Vilken var er första (Smarta)-Mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Det var en Nokia med symbian. Alltså före androdhelvetet. Telefonen stals vid ett inbrott. Inget annat stals!

Permalänk

Sony Ericsson Satio. Köptes sent 2009 tror jag.. köpte en likadan igen 2013 eftersom jag saknade den så mycket.

Permalänk
Medlem

Sony Xperia S, var rätt sen på bollen att gå över till smartphone. tyckte då att den var helt ok.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Nokia 9000 Communicator fick "ärva" den från pappa nån gång runt 1999.
Släpade omkring på den och tyckte det var häftigt att kunna skicka mail även om ingen hade mail då och man fick vara glad om någon svarade samma vecka.

Motorola Accompli 008 https://www.gsmarena.com/motorola_accompli_008-331.php kass på alla sätt men lite kul med en stylus och i "fickformat"

Första moderna var iPhone 3g när den lanserades.

Permalänk
Medlem

Jag anser nog att jag var lite sen på bollen. Men jag tror det var sent 2009 eller tidigt 2010.
Det vart en HTC Wildfire som införskaffades med surt förvärvade slantar. Kan den ha kostat 2500kr ca tro? Den hade jag nog i 2 år tills chefen gav mig Samsung Galaxy S2 som var brutal i jämförelse.

Minns reklamen på stan då vid den tiden Äpplemos

Mycket glad vart man när man fick den. Sen har det knallat på med Samsung S5, S6, S7, S9+edge och nu bytte jag till en One+ 9 Pro. Android is the shit!

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja helt enkelt, vilken var er första telefon av rangen smartphone? Var ni sena på tåget eller köpte ni det absolut första som gick att få tag i?:) Hur tyckte ni att upplevelsen var under den tiden? Var batteritiden en besvikelse efter dåtidens telefoner som ofta klarade sig flertal dagar utan laddning?

Om jag börjar då;

Första SmartTelefon: HTC Magic, jag tror det var den andra Android-telefonen som släpptes. Den hade en "trackball" för att styra telefonen tillsammans med pekskärmen. Jag var absolut nöjd med telefonen och den kändes verkligen som framtiden. Att ladda ner en simpel Soundboard var magiskt. Men..efter en oavsiktlig omgång i tvättmaskinen så bytte jag raskt till Samsung's första Galaxy och jag har vart kvar hos Samsung sedan dess.

Första Telefon: Nokia 3310! Vilka grejer, vilken magi! Inbyggda funktioner som propp för bordsben, hammare och kastboll så var det faktiskt en lysande första telefon. Att man också kunde spela snake på rasterna i skolan var väl behövligt för en liten skitunge som mansjälv var.

Nåja, dela med er nu av era första minnen kring Smart och Icke smarta telefoner.

Hade också en HTC Magic som första smartphone, och en Nokia 3310 som första mobiltelefon. Lite kul!

Har nu länge kört Nexus-lurar och numera Pixel "a"-lurar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Första riktiga smartphonen var en HTC Touch Diamond 2008-2009. Den hade Windows och gick att göra rätt mycket kul med. Ladda ner MP3 torrents exempelvis, lagliga såklart.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Svarade nej men eftersom många verkar ha börjat med androider så var jag kanske ändå tidig för jag började med Symbian.
Första smarta var en Ericsson Satio och den använder jag ännu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

HTC Desire Z, med utfällbart tangentbord. Jag minns att jag aldrig lyckades skriva ett litet å med det. Alla andra bokstäver kunde framkallas med någon tangentkombination men inte det gemena å:et.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

min första smarta telefon var en Nokia E71 som jag hade i många år innan jag hoppade på tåget med android med sony xperia X10 2010.

Permalänk
Medlem

Första riktiga var en iPhone 3GS som jag jailbreakade, fina tider. Hade en Galaxy S2 som första android men tror första "smarta" var en Nokia N95.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Första smartphone: iPhone 1! Köpt i USA vid lansering 2007 trots att den inte gick att använda i Sverige ännu, litade på att den skulle jailbreakas för att kunna låsas upp, galet

Första mobil: Nokia 3210 tror jag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Jag har på sätt och vis aldrig köpt en smartphone...

Min första va OnePlus 3T, fick den via jobbet. Iofs betalade jag en liten slant för att det va dyrare än budgeten som bolaget satt.
När jag bytte jobb fick jag behålla min OnePlus 3T utan att köpa ut alls eftersom jag betalade den delvis från början.
Väntade sen ett tag med att be nya jobbet om en ny telefon, det va först när OnePlus 8 Pro släpptes som jag klippte till.
När jag bytte jobb igen nu i höstas så skulle jag köpa ut telefonen, skulle dras nån tusenlapp från sista lönen, men jag vete fan om de faktiskt gjorde det...
Bolaget jag jobbar för nu insisterar att man ska ha en iPhone så de gav mig en iPhone 11 som nu ligger här och skräpar.

