en 3600x. Känner mig inte sugen att hoppa på 5600x när det pratas om en refresh inom kort.

Låter som refreshen skulle vara dit bästa val.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

är eg inte samma ipc mellan dem, i just den applikationen är det samma single core ipc men överlag är ipc högre på varje gen för varje gen presterar bättre å så finns det vissa applikationer som faktiskt kan göra så att 10900k kan prestera högre i single core ipc då den har tillgång till störe l3$ då en enda kärna kan nyttja hela l3$ om så behövs.

iaf tror jag e lite missnöjd med nya 12gen. glad att vi inte fick upp till gear4 på imcn, men fortfarande lite missnöjd att det fortfarande kör i 2:1 mot minnet å sen 2t till råga på det. Inte konstigt att ddr4 3200 presterar i princip lika bra å tom lite bättre i vissa spel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Emil till morsan:

E: Morsan det för kallt hemma, pläden hjälper inte. Kan vi inte köpa ett värmeelement?
M: Nej, vi har ett värmeelement hemma!

~300W konsument CPU.
Antar att ett 650W agg inte räcker....

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zaarker:

Emil till morsan:

E: Morsan det för kallt hemma, pläden hjälper inte. Kan vi inte köpa ett värmeelement?
M: Nej, vi har ett värmeelement hemma!

~300W konsument CPU.
Antar att ett 650W agg inte räcker....

Räcker till en i5.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi fick jaga rätt på det kittet faktiskt. Valde 6000MHz för att vi gissar att det kommer vara det som entusiasterna kommer vilja köra med sen, ungefär som 3600MHz för DDR4. Sen verkar tillgängligheten för DDR5 vara rätt pissig tyvärr

Mycket bra val, Toms Hardware körde 4400MT och Gamers Nexus envisades med windows 10 trots att det inte har vettigt stöd för Alder Lake. Men produktivitetstesterna är ju lite tafatta. Hade ju hellre sett Adobes programvarar typ Pugets testsvit. Eller något Office 365 benchmark. Eller MySQL eller ja, något som folk faktiskt använder. Plex Media Server, var ens chrome med? IGP? Förstår att det är mycket att göra... Mycket vill ha mer.

Permalänk
Medlem

Om det vill sig illa så kommer AMD endast släppa två modeller med 3D varianten (5950X3D och 5900X3D ) nu när Intel inte har mer motstånd att komma med. Jag hoppas fortfarande att det kommer en 5800X3D men när man läser detta testet så känns det som mindre sannolikt nu än före släppet.

För övrig så börjar jag undra när spelen kommer börja nyttja all prestanda som dagens CPUer har. Väldigt få spel som utnyttjar alla prestanda som nu finns i dagens CPUer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesese:

Om det vill sig illa så kommer AMD endast släppa två modeller med 3D varianten (5950X3D och 5900X3D ) nu när Intel inte har mer motstånd att komma med. Jag hoppas fortfarande att det kommer en 5800X3D men när man läser detta testet så känns det som mindre sannolikt nu än före släppet.

Hm, varför då menar du? 12600K är väl den mest imponerande av dessa, och den slår ju rätt bra mot 5600X/5800X, framför allt om Z690/DDR5 blir billigare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hur länge innan i9 12850k med lägre strömbudget och något lägre boost?

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Två noteringar jag gjort:
1. På Intels slides om XMP 3.0 finns en punkt "Passing results are posted to XMP page on Intel.com". Betyder detta månntro att resultaten automatiskt skickas in och kan användas mot överklockaren om denne försöker reklamera delar av systemet om/när det går snett?

2. Liksom för första generationens Zen är dekomprimering en akilleshäl för Alder Lake. Borde noteras som en ganska betydande svaghet, eftersom dekomprimering är en så vanligt förekommande arbetsuppgift, inte minst när man kör spel.

Permalänk
Medlem

@highspeed
Klart man är på topp

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Intela aktie är i stort sett flat i dag medans Amd:s är upp ca 6%. Verkar som marknaden väntat sig mer.
Kanske spelar brist på ddr5 in...

Eller så motsvarar produkterna förväntningar som redan finns i aktiekursen. Eller så har Intels konsumentprodukter väldigt lite att göra med Intels ekonomi, eller så speglar aldrig en aktiekurs något annat än analytikernas och investerarnas kunskap i området. Spåkärringar eller pilkastande apor gör ett lika bra jobb.