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S Advance vilket var det näst sämsta köpet jag gjort. Impuls köp på Elgiganten då man hade Farsan med sig och en försäljare som ville sälja sämsta möjliga telefon med dyraste möjliga abonnemang som han kunde komma undan med. Köpte senare någon Google Nexus tillverkad av LG vilket var ett mycket bättre köp.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad som räknas som en smartphone. Min första Androidtelefon var en HTC Hero. Min första Iphone var just den första Iphonen som enbart släpptes i USA (importerade mobilen). Innan dess hade jag haft diverse "smartphones" från LG m.fl.

På den tiden bytte jag telefon flera gånger per år. Nu har jag haft min Samsung Galaxy S9 i närmare fyra år.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av nu1mlock:

Vet inte riktigt vad som räknas som en smartphone. Min första Androidtelefon var en HTC Hero. Min första Iphone var just den första Iphonen som enbart släpptes i USA (importerade mobilen). Innan dess hade jag haft diverse "smartphones" från LG m.fl.

På den tiden bytte jag telefon flera gånger per år. Nu har jag haft min Samsung Galaxy S9 i närmare fyra år.

Man kan lätt säga att intresset avtog under tiden?:) Kul i vartfall att du var så tidig på bollen!

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@Samsung
Min första var HTC Desire HD i julklapp 2010, ska jag rösta JA eller NEJ?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av MarcusHuddinge:

@Samsung
Min första var HTC Desire HD i julklapp 2010, ska jag rösta JA eller NEJ?

Det behöver inte vara så svart och vitt, tycker du att du var tidig eller sen på bollen?:)
Med andra ord så är det fritt att rösta efter känsla

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Fick en iphone 3g som min mammas chef inte ville ha nästan vid release. Hade den i ca ett år sedan köpte jag en sony ericsson igen. Nog en av de sämre telefoner jag använt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Nokia N95 när dom kom ut. Vet inte om den räknas som smart men den var iaf nått alldeles nytt jämfört med mina tidigare mobiler. Kommer fortfarande ihåg reklamen för den med In My Heart av Moby som spelade i bakgrunden. Det var 2007 och allt var möjligt kändes det som. För att datera det ytterligare så var det fortfarande nått år kvar innan Windows 7 släpptes.

Permalänk
Medlem

Well jag hade någon billig samsung men den var precis i gränslandet, skulle säga första var Iphone 3gs (första och enda iphone)

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Vill minnas att min första var en Sony Ericsson Xperia Mini Pro i slutet av 2010, med utskjutbart tangentbord. Gillade storleken i fickan och att det var lätt att skriva men skärmen var för liten.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av auge:

Ni får mig att känna mig gammal, Android och färgskärmar, mja så såg inte min första ut.
Det var en Ericsson R380, den var fan cool när den kom
https://www.ericsson.com/49dd03/assets/global/qbank/2017/01/04/da1900-32862-lm000959-2.jpg

R380 var också min första "smart"-phone, en W dessutom.
Har den kvar, tyvärr i lite dåligt skick men startar och så.

Första telefon:

Jobbade dessutom med mobiltelefoni så antalet telefoner jag haft är nog 100+

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Min första smartphone var en LG ks20 med Windows Mobile 6. Som krävde all navigation med stylus för GUI't var så plottrigt. Främst kommer jag ihåg att sms var en mardröm att skriva för tangentbordet var minimalt. Plus i kanten dock att man kunde ladda ner lite vad man ville samt ändra utseendet. Hade första iphonens låsskärm och var coolast i plugget. Det var tider det.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

Min första smarttelefon var en Palm Pre

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

HTC Desire S, begagnad 2011. Upplever det som sent med tanke på att jag är tekniknörd och iPhone kom ut drygt 4 år tidigare.

Hade iofs två generationers iPod Touch (3 och 4/Retina) innan det som hade det mesta jag behövde på så vis; använde dem mestadels hemma, så att den inte hade möjlighet att ringa kändes inte som nåt problem då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Svårt att säga var gränsen går men för min egen del var det nog ändå först vid min Sony Xperia X10 Mini Pro som det började kännas riktigt "smart"

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Nokia 5800 XpressMusic år 2010! Minns att den hade Symbian OS och jag lyckades få emulator installerat som var utvecklat av en finsk utvecklare som var relativt okänd. Kunde spela Pokémon (Gameboy) och HoMM II.

Även ifall telefonen inte var supersmart så kände jag mig smart som fick spelen att fungera

Edit: hittade utvecklaren! https://summeli.com

Permalänk

HTC Wildfire sommaren -10. Det var ingen snabb sak men var väldigt kul att vara med i det nya Körde cyanogenmod för att den skulle vara lite mer användbar.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Min första smarta mobil är den jag skriver detta inlägg med
En Samsung galaxy S7. Det är den andra mobilen jag ägt/haft, nu vid 31års ålder
Min mobil första var en Sony ericsson w890i.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.